Συνεντεύξεις

«Η νησιωτικότητα ήταν και παραμένει γράμμα κενό περιεχομένου»

Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου

Ο κ. Γιώργος Μαραγκός δεν είναι μόνον δήμαρχος της Σύρου, αλλά και αντιπρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου. Που σημαίνει ότι γνωρίζει πολύ καλά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νησιωτικοί Δήμοι, κυρίως από την έλλειψη της εφαρμογής της ‘νησιωτικότητας’. Στην σημερινή συνέντευξή του, μιλάει για τις αλλαγές στον Καλλικράτη, για τα οικονομικά των Δήμων και την ανάγκη ενίσχυσης του θεσμού, καθώς και για την υποψηφιότητα της Σύρου για την διεκδίκηση του τίτλου του «Ευρωπαϊκού Προορισμού Αριστείας».

Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε δήμαρχε, να ξεκινήσουμε από την τρέχουσα τουριστική σεζόν. Πώς εξελίσσονται τα πράγματα για το δικό σας νησί; Εσείς, επενδύετε στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού;
Η τουριστική εικόνα φέτος στην χώρα μας όπως διαμορφώνεται από τις αφίξεις αλλά και τις κρατήσεις, δείχνει να είναι σημαντικά αυξημένη, ιδιαίτερα στο κομμάτι που αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό. Σε αυτό το πλαίσιο οι νησιωτικοί προορισμοί και ιδιαίτερα το Νότιο Αιγαίο που αποτελεί την τουριστική ναυαρχίδα της χώρας μας, παρουσιάζουν (μεσούσης της τουριστικής περιόδου) αξιοσημείωτη άνοδο.
Με βάση τα παραπάνω αλλά και την επιθετική στρατηγική προβολής που εφαρμόζουμε για την Σύρο, η εικόνα του νησιού μας δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετική. Οι δύο πρώτοι μήνες του φετινού καλοκαιριού έχουν κινηθεί από πλευράς αφίξεων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμεναρχείου και του αερολιμένα Σύρου, πολύ υψηλότερα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ενώ οι εκτιμήσεις μας για τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο είναι το ίδιο καλές.
Σταθερό στόχο μας αποτελεί η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ιδιαίτερα κατά τους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο, δεδομένου ότι μια διαπιστωμένη αδυναμία μας αποτελεί η έλλειψη μεγάλου αριθμού κλινών στο νησί. Για να το πετύχουμε αυτό έχουμε υιοθετήσει μια στοχευόμενη στρατηγική με γνώμονα την ανάπτυξη συγκεκριμένων μορφών θεματικού τουρισμού, προκειμένου αφενός να προσελκύσουμε επισκέπτες υψηλότερης εισοδηματικής στάθμης και αφετέρου να ενισχύσουμε την επισκεψιμότητα σε μήνες εκτός της αιχμής του καλοκαιριού.
Επενδύουμε κυρίως με σχέδιο και συγκεκριμένη στρατηγική στον πολιτιστικό, θρησκευτικό, τον θαλάσσιο, τον εκπαιδευτικό και τον αθλητικό τουρισμό. Εξυπακούεται βέβαια ότι για να επιτύχουμε τον στόχο μας απαιτείται σωστός σχεδιασμός, κατάλληλη στρατηγική, χρόνος και φυσικά η εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ όλων όσοι εμπλέκονται με τον τουρισμό και ιδιαίτερα των επιχειρηματιών οι οποίοι αποτελούν το Α και το Ω της τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης ενός τόπου.
• Μιλήστε μας για την υποψηφιότητα για την διεκδίκηση του τίτλου του «Ευρωπαϊκού Προορισμού Αριστείας» που διεκδικείτε και δώστε μας περισσότερες λεπτομέρειες και πληροφορίες.
Ο πολιτισμός και η Σύρος αποτελούν διαχρονικά έννοιες ταυτόσημες και δεν νομίζω ότι κάποιος χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει ιδιαίτερα γι’ αυτό. Υποβάλαμε πριν από λίγες εβδομάδες έναν ολοκληρωμένο φάκελο υποψηφιότητας στην πρόσκληση που δημοσίευσαν το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ προκειμένου να διεκδικήσουμε τον τίτλο του κορυφαίου «Ευρωπαϊκού Προορισμού Αριστείας» για τον πολιτισμό και ευελπιστούμε στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Εφόσον κατακτήσουμε τον τίτλο, παρότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, τα οφέλη για το νησί μας αναμένεται να είναι πολλά και σημαντικά. Πιο συγκεκριμένα, σε περίπτωση που η Σύρος κερδίσει τον τίτλο, θα παροτρυνθεί η τουριστική ροή καθόλη τη διάρκεια του έτους και θα ενισχυθεί η τοπική οικονομική ανάπτυξη, παράλληλα με την ανάδειξη και αναγνωρισιμότητα του πολιτιστικού μας πλούτου. Θα προκύψει επίσης η δυνατότητα για περαιτέρω βελτίωση των πρακτικών και της τεχνογνωσίας που ήδη χρησιμοποιούμε, μέσω της συμμετοχής σε ευρωπαϊκά και παγκόσμια δίκτυα στον τομέα του πολιτισμού/τουρισμού. Αναμφισβήτητα μέσω της πρόκρισής μας σε ένα διαγωνισμό σαν και αυτό, θα ενδυναμωθούν τα κίνητρα της τοπικής μας κοινωνίας για συνεχή βελτίωση στην υποστήριξη βιώσιμων μορφών τουρισμού.
Όσον αφορά στην ακράδαντη πίστη μας στην επιτυχία και πρόκριση της Σύρου στον διαγωνισμό, αυτή προκύπτει εύκολα αν σκεφτεί κανείς πως η Σύρος αποτελεί αναδυόμενο, εναλλακτικό τουριστικό προορισμό, ένα «υπαίθριο μουσείο», πλούσια σε ποικιλόμορφα πολιτιστικά προϊόντα, προσφέροντας πιστοποιημένες τουριστικές υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Ακόμη, πρέπει να γίνει γνωστό ότι η διαχείριση της τουριστικής προσφοράς στην Σύρο γίνεται με σεβασμό στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον (με προγράμματα προστασίας πολιτιστικής κληρονομιάς, προγράμματα προστασίας περιβάλλοντος και ενεργή συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας) ενώ υπάρχει μέριμνα για προσβασιμότητα στους περισσότερους πολιτιστικούς πόρους του νησιού με τις κατάλληλες υποδομές για ΑμΕΑ και άτομα τρίτης ηλικίας. Ας μην ξεχνάμε ότι η Σύρος βρίσκεται στο Κέντρο των Κυκλάδων διευκολύνοντας την προσβασιμότητα όλες τις εποχές και όχι μόνον τους καλοκαιρινούς μήνες. Τέλος, η Σύρος αξίζει τον τίτλο προορισμού αριστείας καθώς διαθέτει διαχειριστική δομή προβολής και προώθησης (marketing plan) όπως και στρατηγική για τη βιώσιμη τοπική τουριστική ανάπτυξη.
Τέλος, θεωρούμε ότι τα θετικά αποτελέσματα από την αναγνώριση της Σύρου ως Προορισμού Αριστείας, θα επηρεάσουν θετικά και τα γειτονικά νησιά.
• Στα αυτοδιοικητικά μας πράγματα, όντας μέλος του δ.σ. της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, γνωρίζετε τα προβλήματα των νησιών. Τελικώς, η περιβόητη «νησιωτικότητα» έχει μπει στον… πάγο ενώ θα έπρεπε να τίθεται εξ αρχής για όλες τις αποφάσεις της εκάστοτε κυβέρνησης;
Η νησιωτικότητα ήταν και παραμένει στον «πάγο» αποτελώντας δυστυχώς για εμάς τους νησιώτες γράμμα κενό περιεχομένου παρά τις συνταγματικές επιταγές και τις ευρωπαϊκές πολιτικές για την περιφερειακή ανάπτυξη και την παροχή κινήτρων σε μειονεκτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι σαφές για εμάς που ζούμε 12 μήνες στα νησιά μας ότι η καθημερινότητα και οι ελλείψεις σε τομείς όπως η μετακίνηση, η υγεία, η εκπαίδευση και το κόστος ζωής δημιουργούν συνθήκες διαβίωσης τέτοιες οι οποίες απέχουν παρασάγγας από τις όμορφες εικόνες και την «γκλαμουριά» που παρουσιάζουν οι νησιωτικοί προορισμοί το καλοκαίρι.
Απτή εφαρμογή πολιτικών για την νησιωτικότητα πρέπει να αποτελεί εκ μέρους της εκάστοτε κυβέρνησης η εφαρμογή πολιτικών ιδιαίτερα στους παραπάνω τομείς με την παράλληλη εφαρμογή οικονομικών πολιτικών και κινήτρων, όπως η άμεση επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και η δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων, μέσα από το ΠΔΕ, δεδομένου του περιορισμού των πόρων από το ΕΣΠΑ στο Νότιο Αιγαίο, για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής.
Τα παραπάνω μας βρίσκουν ομόθυμα σύμφωνους τόσο τους αιρετούς, όσο και τους κατοίκους των νησιών μας. Ελπίζουμε και το αθηνοκεντρικό κράτος μέσω και των τοπικών μας βουλευτών να ενσκήψει περισσότερο αποτελεσματικά στα προβλήματα που δημιουργεί η νησιωτική καθημερινότητα.
• Πώς βλέπετε τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για τις αλλαγές στον Καλλικράτη, όσον αφορά στον τρόπο εκλογής δημάρχων, δημοτικών συμβούλων κ.λπ. Εκτιμάτε ότι θα βοηθήσει την κατάσταση που επικρατεί στον πρώτο βαθμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;
Από τις μέχρι σήμερα ανακοινώσεις αλλά και πληροφορίες διαφαίνεται μια προσπάθεια του Υπουργείου Εσωτερικών να επιχειρήσει τροποποιήσεις τόσο στην λειτουργία της Αυτοδιοίκησης, όσο και στον τρόπο επιλογής των αιρετών η οποία γίνεται στο «πόδι». Οι σχεδιασμοί του αρμόδιου Υπουργού διακατέχονται από προχειρότητα και σίγουρα δεν επιδιώκεται εκ μέρους του Υπουργείου η συνεργασία με τους καθ’ ύλην αρμόδιους που είμαστε οι ΟΤΑ και τα όργανά μας, η διαβούλευση και η εν γένει συνεισφορά μας στην βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, για τις αδυναμίες του οποίου έχουμε πλήρη εικόνα. Επί του παρόντος το μόνο που έχω να σας πω είναι ότι βρισκόμαστε σε επαγρύπνηση, τελούμε σε στάση αναμονής και διατελούμε.
• Είναι αλήθεια πάντως, ότι τα οικονομικά των Δήμων βαίνουν συνεχώς.. μειούμενα. Κατά την άποψή σας, τι θα μπορούσε να ενισχύσει τον θεσμό;
Η περικοπή των πόρων στους Δήμους είναι δραματική, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στους ΚΑΠ και τη ΣΑΤΑ, με αποτέλεσμα να αδυνατούμε να ανταποκριθούμε ακόμη και σε στοιχειώδεις ανάγκες, οι οποίες έχουν να κάνουν με τις επισκευές των δημοτικών και σχολικών κτηρίων, δρόμων και των αναγκαίων μικροέργων. Παρ’όλα αυτά η εκχώρηση πρόσθετων αρμοδιοτήτων στους Δήμους από το κεντρικό κράτος είναι διαρκής και αντιστρόφως ανάλογη των χρηματοδοτήσεων. Με λίγα λόγια, με λιγότερα χρήματα και λιγότερους ανθρώπινους και υλικοτεχνικούς πόρους καλούμαστε να παρέχουμε περισσότερες και υψηλότερου επιπέδου υπηρεσίες, πράγμα δύσκολο.
Αυτό το οποίο αποτελεί πάγια θέση μας, της ΚΕΔΕ, των ΠΕΔ και των Δήμων είναι η εξασφάλιση της οικονομικής μας αυτοτέλειας όπως συμβαίνει σε χώρες κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να είμαστε σε θέση αφενός να σχεδιάζουμε οι ίδιοι τον τρόπο λειτουργίας και παροχής των υπηρεσιών μας προς τους δημότες και αφετέρου να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε την οικονομική και αναπτυξιακή στρατηγική σε τοπικό επίπεδο με έναν στερεό τρόπο ο οποίος δεν θα εξαρτάται από την βούληση της εκάστοτε κυβέρνησης αναφορικά με την οικονομική πολιτική της για την κατανομή των πόρων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Κατανοούμε ότι οι οικονομικές συνθήκες τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας είναι δύσκολες και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν θέλουμε να αποτελούμε επαίτες του κεντρικού κράτους αλλά οι πολιτικές μας σε τοπικό επίπεδο να στηρίζονται στις δικές μας δυνάμεις.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου