Ρεπορτάζ

Προσοχή: Πάρτι κάνουν και στη Ρόδο οι κυβερνοαπατεώνες!

Με εκατοντάδες πλαστά mail δήθεν από Τράπεζες, γέμισαν τις τελευταίες ημέρες τα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία Ρόδιων χρηστών, από «κυβερνοαπατεώνες» που προσπαθούν με δόλιο τρόπο να αποσπάσουν τα προσωπικά τους στοιχεία, με σκοπό να υφαρπάξουν χρήματα από τους λογαριασμούς τους ή να χρεώσουν τις πιστωτικές τους κάρτες!
Η «δημοκρατική», δέχθηκε δεκάδες καταγγελίες από… υποψιασμένους πελάτες τραπεζών οι οποίοι έλαβαν στα ηλεκτρονικά τους ταχυδρομεία πλαστά mail στα οποία εμφανιζόταν ως αποστολέας είτε η Εθνική Τράπεζα είτε η Πειραιώς, τα οποία τους καλούσαν να καταχωρήσουν τα στοιχεία των λογαριασμών τους!
Σε μια άλλη περίπτωση, Ρόδιος έλαβε παρόμοιο μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο, το οποίο τον καλούσε μέσω συνδέσμου να μεταβεί σε μη ασφαλές περιβάλλον επειδή δήθεν κάποιος επιχείρησε να χρησιμοποιήσει την πιστωτική του κάρτα και θα έπρεπε να προβεί σε ορισμένες ενέργειες για να επανενεργοποιηθεί. Ο σκοπός βεβαίως ήταν να υποκλαπούν οι κωδικοί και τα στοιχεία του, ώστε να μην έχει πρόσβαση στην κάρτα και μέχρι να ειδοποιηθεί η Τράπεζα, να έχουν καταφέρει να τον χρεώσουν. Ευτυχώς σε αυτή την περίπτωση, ο γιος του – ο οποίος ενημέρωσε τη «δ» για να λάβουν τα μέτρα τους κι άλλα πιθανά υποψήφια θύματα- πρόλαβε τον πατέρα του πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε βλαπτική ενέργεια!
Ιδιαιτέρως στο διάστημα της πανδημίας που οι αγορές μέσω πιστωτικών και χρεωστικών καρτών έχουν πολλαπλασιαστεί, πολλοί καταναλωτές κινδυνεύουν να πέσουν θύματα επιτηδείων που καραδοκούν να τους εξαπατήσουν για να υφαρπάξουν τα χρήματά τους.
Στα ψεύτικα mail οι καταναλωτές καλούνται μέσω άλλου συνδέσμου που παρατίθεται στο mail να μπουν σε άλλο περιβάλλον το οποίο είναι πιστό αντίγραφο δεν έχει καμία σχέση με τις επίσημες ιστοσελίδες των Τραπεζών, όπου καλούνται να καταχωρίσουν τα προσωπικά τους στοιχεία τα οποία αποστέλλονται απευθείας στους απατεώνες!


Στη συνέχεια, εφόσον ο παραλήπτης του email συμπληρώσει τα στοιχεία που του ζητούνται, οι δράστες τα αξιοποιούν είτε για να αποκτήσουν πρόσβαση σε λογαριασμούς, είτε για να προβούν σε ηλεκτρονικές συναλλαγές χωρίς εξουσιοδότηση!
Παρόμοια περιστατικά όπως προέκυψε από ρεπορτάζ της «δ», έχουν καταγραφεί και σε άλλα σημεία της Ελλάδας και σε πολλές περιπτώσεις, οι καταναλωτές που έπεσαν στην παγίδα των επιτήδειων και καταχώρισαν τα προσωπικά τους στοιχεία, είδαν να αδειάζουν οι τραπεζικοί τους λογαριασμοί μέσα σε λίγα λεπτά!
Το τελευταίο διάστημα έχουν κάνει την εμφάνισή τους και… τοκογλύφοι εγχώριοι αλλά και εισαγόμενοι που προσπαθούν να «ψαρέψουν» θύματα εκμεταλλευόμενοι τις συγκυρίες.
Να σημειωθεί ότι δεκάδες άλλοι συμπολίτες μας έχουν πέσει «θύματα» των απατεώνων του διαδικτύου, καθώς πρόκειται πλέον για μια χαοτική κατάσταση που τείνει να γίνει ανεξέλεγκτη.
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή της στη «δημοκρατική», η διευθύντρια του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας (CSIi), κλινική εγκληματολόγος, σύμβουλος οικογένειας και υποψήφια διδάκτωρ Εγκληματολογίας στο πανεπιστήμιο του Essex κ. Κέλλυ Ιωάννου, η οποία χαρακτήρισε τους κυβερνοαπατεώνες ως «Λερναία Υδρα».
Όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά «στην περίοδο του κορωνοϊού, είδαμε διάφορους ψεύτικους διαγωνισμούς με έπαθλα που υποτίθεται ότι στήνονταν από Ελληνες διάσημους, όπου διάφοροι επιτήδειοι οικειοποιούνταν την εικόνα ή κάποιο βίντεο κάποιου Ελληνα celebrity και ζητούσαν τα προσωπικά στοιχεία των χρηστών, οι οποίοι τα έδιναν θεωρώντας ότι θα κερδίσουν χρήματα. Αυτό που επίσης παρατηρήθηκε είναι ότι έγιναν πολύ πιο εξειδικευμένες και πιο στοχευμένες οι απόπειρες ηλεκτρονικού ψαρέματος, το λεγόμενο “fishing”. Είδαμε να αποστέλλονται ηλεκτρονικά μηνύματα δήθεν από Τράπεζες που έφεραν και το λογότυπό τους, το οποίο ακόμα κι εμείς οι ειδικοί καλούμασταν να περνάμε ώρες για να καταλάβουμε αν είναι γνήσιο ή όχι. Επίσης πολύ διαδεδομένο ήταν το fishing από δήθεν μεταφορικές εταιρείες, που ενημέρωναν τον χρήστη ότι το προϊόν που παρήγγειλε έχει φτάσει και για να το παραλάβουν, τους παρέπεμπαν σε link στο οποίο έπρεπε να καταχωρίσουν τα στοιχεία τους, δίνοντας έτσι πρόσβαση στο λογαριασμό τους στους απατεώνες. Είμαστε μέσα στις πλέον διαδικτυακά αναλφάβητες χώρες, υπάρχει και στην νοοτροπία του Ελληνα η άποψη ότι τα ξέρει όλα.
Οπότε, υπάρχει χαμηλός βαθμός προσαρμοστικότητας κι αυτό οδηγεί στην ημιμάθεια. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά στην πλευρά των κυβερνοαπατεώνων, έχω πει πάρα πολλές φορές ότι επειδή είναι ευκαιριακοί εγκληματίες εμείς ως ειδικοί είμαστε αντιμέτωποι με μια Λερναία Υδρα, που της κόβεις το ένα κεφάλι αλλά φυτρώνει το άλλο… Οι κυβερνοαπατεώνες, βρίσκουν ευφάνταστους τρόπους, ευνοούμενοι από τις συγκυρίες κάθε φορά, για να μεταλλάξουν τις απάτες. Οπότε λοιπόν, εδώ έχουμε δύο πυλώνες, ο ένας είναι η συμπεριφορά των χρηστών και ο άλλος είναι οι κυβερνοαπατεώνες που συνεχώς εξελίσσουν τους τρόπους με τους οποίους θα προσεγγίσουν και θα εξαπατήσουν στους χρήστες… Η συμβουλή που θα δώσω και στους δύο, ανεξαρτήτως ηλικίας, είναι να ενημερώνονται. Η ενημέρωση είναι το καλύτερο όπλο. Να μην ακολουθούν τη λογική, που την έχουμε ως λαός, ότι πρέπει πρώτα να την πατήσουμε για να μάθουμε. Δεν έχουμε καθόλου στην καθημερινότητά μας και στην κουλτούρα μας το κομμάτι της πρόληψης σε κανένα επίπεδο. Δυστυχώς πρέπει πρώτα να την πατήσουμε για να συνετιστούμε, αλλά αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι δεν χρειάζεται να φτάνουμε στα άκρα για να αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση, γιατί τότε στενεύουν πολύ τα περιθώρια».
Οι συνθήκες έκτακτης ανάγκης λόγω του Covid-19 έχουν δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για τους απατεώνες του διαδικτύου. Εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για να εξαπατούν, να διαδίδουν κακόβουλο λογισμικό και να υποκλέπτουν ευαίσθητα στοιχεία ή κωδικούς με email, SMS, μηνύματα στα κοινωνικά μέσα και άλλα τεχνάσματα phishing.
Ποιες είναι οι τακτικές των απατεώνων του διαδικτύου
• Απομιμήσεις επίσημων ειδοποιήσεων για κορωνοϊό με email ή SMS
• Ψεύτικα e-shop για αγορά μασκών και απολυμαντικών
• Τηλεφωνήματα για επισκευή υποτιθέμενης βλάβης υπολογιστή
• Αγγελίες στο διαδίκτυο ή τα κοινωνικά δίκτυα για εικονικές θέσεις εργασίας
• Απατηλές εντολές πληρωμής με email
Υπενθυμίζεται, ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες του τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:
– Τηλεφωνικά: 111 88
– Στέλνοντας μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου e-mail στο: ccu@cybercrimeunit.gov.gr
– Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones) με λειτουργικό σύστημα ios-android: FEELSAFE e-Commerce
– Μέσω Twitter « Γραμμή SOS Cyber Aler» : https://twitter.com/CyberAlertGR
– Επίσης σχετική ενημέρωση από το δικτυακό τόπο: http://cyberalert.gr/feelsafe/

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου