Συνεντεύξεις

Κυρ. Κυριακούλης: «Η επιβολή υψηλού ΦΠΑ αποτελεί ευθεία επίθεση στην ιδιωτική εκπαίδευση»

«Η επιβολή ΦΠΑ και μάλιστα με τον υψηλότερο συντελεστή  αποτελεί ευθεία επίθεση σε όλη την ιδιωτική εκπαίδευση –ιδιωτικά σχολεία, ΙΕΚ, κέντρα ξένων γλωσσών, φροντιστήρια, σχολές πληροφορικής κ.α. προκειμένου να ικανοποιήσει ιδεολογικούς  συμβολισμούς. Αυτές οι πρακτικές μόνο καταστροφές έχουν επιφέρει στη χώρα το τελευταίο εξάμηνο»
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο Γενικός Διευθυντής των Εκπαιδευτηρίων «Ροδίων Παιδεία» κ. Κυριάκος Κυριακούλης και  υπογραμμίζει πως αν το συγκεκριμένο μέτρο εφαρμοσθεί μόνο προβλήματα μπορεί να επιφέρει.
«Τα ιδιωτικά σχολεία, εκτιμώ, πως θα πρέπει να ακολουθήσουν την νομική οδό, να προσφύγουν στα δικαστήρια και παράλληλα να αναδείξουν το πρόβλημα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και οργανώσεις. Ταυτόχρονα να εξηγήσουν τις αρνητικές συνέπειες στην εργασία, την εκπαίδευση, και στα δημοσιονομικά της χώρας σε κόμματα και πολίτες ώστε το μέτρο να ανακληθεί από την νέα κυβέρνηση που θα προκύψει», δηλώνει ο κ. Κυριακούλης.
Ο  Γενικός Διευθυντής των Εκπαιδευτηρίων «Ροδίων Παιδεία» υπογραμμίζει ακόμη ότι στη  Ρόδο  ο ΦΠΑ παραμείνει ακόμα στο 16% για ορισμένο χρονικό διάστημα και το γεγονός αυτό θα συγκρατήσει ενδεχόμενες αποχωρήσεις μαθητών.
«Η κυβέρνηση θα σεβόταν τις αρχές της, αν φρόντιζε να βελτιώσει τις συνθήκες στη δημόσια εκπαίδευση, αντί να προσπαθεί να εξαφανίσει την ιδιωτική με υπέρογκη φορολόγηση των γονέων που προσφεύγουν σε αυτήν», τονίζει ο κ. Κυριακούλης.

Η συνέντευξή του κ. Κυριάκου Κυριακούλη, αναλυτικά :
• Πως κρίνετε την απόφαση να επιβληθεί ΦΠΑ 23% στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων;
Η επιβολή ΦΠΑ και μάλιστα με τον  μεγαλύτερο συντελεστή στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και γενικά στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι προϊόν μιας κυβερνητικής ιδεοληψίας. Για την ακρίβεια αποτελεί πρόταση της παρελθούσας πλέον κυβέρνησης την οποία κατάφερε να περάσει στα μέτρα του νέου μνημονίου ως αντιστάθμισμα στη συγκράτηση του ΦΠΑ σε άλλα προϊόντα και τον εξορθολογισμό κρατικών πελατειακών δαπανών. Αποτελεί ευθεία επίθεση σε όλη την ιδιωτική εκπαίδευση –ιδιωτικά σχολεία, ΙΕΚ, κέντρα ξένων γλωσσών, φροντιστήρια, σχολές πληροφορικής κ.α. προκειμένου να ικανοποιήσει ιδεολογικούς  συμβολισμούς. Αυτές οι πρακτικές μόνο καταστροφές έχουν επιφέρει στη χώρα το τελευταίο εξάμηνο.Αν εφαρμοστεί, μόνο προβλήματα μπορεί να επιφέρει σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και οργανισμούς και κανένα δημοσιονομικό όφελος αφού όπως θα αποδειχθεί σύντομα η  ενέργεια είναι οικονομικά αρνητική.

• Με ποιο τρόπο μπορούν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που έχει παρουσιαστεί;  Ποια μπορεί να είναι τα ισοδύναμα μέτρα που θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν την αύξηση του ΦΠΑ στα δίδακτρα;
Ο Φ.Π.Α. είναι ένα μέτρο που αντιτίθεται στο Σύνταγμα, στην 6η Ευρωπαϊκή Οδηγία, αλλά και στον κοινό νου. Αυτός είναι ο λόγος που δεν συναντάται ανάλογο μέτρο στα Ευρωπαϊκά κράτη.
Σύμφωνα με την Κοινοτική Οδηγία 2006/112/ΕΚ, άρθρο 132§1θ, η οποία ενσωματώθηκε στον εθνικό κώδικα ΦΠΑ με το  ν. 3763 /2009 «Τα κράτη μέλη απαλλάσσουν: … θ) την εκπαίδευση των παιδιών ή των νέων, τη σχολική ή πανεπιστημιακή εκπαίδευση […] και τις στενά συνδεόμενες με αυτές παροχές υπηρεσιών και παραδόσεις αγαθών, που πραγματοποιούνται από οργανισμούς δημόσιου δικαίου […] ή από οργανισμούς που το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος αναγνωρίζει ότι έχουν παρεμφερείς σκοπούς. Επειδή οι ανωτέρω διατάξεις του ν. 682/1977, επιφυλάσσοντας στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια την αυτή οργάνωση, αντιστοιχία και εκπαιδευτικό έργο με τα δημόσια σχολεία, έχουν αναγνωρίσει σ’ αυτά την επιδίωξη σκοπών παρεμφερών  με το κράτος, δηλαδή την παροχή ισότιμης με την κρατική υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Τα ιδιωτικά σχολεία εκτιμώ πως θα πρέπει να ακολουθήσουν την νομική οδό, να προσφύγουν στα δικαστήρια και παράλληλα να αναδείξουν το πρόβλημα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και οργανώσεις. Ταυτόχρονα να εξηγήσουν τις αρνητικές συνέπειες στην εργασία, την εκπαίδευση, και στα δημοσιονομικά της χώρας σε κόμματα και πολίτες ώστε το μέτρο να ανακληθεί από την νέα κυβέρνηση που θα προκύψει. Οι ενέργειες θα πρέπει να συντείνουν στην κατεύθυνση να επικρατήσει η κοινή λογική, να αποκατασταθεί τόσο η συνταγματική όσο και η ευρωπαϊκή δημοκρατική νομιμότητα και να διασωθεί το πλέον ποιοτικό και καινοτόμο τμήμα της Ελληνικής Εκπαίδευσης, που σύμφωνα με όλες τις διεθνείς μελέτες, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του ΟΟΣΑ, είναι η ιδιωτική εκπαίδευση. Η εκπαίδευση και η κατάρτιση αποτελούν τομείς με μεγάλη αναπτυξιακή δυναμική και μια έξυπνη κυβέρνηση θα έπρεπε να επιστρέφει στις οικογένειες που επιλέγουν την ιδιωτική εκπαίδευση ένα μέρος του κόστους των 5.000€ ανά μαθητή με το οποίο επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός.

• Πιστεύετε πως το συγκεκριμένο μέτρο θα συμβάλει στη μείωση των μαθητών που φοιτούν στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια αν όχι από φέτος, από τα επόμενα χρόνια;
Στα ιδιωτικά σχολεία φοιτά περίπου το 7% του ελληνικού μαθητικού πληθυσμού. Οι μαθητές αυτοί  δεν προέρχονται  αποκλειστικά από πλούσιες οικογένειες. Πολλές οικογένειες από τα μεσαία στρώματα στερούνται για να στείλουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία, προκειμένου να μάθουν γράμματα σε ένα καλύτερο μαθησιακό περιβάλλον. Τα μικρά και μεσαία σχολεία στην Ελλάδα θα πιεστούν οικονομικά και ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν αποχωρήσεις. Η απειλή της βιωσιμότητας τους και της διατήρησης των θέσεων εργασίας θα είναι ισχυρή. Στη Ρόδο ο ΦΠΑ παραμείνει ακόμα στο 16% για ορισμένο χρονικό διάστημα και το γεγονός αυτό θα συγκρατήσει ενδεχόμενες αποχωρήσεις μαθητών. Η κυβέρνηση θα σεβόταν τις αρχές της, αν φρόντιζε να βελτιώσει τις συνθήκες στη δημόσια εκπαίδευση, αντί να προσπαθεί να εξαφανίσει την ιδιωτική με υπέρογκη φορολόγηση των γονέων που προσφεύγουν σε αυτήν. Τότε πράγματι θα προσέφερε ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά.

• Έχουν ήδη δρομολογηθεί αλλαγές για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ποια είναι η άποψη σας;
Το νομοσχέδιο για την Παιδεία που ρυθμίζει θέματα πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης «πάγωσε» τον Ιούνιο καθώς δραματικότερες εξελίξεις το πρόλαβαν. Εκείνο λοιπόν το νομοσχέδιο ελπίζω πως θα καταστεί μια απόπειρά που δεν θα ολοκληρωθεί ώστε να καταστρέψει ολοκληρωτικά την  εκπαίδευση και παιδεία  στην χώρα μας. Οι προτεινόμενες αλλαγές θα επέβαλλαν με αυταρχικό τρόπο, χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, χωρίς αξιολόγηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και αποτίμηση του έργου χωρίς διάλογο, μία νέα πραγματικότητα που θα μας επέστρεφε στο μακρινό παρελθόν και θα μας απομάκρυνε από όσα συμβαίνουν στον διεθνή χώρο. Θα χαράζαμε με άλλα λόγια νέες σιδηρογραμμές διαφορετικού πλάτους για να εμπεδώσουμε την απομόνωση και την επιστροφή στο παρελθόν. Λόγω όμως των δεσμεύσεων που υπέγραψε η τωρινή κυβέρνηση αλλά και της σταδιακής επικράτησης της κοινής λογικής, το νομοσχέδιο αυτό θα παραμείνει απλά ένα μνημείο ολοκληρωτικής καταστροφής.

 • Ποιές νέες δράσεις θα υλοποιηθούν φέτος από τα Εκπαιδευτήρια Ροδίων Παιδεία;
Αναφορικά με τη νέα σχολική χρονιά, ο κοινός στόχος όλων μας εξακολουθεί να είναι η παροχή μιας περαιτέρω ποιοτικής εκπαίδευσης με πολύπλευρη φροντίδα για όλους τους μαθητές μας. Να καταστεί εφικτό να έχουμε ένα μαθητή που να στηρίζεται αποκλειστικά στις ικανότητές του και στο εκπαιδευτικό έργο του σχολείου. Η πολύπλευρη φροντίδα ήδη μετουσιώνεται σταδιακά σε πράξη με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που καλύπτει την ανάγκη των μαθητών να αισθάνονται ικανοί, αποτελεσματικοί και επαρκείς. Βασική διάσταση για τη διαμόρφωση ενός τέτοιου μαθησιακού περιβάλλοντος αποτελεί η θέση ο μαθητής δεν λαμβάνει παθητικά τη γνώση αλλά ότι οικοδομεί ενεργητικά τη γνώση μέσα από γνωστικές, κοινωνικές και πολιτισμικές διαδικασίες. Η πρακτική αυτή τείνει να μετατρέψει τη σχολική τάξη σε εργαστήριο. Προς την κατεύθυνση αυτή, έχουν προγραμματιστεί βελτιώσεις που θα καταστήσουν το εκπαιδευτικό έργο πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό. Από τις παρεμβάσεις που έχουν προγραμματιστεί, εντελώς ενδεικτικά αναφέρουμε ότι αναβαθμίζεται ποιοτικά το ήδη πλούσιο επιμορφωτικό και πρόγραμμα καθώς και το πρόγραμμα υποστήριξης και μελέτης των μαθητών. Επίσης, εμπλουτίζεται με νέο υλικό και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με το μάθημα στη σχολική τάξη, η πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης, η χρήση της οποίας θα γίνεται όχι μόνο από μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και από μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης του δημοτικού. Αναγνωρίζοντας τη μαθησιακή αξία των ερευνητικών εργασιών επεκτείνουμε την υλοποίησή τους σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου. Έτσι από το νέο σχολικό έτος όλοι οι μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου εργαζόμενοι σε ομάδες με την επίβλεψη των καθηγητών τους θα εμπλακούν με όλα τα στάδια της σχεδίασης, της υλοποίησης και της συγγραφής μιας ερευνητικής εργασίας.
Ενώ διατηρούνται και ενισχύονται βασικά χαρακτηριστικά του σχολείου μας:
-Πολύπλευρη στήριξη του μαθητή προς την κατεύθυνση της αυτονομίας.
-Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, κριτικής σκέψης, και επίλυσης προβλήματος.
-Πλούσιο σε δραστηριότητες και ερεθίσματα βασικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου.
-Επτάωρο βασικό πρόγραμμα και πολυδιάστατο επιμορφωτικό πρόγραμμα Δημοτικού
-Περαιτέρω αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στη διδακτική πράξη
-Λειτουργία της πλατφόρμας ηλεκτρονικής μάθησης
-Εμπλουτισμός με νέους ομίλους της Ζώνης Εναλλακτικής Εκπαίδευσης.
-Συνέχιση της λειτουργίας του αυτοτελούς προγράμματος διδασκαλίας ειδικών θεμάτων στα μαθήματα: Φυσική, Χημεία  Μαθηματικά και Αρχαίων το Σάββατο.
-Συνέχιση της οργάνωσης ημερών ανοικτής τάξης, επιστήμης και τέχνης, επιβράβευσης μαθητών κ.α.
-Στοχευμένα ποιοτικά σεμινάρια που απευθύνονται σε μαθητές και γονείς.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου