Το γεγονός ότι το Παρίσι αποτέλεσε τον πρώτο σταθμό της παρθενικής μίνι ευρωπαϊκής περιοδείας του Κυριάκου Μητσοτάκη, είχε εκτός από την πολιτική και σαφή οικονομική χροιά. Άλλωστε οι ελληνογαλλικές επενδυτικές σχέσεις είναι παραδοσιακά ισχυρές, ενώ η νέα κυβέρνηση προσβλέπει στην κινητοποίηση νέου γαλλικού επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, στο πλαίσιο της προσπάθειας για επανατοποθέτηση της χώρας στον διεθνή επενδυτικό χάρτη.
Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι προσδοκά τη γαλλική στήριξη στο αναπτυξιακό σοκ που χρειάζεται η χώρα μας και στο οποίο, με βάση το εκπεφρασμένο ενδιαφέρον γαλλικών επιχειρήσεων, μπορεί η Γαλλία να παίξει σημαντικό ρόλο.
Άλλωστε η Γαλλία, σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, συγκαταλέγεται παραδοσιακά μεταξύ των χωρών που επιδεικνύουν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα περί τις 120 θυγατρικές εταιρείες γαλλικών ομίλων και επιχειρήσεων, μικτές επιχειρήσεις ή κοινοπραξίες με αντίστοιχες ελληνικές.
Που υπάρχει ενδιαφέρον
Οι προτεραιότητες των γαλλικών επιχειρήσεων ως προς την Ελλάδα αφορούν κατά κύριο λόγο τους τομείς της ενέργειας, του τουρισμού, των υποδομών (δημόσια έργα –αυτοκινητόδρομοι), των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, των μεταφορών, της αμυντικής βιομηχανίας και της αγοράς ακινήτων.
Στην ενέργεια, μάλιστα εκδηλώθηκε και η πιο πρόσφατη επενδυτική κίνηση από τη μεγαλύτερη γαλλική επιχείρηση, τον πετρελαϊκό Total. Η γαλλική εταιρεία συμμετέχει ως επικεφαλής στην κοινοπραξία που κέρδισε το διαγωνισμό για έρευνες υδρογονανθράκων σε περιοχές της Κρήτης και του Ιονίου και τελεί εν αναμονή της επικύρωσης δύο συμβάσεων για τα θαλάσσια οικόπεδα στην Κρήτη.
Το ΥΠΕΝ τρέχει με γοργό ρυθμό την υπόθεση και θέλει να στείλει το πρώτο θετικό μήνυμα προς το Παρίσι, με την κύρωση των συμβάσεων από τη Βουλή πριν το τέλος του μήνα, δηλαδή μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Το θετικό αυτό μήνυμα θεωρείται κομβικό καθώς μπορεί να δημιουργήσει θετικό έδαφος και για τα Ελληνικά Πετρέλαια, την αποκρατικοποίηση των οποίων σχεδιάζει να τρέξει άμεσα η κυβέρνηση.
Σημειώνεται ότι το ενδιαφέρον γαλλικών εταιρειών στην ενέργεια δεν περιορίζεται μόνο στα πετρέλαια αλλά εκτείνεται και στον ηλεκτρισμό εκεί όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία Elpedison, η κοινοπραξία των ΕΛΠΕ με την Edison η οποία ανήκει στον όμιλο της γαλλικής “ΔΕΗ” δηλαδή της EDF. Υπενθυμίζεται ότι η EDF είχε στο παρελθόν ενδιαφερθεί και για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ.
Στον τομέα των υποδομών, η Vinci έχει αναφερθεί ότι μπορεί να εκδηλώσει ενδιαφέρον, μέσω του σχετικού διαγωνισμού, για την απόκτηση του 30% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην “Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ” (ΔΑΑ). Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι η 30η Σεπτεμβρίου και αναμένεται με ενδιαφέρον ποιοι θα συμμετέχουν. Ο γαλλικός όμιλος ήδη έχει πλειοψηφική θέση στην εταιρεία που διαχειρίζεται τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου με ποσοστό 57,54%
Παράλληλα, η Vinci έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού., όπως και ο γαλλικός πολυεθνικός όμιλος Egis που διαθέτει δραστηριότητα στη διαχείριση οδικών αξόνων και στους τομείς της ενέργειας, του περιβάλλοντος, της βιομηχανίας και των μεταφορών.
Τουρισμός – ξενοδοχεία
Στον τουρισμό γαλλικός κολοσσός AccorHotels, που μετρά στο χαρτοφυλάκιο του 4.600 ξενοδοχεία, θέρετρα και κατοικίες σε 100 χώρες παγκοσμίως, διευρύνει διαρκώς την παρουσία του στην Ελλάδα. Η εταιρεία δραστηριοποιείται ήδη στη χώρα μας (Sofitel Athens Airport, Novotel και Ibis Styles), ετοιμάζεται όμως όπως δείχνουν οι επενδυτικές της κινήσεις για τα επόμενα σχέδια στον ελληνικό τουρισμό, με επίκεντρο την πρωτεύουσα. Στις συμφωνίες που έχουν ήδη κλειστεί, η Accor, μέσω του brand MGallery της Sofitel θα αναλάβει τη διαχείριση του νέου boutique ξενοδοχείου του ομίλου Λάμψα στην οδό Κριεζώτου στο Σύνταγμα όπου στο παρελθόν λειτουργούσε το King’s Palace.
Και, βέβαια να σημειωθεί η σταθερή παρουσία των Γάλλων επισκεπτών κάθε χρόνο στη χώρα μας που συγκαταλέγει τη Γαλλία στις “παραδοσιακές” δυνάμεις του ελληνικού τουρισμού.
Υπηρεσίες Ωφέλειας – βιομηχανία
Μπορεί η πώληση ποσοστών της ΕΥΔΑΠ και της εταιρείας ύδρευσης Θεσσαλονίκης να έχει παγώσει, ωστόσο, οι Γάλλοι της Suez Environnement που ελέγχουν το 5% της ΕΥΑΘ, ενδιαφέρονται να διεκδικήσουν νέα έργα για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου που ενδέχεται να δημοπρατήσει η βορειοελλαδίτική εταιρεία ύδρευσης. Επίσης γαλλικοί όμιλοι έχουν επιδείξει ενδιαφέρον και για την απόκτηση της ΕΛΒΟ, με τη διαδικασία να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Στη Θεσσαλονίκη, η Terminal Link SAS σε κοινοπραξία με τις Deutsche Invest Equity Partners GmbH και Belterra Investments Ltd. απέκτησε το 67% του ΟΛΘ. Η Terminal Services SAS είναι μέλος του γαλλικού ομίλου της CMA CGM, τρίτης μεγαλύτερης παγκοσμίως ναυτιλιακής εταιρείας στη μεταφορά containers
Να σημειωθεί, φυσικά και η σημαντική παρουσία της γαλλικής εταιρείας SOCIETE BIC S.A. Στην Ελλάδα, με διαρκείς και σταθερές επενδύσεις. Οι Γάλλοι, ακόμη, αποτελούν και παραδοσιακό παίκτη στον εγχώριο ορυκτό πλούτο, με την Imerys, που εξαγόρασε το 2014 την S&B, να έχει συνεισφέρει στην εθνική οικονομία πάνω από 120 εκατομμύρια σε συνάλλαγμα, έχοντας δημιουργήσει περίπου 1.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Η Imerys Greece (πρώην S&B Greece) είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός πρωτογενώς επεξεργασμένου περλίτη παγκοσμίως και ο μεγαλύτερος εξαγωγέας μπεντονίτη παγκοσμίως, διαθέτει ισχυρή παρουσία στη Βόρεια Ελλάδα και είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στη Φωκίδα και στη Μήλο.
Παράλληλα, Ελλάδα και Γαλλία αναζητούν πεδία συνεργασίας και στην αμυντική βιομηχανία. Κατά την επίσκεψη του Προέδρου Μακρόν στην Αθήνα το Σεπτέμβριο του 2017 είχε συζητηθεί το ζήτημα της αναβάθμισης των Mirage 2000 που διαθέτει η Πολεμική αεροπορία και που κατασκευάζει η Dassault. Επίσης επί τάπητος βρίσκεται και το ζήτημα με τις φρεγάτες τύπου “Belhara” για τις οποίες το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Ισχυροί δεσμοί
Αξίζει να τονιστεί ότι η Ελλάδα, το 2018, ανέβηκε δύο θέσεις και κατέλαβε την 47η θέση μεταξύ των εμπορικών εταίρων της Γαλλίας με συνολικό όγκο εμπορίου 2,3 δισ. ευρώ και μερίδιο 0,3%, έχοντας σημειώσει αύξηση της τάξης του 14,6% σε σχέση με το 2017. Οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Γαλλία, κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας, ακολουθούν μία σταθερά ανοδική πορεία, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης (CAGR) της τάξης του 11,8%. Το εμπορικό ισοζύγιο, σταθερά ελλειμματικό για την Ελλάδα, παρουσίασε βελτίωση το2018 κατά 198 εκ. ευρώ και το έλλειμμα διαμορφώθηκε σε 1,17 δισ. ευρώ
Η χώρα μας κατέχει την 39η θέση μεταξύ των χωρών προορισμού των γαλλικών εξαγωγών,με εισαγωγές αξίας 2,3 δισ. ευρώ κατά το 2018, αυξημένες κατά 7,1% σε σχέση με το 2017,και μερίδιο 0,46% επί των συνολικών γαλλικών εξαγωγών.
Σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών υποθέσεων της πρεσβείας της Ελλάδας στο Παρίσι, το διμερές εμπόριο Ελλάδας – Γαλλίας παρουσίασε αύξηση της τάξης του 10% κατά το α΄ εξάμηνο του 2019, με τον όγκο εμπορίου να διαμορφώνεται σε 1,78 δισ. ευρώ, σύμφωνα με πρωτογενή στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (έχουν αντληθεί από τη Eurostat), τα οποία επεξεργάστηκε το Γραφείο μας. Οι ελληνικές εξαγωγές συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 12,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018 (σημαντικά μικρότερη από εκείνη που σημειώθηκε το α΄ τρίμηνο 2019 της τάξης του 23,8%), και διαμορφώθηκαν στα 547 εκατ. ευρώ, από 487 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο 2018. Οι εισαγωγές της Ελλάδας από τη Γαλλία κινήθηκαν και αυτές ανοδικά κατά 9,2% και ανήλθαν σε 1,2 δισ. ευρώ.
Το εμπορικό ισοζύγιο παραμένει έντονα ελλειμματικό για τη χώρα μας, με το έλλειμμα να διευρύνεται κατά 43 εκ. ευρώ κατά το υπό εξέταση διάστημα. Το ποσοστό κάλυψης των εισαγωγών από τις εξαγωγές διαμορφώθηκε σε 44,5%, βελτιωμένο σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2018 (43,2%).
Των Νίκου Χρυσικόπουλου, Χάρη Φλουδόπουλου