Περί τα 14 δισ. ευρώ εκτιμάται πως θα χαθούν φέτος από το τουριστικό καλάθι λόγω της κάθετης βουτιάς που σημειώνει η ταξιδιωτική ροή λόγω του κορονοϊού, με τους επιχειρηματίες του χώρου να μην προσδοκούν εισπράξεις πάνω από 3,5 με 4 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της χρονιάς, από τα 18 δισ. που έφερε ο τουρισμός στη χώρα μας το 2019. Και αυτό αποτελεί το καλό σενάριο.
Μετά το “ναυάγιο” της τουριστικής κίνησης από το εξωτερικό, παρά τις ελπίδες για άνοδο των αφίξεων, που συνεχίστηκε και τον Αύγουστο, μήνας που παραδοσιακά καταγράφονται οι υψηλότερες εισπράξεις (πέρσι χαρακτηριστικά εισέρρευσαν στο ταμείο κοντά στα 4,2 δισεκατομμύρια), η σεζόν έχει χαθεί ανεπιστρεπτί και τα δύσκολα βρίσκονται μπροστά. Σημειώνεται πως οι πληρότητες στα ξενοδοχεία είναι αυτή την περίοδο αυξημένες εξαιτίας των Ελλήνων τουριστών… μια κατάσταση που δεν έχει διάρκεια.
Η εικόνα των κρατήσεων για τον Σεπτέμβριο, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, δεν δείχνει να αλλάζει και η επόμενη ημέρα για τον τουρισμό παραμένει άγνωστη, και για όσους δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, αλλά και για χιλιάδες εργαζόμενους που στηρίζονται άμεσα ή έμμεσα από αυτόν.
Ξενοδοχεία που άνοιξαν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, παρά το αυξημένο λειτουργικό κόστος που προκάλεσε μεταξύ άλλων η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, προσανατολίζονται πλέον σε πρόωρο κλείσιμο, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν όσο γίνεται περισσότερο τις ζημιές από την τουριστική πτώση.
Μένουν σπίτι οι ξένοι τουρίστες
Οι απώλειες από όλες τις σημαντικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό είναι μεγάλες. Όπως σημειώνουν φορείς που γνωρίζουν καλά το τουριστικό τοπίο, η ροή από τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη “δεξαμενή” τουριστικών εσόδων για την Ελλάδα, εκτιμάται πως θα είναι μειωμένη κατά 70%. Οι ενδείξεις λένε πως η κίνηση από τη Μεγάλη Βρετανία θα είναι ακόμη πιο μειωμένη. Όσον αφορά την αμερικανική αγορά, το Ταμείο φέτος θα είναι μηδενικό, λόγω των κλειστών συνόρων.
Έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων έδειξε πως η οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία θα επηρεάσει, σε μικρότερο η μεγαλύτερο βαθμό, την προσωπική και οικογενειακή εισοδηματική κατάσταση πάνω από το 59% του πληθυσμού και οι καταναλωτές ανέβαλαν, λόγω της πανδημίας, τη δαπάνη για διακοπές και ταξίδια με μεγαλύτερη ένταση σε σύγκριση με άλλα καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες.
Σύμφωνα με την έρευνα, αν και η δαπάνη για διακοπές είναι η σχετικά πιο συχνή απάντηση ως προς τις καταναλωτικές προτεραιότητες, οι σχετικές απαντήσεις κινούνται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, μεταξύ του 15% και του 31% του πληθυσμού. Τα ποσοστά αυτά είναι χαμηλότερα από τα ποσοστά των καταναλωτών που ανέβαλαν τη σχετική δαπάνη, ένδειξη που συνάδει και με τις προσδοκώμενες επιπτώσεις στην οικονομική τους κατάσταση, αλλά και τις ανησυχίες για την υγεία τους. Συγκεκριμένα για τις πέντε σημαντικότερες τουριστικές αγορές της Ελλάδας:
– Γερμανία: 26% έχει σε προτεραιότητα τη δαπάνη για διακοπές μόλις επιτρέψουν οι συνθήκες, έναντι 40% που την ανέβαλε.
– Ηνωμένο Βασίλειο: τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 31% έναντι 49%.
– ΗΠΑ: 27% έναντι 44%.
– Γαλλία: 22% έναντι 37%.
– Ιταλία: 25% έναντι 49%.
Για τις κύριες ευρωπαϊκές αγορές της Ελλάδας, διακοπές σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς επιλέγει ένα ποσοστό που δεν ξεπερνά το 22% στη Γερμανία και το 29% στο Ην. Βασίλειο, το 15% στη Γαλλία και το 12% στην Ιταλία. Στις χώρες αυτές, το 36% ως 49% δηλώνουν ότι θα κάνουν διακοπές στη χώρα τους και 14% έως 23% στην περιοχή του, ενώ το 24% ως 35% δεν προτίθενται να κάνουν διακοπές. Για τις long haul αγορές, διακοπές σε άλλη ήπειρο επιλέγει μόλις το 7% των Αμερικανών, το 13% των Αυστραλών, 16% των Ινδών και το 6% των Κινέζων.
Ρεκόρ αρνητικών ποσοστών
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, που μένουν να επιβεβαιωθούν και από τα στοιχεία των αεροδρομίων, θεωρείται πως φέτος θα διατηρηθεί μόλις το 20% των τουριστικών αφίξεων. Η πτώση της κίνησης υπολογίζεται πως θα είναι πολύ μεγάλη για στα χερσαία σύνορα.
Για τον μήνα που πέρασε, τα ποσοστά της μείωσης ήταν απογοητευτικά. Στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, η συνολική επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 70%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Από το αεροδρόμιο των Σπάτων διακινήθηκαν συνολικά περίπου 894 χιλ. επιβάτες, αριθμός που κόντευε να αγγίξει πέρυσι, τον ίδιο μήνα, τα 3 εκατομμύρια άτομα. Οι επιβάτες εσωτερικού υποχώρησαν κατά 56,3%, σε περίπου 400 χιλ., με τη μείωση των επιβατών εξωτερικού να είναι υψηλότερη, καθώς διαμορφώνεται στο -76,1%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε μόλις 494 χιλ. επισκέπτες.
Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport, ο αριθμός επιβατών ήταν τον Ιούλιο μόλις 1,3 εκατ. από 5,3 εκατομμύρια τον αντίστοιχο μήνα του 2019, μείωση κατά 75,1%. Η πτώση στις αφίξεις εξωτερικού έφτασε το 78,5%. Τη μεγαλύτερη επιβατική πτώση εμφανίζει το αεροδρόμιο της Σκιάθου (-85,2%) απ’ όπου διακινήθηκαν τον Ιούλιο μόλις 16.700 άτομα από 113.300 πέρυσι τον ίδιο μήνα. Η πτώση στα αεροδρόμια Κεφαλλονιάς, Χανίων, Ρόδου, Κω, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Μυκόνου και Σαντορίνη ήταν στα ίδια επίπεδα. Στο επτάμηνο δε, το σύνολο της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport μειώθηκε κατά 81%, σε περίπου 3 εκατομμύρια από 16,2 εκατομμύρια το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2019.
Τον Αύγουστο η κίνηση στα αεροδρόμια είναι μεγαλύτερη, οι διαφορές όμως σε ποσοστιαία βάση δεν θεωρείται πως θα αλλάξουν κατά πολύ. Τα πρώτα δεδομένα, σύμφωνα με την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, που προκύπτουν ανά διεθνές αεροδρόμιο σχετικά με τον αριθμό των πτήσεων και των αφιχθέντων επιβατών κατά το διάστημα 1-15 Αυγούστου 2020 έδειξαν:
-Στη Ρόδο αφίχθησαν 102.046 επιβάτες μέσω 686 πτήσεων.
-Στην Κω αφίχθησαν 56.049 επιβάτες μέσω 395 πτήσεων.
-Στην Σαντορίνη αφίχθησαν 30.188 επιβάτες μέσω 215 πτήσεων.
-Στη Μύκονο αφίχθησαν 35.967 επιβάτες μέσω 266 πτήσεων.
–Στην Κάρπαθο αφίχθησαν 2.401 επιβάτες μέσω 30 πτήσεων.
Συνολικά, δηλαδή, προσγειώθηκαν 1.592 πτήσεις με 226 χιλιάδες επιβάτες κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο, αριθμοί που δεν έχουν σχέση με την επιβατική κίνηση των προηγούμενων τουριστικών περιόδων.
Ερωτηματικό και η σεζόν του 2021
Τόσο η ανάκαμψη της τουριστικής αγοράς διεθνώς, όσο και η αποκατάσταση της ταξιδιωτικής εμπιστοσύνης θεωρείται πως θα πάρουν χρόνο. Και ενώ tour operators και μεγάλοι όμιλοι κρουαζιέρας έχουν μεταθέσει μεγάλο όγκο των κρατήσεων για το 2021 και συμβόλαια με ξενοδόχους έχουν σχεδιαστεί εξαρχής, η αγωνία είναι μεγάλη και το μέλλον καθόλου προβλέψιμο. Ίδια η κατάσταση και στις αεροπορικές εταιρείες που αναπροσαρμόζουν πτητικό πρόγραμμα και δρομολόγια.
Κανείς αυτήν τη στιγμή, εάν δεν αντιμετωπιστεί η πανδημία και δεν κυκλοφορήσει εμβόλιο, δεν μπορεί να προδιαγράψει τις συνθήκες που θα επικρατούν την επόμενη χρονιά, διεθνώς, στην Ελλάδα και στις ανταγωνιστικές χώρες. Σχεδιασμός δεν μπορεί να γίνει, ούτε σε επίπεδο τιμών.
Το μόνο σίγουρο είναι πως οι επιπτώσεις από την πανδημία θα είναι τεράστιες και μακροπρόθεσμες, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για την απασχόληση. Ήδη ζητείται περαιτέρω στήριξη σε επίπεδο χρηματοδότησης, φορολογικό και εργασιακό, με ολόκληρη την ταξιδιωτική αλυσίδα να βρίσκεται στο κόκκινο: ξενοδοχεία, ταξιδιωτικά γραφεία, μεταφορές, εστίαση.
Οι ξενοδόχοι διαβλέπουν πτώση του τζίρου κατά μ.ό. 67% (από τα 8,4 δισ. ευρώ το 2019 στα 2,8 δισ. ευρώ το 2020, συνολική απώλεια 5,6 δισ.) και κάμψη της απασχόλησης κατά 35% (από 186.574 εργαζόμενους το 2019 στους 120.979 εργαζόμενους το 2020). Αναλυτικότερα, το 96,9% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας βλέπει πτώση του τζίρου κατά μ.ό. 65,5%, ενώ για το 98% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας η αντίστοιχη πτώση προβλέπεται κατά μ.ό. στο 73%.
Σύμφωνα, τέλος, με την Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού FedHATTA, η οποία διακινεί το μεγαλύτερο κομμάτι του οργανωμένου τουρισμού της χώρας (85%) και απασχολεί περίπου τριάντα χιλιάδες εργαζόμενους, οι απώλειες στους τζίρους των επιχειρήσεων σε σχέση με την περσινή χρονιά υπερβαίνουν το 90%.
Πηγή: capital.gr
Της Βίκυς Κουρλιμπίνη