Σε «πεντάστερους» προορισμούς πρόκειται να μετατραπούν σύντομα μερικές από τις πιο μεγάλες μαρίνες της χώρας, καθώς σ’ αυτές θα υλοποιηθούν επενδύσεις εκατομμυρίων, οι οποίες θα ενισχύσουν σημαντικά το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας. Τα έργα ανάπτυξης που βρίσκονται στα σκαριά δεν αναβαθμίζουν μόνο τις υφιστάμενες λιμενικές υποδομές αλλά αξιοποιούν πλήρως και τη χερσαία ζώνη των μαρινών, δημιουργώντας υποδομές υψηλής αισθητικής, όπως ξενοδοχεία, πολυτελείς κατοικίες και άλλα εμπορικά ακίνητα.
Μαρίνα Αγίου Κοσμά
Μερικές από τις πιο σημαντικές αναπλάσεις μαρινών αναμένεται να γίνουν στα Νότια προάστια, τα οποία τα τελευταία χρόνια βρίσκονται σε επενδυτικό αναβρασμό. Μετά τα επίσημα εγκαίνια της πλήρως ανακαινισμένης Astir Marina Βουλιαγμένης, σειρά έχει τώρα η Μαρίνα Αγίου Κοσμά, η οποία πρόκειται να εξελιχθεί σε μία από τις πιο κοσμικές μαρίνες της Ελλάδας. Πρόκειται για μία επένδυση συνολικού προϋπολογισμού 26 εκατ. ευρώ, η οποία εντάσσεται μάλιστα στην πρώτη φάση του συνολικού έργου της επένδυσης του Ελληνικού, δηλαδή αναμένεται να παραδοθεί, σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό, εντός του 2026. Η Lamda Development έχει σχεδιάσει την μεταμόρφωση της σημερινής εγκατάστασης, σε μια μαρίνα που θα μπορεί να υποδέχεται superyachts και θα εξυπηρετεί εκατοντάδες θέσεις σκαφών. Αποτελείται από μια θαλάσσια περιοχή που έχει έκταση 528 στρέμματα ενώ άλλα 32 στρέμματα είναι οι χερσαίοι χώροι. Συνολικά προβλέπονται πάνω από 300 θέσεις ενώ περιλαμβάνονται και γιοτ, τα οποία μπορεί να φτάνουν μέχρι και τα 80 μέτρα.
Μαρίνα Αλίμου
Μετά από σημαντικές καθυστερήσεις φαίνεται ότι λύθηκε το «χειρόφρενο» για την αναβάθμιση της Μαρίνας Αλίμου, καθώς προ μηνών εγκρίθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την Έγκριση της χωροθέτησης και των περιβαλλοντικών όρων της. H Reds που έχει αναλάβει την επένδυση και σχετικά πρόσφατα απέκτησε και τη σύμβαση παραχώρησης από την Άκτωρ Παραχωρήσεις έχει ιδιαίτερα μεγαλεπήβολα σχέδια, καθώς προβλέπει να δημιουργήσει εμπορικά καταστήματα, σημεία εστίασης αλλά και σούπερ μάρκετ. Ειδικότερα, στη χερσαία ζώνη της μαρίνας, έκτασης περίπου 210 στρεμμάτων, προβλέπεται η ανάπτυξη περίπου 18.000 τετραγωνικών μέτρων σύγχρονης σχεδίασης, μοντέρνων ισόγειων, κτιριακών εγκαταστάσεων που θα στεγάσουν χρήσεις εστίασης και αναψυχής, ξενοδοχειακών υπηρεσιών, γραφείων, αποθήκευσης και επισκευών σκαφών, καθώς και εμπορικές χρήσεις. Στη θαλάσσια ζώνη της μαρίνας, με έκταση περίπου 428 στρεμμάτων, θα έχουν τη δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 1.000 σκάφη αναψυχής, μετά και την ανακατασκευή των πλωτών προβλητών.
Αξιοποιούνται και οι μαρίνες του Ιονίου
Σημαντικά αναμένεται να αναβαθμιστούν και οι μαρίνες των νησιών του Ιονίου. Η πιο πρόσφατη μάλιστα εξέλιξη αποτελεί η έγκριση της συνυπογραφής της σύμβασης για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής της μαρίνας μεγάλων σκαφών (mega-yachts) στον λιμένα της Κέρκυρας. Η παραχώρηση, που θα έχει διάρκεια 40 έτη, θα πραγματοποιηθεί από την εταιρεία Lamda Marinas Investments, θυγατρική της Lamda Development, και θα κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων. H μαρίνα που θα δημιουργηθεί θα εξυπηρετεί 98 σκάφη μήκους έως 140 μέτρων και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ., η οποία μπορεί να επεκταθεί και να καλύψει έκταση περίπου, κατά μέγιστον, 100.000 τ.μ. Όπως είχε αναφέρει η Lamda, το project περιλαμβάνει χερσαίες αναπτύξεις επιφάνειας έως 7.800 τ.μ., με χρήσεις εμπορικών καταστημάτων, εστίασης, ξενοδοχείων και γραφείων.
Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ το προηγούμενο διάστημα ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την υπο-παραχώρηση λιμενικών υπηρεσιών και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης του τουριστικού καταφυγίου στη Σπηλιά, εντός του κεντρικού λιμένα Κέρκυρας.Η διάρκεια της Σύμβασης υπο-παραχώρησης ανέρχεται σε 25 έτη. Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε μία φάση, με καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών την 20η Δεκεμβρίου 2024. Η συνολική επιφάνεια της χερσαίας ζώνης του καταφυγίου είναι περίπου 8 στρέμματα, ενώ η θαλάσσια ζώνη καταλαμβάνει 35 στρέμματα. Σημαντικά έργα για την πλήρη ανάπτυξη του καταφυγίου τουριστικών σκαφών στη Σπηλιά βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός των επόμενων μηνών. Με την ολοκλήρωση των έργων θα δημιουργηθούν συνολικά 80 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής μήκους έως 25 μέτρων ενώ στις παρεμβάσεις περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η διαμόρφωση δικτύου κυκλοφορίας για πεζούς και οχήματα, θέσεις στάθμευσης, παγκάκια και χώροι πρασίνου.
Το Ταμείο επίσης ανακοίνωσε την επικράτηση της Yach Trade Consortium S.A. στον διαγωνισμό για τη λειτουργία της Μαρίνας Αργοστολίου. Η προσφορά περιλαμβάνει αναβάθμιση υποδομών και ανάπτυξη τουρισμού, με την παραχώρηση να εκτείνεται σε 40 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης. Τα έργα ανάπτυξης αφορούν στη ριζική αναβάθμιση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών και επιπλέον την αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης της μαρίνας συμπεριλαμβανομένων κτιρίων και δρόμων, καθώς και τη διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου υψηλής αισθητικής. Στόχος είναι η δημιουργία ενός πόλου τουρισμού και αναψυχής και η ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής που θα συνεισφέρει συνολικά στην ανάδειξη του νησιού της Κεφαλονιάς.
Τι συμβαίνει με τις μαρίνες Ιτέας, Καλαμαριάς και Ναυπλίου
Ο επόμενος στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η αξιοποίηση των μαρινών Ιτέας και Καλαμαριάς. Η αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς ωστόσο δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, καθώς το Ταμείο απέναντι του βρίσκει συνεχώς την δημοτική αρχή, η οποία αντιτίθεται σε κάθε προσπάθειά που κάνει για να προχωρήσει τα φιλόδοξα σχέδιά του. Βάσει του masterplan, για το σύνολο της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας Καλαμαριάς καθορίζεται μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση 14.800 τ.μ., η οποία περιλαμβάνει ξενοδοχείο, κατοικίες, εμπορικά καταστήματα, αλλά και εκθεσιακούς-συνεδριακούς χώρους.
Ιδιαίτερα ευοίωνο είναι το μέλλον για τη μαρίνα Ναυπλίου, η οποία υπενθυμίζεται ότι α πέρασε από «σαράντα» κύματα, καθώς η αρχιτεκτονική μελέτη της, στήθηκε από την αρχή, αφού το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δεν συμφωνούσε για τον τρόπο κατασκευής των κτιρίων, συμπεραίνοντας ότι δεν συνάδουν με την αρχαιολογική νομοθεσία για την Παλαιά Πόλη του Ναυπλίου με τα εξέχοντα μνημεία της
Το νέο σχέδιο, το οποίο έχει αναλάβει να υλοποιήσει η ΤΕΚΑΛ, θα περιλαμβάνει χερσαίες και λιμενικές εγκαταστάσεις, θα υπάρχουν 177 θέσεις ελλιμενισμού, 3.000 τ.μ. κτιριακές εγκαταστάσεις με αθλητικούς χώρους, ένα υπαίθριο θέατρο για πολιτιστικές εκδηλώσεις». Το έργο θα ξεκινήσει το 2025, καθώς οι διαδικασίες των αδειοδοτήσεων είναι μακροχρόνιες, αλλά στόχος είναι σε 18 μήνες από τότε που θα αρχίσουν οι κατασκευές να παραδοθεί.
Η πεντάστερη μαρίνα της Ρόδου
Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει η επένδυση άνω των 220 εκατ. ευρώ που αναμένεται να μετατρέψει τη Μαρίνα της Ρόδου σε έναν πεντάστερο τουριστικό πόλο. Το σύνθετο έργο, που πρόκειται να ολοκληρωθεί σε τέσσερις φάσεις, προβλέπει τη δημιουργία στην ευρύτερη περιοχή της μαρίνας ξενοδοχείου, πολυτελών βιλών και κατοικιών, καταστημάτων λιανικής και εστίασης και πολλαπλών χώρων ψυχαγωγίας. Ο σχεδιασμός της μάλιστα είναι προσαρμοσμένος και ακολουθεί το σχέδιο της πόλης. Αναλυτικά, ως προς τα λιμενικά έργα θα προστεθούν άλλες 180 θέσεις ελλιμενισμού στις 440 θέσεις που ήδη υπάρχουν, φτάνοντας στις 620 θέσεις, κάτι βέβαια που εξαρτάται πάντα, ανάλογα με το μέγεθος των σκαφών. Στον οικιστικό τομέα θα δημιουργηθούν συνολικά 22 πολυτελείς επαύλεις και 13 μεζονετές, οι οποίες θα απευθύνονται σε ξένους και σε Έλληνες αγοραστές, ενώ η εταιρεία ιδανικά θα ήθελε να δώσει προτεραιότητα σε Ροδίτες.