Ως «προκλητική» χαρακτήρισε την στάση της Πολιτείας απέναντι στο ζήτημα της τραγικής κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η ελλιπής λειτουργία του Κτηματολογίου της Ρόδου, ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χτες και αναφερόμενος στην πρόσφατη συνάντησή του με τον πρόεδρο του ΤΕΕ Τμ.Δ/σου κ. Ιάκωβο Γρύλλη, τόνισε ότι ενώ έχει υπογραφεί μια προγραμματική σύμβαση από την Περιφέρεια, το ΤΕΕ και το υπ. Δικαιοσύνης (στα…. χαρτιά) και υπάρχει χρηματοδότηση για να ‘σωθεί ‘ το Κτηματολόγιο, η κατάσταση παραμένει σε εκκρεμότητα λόγω καθυστέρησης της γραφειοκρατίας. «Βάζουμε εμείς τα χρήματα (ίδιοι πόροι) για να καλύψουμε ελλείμματα και ανεπάρκεια του κεντρικού κράτους κι εκείνο αδιαφορεί. Η τόσο προκλητική αυτή στάση, οδηγεί σε αδιέξοδα την τοπική οικονομία και κοινωνία, καθώς έχει να κάνει με την διαχείριση περιουσιών» τόνισε ο κ. Χατζημάρκος και προανήγγειλε «δυναμική παρέμβαση» στο θέμα με στόχο την διεκδίκηση λύσης.
Η εκδίκαση της
προσφυγής στο ΣτΕ
για τον ΦΠΑ στα νησιά
Ο περιφερειάρχης, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην εκδίκαση, στην Ολομέλεια του Συμβουλίου Της Επικρατείας της προσφυγής που έχει κατατεθεί από την ΠΝΑ και τους φορείς, κατά της απόφασης της κυβέρνησης για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα 5 νησιά –προεξάρχουσας της Ρόδου. Η απόφαση αυτή ελήφθη από την σημερινή κυβέρνηση το 2015 για την οποία είχε αναλάβει ευθύς αμέσως πρωτοβουλία η ΠΝΑ προκειμένου να διεκδικήσει με νομικό τρόπο την ακύρωσή της. «Όλο αυτό το διάστημα υπήρξαν συνεχείς αναβολές, όχι με δική μας υπαιτιότητα, αλλά εκείνων που δεν ήθελαν να εκδικαστεί η προσφυγή. Είμαι αισιόδοξος για το αποτέλεσμα όλων των ενεργειών που κάνουμε –και όχι μόνον για την συγκεκριμένη υπόθεση. Ο αγώνας μας θα είναι συνεχής, γιατί είναι καθαρός, δίκαιος, τίμιος με πολύ ισχυρά επιχειρήματα. Κι απέναντί μας έχουμε μόνον λαϊκισμό, διχασμό, συνθήματα, και πολύ αδύναμα επιχειρήματα μιας πολύ ισχυρής προπαγάνδας που στήθηκε εναντίον των νησιών. Η αλήθεια πάντα επιβραβεύεται. Κι αυτό πιστεύω –όπως με τον ΔΗΦΟΔΩ. Εμείς δεν πήγαμε…. ‘αξύριστοι’. Πήγαμε… ‘ξυρισμένοι’ στο ΣτΕ και ‘ξυρισμένοι’ θα φύγουν αυτοί που είναι απέναντί μας… Κινηθήκαμε πολύ επιθετικά από την πρώτη στιγμή και αυτή την μάχη για την διάσωση της νησιωτικής οικονομίας θα την κερδίσουμε» όπως τόνισε.
Θυμίζουμε ότι η απόφαση του ΣτΕ απαιτεί 2-3 μήνες για την έκδοσή της.
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η θέση του κ. Χατζημάρκου για την διεκδίκηση της Δημόσιας Περιουσίας της Δωδεκανήσου: «Η απόφασή μας ήταν να κινηθούμε νομικά. Μια πολύ σοβαρή ομάδα νομικών, κτίζει την υπόθεσή μας με έναν τρόπο επιστημονικά ορθό, ιστορικά επιβεβλημένο. Είναι πάρα πολύ μεγάλη υπόθεση. Θα είμαστε έτοιμοι στα τέλη Νοεμβρίου περίπου», τόνισε ο περιφερειάρχης.
Ο τουρισμός και
τα «κακώς κείμενα»
Ο περιφερειάρχης στηλίτευσε το απαράδεκτο περιστατικό, όπου ένα κρουαζιερόπλοιο έφυγε, επειδή δεν… υπήρχε πλοηγός, λόγω ωραρίου! «Σε έναν τόπο που ζει από τον Τουρισμό –άλλοτε ναυαρχίδα της κρουαζιέρας, διώχνει ένα κρουαζιερόπλοιο. Αυτή η χώρα, με αυτές τις λογικές, νοοτροπίες και πρακτικές, είναι μια χώρα που θα πτωχεύσει με πάρα πολύ μεγάλο θόρυβο και θ’ αφήσει δυστυχισμένο τον λαό της. Αυτά τα φαινόμενα πρέπει τα παταχθούν και όσοι ασκούν διοίκηση πρέπει να ηγούνται ενός ανένδοτου αγώνα όσο πιο σκληρός γίνεται» είπε ο κ. Χατζημάρκος. Εξέφρασε ακόμη, την ικανοποίησή του για την πορεία της τουριστικής περιόδου καθώς και ο Σεπτέμβριος πάει πολύ καλά ενώ αναμένονται θετικά στοιχεία και για τον Οκτώβριο.
Το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, ο Νόμος 4412/2016 και τα
«παγωμένα» έργα
Σε ερώτηση σχετικά με το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, ο περιφερειάρχης δήλωσε ότι έχει κλείσει και η κατανομή σε σχέση με την αρχική και ότι είναι κατά 15% αυξημένη για το Νότιο Αιγαίο: «Δεν μας ικανοποιεί αυτό, όμως δεν μπορούμε να κρατήσουμε όμηρο όλη την χώρα και να μην ενεργοποιήσουμε τα μέτρα για απορροφήσεις. Ειδικότερα για τους βοσκότοπους, οι Περιφέρειες της χώρας εκλήθησαν πέρσι τον Μάρτιο από τον υπουργό Ανάπτυξης να συνδράμουν το έργο, στο να αποσβέσει ένα πρόστιμο 504 εκ. ευρώ –κι εμείς, φυσικά βάλαμε…. πλάτη και χωρίς να έχουμε καμία αρμοδιότητα».
Κληθείς να σχολιάσει τα εμπόδια που έχουν προκύψει από τον νέο Νόμο 4412/2016 (με ΦΕΚ από τον Αύγουστο) ο κ. Χατζημάρκος διευκρίνισε πως είναι ένας Νόμος, ο οποίος ενσωματώνει δύο ευρωπαϊκές οδηγίες: «Έχει πολλά σημεία στα οποία συμφωνώ. Όμως το πρόβλημα είναι ότι σήμερα, όλη η Ελλάδα είναι ακίνητη και κανένας φορέας δεν μπορεί να δημοπρατήσει ούτε ένα έργο, επειδή λείπουν αποφάσεις, κανονιστικές διατάξεις και Προεδρικά Διατάγματα για να τον καταστήσουν εφαρμόσιμο. Έχουμε και μια αστεία αντιμετώπιση από το υπ. Περιβ/ντος που μας λέει να αξιοποιήσουμε τις μεταβατικές διατάξεις –οι οποίες δεν υπάρχουν! Εμείς έχουμε ώριμες μελέτες και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε. Η εκτίμηση είναι ότι για να ξεκινήσουν πάλι οι διαδικασίες θα πάρει μήνες και για όλες τις εργολαβίες…»
«Κολλημένη» η Γέφυρα
της Κρεμαστής
Με αφορμή και την κατάσταση που επικρατεί στην Γέφυρα της Κρεμαστής και την εκκρεμότητα που παραμένει για το εν λόγω έργο, ο περιφερειάρχης σχολίασε με ιδιαίτερα καυστικό τρόπο την πορεία του έργου, ξεκαθαρίζοντας: «Ακόμα δεν έχουμε ξεμπλέξει από το διοικητικό ‘μπάχαλο’ για το ‘έργο-φάντασμα’ που παραλάβαμε. Υπάρχει ένα κείμενο 13 σελίδων που κατατέθηκε στο περιφερειακό συμβούλιο και περιγράφει την…. αταξία του έργου. Το παραλάβαμε από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή. Όσο μας προκαλούν, θα σκαλίζουμε το χθες. Παραλάβαμε ένα έργο που δεν έπρεπε να είχε δημοπρατηθεί. Εάν αυτό το είχε κάνει η σημερινή περιφερειακή αρχή, θα ήμασταν στο… ‘κλαρί’ κρεμασμένοι, ο Θεός ξέρει για πόσο καιρό. Άκρα του τάφου…. σιωπή. Με το που ξεμπλέξουμε διοικητικά με αυτά τα ανοσιουργήματα και τη συγκεκριμένη, υποτιθέμενη νέα γέφυρα, να ξέρετε ότι έχουμε δρομολογήσει λύση. Το παρελθόν, μάς έχει γι ακόμη μια φορά με μια σιδερένια μπάλα δεμένους στις αμαρτίες του. Το έργο το παραλάβαμε συμβασιοποιημένο, 7 μήνες πριν αναλάβουμε υπήρχε ανάδοχος –ο οποίος δεν μπήκε μέσα να το κατασκευάσει ενώ είχε συμβόλαιο. Με αυτήν την γέφυρα κάποιοι έκαναν εκλογές. Το έργο δεν είχε καμία αδειοδότηση. Τώρα μας ζητούν να ξεπλύνουμε τις ντροπές και τις παρανομίες. Κύριοι… πλυντήρια αλλού! Εμείς είμαστε καθαροί».
«Σημαντική νίκη στο προσφυγικό –μεταναστευτικό»
Σημαντική πολιτική νίκη των Περιφερειών και κυρίως εκείνων που κλήθηκαν να σηκώσουν και να διαχειριστούν το βάρος της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης, χαρακτήρισε ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος το κοινό ανακοινωθέν των συμμετεχόντων στο συνέδριο της ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος της Επιτροπής των Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με θέμα: «Ο ρόλος των Περιφερειακών και Τοπικών Αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην αντιμετώπιση της Προσφυγικής Κρίσης: Η κοινή μας πρόκληση, η συλλογική μας απάντηση», που διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη.
Μιλώντας για τα συμπεράσματα του συνεδρίου, στην διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο κ. Χατζημάρκος, ο οποίος συμμετείχε στο συνέδριο, τόνισε ότι, αφ’ ενός υιοθετήθηκαν όλα τα σημεία και οι παράμετροι της προσφυγικής – μεταναστευτικής κρίσης όπως τα έχουν αναδείξει μέχρι σήμερα οι Περιφέρειες και η χώρα συνολικά, αφ’ ετέρου αναδείχθηκε ο κρίσιμος ρόλος των Περιφερειών και γενικότερα της Αυτοδιοίκησης, στην διαχείριση της.
«Ήταν μια συνάντηση ιδιαιτέρως σημαντική για την Ελλάδα, ακόμη πιο σημαντική για τις Περιφέρειες της χώρας, ως προς τα συμπεράσματά της και την κοινή δήλωσημ η οποία περιλαμβάνει όλα τα σημεία τα οποία, ως Περιφέρεια και ως χώρα, έχουμε θέσει, με κυριότερη εξ αυτών ότι τα βάρη πρέπει να επιμεριστούν με ένα δίκαιο τρόπο σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, σεβόμενες την αρχή της αλληλεγγύης και την εταιρική σχέση μεταξύ τους, χωρίς μονομερείς ενέργειες , όπως το κλείσιμο των εσωτερικών συνόρων» ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος και πρόσθεσε: «Ο ρόλος των Περιφερειών και συνολικά της Αυτοδιοίκησης αναγνωρίζεται ως κρίσιμος, χρήσιμος και απολύτως απαραίτητος στην διαχείριση της κρίσης. Αναγνωρίζεται επίσης το πάγιο αίτημα των Περιφερειών να αποκτήσουν απευθείας πρόσβαση στα ευρωπαϊκά ταμεία που χρηματοδοτούν δράσεις διαχείρισης του προσφυγικού – μεταναστευτικού προβλήματος» σημειώνοντας ωστόσο ότι «το αίτημα για απευθείας χρηματοδότηση των Περιφερειών δεν έχει να κάνει τόσο με τα χρήματα, όσο με την αναγνώρισή τους ως συνδιαμορφωτών των ευρωπαϊκών και εθνικών πολιτικών αντιμετώπισης του προβλήματος, με συμμετοχή τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση των πολιτικών αυτών».
«Όλα τα παραπάνω συνυπογράφονται πλέον και από το ΕΛΚ και αυτό συνιστά μια πολύ μεγάλη πολιτική νίκη των Περιφερειών. Θέλω να πιστεύω ότι η συνέχεια της συνάντησης στην Θεσσαλονίκη θα είναι πιο αισιόδοξη, όσον αφορά τον δικό μας ρόλο αλλά και για τα θέματα τα οποία θα προωθηθούν πλέον στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από ένα συντριπτικά μεγάλο ποσοστό συμμετεχόντων σε αυτή και θα υποστηριχθούν από κοινοτικούς αξιωματούχους, οι οποίοι έχουν πλέον αντιληφτεί την αναγκαιότητα των προτάσεών μας, των λύσεων που προτείνουμε, αλλά και την ορθότητα των παρεμβάσεών μας», κατέληξε ο κ. Χατζημάρκος.
Στο συνέδριο της ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος της Επιτροπής των Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με θέμα: «Ο ρόλος των Περιφερειακών και Τοπικών Αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην αντιμετώπιση της Προσφυγικής Κρίσης: Η κοινή μας πρόκληση, η συλλογική μας απάντηση», διεξήχθη την περασμένη Παρασκευή, στο Μέγαρο Μουσικής, Θεσσαλονίκης, παρόντος του προέδρου της ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών κ. Michael Schneider, του επιτρόπου Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ. Δημήτρη Αβραμόπουλου και του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, με την συμμετοχή 80 μελών του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος της Επιτροπής των Περιφερειών της ΕΕ, δημάρχων από χώρες μέλη της ΕΕ, και επικεφαλής διεθνών οργανισμών.
Τα συμπεράσματα του συνεδρίου αποτυπώθηκαν στην ακόλουθη κοινή δήλωση:
«Τα μέλη της επιτροπής περιφερειών του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος:
1) Τονίζουμε ότι οι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένουν μία λειτουργική πολιτική για το μεταναστευτικό. Ο στόχος είναι απτά αποτελέσματα σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και ειδικά αυξημένη συμμετοχή των τοπικών αρχών στον σχεδιασμό και την εφαρμογή της πολιτικής αυτής. Η Ευρωπαϊκή πολιτική για το μεταναστευτικό πρέπει να βασίζεται σε σαφή διαχωρισμό μεταξύ προσφύγων που έχουν άμεση ανάγκη βοηθείας και οικονομικών μεταναστών.
2) Σε σχέση με την μεταναστευτική πολιτική, ταυτόχρονα με τον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας είναι ουσιώδες να αναγνωριστεί η αρχή της αμοιβαιότητας, όπου αυτή πρέπει να εγγυάται τον αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ των μεταναστών και της τοπικής κοινωνίας που τους δέχεται . Αυτή η αρχή εξασφαλίζει τον ελεύθερο και δημοκρατικό χαρακτήρα της κοινωνίας που οι Ευρωπαίοι πολίτες έχουν κατακτήσει.
3) Αναγνωρίζουμε ότι οι τοπικές και περιφερειακές αρχές βρίσκονται στην εμπροσθοφυλακή όσο αφορά την παροχή βοηθείας σε μετανάστες που έχουν ανάγκη αυτής και έχουν επιδείξει αξιοθαύμαστη αλληλεγγύη σε συνανθρώπους μας που δραπετεύουν από πόλεμο και πείνα. Με περιορισμένα μέσα καταφέρνουν και εξασφαλίζουν ένα εύρος φροντίδας από Ιατρικής έως και Νομικής . Πρέπει λοιπόν να διατεθούν ικανά χρηματικά ποσά στις τοπικές και περιφερειακές αρχές οι οποίες πρέπει επίσης να συντονίζουν και να κατευθύνουν τις σχετικές ΜΚΟ.
4) Οι τοπικές αρχές ,που επιθυμούν να επενδύσουν σε μια Ολοκληρωμένη Κοινή Ευρωπαϊκή Λύση για την μεταναστευτική κρίση, πρέπει να είναι και οι φορείς υλοποίησης των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Ασύλου και Μετανάστευσης, οι οποίες θα πρέπει να συνεργάζονται με τις εθνικές υπηρεσίες σε αυτούς τους τομείς. Είναι αναγκαίο να απλοποιηθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες χρηματοδότησης προς τις περιφέρειες αυτών των προγραμμάτων.
5) Επιμένουμε σε μια πολιτική Μηδενικής Ανοχής απέναντι σε δουλεμπόρους , διακινητές ανθρώπων και τρομοκράτες και επιζητούμε την υιοθέτησή μιας πιο δυναμικής στρατηγικής αντιμετώπισης τους από τις Ευρωπαϊκές Αρχές. Ως προς αυτό, προωθούμε μια πολυεπίπεδη αντιμετώπιση που να ενεργοποιεί τοπικές αρχές στην εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Δράσης 2015-16.
6) Υποστηρίζουμε ενέργειες προς μια αποδοτικότερη και περιεκτικότερη μεταρρύθμιση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου, που να οδηγεί σε περισσότερη συνεργασία και αλληλεγγύη μεταξύ των Ευρωπαίων. Επιθυμούμε την απλοποίηση των διαδικασιών, και την συντομότερη παραμονή των μεταναστών σε κέντρα πρώτης υποδοχής. Επιμένουμε όμως ότι η μόνιμη λύση στην κρίση, βρίσκεται στη ρίζα της, δηλαδή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, και στην προστασία των χωρών της ζώνης Σένγκεν και των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε .Αυτό περιλαμβάνει όχι μόνο την διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, αλλά και επεμβάσεις στις υποδομές των χωρών προέλευσης των μεταναστών, χωρίς να παραμεριστεί το έργο της φύλαξης των περιοχών εισόδου στη Ε.Ε / Σένγκεν.
7) Εμφατικά δηλώνουμε ότι η εφικτή λύση πρέπει να έχει στην βάση της την αρχή της υποχρέωσης κοινής υποδοχής των μεταναστών μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό θα δείξει την συνοχή της Ε.Ε αλλά και θα ενδυναμώσει τις τοπικές αρχές στην αντιμετώπιση της κρίσης, με περαιτέρω ενέργειες στο μέλλον.
8) Πιστεύουμε ότι μόνο αυτοί που προσπαθούν να ξεφύγουν από πόλεμο , φυσικές καταστροφές ή διωγμούς πρέπει να ορίζονται ως πρόσφυγες και για αυτούς να ξεκινούν οι διαδικασίες απορρόφησης και ένταξης. Τονίζουμε πως όποιοι δεν δικαιούνται Διεθνή Προστασία πρέπει να επιστρέφουν στις χώρες τους. Σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζουμε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κατάρτιση κοινής λίστας Ασφαλών Χωρών
9) Σε όλους τους τόνους διακηρύττουμε ότι οι τέσσερις ευρωπαϊκές ελευθερίες (ελεύθερη διακίνηση Αγαθών, Υπηρεσιών, Κεφαλαίου και Ανθρώπων), πρέπει να διατηρηθούν χωρίς εξαιρέσεις και με ίσους όρους από όλα τα κράτη μέλη, ως ακρογωνιαίοι λίθοι του Ευρωπαϊκού οικοδομήματος . Είμαστε κάθετα ενάντιοι σε κλεισίματα συνόρων εντός Ε.Ε . Σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζουμε την νέα Ευρωπαϊκή Ακτοφυλακή και Συνοριοφυλακή ,οι οποίες θα αντιμετωπίζουν απειλές των κοινών μας συνόρων.
10) Υποστηρίζουμε τρίτες χώρες στο να αποτρέπουν αναχωρήσεις εκτοπισμένων ανθρώπων προς την Ε.Ε .Η προστασία προσφύγων εντός των χωρών καταγωγής τους πρέπει να είναι προτεραιότητα. Αυτό θα είναι μια βιώσιμη και ανθρώπινη στρατηγική για την Ε.Ε, και για αυτό είμαστε έτοιμοι να προσφέρουμε περισσότερα μέσα, για την ανθρώπινη διαβίωση των προσφύγων όσο το δυνατό κοντύτερα στους τόπους καταγωγής τους».
Ξεκινούν οι αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις στα ρέματα
Έτοιμη να παρέμβει εντός των αμέσως επομένων ημερών σε τρία σημεία στο νησί της Ρόδου , όπου απαιτείται αντιπλημμυρική θωράκιση, είναι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Όπως ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος, στην διάρκεια συνέντευξης Τύπου, χθες, Πέμπτη, μετά και την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση των σχετικών εργολαβιών, είναι θέμα ημερών η έναρξη των εργασιών καθαρισμού δύο ρεμάτων στην περιοχή της Απολακκιάς, σε προτεραιότητα μετά τις πρόσφατες πυρκαγιές, καθώς και στο ποτάμι της Κρεμαστής.
Παρότι ο καθαρισμός των ρεμάτων δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, όπως είναι ρητά διατυπωμένο και θεσμικά κατοχυρωμένο, μετά από τα αιτήματα που υπέβαλαν οι Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ανταποκρίθηκε άμεσα, εξασφαλίζοντας τους απαιτούμενους πόρους για την εκτέλεση των έργων, ενώ η υπογραφή των εργολαβικών συμβάσεων είναι θέμα ημερών, ώστε να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις στα τρία σημεία του νησιού της Ρόδου.
Με αφορμή την συζήτηση περί της αρμοδιότητας καθαρισμού των ρεμάτων το τελευταίο διάστημα, ο κ. Χατζημάρκος, αναφερόμενος αναλυτικά στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, κατέστησε απολύτως σαφές ότι η αρμοδιότητα ανήκει στις Περιφέρειες, με εξαίρεση τις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων, όπου λόγω νησιωτικότητας, η αρμοδιότητα έχει περιέλθει στους Δήμους. Ωστόσο, ο περιφερειάρχης τόνισε ότι το θέμα των αρμοδιοτήτων δεν υπήρξε ποτέ ανασταλτικός παράγων για την περιφερειακή αρχή, προκειμένου να συνδράμει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του τόπου, όπως εν προκειμένω με τα ζητήματα αντιπλημμυρικής θωράκισης και προστασίας.
«Δουλεύουμε σε όλα τα νησιά πολύ μεθοδικά, παρότι δεν έχουμε την αρμοδιότητα. Το θέμα των αρμοδιοτήτων δεν αλλάζει τίποτα όσον αφορά το ενδιαφέρον και την παρουσία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Δεν κρυφτήκαμε ποτέ πίσω από τις αρμοδιότητες Ήμασταν και είμαστε έτοιμοι να συνδράμουμε όπου και όποτε μας ζητηθεί, σε συνεργασία και σε συνεννόηση με τους Δήμους των νησιών. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στη Ρόδο μόνο, σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα του νησιού, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, διαθέσαμε άνω των 2 εκατ. ευρώ σε διαγωνισμούς για την ανάθεση των εργολαβιών καθαρισμού των ρεμάτων, παράλληλα με την χρηματοδότηση από την Περιφέρεια της Προγραμματικής Σύμβασης για τη λειτουργία της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ. Επίσης, κάναμε έγκαιρα τους διαγωνισμούς και σήμερα έχουμε συμβασιοποιημένες εργολαβίες, σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες του Νοτίου Αιγαίου για την διαχείριση ζητημάτων που άπτονται της αντιπλημμυρικής προστασίας» ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος και τόνισε ότι προϋπόθεση για την παρέμβαση της Περιφέρειας , ακριβώς επειδή δεν έχει την αρμοδιότητα, είναι η υποβολή σχετικού αιτήματος από τις κατά τόπους Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες.
Τι ισχύει για την αρμοδιότητα
καθαρισμού των ρεμάτων
Πρόκειται για θέμα που έχει απασχολήσει και στο παρελθόν, σχετικά με την αποσαφήνιση της σχετικής αρμοδιότητας και έχει απαντηθεί με πληθώρα εγγράφων τόσο του Υπουργείου Εσωτερικών, όσο και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, με τα οποία γίνεται απολύτως σαφές ότι η αρμοδιότητα του καθαρισμού των ρεμάτων στις Περιφέρειες Ν. Αιγαίου, Β. Αιγαίου και Ιονίων Νήσων ανήκει στους Δήμους (Άρθρο 4 του Νόμου 4071/2012) ενώ στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στις Περιφέρειες.
Ειδικότερα, για τις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων, υπάρχει ρητή και εύλογη εξαίρεση της σχετικής νομοθετικής πρόβλεψης, λόγω νησιωτικότητας και η αρμοδιότητα ανήκει στους Δήμους.
Κατεπείγον έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, με ημερομηνία 24/11/2015 – ΑΔΑ: ΨΩΙΣ465ΦΘΕ-ΥΚ4, με θέμα «Σχεδιασμός και δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων», στο οποίο προσδιορίζονται με σαφήνεια οι ρόλοι και αρμοδιότητες όλων των εμπλεκομένων φορέων πολιτικής προστασίας σε έργα και δράσεις πρόληψης και ετοιμότητας για την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων αναφέρονται τα εξής: “Διευκρινίζεται ότι την αρμοδιότητα αστυνόμευσης και καθαρισμού κλειστών ρεμάτων έχει η Περιφέρεια, δεδομένου ότι σύμφωνα με το Ν. 3852/2010 δεν υφίσταται διαχωρισμός μεταξύ ανοικτών και κλειστών (διευθετημένων) ρεμάτων. Κατ’ εξαίρεση και σύμφωνα με τα άρθρα 204 παράγραφος Ε.4. και 206 παράγραφος 1 του Ν. 3852/2010 για τις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Βορείου Αιγαίου και Ιονίου οι αρμοδιότητες καθαρισμού και αστυνόμευσης ρεμάτων και των απαλλοτριωμένων χώρων παρά τα ρέματα αποδόθηκαν στους οικείους Δήμους”).
Όσον αφορά την επιστολή του Υπουργού Εσωτερικών Παναγιώτη Κουρουμπλή, με ημερομηνία 15/9/2016, η οποία έγινε αφορμή για την συζήτηση και ενδεχομένως για την σύγχυση περί της αρμοδιότητας καθαρισμού των ρεμάτων, είναι ακριβής σε ό,τι αφορά τις 10 Περιφέρειες της χώρας, στις οποίες ισχύει η εν λόγω αρμοδιότητα.
Η επιστολή σε καμία περίπτωση δεν αντικρούει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για τις τρεις Περιφέρειες που εξαιρούνται (όπως περιγράφεται παραπάνω), αντιθέτως το επικαλείται στο σημείο όπου ο Υπουργός Εσωτερικών αναφέρει: “Νοείται ότι ο περιοδικός έλεγχος και συντήρηση των πάσης φύσης αντιπλημμυρικών έργων αφορά την εξασφάλιση της καλής λειτουργίας τους, εκτελείται από τους φορείς που έχουν θεσμικά την αρμοδιότητα”.