Η ομιλία του βουλευτή Δωδεκανήσου Δημήτρη Γάκη στη συζήτηση για το προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2019 στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΚΗΣ: «Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2019 που συζητάμε σήμερα, αποτελεί ένα αξιόπιστο σχέδιο, που σέβεται τις δεσμεύσεις της χώρας και δίνει έμφαση στην κοινωνική πολιτική, που για την Κυβέρνησή μας αποτελεί καθοριστικό παράγοντα του αναπτυξιακού σχεδιασμού της χώρας. Είναι ένα σχέδιο προϋπολογισμού, που είναι καλό για τους πολίτες.
Οι προβλέψεις του, δείχνουν την αποφασιστικότητα, με την οποία η Κυβέρνηση εντάσσει μέτρα, που σταδιακά ανταποδίδουν τις θυσίες του ελληνικού λαού, χωρίς τις οποίες ήταν αδύνατο, να πετύχουμε τις δημοσιονομικές επιδόσεις των τριών τελευταίων ετών.
Πετύχαμε τους στόχους μας.
Το επιβεβαιώνουν τα πρόσφατα στοιχεία για το πρωτογενές πλεόνασμα των 4,8 δισεκατομ. ευρώ, που παρουσιάζει ο προϋπολογισμός στο εννεάμηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2018, υπερβαίνοντας σημαντικά το στόχο που έχει τεθεί για πρωτογενές πλεόνασμα 2,5 δισεκατομμύρια.
Τώρα, μπορούμε, ν’ αρχίζουμε να εφαρμόζουμε τα μέτρα που δεσμευτήκαμε στον Ελληνικό Λαό, για την αποκατάσταση αδικιών, αλλά και για τη νέα συγκρότηση της αναπτυξιακής πορείας του τόπου. Δηλαδή, ν’ ανταποδώσουμε τις θυσίες αυτές με ασφαλή, βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Ν’ αναπτύξουμε πολιτικές, που θα ενισχύσουν τις ασθενέστερες τάξεις.
Έχουμε υποστεί δυσανάλογα μεγάλο βάρος στη σταθεροποίηση της ευρωζώνης κι αυτό είναι κοινά αποδεκτό. Ήρθε τώρα η στιγμή ν’ αλλάξει το καράβι ρότα, ν’ αλλάξουμε κατευθυντήριες γραμμές, με κριτήριο την αναδιανομή του κόστους εξυγίανσης προς όφελος των αδύναμων τάξεων μέσα σ’ ένα αναπτυξιακό σχέδιο με προοπτική.
Είναι καιρός να δώσουμε ανταποδοτικά οφέλη στον ελληνικό λαό. Και το πράττουμε. Όπως π.χ., με την πλήρη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τη στήριξη των νησιωτικών κοινωνιών και την ενίσχυση της ανάπτυξης στη νησιωτική χώρα. Στο θετικό αυτό για τους νησιώτες πλαίσιο, θα τολμούσα να προτείνω – θα μπορούσε κάλλιστα να εξεταστεί «και η επέκτασή του Μ.Ι. και στις αεροπορικές γραμμές», γιατί δεν είναι το μεταφορικό ισοδύναμο μόνο το κόστος μεταφοράς σ’ αυτούς που ταξιδεύουν με τα καράβια. Αν ζει σε ένα μικρό νησί της Δωδεκανήσου και αναγκάζεσαι να ταξιδέψεις για δύσκολες καταστάσεις (προσωπικές, οικογενειακές, ζητήματα υγείας, κ.ά.) στην πρωτεύουσα του νομού, ή στην Αθήνα, ή ακόμα και στη γειτονική Κρήτη, τότε χρησιμοποιείς το αεροπλάνο και θα πρέπει, να υπάρξει ένας μηχανισμός ελάφρυνσης του κόστους των αεροπορικών συγκοινωνιών – μέσα στο πλαίσιο του Μ.Ι. που δικαιούται ο νησιώτης σαν οικογένεια/νοικοκυριό στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες – γιατί είναι πάρα πολύ μεγάλο αυτό το κόστος στις σημερινές συνθήκες.
Παρεμβαίνει επίσης το σχέδιο προϋπολογισμού στη μη περικοπή των συντάξεων, αφού ο δημοσιονομικός χώρος το επιτρέπει. Από τα στοιχεία φαίνεται ότι το 2018, το 2019 υπάρχει δημοσιονομικός χώρος και μετά το 2022, κυρίως, θα υπάρξει τεράστιος δημοσιονομικός χώρος περίπου γύρω στο 1,5% με 2% του Α.Ε.Π., που θα μας επιτρέψει να εφαρμόσουμε ειδικές πολιτικές και για τις κοινωνικές ομάδες, οι οποίες σήμερα αδικούνται.
Θα πρέπει, όμως, να πούμε ότι υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ζήτημα στον έλεγχο και τη συγκέντρωση των εσόδων, όπως για παράδειγμα στη διαδικασία παραγραφής του ΦΠΑ μετά την πενταετία. Θα πρέπει να βρούμε μία διέξοδο νομοθετική έτσι ώστε ο κόπος του ελληνικού λαού να αποδίδεται εκεί που πρέπει να αποδίδεται – σαν έσοδο στο Κράτος και να μην μένει στις τσέπες κάποιων «ειδημόνων».
Η θέση της Ν.Δ. για κατάργηση του «νόμου Κατρούγκαλου» θα επιφέρει τεράστιες επιπτώσεις στο συνταξιοδοτικό και στο ασφαλιστικό συστήματα της χώρας. Θα προκαλέσει μία επαναφορά της χαοτικής κατάστασης που όλοι έχουμε βιώσει. Υπάρχει ένας πίνακας με επίσημα στοιχεία που δείχνει την πορεία της συνταξιοδοτικής τάσης, όπου για τη χώρα μας είναι πολύ υψηλότερα από το μέσο όρο της Ευρώπης και ο «νόμος Κατρούγκαλου» την επαναφέρει στην κανονικότητα, τον οποίο και καταθέτω στην Επιτροπή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, γνωρίζετε ότι η πολιτική που παραλάβαμε δεν είναι το αποτέλεσμα της δικής μας πολιτικής δράσης, αλλά αποτέλεσμα των προηγούμενων Κυβερνήσεων του δικομματισμού. Την αναγνωρίσαμε και αγωνιστήκαμε για να την αλλάξουμε. Αντιμετωπίζουμε τις παθογένειες που δημιούργησαν οι πολιτικές των Κυβερνήσεων του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Ν.Δ. με στόχο να διαμορφώσουμε τις συνθήκες ώστε να ξεφύγουμε οριστικά από τα δεσμά του παλιού και του παρωχημένου. Προχωρώντας με σταθερά βήματα στο αύριο. Πετύχαμε αποτελέσματα για την κοινωνία μέσα σε ένα δύσκολο, «ασφυκτικό» διεθνές περιβάλλον.
Γι’ αυτό θωρακίζουμε την οικονομία και την κοινωνία, δρομολογώντας την αναζήτηση νέων προοδευτικών βημάτων για τη χώρα.
Με εμπιστοσύνη στις δυνατότητες της Ελλάδας βάζουμε τις βάσεις για το κρίσιμο πρώτο μεταμνημονιακό χρόνο.
Μόνο με θετικά αντίμετρα, χωρίς νέα μέτρα, έτσι προχωρούμε.
Σε αυτό το πλαίσιο αναφοράς, κινείται το προσχέδιο και θα επιβεβαιώσει ο Προϋπολογισμός του 2019 που θα καταθέσουμε, γιατί οι στόχοι μας στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα μεγέθυνσης της οικονομίας. Οι προβλέψεις για την ανάπτυξη έχουν αναθεωρηθεί προς τα πάνω σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα σε 2,1 % από 2% που ήταν και σε 2,5% από 2,4% για τα έτη 2018 και 2019 αντίστοιχα. Τα έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού σε δημοσιονομική βάση προβλέπεται να διαμορφωθούν αυξημένα, κατά 0,7% έναντι των προβλέψεων του Μεσοπρόθεσμου 2019 – 2022.
Δεν έχει νέα μέτρα φορολόγησης. Αντίθετα ανακατανέμουμε το περίσσευμα με αντίμετρα ενίσχυσης των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, την ενίσχυση της συνταξιοδοτικής, της ιατρικής και της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης.
Ο προϋπολογισμός που καταθέτουμε είναι φιλόδοξος. Δεν στέκεται όμως στον «αέρα», είναι ρεαλιστικός και εφικτός».