Κουρασμένους μαθητές με σοβαρές ελλείψεις στη μελέτη προετοιμασίας για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας και με πολλή ύλη στα μαθήματα διαπιστώνει έκθεση αξιολόγησης ανεξάρτητης Αρχής, που ερεύνησε το πρόγραμμα των μαθητών και τη λειτουργία των ολοήμερων δημοτικών σχολείων.
Η έκθεση έρχεται να δικαιώσει την απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για βελτιώσεις στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων, οι οποίες ήδη βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας από το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, ώστε να δοθεί μια τελική πρόταση στο υπουργείο και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τις αλλαγές που θα γίνουν, με σκοπό να εφαρμοστούν την ερχόμενη σχολική χρονιά.
Οπως ήδη έχει αναφέρει και ο υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος, αλλά διαπιστώνεται και στη μελέτη αξιολόγησης, η αναμόρφωση που θα γίνει στα σχολικά προγράμματα των σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πρέπει να περιλαμβάνει εκτός από τη μείωση της ύλης και τα εξής: Την ενσωμάτωση πολιτιστικών στοιχείων μέσω μαθημάτων αισθητικής αγωγής (μουσική, καλλιτεχνικά, θεατρική αγωγή) και της φυσικής αγωγής (παραδοσιακοί χοροί).
Επίσης την εισαγωγή της φιλαναγνωσίας και των ξένων γλωσσών καθώς και την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα περιβάλλοντος και αγωγής υγείας και τέλος την προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τις νέες τεχνολογίες.
Στην αξιολόγηση, που έγινε από ανεξάρτητη Αρχή για το ολοήμερο δημοτικό σχολείο, συμμετείχαν κυρίως οι διευθυντές των σχολικών μονάδων (347 άτομα), σχολικοί σύμβουλοι (32 άτομα) και στελέχη της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων του υπουργείου Παιδείας (10 άτομα).
Αμεσες παρεμβάσεις
Στα τελικά συμπεράσματα οι αξιολογητές τονίζουν ότι χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις στα δημοτικά σχολεία ώστε να βελτιωθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα και τα παιδιά να έχουν χρόνο για περισσότερες δραστηριότητες αλλά και για την προετοιμασία τους στα μαθήματα της επόμενης μέρας, ενώ προτείνουν και παράλληλη μείωση και εξορθολογισμό της ύλης.
Η έρευνα έγινε για τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα, αλλά στην ουσία αφορά όλα τα δημοτικά σχολεία, αφού στην πραγματικότητα οι μικροί μαθητές αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα ανεξάρτητα από τον τύπο του σχολείου.
Οι διευθυντές των σχολείων κατά κύριο λόγο αλλά και οι σχολικοί σύμβουλοι εστίασαν σε γενικές γραμμές στα εξής προβλήματα: Στο γεγονός ότι τα παιδιά δεν προλαβαίνουν να διαβάσουν στο σχολείο τα μαθήματα για την επόμενη μέρα με αποτέλεσμα να χρειάζονται και επιπλέον ώρες μελέτης στο σπίτι το απόγευμα, κάτι που επιβαρύνει και τους γονείς, οι οποίοι αναγκάζονται να κάνουν τον δάσκαλο. Τελικά, η κατάσταση αυτή κουράζει εξαιρετικά τόσο τους μαθητές όσο και τους γονείς.
Τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο, καθώς συνήθως υπάρχουν ελλείψεις σε μόνιμους δασκάλους αλλά και σε εκπαιδευτικούς ειδικότητας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διαμορφωθεί έγκαιρα το ωρολόγιο πρόγραμμα.
Για όλους αυτούς τους λόγους οι διευθυντές και οι σχολικοί σύμβουλοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να γίνουν άμεσα παρεμβάσεις ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία των σχολείων και κατά συνέπεια η καθημερινότητα των παιδιών.
Πρώτιστη αλλαγή κρίνουν ότι πρέπει να είναι η μείωση της ύλης αλλά και μια σειρά παρεμβάσεων ώστε το σχολείο να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες και προκλήσεις του 21ου αιώνα.
Τα «αγκάθια» του σχολείουκαι οι λύσειςπου προτείνονται
Τι επισημαίνουν διευθυντές και σχολικοί σύμβουλοι
1 Ανεπαρκής μελέτη και προετοιμασία των παιδιών στο σχολείο για την επόμενη μέρα.
2 Mη έγκαιρη στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικούς και κυρίως τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, κάτι που έχει ως συνέπεια σοβαρές δυσκολίες στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος.
3 Kούραση των μαθητών.
4 Mη ύπαρξη μόνιμου προσωπικού.
5 Διάσπαση της συνέχειας της διδασκαλίας της Γλώσσας και των Μαθηματικών λόγω των πολλών ειδικοτήτων που διδάσκουν.
6 Αναγκαιότητα μείωσης της διδακτέας ύλης.
Οι προτάσεις των διευθυντών για τις βελτιώσεις
Θεσμοθέτηση ώρας προετοιμασίας στο πρωινό πρόγραμμα για τις εργασίες της επόμενης μέρας, με σκοπό να ολοκληρώνεται το μεγαλύτερο μέρος των σχολικών εργασιών στο σχολείο. Αυτό μπορεί να συνδυαστεί με μείωση της διδακτέας ύλης και προσεκτική επιλογή της, προκειμένου να αποφευχ-θούν οι επικαλύψεις και να εξοικονομηθούν οι ανάλογες ώρες.
Ανάθεση σε ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ (ΠΕ70) ωρών της προετοιμα-σίας, γιατί οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων αδυνατούν να προσφέρουν βοήθεια στην προετοιμασία των μαθητών, κυρίως στις μικρές τάξεις.
Διαμόρφωση του πλαισίου ώστε οι εκπαιδευτικοί ειδικότητας να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς για την υποστήριξη της καθημερινής δουλειάς στο σχολείο και στην ενίσχυση των καινοτόμων δράσεων και των κοινών projects.
Παροχή ωρών στην πρωινή ζώνη για ανάπτυξη οριζόντιων δράσεων (π.χ. μεταξύ μαθητών διαφορετικών τμημάτων, όπως χορωδίες – ομάδες θεάτρου – Πληροφορικής).
Ενίσχυση της επιμόρφωσης με συστηματικές κεντρικές δράσεις και ουσιαστική υποστήριξη. Συμπληρωματικά οι εκπαιδευτικοί που θα επιμορφώνονται για τα Ενιαία Αναμορφωμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα θα πρέπει να παραμένουν στα σχολεία αυτά για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οργανική ένταξη των νέων διδακτικών αντικειμένων στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου και διασύνδεση όλων των διδακτικών αντικειμένων του προγράμματος.
Ολοκλήρωση βασικών διδακτικών αντικειμένων (Γλώσσα – Μαθηματικά) στο πρώτο 4ωρο του σχολικού προγράμματος έτσι ώστε να μη διασπάται η συνέχεια διδασκαλίας του τμήματος και να ολοκληρώνεται με μεγαλύτερη άνεση η συγκεκριμένη εκπαιδευτική διαδικασία από τον δάσκαλο της τάξης χωρίς την αναστάτωση που επιφέρουν οι αλλαγές σε χώρους και εκπαιδευτικούς. Κάποιες δραστηριότητες να γίνονται σε συνεχόμενο δίωρο (π.χ. Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή), ώστε να τους διατίθεται περισσότερος χρόνος και να γίνεται το μάθημα πιο αποτελεσματικό κ.λπ.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Από τη Ραλλία Αδαμίδου, Διευθύντρια Δημοτικού Σχολείου Νέας Ποτίδαιας Χαλκιδικής
Οφείλουμε στα παιδιά ανθρώπινοσχολείο
Το πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου είναι εμπλουτισμένο με ποικίλα διδακτικά αντικείμενα. Αποτέλεσμα ο μαθητής από την Α’ Τάξη έως τη Στ’ Τάξη να επιβαρύνεται με αρκετές ώρες εργασίας, μελέτης και δραστηριοτήτων. Καθημερινά βλέπω τους μαθητές στο σχολείο κατά τις τελευταίες ώρες να έχουν εξαντλήσει τις δυνάμεις τους και το μόνο που σκέφτονται είναι η ώρα που θα σχολάσουν. Σε σύγκριση με τα σχολεία του εξωτερικού οι συνθήκες φοίτησης των μαθητών μας υστερούν κατά πολύ.
Το σχολείο οφείλει να παρέχει επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση στον μαθητή, αλλά ταυτόχρονα το κράτος οφείλει να του παρέχει ένα περιβάλλον υγιές, κατάλληλο για την υλοποίηση των διδακτικών αντικειμένων όπως: γυμναστήρια, χώρο μελέτης, χώρους χαράς και δημιουργίας. Ενα… ανθρώπινο σχολείο δηλαδή.
Από τoν Σταύρο Πετράκη, Ειδικός γραμματέας Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας
Ενας σκληρά εργαζόμενος πολίτης
Ο Ελληνας μαθητής είναι ο σκληρότερα εργαζόμενος πολίτης της χώρας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παιδικότητα και την ισόρροπη ανάπτυξή του. Οι εξοντωτικοί σχολικοί ρυθμοί, οι οποίοι οφείλονται στο καθαρά εξετασιοκεντρικά προσανατολισμένο εκπαιδευτικό σύστημα που έχει ως μόνο στόχο την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, του στερούν τη χαρά της ουσιαστικής μόρφωσης. Λύση σε όλο αυτό το σκηνικό μπορεί να δοθεί μέσα από την αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων, τη μείωση των πολλών γνωστικών αντικειμένων, τη συγγραφή νέων βιβλίων που θα ενισχύουν και θα ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη. Το όραμα για ένα σχολικό περιβάλλον χαράς και δημιουργίας και όχι άγχους δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να το στερούμε από τη νέα γενιά.
‘ Εθνος