Σεβασμιότατε, Κύριε Περιφερειάρχη, Κύριε Υποδιοικητή της 95 ΑΔΤΕ, Κύριοι Αντιδήμαρχοι και Αντιπεριφερειάρχες, Κύριοι Δημοτικοί και Περιφερειακοί Σύμβουλοι, Κύριοι Eπίτιμοι Πρόξενοι, Αξιωματικοί των σωμάτων ασφαλείας, του λιμενικού και του πυροσβεστικού σώματος, κύριοι Προέδροι Επιμελητηρίων, κύριε Πρόεδρε της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, κυρίες και κύριοι,
Αξιότιμε κύριε Βασιλάκη,
Αποτελεί εξαιρετική τιμή, από την θέση του Δημάρχου Ρόδου να απευθύνω την τιμητική πρόσκληση, που τελειούται σήμερα, σε μια λιτή αλλά ουσιαστική τελετή, προς τιμήν του κ. Θεόδωρου Βασιλάκη, Προέδρου της Αεροπορικής Εταιρείας AEGEAN αλλά και μιας εξέχουσας ηγετικής επιχειρηματικής προσωπικότητας, για το έργο και την προσφορά του στον τόπο, στον κόσμο των Επιχειρήσεων και της Οικονομίας.
Κυρίες και Κύριοι,
Η επιχειρηματική διαδρομή του κ. Θεόδωρου Βασιλάκη, όπως διαφαίνεται και σκιαγραφείται μέσα από την πορεία της ζωής και της δράσης του, είναι ξεχωριστή και αξιοθαύμαστη και είναι επιβεβλημένο εκ των περιστάσεων να αναφερθώ στην προσωπικότητα και στα πολλά και σημαντικά επιτεύγματα του, που με υπομονή και επιμονή, έκτισε και δημιούργησε. Είναι αναμφίβολο ότι τα εγγενή ηγετικά χαρακτηριστικά και προσόντα του Θεόδωρου Βασιλάκη είναι στοιχεία, που έχουν συμβάλλει καθοριστικά στην εξαιρετική αυτή διαδρομή της επιχειρηματικής του δράσης και της οικονομικής ανάπτυξης των εταιρειών του.
Ο Θεόδωρος Βασιλάκης, ως άνθρωπος και ως επιχειρηματίας.
Ο τιμώμενος, ανήκει στους αυτοδημιούργητους επιχειρηματίες που αξιοποίησε το ταλέντο και την ικανότητα του να διαβλέπει τις εξελίξεις, να εντοπίζει τις ευκαιρίες, να επιδιώκει και προλαμβάνει τα γεγονότα και να πράττει αναλόγως και εγκαίρως. Παρά το γεγονός, ότι οι δραστηριότητες του Θεόδωρου Βασιλάκη απόκτησαν φτερά και πέταξαν σε όλο τον κόσμο, παρά τον διεθνή ανταγωνισμό και τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, ο ίδιος κράτησε το κέντρο των επιχειρήσεων του στην Ελλάδα. Υπηρέτησε και υπηρετεί μια ανομολόγητη από τον ίδιο αποστολή: το να προσφέρει και να αφήσει κάτι στον τόπο του, στην Κρήτη, την ιδιαίτερη πατρίδα του, και βέβαια στην ίδια την Ελλάδα, γιατί είναι μέρος αυτού του τόπου, ανήκει σ’ αυτόν τον τόπο και ταυτίζει τις επιχειρηματικές προοπτικές του με το μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας ο Θεόδωρος Βασιλάκης αναπτύσσει την πολύ μεγάλη φιλανθρωπική και κοινωνική του δράση.
Ο Νίκος Καζαντζάκης γράφει: “To χρέος του ανθρώπου, είναι να προσαρμόζει το ρυθμό της εφήμερης ζωής του, στο ρυθμό της πορείας του Αγωνιστή Θεού”. Kαι αυτό πράττει ο τιμώμενος. Κάθε του κίνηση, κάθε του επιλογή και απόφαση, δεν αποτελεί αυτοσκοπό ή μέσο προσωπικής προβολής, αλλά αποτελεί ένα όραμα, το οποίο με την πάροδο των χρόνων, με μοναδικό τρόπο μετατρέπει σε εθνική αποστολή και αυτό φαίνεται και αποδεικνύεται μέσα από την επιχειρηματική πορεία και επιτυχία του Θεόδωρου Βασιλάκη.
Ο Νίκος Σκουλάς, ο συμπατριώτης σας στο βιβλίο του «Το τρίπτυχο της επιτυχίας: ΗΓΕΣΙΑ, ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ, ΟΜΑΔΙΚΟΤΗΤΑ, γράφει : «’Oλοι μαζί πρέπει να συνεργούμε με θετικό και δημιουργικό πνεύμα για να παράγουμε μεγαλύτερο αποτέλεσμα, από αυτό που παράγεται, από το μέσο όρο των ατομικών αποτελεσμάτων του καθενός μας. Η ύπαρξη διαφορών και η διαφορετική προσέγγιση των θεμάτων είναι συχνά μια αναπόφευκτη πραγματικότητα, που όμως τις περισσότερες φορές μέσα από την πολυφωνία καταλήγει σε μια σύνθεση και συνεργασία, με μετρήσιμα αποτελέσματα». Συμπερασματικά ο μόνος τρόπος, που οδηγεί στην ανάπτυξη και στην αποτελεσματικότητα είναι η σχέση μας με άλλα άτομα.
Είμαστε εδώ ακριβώς σήμερα στην πανηγυρική αυτή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου προς τιμή σας, με την παρουσία της εκκλησίας, της Περιφερειακής Αρχής, των εκπροσώπων των παραγωγικών τάξεων και των φορέων της Ρόδου για να συνεργαστούμε. Είναι γνωστό ότι και εσείς ο ίδιος θεωρείται ως έναν από τους βασικούς παράγοντες της επιτυχίας σας την συνεργασία, την αμοιβαιότητα, την εμπιστοσύνη και την επικοινωνία.
Μέσα από αυτό το πνεύμα θα απαντήσω στο ερώτημα, που μου τέθηκε από πολλούς συμπολίτες μας: “Γιατί κύριε Δήμαρχε τιμάτε τον κ. Θεόδωρο Βασιλάκη;». Νομίζω, ότι οι απαντήσεις είναι πολλές, τα συμπεράσματα και τα αποτελέσματα της διαπροσωπικής αυτής επικοινωνίας, ανάλογα, τα οποία θα θέσω συνοπτικά.
Ι. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ και ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:
Eίναι χιλιοειπωμένο, ότι εδώ και μια 6ετία η χώρα μας και οι πολίτες βιώνουν μια πρωτοφανή οικονομική κρίση με ανυπολόγιστες μέχρι τώρα οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.
Επιχειρήσεις οδηγούνται σε αφανισμό, επιχειρηματίες αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους στο Δημόσιο, σε Ασφαλιστικά Ταμεία, σε αμοιβές προσωπικού. Μοναδική διέξοδος για να ξεπεραστεί η αρνητική για τη χώρα μας συγκυρία είναι η Ανάπτυξη, η ιδιωτική πρωτοβουλία και η επιχειρηματικότητα.
Όμως τι είναι Ανάπτυξη και πως επιτυγχάνεται; Ανάπτυξη δεν είναι μόνο λόγια. Η Ανάπτυξη έχει περιεχόμενο, έχει ουσία, θέλει δράσεις και αποτελέσματα. Κυρίαρχο ρόλο σ’ αυτό διαδραματίζει ο παράγοντας άνθρωπος. Η βούληση, η αυτοπεποίθηση, το δημιουργικό πνεύμα, η επιμονή και η διάθεση προσφοράς στον τόπο.
Σε μια εποχή βαθιάς κρίσης στη χώρα μας, (όταν δεκάδες επιχειρήσεις, άλλαξαν έδρα και μεταφέρθηκαν εκτός Ελλάδας), ο Θεόδωρος Βασιλάκης κράτησε τις επιχειρήσεις του εδώ, με την πίστη και την αισιοδοξία, ότι θα αντέξει και θα συμβάλλει στην εθνική προσπάθεια. Ταύτισε τις επιχειρηματικές του προοπτικές με το μέλλον της Ελληνικής οικονομίας, μεταφέροντας το όνομα, την ιστορία της Ελλάδας, του Αιγαίου σε όλο τον κόσμο.
ΙΙ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ και ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ: Η Οικονομική κρίση, οδήγησε και οδηγεί χιλιάδες επιστήμονες , τα καλύτερα μυαλά της Ελλάδας στο εξωτερικό. Ο κ. Βασιλάκης, ο νέος που πέρασε τον Ατλαντικό για να εμπλουτίσει τους ορίζοντες του και δεν μαγεύτηκε από τον εύκολο πλουτισμό. Αντιθέτως επέστρεψε στην πατρίδα του, για να αξιοποιήσει το ταλέντο του, όχι μόνο για να γευτεί ο ίδιος τη χαρά της δημιουργίας και να προσφέρει στην οικογένεια του ένα καλύτερο μέλλον, αλλά να προσφέρει και στον τόπο του. Γιατί ο ίδιος πιστεύει ότι γεννήθηκε και πρέπει να δημιουργήσει στην Ελλάδα, σε μια από τις πιο όμορφες και ιστορικές χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα που σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά, χρειάζεται τους δημιουργικούς ανθρώπους, τα φωτεινά μυαλά, να συμβάλουν στην ανόρθωση της οικονομίας, στην ανάταση της κοινωνίας, στην αποκατάσταση του κύρους και της ιστορίας της Ελλάδας στον κόσμο. O Νίκος Καζαντζάκης και πάλι στην Ασκητική γράφει: Μην καταδέχεσαι να ρωτάς: «Θα νικήσουμε; Θα νικηθούμε;» Πολέμα! («Ασκητική»). Η δύναμη της θέλησης, της διορατικότητας του χαρισματικού νεαρού που ανέλαβε μια οικογενειακή επιχείρηση καυσίμων στο Ηράκλειο και την άπλωσε στην ήπειρο, που ακούει στο όνομα Κρήτη. Ο τολμηρός επιχειρηματίας που αγόρασε μια παθητική εταιρεία εξωτερικού και ξεκινώντας με στόλο έξι αυτοκινήτων, την μετέτρεψε σήμερα στην εταιρεία με τον μεγαλύτερο στόλο ενοικιαζομένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Τον διορατικό επιχειρηματία που το επιχειρηματικό του ένστικτο «βλέπει» την άνοδο του Ελληνικού Τουρισμού, ήδη από το 1962 και όταν ωριμάζουν οι συνθήκες, ανοίγει τα φτερά του στους αιθέρες και το 1990 ιδρύει την πρώτη αεροπορική εταιρεία. Τον άνθρωπο που διαπιστώνει την έλλειψη ποιότητας στις αερομεταφορές αλλά και την ανάγκη να αποκτήσει η χώρα ένα ανταγωνιστικό αερομεταφορέα, για τις αυξημένες απαιτήσεις της τουριστικής αγοράς και το 1999, μόλις το επιτρέπει το θεσμικό πλαίσιο, μετατρέπει την μικρή εταιρεία σε τακτική εμπορική αεροπορική εταιρεία με το όνομα “Aegean Airlines”. Και τι σύμπτωση, ξεκινά και πάλι με 6 αεροσκάφη και να έχει σήμερα έναν από τους νεότερους στόλους στην Ευρώπη με 61 αεροσκάφη.
ΙIΙ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ –ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ: Είναι κοινή διαπίστωση ότι το άρθρο 101 του Συντάγματος, περί νησιωτικών πολιτικών, παραμένει γράμμα κενό. Η Νησιωτική Ελλάδα, το Αιγαίο, ο πρώτος τουριστικός προορισμός της χώρας, τα νησιά που συνεισφέρουν τα μέγιστα στην εθνική οικονομία, δεν έχουν τύχει μέχρι σήμερα της απαιτούμενης στήριξης. Οι συγκοινωνίες που αποτελούν απαραίτητη και αναγκαία προϋπόθεση της ανάπτυξης είναι υποβαθμισμένες έως ανύπαρκτες. Το μεταφορικό ισοδύναμο ανεφάρμοστο. Η Ρόδος, η ναυαρχίδα του τουρισμού χωρίς εθνικό αερομεταφορέα, θα ήταν έρμαιο των tour operators και των αεροπορικών εταιρειών του εξωτερικού. Ποιά ήταν η συμβολή της AEGEAN στην ανάπτυξη του τουρισμού της Ρόδου; Το 2016 πραγματοποιήθηκαν 7.715 πτήσεις και υπολογίζουμε την επιβατική κίνηση σε περισσότερους από 840 χιλ. επιβάτες. Η Ρόδος το 2016 συνδέθηκε η Ρόδος με απευθείας τακτικές πτήσεις με 14 διεθνείς προορισμούς (Άμστερνταμ, Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη, Μόναχο, Γενεύη, Ζυρίχη, Λάρνακα, Παρίσι, Λυών, Μασσαλία, Μιλάνο, Βενετία, Μόσχα και Αγία Πετρούπολη). Ταυτόχρονα, υπήρχε σύνδεση και με 7 πόλεις της Ελλάδος. Παράλληλα με τα δρομολόγια ναυλωμένων πτήσεων σε συνεργασία με Tour Operators, η AEGEAN συνδέει τη Ρόδο με την Αρμενία, το Ισραήλ, την Ιταλία, τη Σερβία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία αλλά και με 2 πόλεις στη Δανία, 5 πόλεις στη Φινλανδία, 6 πόλεις στη Νορβηγία και 8 πόλεις στη Σουηδία.
Ο αντίλογος και οι ανάγκες: Είναι γνωστό ότι υπάρχει και ο αντίλογος και εν προκειμένω ειπώθηκε:
Η Aegean έγινε μονοπώλιο. Με την εξαγορά της Air Greece την συγχώνευση με την Cronus, την εξαγορά της OΛΥΜΠΙΑΚΗΣ, το κλείσιμο της CYPRUS AIRLNIES, καταργήθηκε ο ανταγωνισμός. Όμως τα νησιά χρειάζονται στήριξη , οι αερομεταφορές είναι πανάκριβες. Το νέο σύστημα χρέωσης αποσκευών, οι υπερβολικές προσαυξήσεις στις ακυρώσεις εισιτηρίων ή οι τιμές στις αλλαγές πτήσεων, η κλιμακωτή διαμόρφωση των τιμών σε συνδυασμένες πτήσεις, εσωτερικού και εξωτερικού, δεν επιτρέπουν στον χαμηλόμισθο, τον φοιτητή, τον χαμηλοσυνταξιούχο να ταξιδέψει. Εδώ έρχεται το χρέος. Το χρέος απέναντι στην κοινωνία, απέναντι στην ανήμπορη ή και ανίκανη εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει το μεταφορικό ισοδύναμο, μεταξύ νησιωτικής και στεριανής Ελλάδας. Ναι, εδώ για μια ακόμη φορά λειτουργεί ο ανθρώπινος, ο πατριωτικός παράγοντας. Αυτά τα νησιά αξίζουν καλύτερης τύχης και η AEGEAN μπορεί και έχει την δύναμη να τα αγκαλιάσει με τα φτερά της.
Mέτρα απόδοσης και στήριξης: Οι προκλήσεις του 21ου αιώνα μέσα από την παγκοσμιοποίηση και την διάχυση της οικονομικής κρίσης, δεν είναι απλώς απίστευτα πολλές σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο για άτομα, επιχειρήσεις, οργανισμούς και έθνη, αλλά ταυτόχρονα είναι πολύπλοκες και πολυεπίπεδες. Η απελευθέρωση των αγορών, τα συμφέροντα των πολυεθνικών, οι χωρίς προηγούμενο γεωπολιτικές εξελίξεις, οι κοινωνικές ανακατατάξεις, η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας της πληροφορίας, έχουν επιφέρει δομικές αλλαγές σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο. Η παιδεία και η επαγγελματική κατάρτιση στη χώρα μας απαιτεί μια εκ βάθρων αναδιάρθρωση και προπάντος την διασύνδεση με την αγορά εργασίας, προκειμένου οι νέοι μας να αποκτήσουν δημιουργική απασχόληση και επιτυχή καριέρα. Ο Τουρισμός αποτελεί την κινητήρια δύναμη της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας μας, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη και των άλλων τομέων (πρωτογενούς, δευτερογενούς (μεταποίηση, τριτογενούς ( παροχή υπηρεσιών κ.λ.π.) και προσφέροντας το ένα πέμπτο περίπου του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος και της απασχόλησης. Το καλύτερο και αποδοτικότερο συγκριτικό μας πλεονέκτημα, ο τουρισμός, με τις κατάλληλες πρωτοβουλίες, την στήριξη και την συνεργασία θα μπορέσει να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητα του στις διεθνείς αγορές και θα επηρεάσει άμεσα και τους άλλους τομείς ανάπτυξης της οικονομίας μας.
Αξιότιμε Κύριε Βασιλάκη, απευθύνομαι σε σας με την πεποίθηση , ότι θα συμβάλλετε στην επίτευξη των στόχων μας για την στήριξη των νησιών μας, προς την ανάπτυξη, την ευημερία και την μετάβαση σε μια σύγχρονη, ανταγωνιστική οικονομία και σε μια δίκαιη κοινωνία, με κυρίαρχη αντίληψη την συνέργεια, την συμμετοχή και την συνεργασία για την κοινή προσπάθεια και σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση μας.