Θέλω να συγχαρώ τον ΣΕΤΕ και την Marketing Greece για την πρωτοβουλία “Work From Greece”. Είναι αλήθεια πως ζούμε σε ένα κόσμο, ο οποίος βρίσκεται σε διαρκή μετάβαση. Αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς συστήματα παραγωγής, συνήθειες κατανάλωσης, κοινωνικές δραστηριότητες.
Στον πυρήνα αυτών των αλλαγών βρίσκεται η τεχνολογία και η λεγόμενη 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Η δυναμική αυτών των αλλαγών είναι κλιμακούμενη, ειδικά μετά την παγκόσμια περιπέτεια της πανδημίας.
Σε ένα κόσμο λοιπόν που αλλάζει συνεχώς είναι προφανές πως δεν μπορείς να μένεις ακίνητος. Κι αυτό αφορά πολύ περισσότερο τον τουρισμό, ο οποίος επηρεάζεται άμεσα από τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται. Οι νέες παγκόσμιες τάσεις που αναδύονται σήμερα, είναι αυτές που θα καθορίσουν το πως θα μοιάζει το τουριστικό αύριο.
Η θεματική αγορά των ψηφιακών νομάδων ήδη από τα μισά της προηγούμενης δεκαετίας άρχισε να συγκεντρώνει ενδιαφέρον. Και ασφαλώς μετά τον κορονοϊό και την παγκόσμια εφαρμογή της τηλεργασίας έχουμε μια πολύ μεγαλύτερη επιτάχυνση αυτής της τάσης για εργασία από απόσταση με τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών.
Αν οι προβλέψεις αποδειχτούν σωστές τότε μέχρι το 2035, ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι θα είναι Digital Nomads. Είναι ένα μέγεθος που δεν μπορεί να αφήνει κανέναν αδιάφορο και πολύ περισσότερο τη χώρα μας, η οποία συγκεντρώνει πολλές από τις προϋποθέσεις για να γίνει μια χώρα υποδοχής ψηφιακών νομάδων.
Ωστόσο δεν φτάνει απλά να το λέμε. Στα λόγια δεν είναι παρά μια ευχή και ο ουρανός δεν βρέχει ψηφιακούς νομάδες. Το σημαντικό είναι η πράξη. Όπως για κάθε θεματική αγορά, έτσι και στην περίπτωση της προσέλκυσης των ψηφιακών νομάδων τη διαφορά θα κάνουν οι υποδομές και οι υπηρεσίες. Μπορεί να σκεφτεί κανείς digital nomads σε μια περιοχή που δεν έχει πλήρη κάλυψη δικτύου 5G; Ή μπορεί να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες μια περιοχή που δεν έχει δομές υγείας;
Χρειάζεται λοιπόν σοβαρό σχέδιο, υπεύθυνη δουλειά, μετρήσιμοι στόχοι, συνεχής αξιολόγηση της στρατηγικής προσέλκυσης. Στη Ρόδο αυτό ακριβώς προσπαθούμε να κάνουμε.
Η Ρόδος φέτος έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε αφίξεις επισκεπτών. Κι αυτή η δυναμική που εκφράστηκε μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου, δημιουργεί παρακαταθήκη και για το 2023. Τα προμηνύματα, ειδικά από τη Διεθνή Έκθεση του Λονδίνου, ήταν κάτι περισσότερο από θετικά και η Ρόδος συγκέντρωσε εξαιρετικά υψηλό ενδιαφέρον.
Όμως αυτό δεν είναι αιτία εφησυχασμού. Το αντίθετο. Είναι κίνητρο να αξιοποιήσουμε το ισχυρό και λαμπερό brand της Ρόδου για να ανοίξουμε την αγορά των digital nomads. Το ενδιαφέρον είναι δεδομένο. Το βλέπουμε, το καταγράφουμε και ήδη έχουμε μια πρώτη κινητικότητα. Το Παρατηρητηρίου Ψηφιακών Νομάδων, του οποίου η έδρα βρίσκεται στη Ρόδο, συγκεντρώνει τα σχετικά δεδομένα μας και μας δίνει πολύ ενθαρρυντικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία η Ρόδος είναι πολύ ψηλά στις σχετικές αξιολογήσεις.
Η Ρόδος κρίνεται θετικά καθώς διαθέτει ήπιο κλίμα, έχει κοινωνική ζωή, δραστηριότητες και ψυχαγωγία όλο το χρόνο, υπάρχει υψηλή αίσθηση ασφάλειας και πολύ χαμηλά ποσοστά παραβατικότητας, έχει ένα μεγάλο νοσοκομείο κι ένα σύγχρονο πλέον αεροδρόμιο κι αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς η πρακτική του να εργάζεται κανείς εξ αποστάσεως και παράλληλα να ταξιδεύει, θα αποτελεί στις επόμενες δεκαετίες μια συνηθισμένη πρακτική της καθημερινότητας.
Αυτά τα χαρακτηριστικά αναδείχθηκαν και στο “1ο Digital Mobilities Conference: Nomads & Remote Workers” που πραγματοποιήθηκε πέρυσι υπό την αιγίδα του Δήμου Ρόδου.
Όμως δεν σταματάμε σε αυτά που έχουμε. Βάζουμε στόχους για να πετύχουμε πολλά περισσότερα. O Δήμος Ρόδου είναι ο πρώτος από τους 17 Δικαιούχους Δήμους σε όλη την Ελλάδα που εντάσσεται στο χρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα των «Έξυπνων Πόλεων», ενισχύοντας τις ψηφιακές υποδομές μας.
Επιπλέον όπως γνωρίζετε μέσα από τη συνεργασία του Δήμου Ρόδου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και της TUI, ξεκινάμε την υλοποίηση του Rhodes Co – Lab.
Ένα μεγάλο, καινοτόμο, φιλόδοξο αλλά και απόλυτα ρεαλιστικό πρότζεκτ παγκόσμιας κλίμακας: Να είναι η Ρόδος μας, ο πρώτος βιώσιμος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως. Συμφιλιώνοντας την ανθρωπογενή ανάπτυξη με το φυσικό περιβάλλον, με σύγχρονους όρους τεχνολογικής ευφυίας και ποιότητας.
Η αναδυόμενη κατηγορία επισκεπτών που συνδυάζει την απομακρυσμένη εργασία με μια διαφορετική ποιότητα ζωής έχει στο κέντρο των ενδιαφερόντων της τη βιωσιμότητα και είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τις σωστές απαντήσεις για μια πράσινη, έξυπνη, λαμπερή Ρόδο. Εν κατακλείδι, είμαστε αισιόδοξοι για τις επιδόσεις που μπορεί να έχει η Ρόδος και στη θεματική αγορά των digital nomads που έχει κρίσιμη σημασία για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του τουριστικού μας οικοσυστήματος. Σχεδιάζουμε, επενδύουμε, υλοποιούμε, αλλάζουμε την καθημερινότητα του νησιού μας με όρους ποιότητας για κατοίκους και επισκέπτες. Και πάνω απ’ όλα δεν σταματάμε να προσφέρουμε την αυθεντική ροδίτικη φιλοξενία καθώς οι ανθρώπινες σχέσεις είναι αυτές που στο τέλος της μέρας κάνουν τη μεγαλύτερη διαφορά και συνιστούν ένα αξεπέραστο συγκριτικό πλεονέκτημα.