Τεράστιες διαστάσεις προσλαμβάνει στη Ρόδο το φαινόμενο της λειτουργίας παράνομων συνεργείων αυτοκινήτων, που δραστηριοποιούνται εις βάρος των νόμιμων με τους ιδιοκτήτες τους να εκμεταλλεύονται –εν μέσω κρίσης – την οικονομική αδυναμία των οδηγών να κάνουν τις απαραίτητες επιδιορθώσεις στα οχήματά τους.
Τα παράνομα συνεργεία… ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια τόσο εντός όσο και εκτός πόλεως, με το μεγάλο πάρτι να γίνεται στα χωριά του νησιού, όπως δηλώνει στην «δ» το μέλος του συλλόγου επισκευαστών αυτοκίνητων κ. Γιάννης Κακλιός.
Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Κακλιό, τα παράνομα συνεργεία συνεχώς πολλαπλασιάζονται εις βάρος των νόμιμων και μάλιστα λειτουργούν, όπως λέει, κάτω από την μύτη των αρμόδιων αρχών. Πέρα από τις χαμηλές τιμές που προσφέρουν, αφού δεν αποδίδουν φόρους στο κράτος, είναι και άκρως επικίνδυνα τόσο για την σωματική ακεραιότητα των οδηγών, όσο όμως και για το περιβάλλον. «Αλλάζουν την ιπποδύναμη σε ένα δίκυκλο ή σε ένα αυτοκίνητο, χωρίς να γίνονται οι απαραίτητες αλλαγές και στα υπόλοιπα εξαρτήματα όπως φρένα, αναρτήσεις κλπ με αποτέλεσμα τα οχήματα να μετατρέπονται σε κινούμενες παγίδες. Σε πολλά από τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα που σημειώνονται στην περιοχή μας, διαπιστώνω ότι αρκετά οχήματα είναι “πειραγμένα”. Εχουν αποθρασυνθεί τελείως οι ιδιοκτήτες των παράνομων συνεργείων, κάνουν ό,τι θέλουν και δεν δίνουν λογαριασμό σε κανέναν. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να λειτουργούμε βάσει εγκυκλίων και υπάρχουν πολύ αυστηρές προδιαγραφές για το πού θα εναποθέτουμε τα χρώματα, τα λάδια, τα ψυγεία, όλα όσα περιέχουν επικίνδυνες χημικές ουσίες για το περιβάλλον ενώ αντιθέτως τα παράνομα συνεργεία, δεν υπόκεινται σε κανέναν περιορισμό και κανέναν έλεγχο με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Πέραν του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφιστάμεθα εν μέσω της τεράστιας οικονομικής κρίσης, υπάρχουν μια σειρά από άλλα ζητήματα που προκύπτουν με τα οποία θα πρέπει να ασχοληθούν οι αρμόδιες αρχές. Τίθεται θέμα ασφάλειας των οδηγών και προστασίας του περιβάλλοντος», σημειώνει ο κ. Γ. Κακλιός.
Όπως λέει, ειδικά στα τελευταία χρόνια η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο, με γκαράζ σπιτιών και υπόγεια να μετατρέπονται εν μια νυκτί σε «συνεργεία», ενώ όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, πρόσφατα είδε να βάφεται λεωφορείο σε μια αλάνα (!) την ίδια ώρα που στο δικό του νόμιμο βαφείο αυτοκινήτων αυτό δεν μπορεί να συμβεί διότι η καμπίνα βαφής που διαθέτει, δεν πληροί τις προδιαγραφές που ορίζει ο νόμος για να εκτελούνται εργασίες σε τόσο μεγάλα οχήματα.
Όπως προκύπτει μάλιστα από τις αυτοψίες του Συλλόγου Επισκευαστών Αυτοκινήτων της περιοχής μας, τα παράνομα συνεργεία τείνουν να ξεπεράσουν σε αριθμό τα νόμιμα γι αυτό και ζητούν να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι και να επιβληθούν τα ανάλογα πρόστιμα, σε όσους «συναδέλφους» τους, λειτουργούν στην μαύρη αγορά.
«Τα παράνομα συνεργεία, δεν έχουν εγκαταστάσεις για τα επικίνδυνα απόβλητα και τα απορρίπτουν στο περιβάλλον, ενώ μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο και την ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών ενός οχήματος. Ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου, όταν καταφεύγει σε παράνομα συνεργεία, δεν ξέρει ούτε τι ανταλλακτικό χρησιμοποιήθηκε, αφού δεν λαμβάνει απόδειξη, ούτε αν αυτός που φτιάχνει το όχημά του έχει τις κατάλληλες γνώσεις», επισημαίνει ο κ. Γ. Κακλιός, θέτοντας και τους ιδιοκτήτες των οχημάτων προ των ευθυνών τους.
Η κρίση, όπως λέει, μαζί με όλα τα παραπάνω προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των συνεργείων αυτοκινήτων, έχει επιφέρει μείωση των εργασιών τους στο 50%.
Οι περισσότεροι πελάτες πια οδηγούν τα αυτοκίνητά τους στο συνεργείο, όταν δεν μπορούν να κάνουν τίποτε άλλο: «Βλέπουμε αυτοκίνητα χωρίς φρένα και χωρίς σέρβις, που σημαίνει πως, όταν αυτό το όχημα είναι στο δρόμο, είναι επικίνδυνο. Ο κόσμος δεν έχει χρήματα και κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα μέχρι να “μείνουν”. Φτάνουν στα χέρια μας αυτοκίνητα που είναι σε πολύ άσχημη κατάσταση και οι πελάτες ζητούν να φτιαχτούν ίσα για να κυκλοφορούν», λέει ο κ. Γ. Κακλιός σημειώνοντας ότι η κατάσταση τείνει να ξεφύγει από κάθε έλεγχο, για αυτό και είναι απαραίτητο να ενεργοποιηθούν οι αρμόδιες υπηρεσίες.