Για πρώτη φορά οι μαθητές των ΕΠΑΛ παύουν να είναι «τα παιδιά ενός κατώτερου θεού», αφού θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν και σε πρωτοκλασάτες πανεπιστημιακές σχολές, όπως Ιατρικές, Πολυτεχνικές, Αρχιτεκτόνων (ΕΜΠ), Φυσικής Αγωγής, Πολιτικών Μηχανικών, Πληροφορικής, Φυσικής κ.ά.
Με βάση τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις παρέχεται στους αποφοίτους η δυνατότητα πρόσβασης σε σχολές ευρύτερου ενδιαφέροντος, ανεξαρτήτως του τομέα στον οποίο έχουν σπουδάσει.
Μάλιστα χθες ανακοινώθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αριθμός φύλλου 545) η απόφαση για την πρόσβαση των αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, καθώς και στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, στην οποία περιέχονται όλες οι λεπτομέρειες για τις δυνατότητες που θα έχουν φέτος οι μαθητές ανάλογα με τον τομέα που ακολούθησαν και οτιδήποτε αφορά στις φετινές εξετάσεις, το μηχανογραφικό δελτίο, τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων κ.ά.
Οπως τονίζει στο «Εθνος» και ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης, «από το τρέχον σχολικό έτος διευρύνουμε τις ακαδημαϊκές και επαγγελματικές διεξόδους των αποφοίτων Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ παρέχοντάς τους τη δυνατότητα πρόσβασης σε περισσότερες σχολές των ΤΕΙ, καθώς και δυνατότητα εισαγωγής σε πανεπιστημιακές σχολές και τμήματα που αντιστοιχούν στους τομείς τους, σε ποσοστό 1% επιπλέον του αριθμού των εισακτέων.
Επίσης για πρώτη φορά με τα ίδια μαθήματα στα οποία οι μαθητές διαγωνίζονται για τα ΤΕΙ θα διαγωνίζονται και για τα Πανεπιστήμια. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί δεν χρειάζεται να δημιουργηθούν ειδικά τμήματα υποψηφίων (ομάδα Β’), όπως παλαιότερα, τα οποία λειτουργούσαν μόνο σε λίγα, κεντρικά ΕΠΑΛ. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οποιοσδήποτε μαθητής και στο πιο απομακρυσμένο ΕΠΑΛ της χώρας θα έχει ίσες δυνατότητες πρόσβασης».
Εσπερινά
Ειδικά για τους αποφοίτους των Εσπερινών ΕΠΑΛ δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής τους στις ειδικές Πανελλαδικές Εξετάσεις για την πρόσβασή τους σε σχολές των ΤΕΙ σε ποσοστό 1% επιπλέον του συνολικού αριθμού εισακτέων στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, στις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού και σε Σχολές, Τμήματα και Εισαγωγικές Κατευθύνσεις των ΑΤΕΙ.
Επιπλέον αυτοί οι απόφοιτοι θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής είτε να διεκδικήσουν αυτές τις ειδικές θέσεις, είτε να συμμετάσχουν στις εξετάσεις για το σύνολο των θέσεων, που προορίζονται για τους αποφοίτους των Ημερήσιων ΕΠΑΛ σε ΤΕΙ, Πανεπιστήμια και Στρατιωτικές Σχολές. Και αυτό επίσης γίνεται για πρώτη φορά. Οπως τονίζει ο κ. Μπαξεβανάκης, «τα παιδιά των ΕΠΑΛ από φέτος ήδη έχουν μία ακόμη επιλογή όσον αφορά στην είσοδό τους στην αγορά εργασίας. Να συμμετάσχουν στον θεσμό του Μεταλυκειακού Ετους – Τάξη Μαθητείας που αποτελεί μια εναλλακτική μαθησιακή διαδρομή μετά την αποφοίτηση από το ΕΠΑΛ, παρέχοντας προαιρετικά τη δυνατότητα στους ενηλίκους αποφοίτους του ΕΠΑΛ να εκπαιδευτούν στον χώρο εργασίας είτε του δημοσίου είτε του ιδιωτικού τομέα.
Στους μαθητευόμενους παρέχονται καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος αμοιβή ?η οποία ορίζεται στο εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) επί του νόμιμου, νομοθετημένου, κατώτατου ορίου του ημερομισθίου? και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Κατά την 9μηνη διάρκεια του προγράμματος, το οποίο τελεί υπό την εποπτεία των ΕΠΑΛ, οι απόφοιτοι συμμετέχουν βάσει συγκεκριμένου Προγράμματος Σπουδών στο «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στον χώρο εργασίας – Μαθητεία σε εργασιακό χώρο», διάρκειας 28 ωρών εβδομαδιαίως για τέσσερις ημέρες, ενώ παρακολουθούν 7ωρο εργαστηριακό μάθημα της ειδικότητας στο αρμόδιο ΕΠΑΛ και στο Εργαστηριακό Κέντρο (μία φορά την εβδομάδα).
Πρώτη φάση
Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται η έναρξη της α’ φάσης εφαρμογής του Μεταλυκειακού Ετους – Τάξης Μαθητείας, που θα δώσει την ευκαιρία σε περίπου 2.000 κατόχους απολυτηρίου και πτυχίου ΕΠΑΛ (ηλικίας 18 έως 24 ετών) να παρακολουθήσουν πρόγραμμα μαθητείας της ειδικότητάς τους, σε φορείς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα».
Ενδιαφέρον για το πρόγραμμα έχουν δείξει και πολλές επιχειρήσεις (ξενοδοχειακές, ΔΕΗ, ΟΑΣΑ, ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, συνεργεία αυτοκινήτων κ.ά.).
Εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση για την επαγγελματική εκπαίδευση
Αναφερόμενος στις υποδομές και στο προσωπικό που χρειάζεται η επαγγελματική εκπαίδευση για να αναπτυχθεί σε μια περίοδο που η χώρα αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες, ο κ. Μπαξεβανάκης τονίζει ότι «παρά την οικονομική στενότητα, η πτωτική τάση στην κρατική χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης ήδη ανακόπηκε». Η αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης με μείωση των κοινωνικών δαπανών (και της εκπαίδευσης συμπεριλαμβανομένης) ήταν επιλογή των προηγούμενων κυβερνήσεων, που ευθύνονται για την κρίση, αλλά όχι δική μας.
Εμείς, παρά τις εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες, πετύχαμε ώστε ο προϋπολογισμός του 2017 να προβλέπει αύξηση της σχετικής δαπάνης κατά 5,3% ή κατά 257 εκατ. ευρώ. Και είναι 691 εκατ. ευρώ περισσότερα, αν συγκρίνουμε με τις δαπάνες που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο που είχαν ψηφίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις για το 2017. Επίσης μια ισχυρή χρηματοδότηση για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αλλά και τη μαθητεία έχει εξασφαλιστεί, με ενέργειες της παρούσας κυβέρνησης, από το ΕΣΠΑ. Τα δύο παραπάνω χαρακτηριστικά μάς κάνουν αισιόδοξους ότι το επόμενο διάστημα προσφέρεται για να επιτευχθεί ουσιαστική βελτίωση της ΕΕΚ σε όλους τους τομείς…
Ολη μας η προσπάθεια και ο σχεδιασμός μας, καθώς και τα μέτρα που λαμβάνουμε για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης έχουν έναν κοινό στόχο. Να καταστεί η επαγγελματική εκπαίδευση ισότιμη και ελεύθερη επιλογή για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας και όχι λύση ανάγκης όπως είναι σήμερα».
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ-ΕΘΝΟΣ