Με αμείωτη ένταση φαίνεται ότι συνεχίζονται οι απάτες με τη μη καταβολή ΦΠΑ για εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα αφενός να στερείται το Δημόσιο έσοδα, αφετέρου να βρίσκονται αντιμέτωποι με υψηλά πρόστιμα και δικαστικές διώξεις πολλοί ανυποψίαστοι αγοραστές αυτοκινήτων. «Θύμα» αυτής της πρακτικής είναι και συνολικά η αγορά αυτοκινήτου, καθώς η κατάσταση με τη φοροδιαφυγή στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Το φαινόμενο μάλιστα τείνει να ενταθεί διότι, πρώτον, οι έλεγχοι που γίνονται είναι ενδεικτικοί μεν, αλλά σε εξαιρετικά μικρό δείγμα και, δεύτερον, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς τα καινούργια έχουν ακριβύνει και επιπλέον παραδίδονται με πολύμηνες καθυστερήσεις.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χθες ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), το εννεάμηνο Απριλίου – Δεκεμβρίου 2021 και με βάση τα ερωτήματα που έθεσαν οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές της Ελλάδας στις ξένες αρχές, προκύπτει ότι σε ποσοστό 34,2% δεν καταβλήθηκε ο οφειλόμενος ΦΠΑ. Το μέσο πρόστιμο που καταλογίστηκε ανά όχημα ήταν 6.011 ευρώ. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές αρχές ζήτησαν τη διοικητική συνδρομή των ξένων αρχών για 340 οχήματα, διαπιστώθηκε πρόβλημα σε 120 εξ αυτών και βεβαιώθηκαν στη συνέχεια 41 διαφορετικές παραβάσεις. Επιβλήθηκαν 95 πρόστιμα συνολικού ύψους 250.000 ευρώ. Πόσα είναι τα μεταχειρισμένα επιβατηγά που εισήχθησαν από το εξωτερικό μέσα στο 2021; Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), 66.300, αποτελώντας το 39,8% των συνολικών νέων κυκλοφοριών το 2021. Αν μη τι άλλο, παρότι ο έλεγχος είναι στοχευμένος, όπως υποστηρίζουν οι αρμόδιες αρχές, το δείγμα δεν παύει να είναι εξαιρετικά μικρό, κάτι που σημαίνει ότι οι έλεγχοι έχουν ελάχιστα αποτρεπτικό χαρακτήρα. «Η πιθανότητα να σε πιάσουν είναι πολύ μικρή», τονίζουν με νόημα παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου που μίλησαν στην «Κ», ενώ την ίδια ώρα το κέρδος είναι πολύ μεγάλο. Το περιθώριο κέρδους του διανομέα για ένα καινούργιο αυτοκίνητο είναι της τάξεως του 10%, ενώ για ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο για το οποίο δεν έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ, και συχνά είναι «πειραγμένο» και το κοντέρ για να δείχνει λιγότερα χιλιόμετρα, ανεβαίνει στο 40%.
Το πρόβλημα μάλιστα αναμένεται να γίνει ακόμη πιο έντονο, καθώς ολοένα και περισσότεροι στρέφονται στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Μόνο τον Ιανουάριο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 6.455 εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατηγά, αποτελώντας το 53,89% των συνολικών ταξινομήσεων Ι.Χ. που έγιναν τον πρώτο μήνα της φετινής χρονιάς.
Τι συμβαίνει με τον ΦΠΑ; Οταν πωλείται ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο στην Ελλάδα το οποίο έχει εισαχθεί από το εξωτερικό, ο ΦΠΑ κανονικά πρέπει να καταβληθεί στη χώρα αγοράς του αυτοκινήτου. Συχνά, μάλιστα, γίνονται εικονικές μεταβιβάσεις των αυτοκινήτων σε άλλον ιδιώτη στο εξωτερικό, έτσι ώστε να φαίνεται ότι έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ. Τι μπορεί να υποστεί ένας αγοραστής στην Ελλάδα; Εάν ο εισαγωγέας έμπορος μεταχειρισμένων έχει διαπράξει φοροδιαφυγή και αυτό διαπιστωθεί μεταγενέστερα, το όχημα δεσμεύεται από το κράτος έως ότου εξοφληθούν όλα τα πρόστιμα και τελεσιδικήσουν τα ένδικα μέσα. Σε περίπτωση που ο τελωνισμός έγινε στο όνομα του ιδιώτη εικονικά, τότε το τελωνείο στρέφεται μόνο κατά αυτού και όχι κατά του εισαγωγέα.
Πηγή kathimerini.gr