Σε αυστηροποίηση των ελέγχων στα αεροδρόμια προσανατολίζεται η Κομισιόν μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στις Βρυξέλλες.
Όπως αναφέρουν υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Επιτροπής στην γερμανική εφημερίδα Welt, εξετάζεται το ενδεχόμενο οι έλεγχοι να λαμβάνουν χώρα πριν φτάσει κάποιος στο κτίριο του αεροδρομίου. “Αυτό έχει νόημα, διότι έτσι όλοι οι επισκέπτες των αεροδρομίων θα έχουν ελεγχθεί πριν την είσοδό τους στο τέρμιναλ”, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Αντίστοιχα μέτρα λήφθηκαν με επιτυχία στο αεροδρόμιο Domodewo της Μόσχας μετά από επίθεση αυτοκτονίας το 2011. “Mπορεί οι έλεγχοι αυτοί να οδηγήσουν σε δυσφορία και σε αυξημένο κόστος, ωστόσο θα μπορούσαν να έχουν θετική επίδραση στον τομέα της ασφάλειας και είναι εφικτό να γίνουν”.
Στον αντίποδα, οι πηγές της Κομισιόν αναφέρουν ότι τα μετρό είναι πιο δύσκολο να προφυλαχθούν, καθώς εκεί “είναι αδύνατο να υπάρχει μηδενικό ρίσκο”.
Δύσκολη η προστασία των αεροδρομίων
Οι αεροπορικές πτήσεις ήταν πάντοτε στο στόχαστρο των τρομοκρατών. Τα τρομοκρατικά χτυπήματα στις Βρυξέλλες αναδεικνύουν πόσο ευάλωτα είναι τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Η Deutsche Welle παρουσιάζει απόψεις ειδικών για το ζήτημα.
«Δεν υπάρχει προστασία απέναντι σε αποφασισμένους τρομοκράτες» πιστεύει ο Χάινριχ Γκροσμπόνγκαρτ, ειδικός σε θέματα ασφαλείας πτήσεων από το Αμβούργο. Οι αίθουσες αναμονής ανήκουν στους δημόσιους χώρους, όπως είναι οι αίθουσες αναμονής σε σιδηροδρομικούς σταθμούς και σε εμπορικά κέντρα, τα οποία δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν πλήρως.
Τα μέτρα ασφαλείας βοηθούν…
Αλλά ακόμα και εάν μπορούσε κανείς να προστατεύσει τους χώρους των αεροδρομίων, το πρόβλημα και πάλι δεν θα είχε λυθεί. Κατά την άποψή του οι τρομοκράτες θα επικεντρώνονταν σε πιο «εύκολους» στόχους, εάν οι χώροι με υψηλή «συμβολική» σημασία φυλάσσονταν αυστηρά.
Ο Γκέραλντ Βίσελ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα αερομεταφορών, πιστεύει ότι η κατάσταση ασφαλείας έχει βελτιωθεί πολύ στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια μετά από τα τρομοκρατικά χτυπήματα στη Νέα Υόρκη την 11η Σεπτεμβρίου του 2001. «Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα τι απετράπη, αλλά σίγουρα τα μέτρα ασφαλείας έχουν έναν αποτρεπτικό χαρακτήρα». Παρά τους πολλούς και κάποιες φορές λίγο εκνευριστικούς ελέγχους για τα πρόσωπα, ο ειδικός παρατηρεί πως ακόμη υπάρχουν κενά στο σύστημα, για παράδειγμα όσον αφορά τον έλεγχο των εμπορευμάτων ή όσον αφορά τις υποδομές που αφορούν τον εφοδιασμό του προσωπικού.
Μια από τις μεθόδους που θεωρείται πολλά υποσχόμενη είναι η παρακολούθηση μέσω βίντεο και ειδικών προγραμμάτων, με τα οποία μπορούν ειδικοί να ξεχωρίσουν «ύποπτες» φυσιογνωμίες και κινήσεις.
Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια δεν μπορούν να γίνουν σαν τα ισραηλινά
Ο ειδικός σε θέματα ασφαλείας από το Ισραήλ Ράφι Σέλα θεωρεί πολύ επιτυχημένη αυτή τη μέθοδο. Κατά τη γνώμη του το 80% των ανθρώπων «αναγνωρίζονται» ως ακίνδυνοι. Το υπόλοιπο 10% μπορεί εύκολα να ξεκαθαριστεί με μια σειρά ερωτήσεων, όπως συμβαίνει ήδη στο αεροδρόμιο Μπεν Χουριόν στο Τελ Αβίβ. Ένας τρομοκράτης δεν μπορεί να κρύψει την συμπεριφορά του, πιστεύει ο Ισραηλινός ειδικός.
Ο Γκέραλντ Βίσελ εκτιμά πάντως πως θα ενταθούν οι έλεγχοι στα αεροδρόμια το επόμενο διάστημα, αν και αυτό συνεπάγεται μια σειρά από προβλήματα, τα οποία αφορούν κυρίως το προσωπικό και την χρηματοδότηση. Μόνο στο αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης κινούνται καθημερινά 170.000 επιβάτες, 80.000 εργαζόμενοι και άγνωστος αριθμός επισκεπτών. Ο Ραλφ Μπάιζελ, επικεφαλής της Γερμανικής Ένωσης Αεροδρομίων, πιστεύει πάντως πως «δεν μπορούμε να μετατρέψουμε τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια όπως τα αεροδρόμια στο Τελ Αβίβ, όπου κάθε επισκέπτης ελέγχεται πριν μπει στο χώρο του αεροδρομίου».
thetoc.gr