Ειδήσεις

Σοβαρές αντιδράσεις για εκείνα που σχεδιάζονται ως αναβάθμιση της λιμενικής ζώνης πόλεως Ρόδου

Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου

Σοβαρές αντιδράσεις προκαλούν τα σχέδια της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, ως προς τον τρόπο αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης της λιμενικής ζώνης της πόλεως Ρόδου. Το σχέδιο, όπως δημοσιεύτηκε στη «Δημοκρατική», καθώς και η προοπτική να αλλάξει πλήρως η πορεία ξενάγησης των τουριστών στη Μεσαιωνική Πόλη θεωρείται ότι θα λειτουργήσει σε βάρος ολόκληρης της αγοράς. Οι καταστηματάρχες, οι ξεναγοί και οι οδηγοί των ταξί, θεωρούν ότι είναι πια καιρός να υπάρξει μια σοβαρή συζήτηση με τις τοπικές αρχές ώστε να χαραχθεί μια στρατηγική βελτίωσης της λιμενικής ζώνης που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της τοπικής οικονομίας.
Ειδικότερα, οι αντιρρήσεις των επαγγελματιών του τουρισμού έναντι των σχεδίων του Λιμενικού Ταμείου, εστιάζονται στα ακόλουθα:
– Η είσοδος για ξενάγηση των τουριστών από την πύλη Ντ’ Αμπουάζ (Πλατανάκια) και έξοδος από την πύλη της Τάφρου δημιουργεί μια εξαιρετικά μεγάλη διαδρομή που θα είναι κουραστική για τους περισσότερους από τους επισκέπτες. Οι ξεναγοί πολλές φορές είναι αναγκασμένοι να καθυστερούν τη συνηθισμένη τους πορεία (πύλη Ντ’ Αμπουάζ – Κολόνα) επειδή πολλοί ηλικιωμένοι τουρίστες κουράζονται και περπατούν πιο αργά. Στην περίπτωση κατά την οποία, η έξοδος των τουριστών κατευθυνθεί προς την πύλη της Τάφρου, τότε όλοι τους θα πρέπει να περπατήσουν για τουλάχιστον ακόμα 20 λεπτά. Η κούραση των τουριστών είναι μόνο μία παράμετρος στο πρόβλημα, διότι δεύτερη και εξίσου σημαντική παράμετρος είναι ο περιορισμός του διαθέσιμου χρόνου που θα έχουν οι επισκέπτες για να επισκεφθούν τα καταστήματα.
Κατά τις ξεναγήσεις, συνήθως μένει ελεύθερος χρόνος 15 – 30 λεπτά για ελεύθερη περιήγηση των τουριστών στα καταστήματα. Με εκείνα που δρομολογούνται, ο χρόνος αυτός δεν θα υπάρχει διαθέσιμος με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Μάλιστα, η κούραση των τουριστών θα έχει επίπτωση και στην αγορά της Λίνδου, εκεί όπου θα πρέπει οι ίδιοι άνθρωποι να περπατήσουν ακόμα μια μεγάλη απόσταση από την πλατεία της Κράνας μέχρι τον οικισμό ή το κάστρο και πάλι πίσω.  Είναι γνωστό σε όλους ότι «δεν είναι λίγες οι φορές που οι τουρίστες, κουρασμένοι από το περπάτημα, κάθονται στα πούλμαν και περιμένουν τους υπόλοιπους να επιστρέψουν».
– Το να καταργηθεί η πιάτσα των ταξί στο πάρκο της Θαλασσινής Πύλης (Κολόνα), θα έχει μόνο αρνητικές επιπτώσεις για το συγκεκριμένο κλάδο. Η πιάτσα της Κολόνας, μαζί με εκείνη στο Μαντράκι, δίνουν στους οδηγούς των ταξί το 50% του έργου τους στη διάρκεια του καλοκαιριού. Η πιθανή κατάργηση της συγκεκριμένης πιάτσας θα εξαθλιώσει οικονομικά τον κλάδο των ταξιτζήδων. Επιπρόσθετα, θα έχει επίπτωση και στα εστιατόρια της Μεσαιωνικής Πόλης, που μπορούν και διατηρούν πελάτες μέχρι αργά το βράδυ επειδή ακριβώς υπάρχει η εύκολη δυνατότητα εύρεσης ταξί στη Θαλασσινή Πύλη.
– Το να κατασκευαστούν σιντριβάνια και λιμνούλες με ρέοντα νερά μπροστά στην κεντρική πύλη της Μεσαιωνικής Πόλης, μπορεί αισθητικά να φαντάζει όμορφο, ωστόσο στην πράξη είναι αδύνατο όλο αυτό να λειτουργήσει. Ολοι οι επαγγελματίες της τουριστικής αγοράς γνωρίζουν ότι το συγκεκριμένο σημείο πλημμυρίζει κάθε φορά που έχει έντονη βροχόπτωση. Μαζί με το νερό, στο χώρο συγκεντρώνονται όλες εκείνες οι βρωμιές που καταλήγουν στο δίκτυο αποχέτευσης ομβρίων υδάτων. Εκείνοι που γνωρίζουν τα προβλήματα του δικτύου αποχέτευσης, ξέρουν ότι μια τέτοια παρέμβαση μπροστά στην Πύλη τη Θαλασσινή από διαφήμιση, εύκολα θα μετατραπεί σε δυσφήμιση.
Η μελέτη είναι παλιά
Η μελέτη αισθητικής αναβάθμισης της λιμενικής ζώνης της πόλεως Ρόδου, εκπονήθηκε επί δημαρχίας Γιώργου Γιαννόπουλου. Τότε ήταν που σχεδιάστηκε ο ξύλινος πεζόδρομος και όλες οι υπόλοιπες αισθητικές παρεμβάσεις.
Μάλιστα, η τότε δημοτική αρχή, αναγνωρίζοντας ότι από μόνες τους οι παρεμβάσεις αυτές δεν θα μπορούσαν να είναι αρκετές, προχώρησε στο σχεδιασμό κυκλικών διαδρομών με μικρά, αστικά λεωφορεία (mini bus). Στόχος τότε ήταν να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα που θα δημιουργούσε η εφαρμογή ενός τόσο φιλόδοξου σχεδίου.Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος ο τότε δήμαρχος Γιώργος Γιαννόπουλος ανεγνώρισε ότι ορισμένες από τις παρεμβάσεις είναι αδύνατο να εφαρμοστούν, λόγω των προβλημάτων των υφιστάμενων υποδομών. Ταυτόχρονα, δέχθηκε εισηγήσεις για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει όλη αυτή η εφαρμογή στην πραγματική οικονομία της Ρόδου. Η μελέτη τελικώς δεν εφαρμόσθηκε, με μόνη εξαίρεση τον πεζόδρομο στο αλιευτικό καταφύγιο της Κολόνας.
Την ίδια οδό ακολούθησε και ο κ. Χατζής Χατζηευθυμίου ως δήμαρχος Ρόδου. Εχοντας εξετάσει τη μελέτη αυτή, έκανε αποδεκτές τις εισηγήσεις για τις αδυναμίες της. Ιδια γνώμη είχε και ο πρώην δήμαρχος Στάθης Κουσουρνάς (τότε διατηρούσε και τη θέση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου), που όμως αποφάσισε και προχώρησε στην επέκταση του πεζόδρομου, από την Κολόνα μέχρι το τουριστικό λιμάνι.
Τι έχει δρομολογηθεί
Στο πλήρες ρεπορτάζ που δημοσίευσε στο φύλλο της περασμένης Τρίτης, η «Δημοκρατική» παρουσίασε όλο το σχεδιασμό της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου. Οι αισθητικές παρεμβάσεις τελούν υπό την προϋπόθεση ότι θα εγκριθούν από την αρχαιολογική υπηρεσία.
Σε ό,τι αφορά τις παρεμβάσεις για τη δημιουργία σταθμού ελεγχόμενης στάθμευσης αυτοκινήτων και τουριστικών λεωφορείων στο λιμάνι της Ακαντιάς, αυτό ήδη έχει δρομολογηθεί. Μάλιστα, εφόσον λήξει η απεργία των εργοληπτών δημοσίων έργων, τότε θα γίνει ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του εργολάβου. Πρακτικά, ακόμα και σήμερα να ξεκινήσει η διαδικασία, θα απαιτηθεί η παρέλευση τουλάχιστον έξι μηνών μέχρι να ολοκληρωθεί η γραφειοκρατία, αλλά και το έργο ως φυσικό αντικείμενο. Συνεπώς, όλες οι αλλαγές θα τεθούν σε ισχύ από την επόμενη τουριστική περίοδο.
Η δημοτική αρχή
ξέχασε το κυκλοφοριακό
Το θέμα της εμφάνισης της λιμενικής ζώνης της πόλεως Ρόδου, της κίνησης των οχημάτων και των πεζών, έχει αφεθεί εξ’ ολοκλήρου στο λιμενικό ταμείο. Η διοίκηση του τελευταίου, ορθά προχωρά σε μελέτες και προσπαθεί να κάνει το καλύτερο, ωστόσο το όλο ζήτημα είναι καθαρά «πολιτικό». Δεν είναι το Λιμενικό Ταμείο, μα είναι αρμοδιότητα της δημοτικής αρχής Ρόδου να πάρει αποφάσεις. Είναι αδύνατο να διορθωθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα μόνο στο λιμάνι, χωρίς να ληφθούν υπόψιν οι επιπτώσεις στην αγορά. Είναι επίσης αδύνατο να λυθεί το πρόβλημα στο λιμάνι, χωρίς προηγουμένως να δοθεί λύση στο κυκλοφοριακό ολόκληρης της πόλεως Ρόδου. Οι πυροσβεστικές παρεμβάσεις απλώς και μόνο μεταθέτουν το πρόβλημα σε άλλο σημείο της πόλεως Ρόδου. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της κυκλοφοριακής συμφόρησης που προκάλεσε η απόφαση να κλείσει για τα οχήματα η προβλήτα από την πλατεία Νεωρίου προς το φρούριο του Αγίου Νικολάου (φάρος Μαντράκι). Μέσα σε μία νύχτα έκλεισε ο δρόμος, χάθηκαν εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης, χωρίς να υπάρξει μέριμνα για το τι θα γίνει με τους οδηγούς. Μάλιστα, στην περίπτωση κατά την οποία αρθεί η ανοχή των λιμενικών αρχών που επιτρέπουν τη στάθμευση οχημάτων μέσα στη μαρίνα (από το Κοντίκι μέχρι την Κολόνα με το Ελαφάκι), τότε ολόκληρη η πόλη στην κυριολεξία θα δεινοπαθήσει.
Στην περίπτωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, που με τη σειρά του γεννά δεκάδες άλλα προβλήματα στην οικονομική δραστηριότητα της πόλεως, η δημοτική αρχή δεν έχει να επιδείξει έργο. Μέχρι σήμερα όλες οι ενέργειες που γίνονται εξαντλούνται σε συζητήσεις και συσκέψεις άνευ προοπτικής. Οι αποφάσεις λαμβάνονται ως ασπιρίνες που είναι αδύνατο να θεραπεύσουν βαριές ασθένειες.
Είναι ξεκάθαρο το γεγονός ότι η δημοτική αρχή έχει πρόβλημα ακοής. Ενώ, στους κόλπους της έχει δυνατά στελέχη και στο πλευρό της μπορεί να σταθούν όλα οι παραγωγικά κύτταρα της κοινωνίας, εκείνα που γνωρίζουν καλά τις ανάγκες της τοπικής αγοράς, δυστυχώς εξακολουθεί να εξαντλεί τις δυνάμεις της σε θέματα ελάσσονος σημασίας. Αποτελεί υποχρέωση της δημοτικής αρχής να σταματήσει να επαναπαύεται σε ασκήσεις επί χάρτου (δικές της και των άλλων) και να ξεκινήσει έργο ουσίας, που με τη σειρά του θα μετατρέψει τον τουρισμό σε οικονομικό αποτέλεσμα.  Η φετινή τουριστική σεζόν είναι δυνατόν να αποτελέσει την απαρχή για κάτι καινούργιο και κάτι σπουδαίο. Καθώς, από εκείνα που έχουν δρομολογηθεί από το Δήμο και το Λιμενικό Ταμείο, είναι (λόγω των συγκυριών) αδύνατον κάτι να ξεκινήσει άμεσα, τότε είναι πια καιρός να κληθούν από τη δημοτική αρχή όλοι οι εκπρόσωποι του παραγωγικού ιστού του νησιού και από κοινού να σχεδιάσουν την ανάπτυξη της επόμενης δεκατίας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Γιώργος Στρατής    24.03.2016 12:37

    Πότε επιτέλους θα βρεθεί ένας δήμαρχος να φτιάξει έναν χώρο στάθμευσης. Πνιγόμαστε απο τα σταθμευμένα αυτοκίνητα κάθε καλοκαίρι. Και η αλήθεια είναι, πού να τα σταθμεύσουν οι οδηγοί;

    Υπάρχουν έτοιμες μεταλλικές κατασκευές παρκινκ πολλαπλών ορόφων. Δεν χρειάζεται καν σχεδιασμός. Εύρεση χώρου χρειάζεται. Και ο χώρος υπάρχει. Βούληση λείπει.

Σχολιασμός άρθρου