Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων μέχρι το τέλος Απριλίου (λόγω και των διακοπών του Πάσχα), έχει εντείνει την αγωνία των μαθητών που θα πάρουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις και των οικογενειών τους. Όσο συνεχίζονται τα μέτρα, η χρονική μετατόπιση των εξετάσεων θεωρείται αναπόφευκτη. «Οι έφηβοι έχουν ανάγκη τόσο την υποστήριξη στο γνωστικό αντικείμενο, όσο την κατανόηση και τη διαρκή επαφή, έστω και εξ αποστάσεως. Σε αυτό το μήκος κύματος θα πρέπει να συστρατευτούν Γονείς, Καθηγητές, Οικογένεια, αλλά και Φίλοι», συνιστά ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Δωδεκανήσου & πρόεδρος της πρωτοβάθμιας σχολικής επιτροπής του Δήμου Ρόδου, κ. Θανάσης Βυρίνης. Σχετικά με την ασύγχρονη και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, σημειώνει ότι στην κατάσταση που βιώνουμε θα μπορούσε να αποτελεί λύση ανάγκης.
Ο κ. Βυρίνης, αναφέρεται στη μεγάλη και συντονισμένη προσπάθεια της δημοτικής αρχής για τη συντήρηση των σχολείων, περιγράφοντας τις παρεμβάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής. Σημειώνει ότι περίπου 160 σχολεία που έχει η Ρόδος, απαιτούν ένα μακροχρόνιο και επίπονο έργο στήριξης. Επισημαίνει τέλος ότι «θα εντείνουμε τις προσπάθειές μας ώστε να είμαστε πανέτοιμοι το Σεπτέμβριο για να υποδεχτούμε τους μικρούς τετράχρονους μαθητές με πλήρη υποδομή».
Διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη του κ. Βυρίνη αναλυτικά:
• Κύριε Βυρίνη, ποια είναι η θέση σας σχετικά με τις πανελλήνιες εξετάσεις; Πιστεύετε ότι θα πρέπει να μετατεθούν χρονικά εάν παραμείνουν κλειστά τα σχολεία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα; Πώς επηρεάζει η όλη αυτή κατάσταση τους μαθητές;
Αν αναλογιστούμε ότι η διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων αποτελεί για τους περισσότερους υποψήφιους την ολοκλήρωση των κόπων που καταβάλλουν σε ολόκληρη τη Λυκειακή τους βαθμίδα, δηλαδή τους μόχθους τουλάχιστον των τριών τελευταίων ετών, θα πρέπει να είμαστε άκρως προσεκτικοί με τη διαχείριση της ψυχολογίας τους. Καταβάλλοντας επίπονη προσπάθεια από την αρχή της σχολικής χρονιάς με ορίζοντα την τελική εξεταστική δοκιμασία των 4 μαθημάτων του Ιουνίου και όντας στην ολοκλήρωση της ύλης, ή ακόμα και στην επανάληψή της, επιφορτίζονται τώρα και με το πρόσθετο άγχος μιας ενδεχόμενης παράτασης του σχολικού έτους, που κατ’ επέκταση θα καθυστερήσει την έναρξη των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Μετά δε, την ανακοίνωση του υπουργείου παιδείας για την επέκταση της αναστολής λειτουργίας των σχολείων μέχρι τις 10 Απριλίου (ουσιαστικά μέχρι τα τέλη Απριλίου αφού μεσολαβεί το Πάσχα), είναι ορατή η επιμήκυνσή της και η τοποθέτηση των εξετάσεων λίγο αργότερα, ελπίζουμε όλοι μέσα στον Ιούνιο. Αναπόφευκτα, στην εύθραυστη ψυχολογική κατάσταση των τελειόφοιτων δικαιολογημένα παρουσιάζονται έντονες διακυμάνσεις. Πέρα από τα μέτρα του υπουργείου, όπως η ενδεχόμενη μείωση της ύλης, οι έφηβοι έχουν ανάγκη τόσο την υποστήριξη στο γνωστικό αντικείμενο, όσο την κατανόηση και τη διαρκή επαφή, έστω και εξ αποστάσεως. Σε αυτό το μήκος κύματος θα πρέπει να συστρατευτούν Γονείς, Καθηγητές, Οικογένεια, αλλά και Φίλοι.
• Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί καλύτερα το διάστημα αυτό που δεν λειτουργούν τα σχολεία; Αποτελεί λύση η ασύγχρονη και εξ αποστάσεως εκπαίδευση; Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να εφαρμοστεί μία τέτοια μέθοδος;
Αναμφισβήτητα, πρέπει να διατηρηθεί η σύνδεση του μαθητή με τη μαθησιακή διεργασία. Η κανονικότητα προβλέπει την καθημερινή διαδικασία της μάθησης και αυτή δεν πρέπει να διαταραχτεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να αποκαταστήσει μια υποτυπώδη λειτουργία συνέχειας, χωρίς βέβαια να θεωρείται υποκατάσταση, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και η υπουργός. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι οι ηλικιακές ομάδες εμφανίζουν διαφορές στην προσέγγιση αυτή. Οι νέοι της ηλικίας των 16-18 ετών είναι περισσότερο συνειδητοποιημένοι στο να ακολουθήσουν τον προγραμματισμό τους. Τα παιδιά του δημοτικού είναι καλύτεροι δέκτες όταν εμπεριέχεται στην εκπαιδευτική διαδικασία το στοιχείο του παιχνιδιού.
Οι μαθητές του Γυμνασίου είναι το δυσκολότερο target group, αφού θα πρέπει κάποιος να χρησιμοποιήσει πλήθος από ερεθίσματα λαμβάνοντας πολλά στοιχεία από τα ενδιαφέροντα τους. Επιπλέον, η σύγχρονη και ασύγχρονη μορφή επικοινωνίας, το διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό υλικό, ο τεχνολογικός εξοπλισμός, το ψηφιακό περιβάλλον, η νέου τύπου αξιολόγηση και κυρίως η κατάλληλη προετοιμασία καθηγητή και μαθητή, είναι μόνο μερικές από τις παραμέτρους που συντελούν στην ομαλή λειτουργία της ηλεκτρονικής τάξης. Το εγχείρημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι δοκιμασμένο σε φοιτητές και ενήλικες, όμως -ιδίως στη χώρα μας- είμαστε στα πρώιμα στάδια εφαρμογής της σε μικρότερης ηλικίας εκπαιδευόμενους. Ωστόσο, στην κατάσταση που βιώνουμε είναι μια λύση ανάγκης, ειδικού σκοπού, η οποία θα μας αναγκάσει να κάνουμε γοργά βήματα και σίγουρα θα διαμορφώσει το έδαφος για τη επιτυχή συνέχεια του πειράματος.
• Ο Δήμος Ρόδου ήταν από τους πρώτους πανελλαδικά που αποφάσισε το κλείσιμο των σχολείων στο πλαίσιο των περιοριστικών μέτρων για την αναχαίτιση του ρυθμού μετάδοσης του κορωνοϊού. Κρίνοντας εκ των υστέρων, ποια είναι η άποψή σας;
Αν αναλογιστούμε – έστω και εκ των υστέρων -τι συμβαίνει σε γειτονικές χώρες όπως η Ιταλία, αλλά και σε χώρες που ακολούθησαν αρχικά διαφορετική στρατηγική όπως η Βρετανία, ήταν μια ορθή κίνηση στην οποία προχώρησε κεντρικά η ηγεσία του υπουργείου σε συνεργασία με τους υπεύθυνους του ΕΟΔΥ. Ευτυχώς, θεωρώ ότι έγινε εγκαίρως και αν συνυπολογίσουμε την επιστημονική άποψη που θέλει τις νεαρές ηλικίες να είναι «καλοί αγωγοί» μεταφοράς του ιού, τότε ίσως αποβεί και σωτήρια για ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού μας. Άλλωστε, τέτοιες αποφάσεις εκτάκτου ανάγκης, επιβάλλεται να λαμβάνονται σε περιπτώσεις στις οποίες προέχει η Υγεία και η Ασφάλεια του κοινωνικού συνόλου.
• Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι συντηρήσεις των σχολείων; Ποιες παρεμβάσεις έχουν γίνει;
Τη σχολική χρονιά που διανύουμε, έχουν συμβεί ιδιάζουσες καταστάσεις. Οι ισχυρές νεροποντές που έπληξαν την περιοχή μας, δυσχέραναν την ήδη επιβαρυμένη κατάσταση των σχολικών κτηρίων. Εξ αρχής, η δημοτική αρχή θέλησε να δώσει έμφαση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες σχολικές μονάδες, τα οποία έχουν σχέση με μονώσεις, τοιχοποιία, τουαλέτες, αύλειους χώρους και βέβαια την τακτοποίηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των κτηριακών δομών. Στους αναφερόμενους τομείς γίνονται συνεχώς ουσιαστικές παρεμβάσεις, με τη συνεργασία των αρμόδιων εμπλεκόμενων τμημάτων του Δήμου. Ήδη σε αρκετά σχολεία έχει δοθεί λύση στο πρόβλημα της στεγανοποίησης, έχουν αναμορφωθεί οι τουαλέτες, έχουν αντικατασταθεί παλιά είδη υγιεινής, έχουν επιδιορθωθεί σαθρά επιχρίσματα, έχουν βελτιωθεί τα ηλεκτρικά και τα ηλεκτρονικά συστήματα, ενώ έχει αναβαθμιστεί σημαντικά και ο κλιματισμός των διδακτικών αιθουσών. Επίσης, κατά την περίοδο αυτή, εκμεταλλευόμενοι και το γεγονός ότι είναι κλειστά τα σχολεία, προχωράμε και σε άλλες εργασίες εν γένει αποκαταστάσεων, όπως και στην τοποθέτηση νέων μπασκετών. Παράλληλα, σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου, δρομολογήθηκαν τα μεγάλα έργα του καλοκαιριού του 2020 που αφορούν στα σχολικά συγκροτήματα ολόκληρου του νησιού μας και προγραμματίστηκαν τα έργα του 2021. Ο εχθρός του καλού βέβαια δεν παύει να είναι το καλύτερο, όμως τα περίπου 160 σχολεία που έχει η Ρόδος, απαιτούν ένα μακροχρόνιο και επίπονο έργο στήριξης.
• Θα λειτουργήσει κανονικά το μέτρο της υποχρεωτικής διετούς προσχολικής αγωγής στην νέα σχολική χρονιά; Έχει προχωρήσει η διαδικασία προμήθειας των ΠΡΟΚΑΤ αιθουσών; Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς;
Όπως γνωρίζετε ο δήμος της Ρόδου, ήταν ένας από τους 13 δήμους της χώρας στους οποίους δόθηκε μια παράταση ενός έτους, προκειμένου να ανταποκριθεί στις κτιριακές υποδομές. Ωστόσο, τη χρονιά που ήδη διανύουμε καταφέραμε να καλύψουμε τα περισσότερα παιδιά τα οποία θέλησαν να ενταχθούν με κάποια «εξοικονόμηση» αιθουσών από τις υφιστάμενες δομές των σχολικών μονάδων. Παράλληλα, από το περασμένο καλοκαίρι υπεδείχθησαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, οι διαθέσιμοι χώροι στους οποίους μπορούσαν να τοποθετηθούν 8 αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ πλήρως εξοπλισμένες (δαπάνης ύψους 510.000 ευρώ). Μετά και τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, οι διαδικασίες μεταξύ του υπουργείου οικονομικών και του υπουργείου παιδείας προχώρησαν τελικά, μετά από τις συντονισμένες προσπάθειες που είχαμε μαζί με το δήμαρχο κ. Αντώνη Καμπουράκη και τον αντιδήμαρχο Παιδείας κ. Στράτο Καρίκη. Με την ευκαιρία αυτή, να ευχαριστήσω τον υφυπουργό Τουρισμού και βουλευτή Δωδεκανήσου κ. Μάνο Κόνσολα για τη συμβολή του.
Επίσης, αναφέρω ότι πριν δύο εβδομάδες τα Νηπιαγωγεία της περιοχής μας παρέλαβαν από τον Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων (ΚΤ.ΥΠ.) ένα μεγάλο μέρος του εξοπλισμού που είχαν ζητήσει για το σκοπό αυτό. Επιπρόσθετα, η ευαισθησία της δημοτικής αρχής στα παιδιά ιδίως αυτής της ηλικίας, μας έχει καταστήσει υπεύθυνους να καλύψουμε εν τέλει τις όποιες ελλείψεις υπάρξουν. Εν αναμονή των εξελίξεων και μετά τη δύσκολη κατάσταση που διανύει η χώρα μας, θα εντείνουμε τις προσπάθειες μας ώστε να είμαστε πανέτοιμοι το Σεπτέμβριο για να υποδεχτούμε τους μικρούς τετράχρονους μαθητές με πλήρη υποδομή.