Το θέμα των υδατοδρομίων ανοίγει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), καθώς εξετάζει τη δημιουργία μητροπολιτικού υδατοδρομίου στον Άγιο Κοσμά, με προφανή στόχο να δώσει αξία στην Ελληνικό ΑΕ, που διαχειρίζεται την έκταση του πρώην αερολιμένα της Αθήνας.
Η συγκυρία είναι θετική, καθώς οι δύο ελληνικές εταιρείες που έχουν βάλει μπρος επενδύσεις για τη δημιουργία δικτύων δεκάδων υδατοδρομίων και την εκτέλεση πτήσεων με υδροπλάνα «τρέχουν» τα επιχειρηματικά τους σχέδια. Ωστόσο, η πολιτική αβεβαιότητα και η γραφειοκρατική καθυστέρηση ενδέχεται να μεταθέσουν τις πρώτες πτήσεις για το επόμενο καλοκαίρι.
Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, το μητροπολιτικό υδατοδρόμιο θα ενισχύσει την τουριστική ανάπτυξη τόσο της πρωτεύουσας όσο και των παραθαλάσσιων πόλεων και νησιών, μέσα από:
– Πτήσεις τσάρτερ και airtaxi από και προς Αργοσαρωνικό, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, αλλά και όλα τα νησιά εν γένει
– Περιηγητικές πτήσεις, σε συνέργεια με την κρουαζιέρα
– Πτήσεις προς παράκτιες περιοχές ειδικού τουριστικού ενδιαφέροντος ή παραλίμνιες περιοχές
– Καθημερινά δρομολόγια μεταξύ του Αγίου Κοσμά και επιλεγμένων νησιών του Αιγαίου
– Ειδικές πτήσεις για την κάλυψη έκτακτων περιστατικών.
«Οι άδειες των υδατοδρομίων, που θα εκδοθούν στο όνομα των Οργανισμών Λιμένων, εξασφαλίζουν μια σημαντικότατη υπεραξία στους ιδιοκτήτες τους» αναφέρουν στελέχη του Ταμείου, καθώς κάθε φορέας που θα αποκτήσει υδατοδοδρόμιο, θα αυξήσει την αξία των περιουσιακών του στοιχείων.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με στελέχη της Αττικό Μετρό, η εταιρεία έχει έτοιμη προς δημοπράτηση την επέκταση του τραμ προς την Αργυρούπολη, με τρεις σταθμούς (Ελληνικό – Αμαξοστάσιο – Αργυρούπολη) που θα συνδέσει το τραμ με το μετρό, σε μία εργολαβία ύψους 17 εκατ. ευρώ, η οποία, σύμφωνα με τις μελέτες, θα μεταφέρει περί τις 6.000 επιβάτες ανά ημέρα.
Καλή επιλογή ο Άγιος Κοσμάς
Η επιλογή του Αγίου Κοσμά ως κεντρικού υδατοδρομίου είναι καλή, αφού ο χώρος είναι σχεδόν έτοιμος καθώς είχε δημιουργηθεί για ιστιοπλοϊκά και έτσι οι πλωτές του είναι κατάλληλες και για υδροπλάνα, σημειώνει ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Hellenic Seaplanes κ. Μιχάλης Ασσαριώτης και συμπληρώνει ότι το αρνητικό της τοποθεσίας είναι η έλλειψη μετρό, που εν μέρει μπορεί να αντισταθμιστεί από άλλα συγκοινωνιακά μέσα.
Όπως αναφέρει, η δημιουργία ενός κεντρικού υδατοδρομίου στην Αττική είναι απαραίτητη προκειμένου να αναπτυχθεί η συγκοινωνία με υδροπλάνα, ενώ τονίζει ότι το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας θα ήταν μία ιδεώδης επιλογή, αφού θα μπορούσε να κινητοποιήσει μεγάλες επενδύσεις στην περιοχή για τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού κόμβου.
Μάλιστα, η εταιρεία έχει προτείνει τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού υδατοδρομίου στο ΣΕΦ, προϋπολογισμού 26 εκατ. ευρώ, που θα μπορούσε να προχωρήσει με κάποιο κοινοπρακτικό, επενδυτικό σχήμα και να δώσει ζωή στην ευρύτερη περιοχή.
Ήδη, όπως αναφέρει, το υδατοδρόμιο προβλέπεται στις χρήσεις γης των ακινήτων του ΤΑΙΠΕΔ στην παράκτια ζώνη και η δημιουργία του μπορεί να δώσει αξία και να αυξήσει την οικονομική δραστηριότητα, προσφέροντας θέσεις εργασίας.
Η Hellenic Seaplanes προχωρά με 20 υδατοδρόμια
Ήδη έχει εκδοθεί η πρώτη άδεια υδατοδρομίου για την Κέρκυρα και η Hellenic Seaplanes, όπως αναφέρει, έχει θέσει σε διαδικασία αδειοδότησης άλλα 20 υδατοδρόμια στη χώρα, όπως Θεσσαλονίκη, Βόλος, Σκόπελος, Αλόννησος, Τήνος, Σκύρος, Πάτμος, Χαλκίδα, Κύμη, Αιδηψός, Κάρυστος, Άγιος Στέφανος (Εύβοια), Σητεία, Ζάκυνθος, Οινούσσες, Ψαρά και Αμφιλοχία. Παράλληλα, η εταιρεία προχωρεί και στην αδειοδότηση ορισμένων ιδιωτικών υδατοδρομίων για τις ανάγκες ξενοδοχείων και ιδιωτών.
Επίσης, η εταιρεία έχει καταθέσει προτάσεις για δημιουργία υδατοδρομίου για επτά λίμνες, όπου, όπως λέει, υπάρχει νομικό κενό σε σχέση με τον φορέα διαχείρισης της υδάτινης επιφάνειας. «Εμείς ζητούμε να αναλάβει την αρμοδιότητα το κοντινότερο λιμεναρχείο ή λιμενικό ταμείο» σημειώνει.
Ο κ. Ασσαριώτης σημειώνει ότι η εταιρεία θα μπορούσε φέτος να ξεκινήσει τις πρώτες της πτήσεις στο δίκτυο του βορείου Αιγαίου ή με δρομολόγια τσάρτερ, όμως εάν συνεχιστεί η πολιτική αβεβαιότητα είναι πιθανόν να χαθεί η σεζόν.
Όπως αναφέρει ο κ. Ασσαριώτης, το υδροπλάνο είναι επιχειρηματικά βιώσιμο για πτήσεις όχι μεγαλύτερες των 45 λεπτών, που το καθιστά ιδεώδες για μεσαίες αποστάσεις. Ένα μέσο εισιτήριο μονής κατεύθυνσης εκτιμάται ότι θα κοστίζει περί τα 85 ευρώ ανά μισή ώρα πτήσης.
Στόχος της εταιρείας είναι όταν φτάσει σε πλήρη ανάπτυξη να διαθέτει δίκτυο 100 περιφερειακών, 10 κεντρικών και δύο μητροπολιτικών υδατοδρομίων, καθώς και στόλο 20 υδροπλάνων. Στο βέλτιστο σενάριο που έχει επεξεργαστεί, θα πρόκειται για μία επένδυση της τάξης των 180 εκατ. ευρώ.
Θετική και η «Ελληνικά Υδατοδρόμια»
Καλή περίπτωση αποτελεί η επιλογή της τοποθεσίας του Άγιου Κοσμά, σύμφωνα και με τον πρόεδρο της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» κ. Τάσο Γκόβα, ο οποίος σημειώνει ότι αποτελεί ένα βολικό και στρατηγικό σημείο για την ανάπτυξη της συγκοινωνίας με υδατοδρόμια.
Ο κ. Γκόβας σημειώνει ότι στην πρόσφατη συνάντηση που είχε με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας έλαβε θετικά μηνύματα σε σχέση με τις προθέσεις του υπουργείου για την ανάπτυξη των συγκοινωνιών με υδροπλάνα. Και αυτό διότι, όπως λέει, η κυβέρνηση υποστηρίζει τον στόχο για πτήσεις με υδροπλάνα καθ’ όλην τη διάρκεια του έτους στην κατεύθυνση της κάλυψης των κοινωνικών αναγκών των μικρών νησιών.
Η εταιρεία ήδη έχει εκδώσει την πρώτη της άδεια στην Κέρκυρα, ενώ έχει θέσει σε διαδικασία αδειοδότησης υδατοδρόμια σε Πάτρα, Ρέθυμνο, Λαύριο, Ραφήνα, Χανιά, Ηράκλειο, Σύρο, Πόρο, Σίφνο, Ίο, Χερσόνησο Ηρακλείου, Βεγορίτιδα, Ερείκουσα και Οθωνούς.
Καθυστερούν οι αδειοδοτήσεις
Ωστόσο, η καθυστέρηση στις αδειοδοτήσεις, συνεχίζει, δίνει πια μικρές πιθανότητες για έναρξη δρομολογίων μέσα στο καλοκαίρι, διότι απουσιάζει το δίκτυο των υδατοδρομίων. Αντίθετα, σημειώνει, εάν επιταχυνθούν οι διαδικασίες και δοθούν οι άδειες, θα μπορούν να εκτελεστούν πτήσεις στο Ιόνιο, μεταξύ Κέρκυρας, Παξών, Πάτρας ή Κεφαλλονιάς.
Παράλληλα, ο κ. Γκόβας υπογραμμίζει ότι είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική η πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργου Χατζημάρκου, ο οποίος με δαπάνες της περιφέρειας σύνηψε προγραμματικές συμβάσεις με τα λιμενικά ταμεία των Δωδεκανήσων και των Κυκλάδων για την ανάπτυξη υδατοδρομίων, με στόχο τη δημιουργία δικτύου.
Σε πλήρη ανάπτυξη η «Ελληνικά Υδατοδρόμια», αναφέρει ο κ. Γκόβας, έχει στόχο να φτάσει τα 70 υδατοδρόμια και τα 15 υδροπλάνα, μέσω της αεροπορικής εταιρείας Κ2, που αποτελεί εταίρο και μέτοχο της επιχείρησης.
Παράλληλα, όπως υπογραμμίζει, πέρα από τα υδατοδρόμια, ο νόμος θεσπίζει τα λεγόμενα υδάτινα πεδία, κάτι που επιτρέπει έως και έξι πτήσεις την ημέρα σε περιοχές όπου, ναι μεν δεν υπάρχουν υδατοδρόμια, μπορούν δε να εξυπηρετήσουν τις τουριστικές ή ιδιωτικές ανάγκες.
Το ΒΗΜΑ