Οι καταναλωτές απειλούν ότι αν δεν τους καταβληθούν άμεσα τα χρήματά τους, οι τουριστικές επιχειρήσεις θα βρεθούν αντιμέτωπες με αρνητικές κριτικές στις μεγάλες, γνωστές πλατφόρμες
Οι Ενώσεις καταναλωτών επανήλθαν με επιστολές τους χθες προς τα αρμόδια υπουργεία, επιμένοντας ότι καταστρατηγούνται οι κανόνες της ΕΕ ως προς το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων στους καταναλωτές, ενώ ούτως ή άλλως η επιβολή υιοθέτησης των κουπονιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν έχει υιοθετηθεί από την πλειοψηφία των κρατών μελών της Ε.Ε., προσφέρονται δε εναλλακτικά για μικρή χρονική περίοδο και προστατεύονται σε περιπτώσεις αφερεγγυότητας.
Τα προβλήματα έχουν εντοπίσει και οι ίδιοι οι τουριστικοί φορείς, ξενοδόχοι, τουριστικά γραφεία κ.τ.λ., ενώ δεν λείπουν, κατά τις πληροφορίες και οι περιπτώσεις πιέσεων από τους καταναλωτές ότι στην περίπτωση που δεν τους καταβληθούν άμεσα τα χρήματα των ακυρώσεων οι επιχειρήσεις θα βρεθούν αντιμέτωπες με αρνητικές κριτικές στις μεγάλες, γνωστές πλατφόρμες.
«Μέχρι τη δημιουργία ενός Ταμείου Εγγυήσεων στη χώρα μας, το οποίο δεν είναι εφικτό να δημιουργηθεί και να καλύψει τις συγκεκριμένες υποχρεώσεις άμεσα, είναι ανάγκη να υπάρξει κρατική εγγύηση για τα συγκεκριμένα voucher που προβλέπονται στην Π.Ν.Π. της 13.04.2020. Σε διαφορετική περίπτωση, οι κίνδυνοι που μπορεί να υπάρξουν είναι σημαντικοί», αναφέρουν οι εκπρόσωποι των τουριστικών γραφείων.
«Τα περισσότερα από τα κράτη μέλη, μεταξύ αυτών και η χώρα μας, υιοθέτησαν την πρωτοβουλία του voucher, αντί για την άμεση επιστροφή χρημάτων, για τα ταξίδια που ακυρώνονται λόγω της πρωτοφανούς αυτής συγκυρίας, όμως ακόμη και αυτή η λύση μπορεί να εξελιχθεί άσχημα αν ο κάθε ενδιαφερόμενος την ερμηνεύσει και την εφαρμόσει κατά το δοκούν, χωρίς έναν κεντρικό συντονισμό».
Από την πλευρά τους, η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών – Π.ΟΜ.Ε.Κ., αλλά και οι Ευρωπαϊκές Οργανώσεις Καταναλωτών μέσω της Ομοσπονδίας τους, το BEUC, παροτρύνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να συνεργαστούν για να προσφέρουν μια ισορροπημένη λύση που σήμερα χρειάζονται τόσο οι καταναλωτές, όσο και η τουριστική βιομηχανία, μέσω της σύστασης ενός ευρωπαϊκού ταμείου έκτακτης ανάγκης για τα ταξίδια και τον τουριστικό κλάδο εν γένει και να διασφαλίσουν ότι όλα τα μέτρα έκτακτης ανάγκης που λαμβάνονται είναι σύμφωνα με την ισχύουσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Οι οργανώσεις των καταναλωτών ζητούν μεταξύ άλλων, η επιλογή κουπονιών αντί της επιστροφής χρημάτων να παραμείνει επιλογή για τους καταναλωτές. Επιπλέον, η διασφάλιση της οικονομικής ρευστότητας της τουριστικής βιομηχανίας θα πρέπει να εξασφαλιστεί ώστε να αποζημιώνουν γρήγορα τους καταναλωτές. Τέτοιου είδους μέτρα έχουν ήδη θεσπιστεί, για παράδειγμα στη Δανία, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε στις 3 Απριλίου, κρατική ενίσχυση για την επέκταση του ισχύοντος ταμείου με την κάλυψη αξιώσεων αποζημίωσης λόγω κουπονιών που προτείνονται στους καταναλωτές από τις ακυρώσεις μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19.
Γενικότερα, σύμφωνα με τις οργανώσεις, όλα τα εθελοντικά κουπόνια που θα προσφέρονται στους καταναλωτές πρέπει να είναι ασφαλή και αξιόπιστα και τουλάχιστον, να πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια:
• Πλήρη προστασία κατά της αφερεγγυότητας
• Ισχύς έως ενός έτους
• Ευελιξία για χρήση σε άλλες προσφορές / προορισμούς / εταιρείες του ίδιου ομίλου
• Δυνατότητα μεταφοράς σε άλλο άτομο (δηλαδή εντός οικογένειας ή φίλων)
• Αυτόματη επιστροφή χρημάτων στο τέλος της περιόδου ισχύος σε περίπτωση μη χρήσης τους.
Στεφανία Σούκη