Προκαλεί νέα ένταση με την Περιφέρεια και καθυστερήσεις • Ο Βαγιανός θέτει σε κίνδυνο την εξέλιξη των έργων στο Φαληράκι • Οι επιστολές
Ενώ η παράνομη πεζογέφυρα στην Ιαλυσό συνεχίζει να στέκει αμφιλεγόμενα και ανεξέλεγκτα, χωρίς να έχει υπάρξει καμία ουσιαστική παρέμβαση ή απόφαση για την τύχη της, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ κ. Σωτήρης Βαγιανός, στρέφει την προσοχή της κοινής γνώμης στη γέφυρα του Φαληρακίου. Όχι όμως για να επιταχύνει την πρόοδο, αλλά όπως φαίνεται, για να δημιουργήσει νέα εμπόδια.
Με έγγραφο της ΔΕΥΑΡ προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο κ. Βαγιανός υποστηρίζει ότι οι εργασίες της προσωρινής όδευσης του αγωγού λυμάτων στο ρέμα “Παχύ Άμμος” έχουν ολοκληρωθεί, διευκολύνοντας την εκκίνηση του έργου θεμελίωσης της νέας γέφυρας.
Ωστόσο, η Περιφέρεια με επίσημη απάντηση του κ. Νίκου Λυμπερόπουλου διαψεύδει ρητά την εικόνα που επιχειρεί να παρουσιάσει η ΔΕΥΑΡ. Τονίζει ότι η μετατόπιση του αγωγού δεν ολοκληρώθηκε όπως αναφέρθηκε, ούτε στη συμφωνηθείσα θέση, ούτε στον συμφωνημένο χρόνο, και χαρακτηρίζει τη στάση της ΔΕΥΑΡ «εσφαλμένη» και «παραπλανητική».
Το έγγραφο του κ. Λυμπερόπουλου είναι αποκαλυπτικό, καθώς όπως φαίνεται, η ΔΕΥΑΡ έχει αθετήσει πλήρως τις συμφωνίες που έχουν γίνει για την εκτέλεση των έργων στο Φαληράκι, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο ακόμη και αυτήν την έναρξη της κατασκευής της νέας γέφυρας, αφού βασική προϋπόθεση είναι η αλλαγή στην όδευση του αγωγού λυμάτων, ενώ στο έγγραφο της ΔΕΥΑΡ που υπογράφει ο πρόεδρος της Σωτήρης Βαγιανός και όχι ο προϊστάμενος των Τεχνικών Υπηρεσιών, γίνεται για πρώτη φορά αναφορά για επαναφορά του αγωγού λυμάτων στην πρότερη θέση, πράγμα που ουδέποτε έχει τεθεί ως ενδεχόμενο!
Όλα τα παραπάνω, όπως προκύπτουν από τα έγγραφα, δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά καθώς προκαλούν προσκόμματα στην ομαλή εξέλιξη των έργων που υλοποιεί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στο συγκεκριμένο σημείο. Επιπλέον, αναπόφευκτα οδηγούν στο συμπέρασμα περί μιας προσπάθειας από πλευράς ΔΕΥΑΡ – Δήμου Ρόδου, αντιπερισπασμού της κοινής γνώμης από το θέμα της πεζογέφυρας στην Ιαλυσό που, παρότι παράνομη, εξακολουθεί να βρίσκεται στη θέση της!
Σημειώνεται ωστόσο ότι στο έγγραφο του κ. Λυμπερόπουλου, καθίσταται σαφές ότι η Περιφέρεια θα ξεκινήσει τις εργασίες κατασκευής της νέας γέφυρας στο Φαληράκι, την προσεχή Παρασκευή.
Το έγγραφο της ΔΕΥΑΡ (16 Απριλίου 2025)
Θέμα: Αγωγός λυμάτων στο ρέμα “Παχύ Άμμος” Φαληρακίου.
Σχετ.: α) Το υπ’ αριθμ. Πρωτ. ΓΔΥ οικ. 106/09-01-2025 (Αρ. Πρωτ. ΔΕΥΑΡ 133/13-01-2025)
έγγραφό σας
β) Το υπ’ αριθμ. Πρωτ. 230/14.01.2025 έγγραφό μας
Σε συνέχεια των ανωτέρω α. και β. σχετ εγγράφων και μετά την ολοκλήρωση του τμήματος του αγωγού της προσωρινής παράκαμψης, που εφάπτεται της νότιας πλευράς (προς Φαληράκι) την Δευτέρα 7 Απριλίου, γεγονός που επέτρεπε τις εργασίες στην πλευρά αυτή από τις 7 Απριλίου, σας ενημερώνουμε ότι έχει ολοκληρωθεί και το σύνολο του έργου της προσωρινής παράκαμψης του αγωγού λυμάτων που θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες κατασκευής της νέας γέφυρας οπότε και είναι δυνατή η έναρξη των εργασιών σας και στις δύο πλευρές. Επίσης σας αναφέρουμε πως για την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των παρακείμενων επιχειρήσεων, έχουν εκτελεστεί και επιπρόσθετες εργασίες ασφαλτοστρώσεων και προσωρινής αποκατάστασης στο σημείο.
Έχοντας υπόψη τα παραπάνω, παρακαλείσθε όπως μας γνωστοποιήσετε στα πλαίσια του χρονοδιαγράμματος της κατασκευής της νέας γέφυρας και για το πότε θα γίνει (εάν είναι απαιτούμενη) η καθαίρεση του υφιστάμενου αγωγού (μόνιμου) ώστε έγκαιρα να προβούμε στην ενεργοποίηση του προσωρινού αγωγού.
Επίσης καθώς η μόνιμη και εγκεκριμένη όδευση του αγωγού, είναι η θέση που είχε πριν, δηλαδή στην ευθεία γραμμή που συνδέει τα δύο φρεάτια που έχουμε κατασκευάσει επί της αρχικής όδευσης του αγωγού, παρακαλούμε όπως μελετηθεί και συμπεριληφθεί κατασκευαστικά η επανατοποθέτηση του αγωγού στη θέση αυτή.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία σας και παραμένουμε στην διάθεση σας.
Η απάντηση της Περιφέρειας (23 Απριλίου 2025)
ΘΕΜΑ Αγωγός λυμάτων στο ρέμα «Παχύ Άμμος» Φαληρακίου/Εργασίες θεμελίωσης νέας γέφυρας στο ρέμα «Παχύ Άμμος» – Παρατηρήσεις επί του υπ’ αρ. πρωτ. 4438/16-04-2024 εγγράφου σας.
Σχετ.: 1. Το υπ’ αρ. πρωτ. ΓΔΥ οικ. 106/09-01-2025 έγγραφό μας.
2. Το υπ’ αρ. πρωτ. 230/14-01-2025 έγγραφό σας.
3. Το υπ’ αρ. πρωτ. 4438/16-04-2025 (αρ. πρωτ. εισερχ. ΓΔΥ 3098/17-04-2025) έγγραφό σας.
Σε συνέχεια του ανωτέρω (3) σχετικού, σας ενημερώνουμε ότι την Παρασκευή, 25-04-2025, πρόκειται να ξεκινήσουν οι εργασίες θεμελίωσης της νέας γέφυρας, η οποία κατασκευάζεται στη θέση της κατεστραμμένης, εντός του ρέματος «Παχύ Άμμος» στο Φαληράκι Ρόδου. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να έχει προηγηθεί η καθαίρεση του τμήματος του προσωρινού υφιστάμενου αγωγού και να έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία η παρακαμπτήρια ανάντη όδευση.
Προς αποκατάσταση της πραγματικής κατάστασης και σε απάντηση των αναφορών του ανωτέρω (3) σχετικού εγγράφου σας, επισημαίνονται τα εξής:
α) Οι εργασίες μετατόπισης του αγωγού λυμάτων δεν ολοκληρώθηκαν στις 16-04-2025, όπως αναφέρεται στο έγγραφό σας, καθώς ορισμένες εργασίες εξακολουθούσαν να βρίσκονται σε εξέλιξη έως και εχθές, 22-04-2025.
β) Σύμφωνα με αυτοψία της Υπηρεσίας μας, το τμήμα του νέου αγωγού κατά μήκος της νότιας πλευράς του ρέματος (προς Φαληράκι) δεν είχε ολοκληρωθεί έως τις 07-04-2025, αλλά οι σχετικές εργασίες συνεχίστηκαν έως και τις 17-04-2025.
γ) Όπως ήδη σας είχε επισημανθεί με το υπ’ αρ. πρωτ. ΓΔΥ οικ. 106 έγγραφό μας από 09-01-2025, η απρόσκοπτη απορροή των υδάτων του ρέματος και η εκτέλεση των εργασιών της νέας γέφυρας καθιστούν αναγκαία τη μετατόπιση του αγωγού λυμάτων σε απόσταση τουλάχιστον 50,00 μ. κατάντη της γέφυρας και τη διέλευσή του σε βάθος τουλάχιστον 1,00 μ. κάτω από τον πυθμένα της κοίτης.
δ) Με το υπ’ αρ. πρωτ. 230/14-01-2025 έγγραφό σας μας γνωστοποιήθηκε – και έγινε αποδεκτό – ότι, θα υλοποιηθεί, κατόπιν μελέτης, παράκαμψη του αγωγού περίπου 35 μ. ανάντη της γέφυρας, με προσωρινή αποκατάσταση στην αρχική του θέση.
ε) Στην πράξη, η προσωρινή αποκατάσταση υλοποιήθηκε σε μικρή απόσταση κατάντη της αρχικής θέσης, ενώ η νέα όδευση του αγωγού πραγματοποιήθηκε σε απόσταση περίπου 15 μ. ανάντη, και όχι 35 μ. ανάντη, όπως είχε συμφωνηθεί.
στ) Σε καμία από τις έως τώρα αλληλογραφίες, τεχνικές συνεννοήσεις ή αυτοψίες, δεν τέθηκε ζήτημα επανατοποθέτησης του αγωγού στην αρχική του θέση, ούτε η νέα ανάντη όδευση χαρακτηρίστηκε ως προσωρινή. Αντιθέτως, έχει καταστεί σαφές ότι, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, ο αγωγός πρέπει να παραμείνει εκτός του εύρους κατάληψης της γέφυρας και σε κατάλληλο βάθος εντός της κοίτης.
ζ) Η υφιστάμενη ανάντη όδευση του αγωγού αποτελεί οριστική λύση και όχι προσωρινή, όπως εσφαλμένα αναφέρεται στο έγγραφό σας. Επιπλέον, η καθαίρεση της προσωρινής αποκατάστασης αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την έναρξη των εργασιών θεμελίωσης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, καθώς και το γεγονός ότι:
α) Είχατε εγκαίρως ενημερωθεί – ήδη προ τεσσάρων περίπου μηνών – για την ανάγκη μετατόπισης του αγωγού λυμάτων, και με το ανωτέρω (3) σχετικό έγγραφό σας της 16-04-2025 δηλώθηκε η ολοκλήρωση των σχετικών εργασιών,
β) Η κατασκευή της νέας γέφυρας συνιστά έργο κρίσιμης σημασίας για την ασφάλεια των κατοίκων και επισκεπτών, καθώς και για την κοινωνική και οικονομική λειτουργία της πληγείσας από τη θεομηνία BORA περιοχής του Φαληρακίου,
γ) Ο αγωγός λυμάτων θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να διέλθει κάτω από τα έργα διευθέτησης της κοίτης και εκτός θεμελίωσης και ακροβάθρων της νέας γέφυρας,
δ) Η νέα παρακαμπτήρια όδευση αποτελεί οριστική λύση, δεδομένου ότι κατασκευάστηκε βάσει μελέτης και σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές,
ε) Υπάρχει κατεπείγουσα ανάγκη άμεσης έναρξης των εργασιών κατασκευής, προκειμένου να αποκατασταθεί η κυκλοφορία στην Επαρχιακή Οδό Ρόδου – Καλλιθέας,
στ) Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της νέας όδευσης του αγωγού ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τον συνολικό χρονοπρογραμματισμό του έργου, ιδίως ενόψει της επικείμενης χειμερινής περιόδου,
Παρακαλείστε να ολοκληρώσετε λειτουργικά το έργο μετατόπισης του αγωγού το αργότερο έως την Παρασκευή, 25-04-2025.
Τέλος, για την αποφυγή περαιτέρω παρερμηνειών και καθυστερήσεων στην πρόοδο του έργου, παρακαλούμε να αποφεύγονται αναφορές περί “προσωρινής παράκαμψης”, οι οποίες αντιβαίνουν στα τεχνικώς συμφωνηθέντα, και να συμβάλετε ενεργά στην ομαλή και ταχεία εξέλιξη των εργασιών, αποφεύγοντας χρονοβόρα και άνευ ουσίας αλληλογραφία.
Ο Αναπληρωτής Προϊστάμενος της
Γενικής Διεύθυνσης Υποδομών
Νικόλαος Λυμπερόπουλος
ΠΕ Πολιτικών Μηχανικών Α΄_
Συμπεράσματα
Ο κ. Βαγιανός, επιλέγει να μετατοπίσει το βάρος της επικαιρότητας στο Φαληράκι. Εκεί όμως, σύμφωνα με την Περιφέρεια, οι δηλώσεις του όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αλλά απειλούν και την πρόοδο ενός έργου ζωτικής σημασίας.
Η ΔΕΥΑΡ καλείται πλέον όχι μόνο να συμμορφωθεί τεχνικά, αλλά και να δείξει υπευθυνότητα επικοινωνιακά, χωρίς ελιγμούς που προκαλούν ένταση, καθυστερήσεις και ανασφάλεια στους κατοίκους.
Την ώρα που οι υποδομές της Ρόδου έχουν ανάγκη από σοβαρότητα, συντονισμό και δράση, τα πολιτικά παιχνίδια γύρω από σωλήνες και γέφυρες δεν έχουν θέση.