νησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει το φαινόμενο της μεταφοράς με ιστιοφόρα σκάφη παράτυπων μεταναστών από την Τουρκία στην Ιταλία μέσω των ελληνικών θαλασσών.
Ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει το φαινόμενο της μεταφοράς με ιστιοφόρα σκάφη παράτυπων μεταναστών από την Τουρκία στην Ιταλία μέσω των ελληνικών θαλασσών. Από τις 4 τα ξημερώματα χθες μέχρι νωρίς το μεσημέρι, πέντε ιστιοπλοϊκά σκάφη με περισσότερους από 400 επιβαίνοντες απέπλευσαν από τις ακτές της Τουρκίας και αποπειράθηκαν να μπουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα, έχοντας ως τελικό προορισμό την Ιταλία. Ακόμα τέσσερις φουσκωτές βάρκες, στις οποίες επέβαιναν κατ’ εκτίμηση 150 μετανάστες, προσπάθησαν να προσεγγίσουν τις ακτές των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου. Και στις εννέα περιπτώσεις τα σκάφη του Λιμενικού απέτρεψαν την είσοδο των πλωτών μέσων στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Μάλιστα, το αρχηγείο του Λιμενικού γνωστοποίησε με ανακοίνωσή του τα συμβάντα, σε μια αξιοπρόσεκτη αλλαγή τακτικής που έρχεται μερικές εβδομάδες μετά την παραίτηση του μέχρι πρότινος εκτελεστικού διευθυντή του Frontex, Φαμπρίς Λετζερί, υπό το βάρος αποκαλύψεων για συμμετοχή του οργανισμού σε επιχειρήσεις απώθησης μεταναστών στο Ανατολικό Αιγαίο.
Πέντε ιστιοπλοϊκά σκάφη με περισσότερους από 400 επιβαίνοντες και τέσσερις φουσκωτές βάρκες αποπειράθηκαν χθες να μπουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Το πρώτο από τα εννέα σκάφη απέπλευσε από τα τουρκικά παράλια στις 4 τα ξημερώματα και αποπειράθηκε να μπει στα ελληνικά χωρικά ύδατα από τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Χίου και Σάμου. «Η συγκεκριμένη δια-δρομή είναι προτιμητέα επειδή οδηγεί σε σύντομο χρονικό διάστημα στα διεθνή χωρικά ύδατα», εξήγησε στην «Κ» στέλεχος του Λιμενικού. Η ίδια πηγή ενημέρωσης πρόσθεσε ότι «περιμέναμε να υπάρξει κινητικότητα λόγω εξασθένησης των ισχυρών ανέμων, ωστόσο δεν μπορούσαμε να φανταστούμε την ένταση του φαινομένου». Συνολικά, μέσα σε διάστημα λίγων ωρών, 5 ιστιοπλοϊκά σκάφη επιχείρησαν να κινηθούν προς Ιταλία διαπλέοντας το Αιγαίο, ενώ στην ίδια θαλάσσια περιοχή εντοπίστηκαν ακόμα τέσσερις βάρκες με μετανάστες και προορισμό τις ακτές της Σάμου ή της Χίου.
Το Λιμενικό, έχοντας διαβλέψει τον κίνδυνο να υπάρξει αυξημένη κινητικότητα μετά τη βελτίωση των καιρικών συνθηκών, είχε δώσει εντολή στο Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης «060» να περιπολεί στην περιοχή. Μόλις εντοπίστηκαν τα δύο πρώτα ιστιοπλοϊκά με μετανάστες, ενημερώθηκε ο θάλαμος επιχειρήσεων και δόθηκε εντολή σε τρία ακόμα σκάφη του Λιμενικού να σπεύσουν στο σημείο. Επιπλέον ειδοποιήθηκε η τουρκική ακτοφυλακή και έπειτα από διάστημα περίπου μιας ώρας μια ακταιωρός έφτασε στο σημείο. Τελικά, τα τρία από τα πέντε ιστιοπλοϊκά σκάφη επέστρεψαν μόνα τους στις τουρκικές ακτές, ενώ τα άλλα δύο ακολούθησαν το ίδιο δρομολόγιο ρυμουλκούμενα από σκάφη της ακτοφυλακής της γείτονος. Οι χειριστές ενός από τα ιστιοπλοϊκά –πιθανόν Ουκρανοί ναυτικοί– προσπάθησαν αρχικά να συνεχίσουν την πορεία τους εντός ελληνικών υδάτων επιχειρώντας ελιγμούς. Συγκρούστηκαν με σκάφος του Λιμενικού Σώματος πριν τελικά υποχρεωθούν να αλλάξουν ρότα και να επιστρέψουν στην Τουρκία.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ», τον τελευταίο μήνα πάνω από 25 ιστιοπλοϊκά και μηχανοκίνητα σκάφη με μετανάστες έχουν επιχειρήσει ή έχουν καταφέρει να φθάσουν στην Ιταλία διασχίζοντας το Αιγαίο, ενώ το τελευταίο τετράμηνο ο αριθμός τους εκτιμάται ότι έχει υπερβεί τα 60. Καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους, πάνω από 10.000 μετανάστες από την Τουρκία κατάφεραν να ταξιδέψουν στην Ιταλία ακολουθώντας τη συγκεκριμένη μεθοδολογία. Το συγκεκριμένο modus operandi των δουλεμπορικών κυκλωμάτων είχε απασχολήσει, μεταξύ άλλων, τη συνάντηση που είχαν στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ο Ελληνας υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης με τον αρχηγό της ιταλικής ακτοφυλακής και την πρέσβη της Ιταλίας στην Αθήνα. Μάλιστα, από τις αρχές Ιουνίου θα διατεθεί από τον ευρωπαϊκό οργανισμό Frontex ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος το οποίο θα εκτελεί περιπολίες στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Κρήτης. Εως σήμερα, ο Frontex διατηρεί στην Ελλάδα 15 επιχειρησιακά μέσα (πλωτά και εναέρια).
Πηγή kathimerini.gr
Γιάννης Σουλιώτης