Οι πρώτες αντιδράσεις των μονίμων κατοίκων καταγράφησαν στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, μετά τις δηλώσεις του δημάρχου Αλέξανδρου Κολιάδη, σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί εντός των τειχών.
Η αναφορά του δημάρχου ως προς τη σύνταξη νέου κανονισμού λειτουργίας, με έμφαση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, εκτιμάται ότι κινήθηκε απλά στην ικανοποίηση της αγοράς κι όχι στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των σύνθετων προβλημάτων της Μεσαιωνικής Πόλης.
«Στοίχημά μας είναι να καθιερωθεί η ευταξία στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, όπως συνέβαινε πολλά χρόνια πριν» τόνισε ο δήμαρχος αφήνοντας αιχμές για την κατάσταση που διαμορφώθηκε, εκτιμώντας ότι υπήρξε πλημμελής έλεγχος ως προς τους δικαιούχους χρήστες οχημάτων εντός των τειχών και θα επανεξεταστούν όλες οι άδειες που έχουν χορηγηθεί στους μόνιμους κατοίκους, καθώς έχουν εντοπιστεί οχήματα με πλαστές πινακίδες κυκλοφορίας!
«Διαμορφώνουμε αυτή την κανονιστική που υπήρχε, προσαρμόζουμε δύο-τρία θέματα που θέλουμε. Μέχρι τις 5 έχουμε γκρουπ, κρουαζιερόπλοια και πολύ κόσμο που την επισκέπτεται τα απογεύματα (Μεσαιωνική Πόλη) και οι ξεναγοί θέλουν να κάνουν τη δουλειά τους και αυτή τη στιγμή, αν πάτε στην οδό Ιπποτών ανεβοκατεβαίνουν οχήματα.
Αν νομίζουν ότι αυτό ωφελεί ή κάνει καλό, είναι γελασμένοι. Ειλικρινά δεν με ενδιαφέρει αν οι ξεναγοί στραβώνουν επειδή ο κόσμος προσπαθεί να πάει σπίτι του. Θα κατανοήσω να υπάρχει περιορισμός 10-2 π.μ. που είναι και η ώρα αιχμής, όχι 5 μ.μ. αλλά μέχρι εκεί και μόνο για την Ιπποτών που και μένα με στεναχωρεί να ανεβαίνουν αυτοκίνητα.
Με τον ίδιο τρόπο μπορώ να ζητήσω να μην υπάρχουν γκρουπ ξεναγών μετά τις 2 μμ, γιατί ενοχλούν τους κατοίκους. Μετά τις 2 το μεσημέρι έχει κόσμο που σχολάει, παιδιά που επιστρέφουν από σχολείο, παιδικούς σταθμούς, να ετοιμαστούν στα γρήγορα για να φύγουν και πάλι όπως ο κάθε γονιός κάνει. Έχετε υπολογίσει πόσες είναι οι οικογένειες με μικρά παιδιά; Με το ζόρι είκοσι στην ευρύτερη περιοχή. Και άλλοι τριάντα με κινητικά προβλήματα ή ηλικιωμένοι που δεν μπορεί κανείς να αναγκάσει να περπατάνε χωρίς εναλλακτική για τουλάχιστον 400 μέτρα ανηφόρας προς ή από το αυτοκίνητό τους.
Δεν έχει χώρο στάθμευσης για τους κατοίκους εκτός των τειχών, σε προσβάσιμη απόσταση με τα πόδια. Κάποτε είχε δοθεί η κατηφόρα από το ορφανοτροφείο. Τώρα; Κατανοώ πως υπάρχουν προβλήματα, οι λύσεις όμως είναι προϊόν διαλόγου και όχι κάθετες. Θεωρώ πως υπάρχει περιθώριο βελτίωσης και κατανόησης. Δεν έχει χώρο για όλες τις δραστηριότητες η Παλιά Πόλη. Έχει όρια. Και προηγείται ο κάτοικος. Κανένας άλλος» υποστηρίζει σε δήλωσή του ο πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Μονίμων Κατοίκων Παλιάς Πόλης Ζαφείρης Σκανδαλιάρης, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Οι κάτοικοι όλα αυτά τα χρόνια αποφασίζοντας να ζήσουμε στη Μεσαιωνική Πόλη γνωρίζοντας την αξία και την μοναδικότητα του Μνημείου, έχουμε αυτοπεριοριστεί, προκειμένου να διαφυλάξουμε τον οικισμό και τη ζωή μας. Αντιλαμβανόμαστε ότι πρέπει να συλλειτουργήσουμε, καθώς οι χρήσεις είναι μικτές αλλά επ’ ουδενί δεν θα έπρεπε να ζητάτε από μας ακόμη περισσότερες θυσίες. Τις ώρες που κυκλοφορούν αυτοκίνητα στους δρόμους της ΜΠ μπορεί κανείς από την ταχύτητα των οχημάτων να διακρίνει ποιοι είναι οι κάτοικοι και ποιοι οι «εισβολείς». Ας περιορίσουν και της πάσης φύσεως delivery που πηγαινοέρχονται χωρίς να τους ελέγχει κανείς» τονίζει ο Σεβαστιανός Μαριτσενός, μέλος της Επιτροπής Μονίμων Κατοίκων Παλιάς Πόλης.
Μειώνονται οι μόνιμοι κάτοικοι
Σημειώνεται ότι στο πέρασμα των χρόνων καμία περιοχή Μεσαιωνικής Πόλης, δεν έχει μόνο μια χρήση, αλλά όλες είναι πολυλειτουργικές, ακόμα και το εμπορικό κέντρο της, όπου σε αυτό με τις αναπλάσεις κτηρίων που έχουν γίνει, έχει δημιουργηθεί ένας μικρός πυρήνας χώρου κατοικίας που έχει μετατραπεί σε Airbnb.
Στόχος, όλα αυτά τα χρόνια, των πολεοδομικών παρεμβάσεων στην Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου ήταν η ενίσχυση της κατοικίας και η αύξηση του πληθυσμού της και φαίνεται πως η λύση σε αυτό δεν είναι ο καθορισμός ζωνών αποκλειστικής κατοικίας ή κεντρικών λειτουργιών, αλλά η δημιουργία ζωνών «μεικτών» όπου θα καλύψουν ταυτόχρονα όλες τις αντιτιθέμενες ανάγκες που παρουσιάζονται στη Μεσαιωνική Πόλη. Από την δεκαετία του ΄60 ο μόνιμος πληθυσμός στις έξι μεγάλες γειτονιές Ρολόι, Λουτρά, Αγ. Φανούριος, Κόκκινη Πόρτα, Οβριακή από τους 7.500 περίπου κατοίκους μειώνεται σταδιακά στους 5.488 το 71΄, 4.463 το ΄81, στους 2.797 το ΄91, ενώ σύμφωνα με στοιχεία της απογραφής του 2011 οι κάτοικοι ήταν μόλις 2.008!
Ο κύριος Μαριτσενος αντιπροσωπεύει τον εαυτό του κ μόνο ! Ως γνήσιος παλιό πολίτης γιατί επιλέγει το παιδί του να πηγαίνει σχολείο εκτός παλιάς πολης γιατί ενώ ήταν δίπλα στον Δράκο με ανώνυμα προφιλ τον έκραζε κ γιατί λέει πως είναι εκπρόσωπος μας