Συνεντεύξεις

Ν. Παπασταματίου: «Να χτίσουμε ένα ολιστικό όνομα προορισμού και εμπειριών μέσω του ψηφιακού εμπορίου»

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Για τους νέους ορίζοντες που ανοίγονται μπροστά στο επιχειρείν χρησιμοποιώντας το Brand Name της Ρόδου μέσω του λεγόμενου digital commerce μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» ο α’ αντιπρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Νίκος Παπασταματίου.
Παράλληλα, αναλύει τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου για την Ρόδο, που παρά τις αυξήσεις σε αφίξεις τουριστών, η αγορά ‘στενάζει’ ενώ μιλάει και για την έκρηξη που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στον τομέα της γρήγορης εστίασης αλλά και της περιποίησης των άκρων.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Παπασταματίου, να ξεκινήσουμε από το νέο ‘πρότζεκτ’ (Project) με το ψηφιακό εμπόριο. Θα το φέρετε σαν εισήγηση και ως Εμπορικό Επιμελητήριο Δωδεκανήσου;
Θα μπορούσαμε να βάλουμε τον τίτλο: Να χτίσουμε ένα ολιστικό όνομα προορισμού και εμπειριών μέσω του ψηφιακού εμπορίου. Η Ρόδος έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα: έχει ένα εμπορικό σήμα που είναι το όνομα της: Ρόδος. Εμείς εκμεταλλευόμαστε αυτό το ‘σήμα’ σαν σήμα προορισμού, σαν σήμα διακοπών, σαν ταυτοποιημένο και πιστοποιημένο σήμα καλής διαμονής στον τόπο αυτό. Θα πρέπει λοιπόν κάποια στιγμή, αυτό το σήμερα να ‘σπάσει’ τα φυσικά του όρια. Τι εννοούμε με αυτό. Όσον αφορά το κομμάτι του εμπορίου και γενικά της προσφοράς υπηρεσιών και εμπορευμάτων, υπάρχουν εκ των πραγμάτων, φυσικά όρια καθώς η Ρόδος είναι απομωνομένη από την λοιπή επικράτεια και από το εξωτερικό σαν νησί που είναι. Καταλαβαίνουμε λοιπόν τώρα ότι με τις χρήσεις του λεγόμενου ψηφιακού εμπορίου (digital marketing) το οποίο αποτελεί μέρος του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορούμε να εκμτεταλλευτούμε, ολιστικά δηλ. σε όλες τις κατευθύνσεις την ύπαρξη αυτού του μεγάλου εμπορικού σήματος. Και να μπορέσουμε μέσα από τις νέες τεχνολογίες και τις νέες πλατφόρμες που δημιουργούνται (όπως π.χ. facebook, google, amazon κ.λπ.) να προσφέρουμε προϊόντα τα οποία ο καταναλωτής, ερχόμενος στην Ρόδο θα δοκιμάσει αλλά θα έχει την δυνατότητα να τα προμηθεύεται και να τα απολαμβάνει επί 12 μήνες τον χρόνο. Ήρθε λοιπόν η εποχή, οι τοπικές επιχειρήσεις να ανασκευάσουν την πολιτική τους και τουλάχιστον αυτές που παράγουν υψηλής ποιότητας αντικείμενα τεχνης, διατροφής, καλλιτεχνίας κ.λπ. να τα διαθέτουν σε όλο τον κόσμο μέσω των νέων μορφών εμπορίου. Δεν μιλάμε για το γνωστό ‘e-commerce’ αλλά για το ‘digital commerce’ το οποίο όχι μόνον ανθεί σε όλο τον κόσμο, αλλά γνωρίζει και μία έκρηξη. Κι εμείς πιστεύω σαν Ρόδος –και κατ’ επέκταση σαν Δωδεκάνησα- δεν πρέπει να μείνουμε πίσω.
Φυσικά και θα γίνει εισήγηση στο ΕΒΕΔ για την πρόταση αυτή. Ήδη παρακολουθούμε το θέμα και προσπαθούμε να ενημερωθούμε. Δεν είναι κάτι εύκολο, χρειάζεται εξειδικευμένη γνώση και πληροφόρηση ώστε να το περάσουμε στα μέλη μας, και με την σειρά τους, αυτά να ενταχθούν σε αυτού του είδους το εμπόριο.
• Κι εμείς λοιπόν ως Ρόδος τι θα πουλάμε;
Εμείς δεν θα πουλήσουμε μόνον τουριστικό προϊόν. Προσπαθούμε να πουλήσουμε εμπειρία και Brand Name. Αυτή την στιγμή μέσα από την διάχυση της πληροφόρησης και από την διενέργεια συγκεκριμένων σεμιναρίων θα προσπαθήσουμε να ενημερώσουμε τα μέλη του ΕΒΕΔ και να τους σπρώξουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Το όνομα Ρόδος να μην πουλάει μόνον για 5 – 6 μήνες του καλοκαιρινού τουρισμού αλλά 12 μήνες τον χρόνο, και να διαθέτει τα προϊόντα που υπάρχουν. Ένα μικρό παράδειγμα. Μια εταιρεία με καλλυντικά βάζει τα προϊόντα της σε ένα ξενοδοχείο και προσπαθεί να πείσει τους πελάτες της να τα αγοράσουν αλλά και να τους δώσει την ευχέρεια να τα προμηθευτούν μέσω του digital commerce. Αυτό μπορεί να γίνει με τα ντόπια προϊόντα του τόπου μας. Συνεπώς, μιλάμε για μία νέα εποχή στην οποία θα πρέπει να κατευθυνθούν οι τοπικές επιχειρήσεις ώστε να μην περιμένουν μόνον από τους καλοκαιρινούς μήνες του Τουρισμού.
• Να περάσουμε στην εικόνα της τοπικής αγοράς, με δεδομένο πλέον τους καταργηθέντες μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και την συνεχή φορολόγηση. Πώς είναι το κλίμα που επικρατεί καθώς οδεύουμε προς το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2018; Μπορείτε να μας κάνετε μια αποτίμηση;
Η αποτίμηση έχει δύο σκέλη: το ένα είναι οι αριθμοί οι οποίοι ‘ευημερούν’. Τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας, μέχρι τον περασμένο Μάιο, μας λένε ότι έχουμε μια συνολική αύξηση γύρω στο 19% στις αφίξεις. Δηλαδή αυξημένο αριθμό σε πτήσεις περίπου στο 18%. Αυτό που υποφέρει όμως,είναι η αγορά. Η αγορά έχει να αντιμετωπίσει τα…. μύρια όσα με αυξημένες υποχρεώσεις ενώ οι εισπράξεις παραμένουν καθηλωμένες. Δηλαδή, με τα ίδια ίσως και λιγότερα έσοδα, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις πολύ αυξημένες υποχρεώσεις που υπάρχουν και είναι κυρίως, ανελαστικές.
• Πού οφείλεται αυτή η πτώση κατά την άποψή σας;
Αυτή η πτώση, οφείλεται α) στην ποιότητα του εισερχομένου τουρισμού -η οποία είναι δεδομένα χαμηλή και θα πρέπει να αντιστοιχηθεί στην ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών και εμπορευμάτων, β) στις τιμές οι οποίες είναι αυξημένες, που οφείλονται στην κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ και της συνεχούς φορολόγησης και γ) στη μίξη του τουριστικού προϊόντος: έχουμε αυξήσεις από συγκεκριμένες χώρες και αγορές (Πολωνία, Σκανδιναβία, Γερμανία) αλλά δεν έχουμε μεγάλες αυξήσεις στους τουρίστες με υψηλό εισόδημα που αφήνουν χρήματα στην αγορά (παράλληλα με το πρόβλημα του All Inclusive, φυσικά κ.λπ.)
Σε όλα αυτά θα προσθέσω και μερικά άλλα επιμέρους προβλήματα του νησιού όπως η έλλειψη υποδομών –ενώ δεν γίνονται ούτε και προσπάθειες για βελτίωσή τους όπως π.χ. στο αεροδρόμιο, στο λιμάνι, στις συγκοινωνίες, στην εικόνα της πόλης αλλά και στις προσφερόμενες υπηρεσίες από τις επιχειρήσεις. Οι αντοχές των τοπικών επιχειρήσεων εξακολουθούν να είναι χαμηλές. Τα πρόσθετα βάρη κάθε χρόνο στενεύουν το ζωτικό χώρο των επιχειρήσεων αυτών. Δεν αποκλείεται να δούμε περισσότερα…. ‘λουκέτα’ το χειμώνα.
• Να μιλήσουμε και για την έκρηξη που σημειώνεται τα τελευταία δύο – τρία χρόνια στον τομέα της γρήγορης εστίασης στην Ρόδο. Πώς το σχολιάζετε;
Από την εικόνα που έχουμε και την εμπειρία μας στο ΕΒΕΔ, σας λέω ότι η έκρηξη δεν παρατηρείται μόνο στην γρήγορη εστίαση αλλά και στην περιποίηση των άκρων. Μιλούν τα στοιχεία και τα νούμερα. Αυτές οι ενέργειες απευθύνονται σε ένα κοινό το οποίο είναι διατεθειμένο να ξοδέψει ένα πολύ συγκεκριμένο ποσόν ενώ οι υπηρεσίες που προσφέρουν αποτελούν ένα είδος διασκέδασης (καφέ, fast food, γυράδικα κ.λπ.) Πολλές από αυτές τις εταιρείες είναι υπό την ‘ομπρέλα’ εθνικών δικτύων. Θα έλεγα ότι ο σχεδιασμός είναι σχετικά εύκολος. Από εκεί και πέρα όμως, θα πρέπει να δει ο καθένας εάν είναι επωφελής για την τοπική αγορά και τον τοπικό ιδιοκτήτη.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου