Ο κορωνοϊός χτύπησε και τα… ΙΧ όπως φαίνεται αφού εκατοντάδες σαραβαλάκια κυκλοφορούν στους δρόμους της Ρόδου, αποτελώντας «δημόσιο κίνδυνο». Η έλλειψη ρευστότητας και η νέα οικονομική κρίση δεν δίνει την δυνατότητα τους ιδιοκτήτες στους να προχωρήσουν είτε σε σέρβις είτε σε επισκευές!
Παράλληλα, στο διαδίκτυο υπάρχει πληθώρα αγγελιών για πωλήσεις και ανταλλαγές αυτοκινήτων ενώ και στις μάντρες, ΙΧ κυρίως μεγάλων κυβικών, είτε ανταλλάσσονται με μικρότερου κυβισμού είτε πωλούνται πολλές φορές και σε τιμή ευκαιρίας καθώς πλέον οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν να τα συντηρήσουν εξαιτίας της οικονομικής κατάστασης στην οποίαν έχουν περιέλθει.
Την ίδια ώρα, τα εκατοντάδες ασυντήρητα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο νησί αυξάνονται και αποτελούν απειλή τόσο για τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους όσο και για τους άλλους οδηγούς ενώ πολλοί προτίμησαν να τα ακινητοποιήσουν, καθώς δεν υπάρχουν χρήματα ούτε για καύσιμα!
Η παρατεταμένη περίοδος του lockdown, της ανεργίας, των επιδομάτων και της απώλειας θέσεων εργασίας, συρρίκνωσε σε τέτοιο βαθμό τα οικονομικά της μέσης οικογένειας, που η συντήρηση των αυτοκινήτων -παρότι απαραίτητη-πέρασε σε δεύτερη μοίρα, όπως και η ασφάλισή τους.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στη «δ» ιδιοκτήτης συνεργείου οχημάτων, σήμερα αν το αυτοκίνητο ακινητοποιηθεί ή παρουσιάσει σοβαρή βλάβη, τότε πολύ δύσκολα ο ιδιοκτήτης θα φροντίσει για την επισκευή του. Μάλιστα, όπως ο ίδιος λέει ακόμα κι αν φτάσουν μέχρι την πόρτα του συνεργείου, αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να το επισκευάσουν με το χαμηλότερο δυνατό κόστος αρκεί… να τσουλάει! «Τους περισσότερους δεν τους ενδιαφέρει η ποιότητα των ανταλλακτικών, αρκεί να τσουλάει όπως-όπως, ακόμα και με κατεστραμμένα ελαστικά και με την μικρότερη δυνατή οικονομική επιβάρυνση!».
ΙΧ με φθαρμένα λάστιχα, χωρίς φρένα, λαμαρίνες πιασμένες με σύρμα και μονωτικές ταινίες (!) είναι κάτι που πολύ εύκολα συναντάς στους δρόμους του νησιού, αλλά σε κανέναν πλέον δεν κάνει εντύπωση καθώς ως εικόνα όχι μόνο τείνει να… παγιωθεί αλλά γίνεται όλο και χειρότερη.
«Η αλλαγή ελαστικών θεωρείται πολυτέλεια. Θα είχαμε αποφύγει πολλά τροχαία ατυχήματα αν τα ελαστικά των οχημάτων ήταν σε καλύτερη κατάσταση. Ηρθε ιδιοκτήτης αυτοκινήτου στο μαγαζί δεν είχε πέντε ευρώ να μου δώσει για ένα μπάλωμα στη ρόδα που είχε τρύπα. Τι να κάνω; Να βγάλω το λάστιχο ή να ξανανοίξω την τρύπα; Ενας άλλος πάτησε βίδα και μου ζήτησε να του τοποθετήσω μια πιο μεγάλη βίδα για να κλείσει η τρύπα αντί να φτιάξει το λάστιχο! Σπάνια συναντάμε περιπτώσεις οδηγών που συντηρούν τα ελαστικά είτε αυτοκινήτων είτε δικύκλων. Ειδικά οι πιτσιρικάδες με τα μηχανάκια δεν μπορούν να αντιληφθούν τον κίνδυνο του φθαρμένου ελαστικού», δηλώνει στη «δ» ιδιοκτήτης βουλκανιζατέρ. Όπως λέει, τα φθαρμένα ελαστικά είναι από τις πιο συνηθισμένες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, γιατί το ανεπαρκές βάθος πέλματος έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της απόστασης φρεναρίσματος, η χαμηλή πίεση προκαλεί προβλήματα στο χειρισμό του αυτοκινήτου, τους ελιγμούς και το φρενάρισμα και επιπλέον αυξάνεται ο κίνδυνος τα φθαρμένα ελαστικά ή όσα έχουν ζημιά ενδέχεται να κλατάρουν κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Επίσης, τα ελαστικά με πίεση χαμηλότερη από την κανονική, φθείρονται γρηγορότερα από αυτά που έχουν τη σωστή πίεση αέρα.
Όπως λέει ο ιδιοκτήτης του βουλκανιζατέρ, οι εποχές που οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ξόδευαν πολλά χρήματα για την αγορά ελαστικών ανήκουν πια στο μακρινό παρελθόν. Οι περισσότεροι στρέφονται πλέον στα φθηνά ελαστικά ή στα μεταχειρισμένα, επειδή τα χρήματα που έχουν να διαθέσουν δεν επαρκούν για την αγορά ακριβότερων και ποιοτικά καλύτερων που παρέχουν την μέγιστη άνεση και ασφάλεια.
Σημείο των καιρών η μεγάλη ζήτηση που παρατηρείται από οδηγούς αυτοκινήτων στα μεταχειρισμένα ελαστικά, σε καλή κατάσταση, τα οποία έχουν εισαχθεί από το εξωτερικό ή πρόκειται για ελαστικά από αυτοκίνητα τρακαρισμένα. Η τιμή των τεσσάρων φθάνει περίπου στα 100 ευρώ όταν για ένα μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητο ο κάτοχός του θα πλήρωνε για καινούρια ακόμη και 300 και 400 ευρώ. Όπως λέει, η ασφάλεια που παρέχουν δεν συγκρίνεται σε καμία περίπτωση με αυτή ενός καινούριου… αλλά η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει πολλούς να κάνουν εκπτώσεις ακόμη και στην ασφάλειά τους.
Όπως αναφέρει, υπάρχουν στους δρόμους της Ρόδου αυτοκίνητα που κυκλοφορούν με τα ίδια ελαστικά εδώ και δέκα χρόνια (!), αυτοκίνητα που δεν λειτουργούν τα φρένα τους, που δεν έχουν αντικαταστήσει τα αμορτισέρ τους και τα οποία όταν τα πάνε οι ιδιοκτήτες τους για σέρβις, μένουν έκπληκτοι ακόμη και οι τεχνίτες των συνεργείων…
Σύμφωνα με τεχνίτες συνεργείων αυτοκινήτων, οι οδηγοί ενδιαφέρονται μόνον για αλλαγές λαδιών και φίλτρου αέρα, άντε και για τα «τακάκια» φρένων, μόνον όταν αυτά φθάνουν στο τέλος της ζωής τους… Όλα τα υπόλοιπα τα αφήνουν στον Θεό ή στη μοίρα…