Ελεύθεροι χωρίς όρους αφέθηκαν χθες μετά την απολογία τους, με ομόφωνη απόφαση της τακτικής Ανακρίτριας και της Εισαγγελέως Υπηρεσίας ο πρώην διοικητής του νοσοκομείου Ρόδου κ. Μιχάλης Κόκκινος κι ένας υπάλληλος κατηγορούμενοι για απιστία που ανάγεται σε προμήθειες υλικών στο νοσηλευτικό ίδρυμα.
Οπως απεκάλυψε η «δημοκρατική», το έτος 2010 διενεργήθηκε διαγωνισμός για την αγορά αντιδραστηρίων και υπογράφθηκαν συμβάσεις άνω του 1.000.000€.
Ο Επίτροπος Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν ενέκρινε την πληρωμή τους γιατί ο διαγωνισμός θα έπρεπε να είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν την υπογραφή των συμβάσεων (προσυμβατικός έλεγχος) λόγω του μεγάλου ποσού σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 19 του ΠΔ 774/1980.
Στη συνέχεια, οι εταιρείες κινήθηκαν δικαστικά με αποτέλεσμα το νοσοκομείο να υποχρεωθεί να πληρώσει με αποφάσεις εκτός από το κεφάλαιο επιπλέον τόκους που ξεπερνούσαν τις 150.000€.
Αξίζει να σημειωθεί πως την περίοδο 2008-2009 δεν είχαν εγκριθεί τα προγράμματα προμηθειών από το Υπουργείο Υγείας και έτσι δεν μπορούσαν να διενεργηθούν διαγωνισμοί, οι δε προηγούμενες συμβάσεις έληξαν στα μέσα του 2010 με αποτέλεσμα το καλοκαίρι του ίδιου έτους το ΓΝΡ να μην έχει σε ισχύ συμβάσεις για κανένα είδος από τα χιλιάδες αναλώσιμα που χρησιμοποιεί.
Λόγω της πολύ σοβαρής κατάστασης, η Επιτροπή Προμηθειών του Υπουργείου έδωσε έγκριση διενέργειας διαπραγμάτευσης με τους ίδιους προμηθευτές, με τους οποίους είχαν υπογραφεί οι προηγούμενες συμβάσεις.
Από τη διαπραγμάτευση αυτή προέκυψαν συμβάσεις χωρίς καμία απολύτως οικονομική επιβάρυνση σε σχέση με τις αντίστοιχες προηγούμενες συμβάσεις.
Λόγω όμως του υψηλού προϋπολογισμού της διαπραγμάτευσης υπήρχε υποχρέωση σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 27 του άρθρου 12 του Ν. 3310/2005 (ΦΕΚ 30α) να σταλεί ο φάκελος του διαγωνισμού για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η διαδικασία αυτή δυστυχώς δεν τηρήθηκε, καθώς ήταν η περίοδος που η προϊσταμένη του τμήματος είχε παραιτηθεί στις αρχές του 2010 και μαζί με εκείνη παραιτήθηκε μια ακόμη υπάλληλος του γραφείου προμηθειών, ενώ στο ίδιο διάστημα μια ακόμη υπάλληλος που διενεργούσε τους μεγάλους διαγωνισμούς αποχώρησε με μακροχρόνια άδεια, με αποτέλεσμα το αρμόδιο γραφείο να είναι υποστελεχωμένο και κανείς από τους εναπομείναντες υπαλλήλους να μη γνωρίζει την ύπαρξη των διατάξεων αυτών.
Άλλωστε, τη δεδομένη στιγμή πρώτη προτεραιότητα ήταν η προμήθεια των απαραίτητων αναλωσίμων για να μη τεθεί σε κίνδυνο η υγεία των ασθενών.
Απολογούμενος χθες ο κ. Κόκκινος αρνήθηκε τις κατηγορίες τονίζοντας ότι κατά την διάρκεια της θητείας του ως διοικητού του Γ.Ν. Ρόδου «Ανδρέας Παπανδρέου», είχε αναλάβει το βαρύ και κρίσιμο φορτίο υπεράσπισης του εννόμου αγαθού της δημόσιας υγείας σε καθεστώς κατά κανόνα εκτάκτων αναγκών.
Δυνάμει ομόφωνης απόφασής του, το διοικητικό συμβούλιο του νοσοκομείου, ενέκρινε την υπογραφή σύμβασης για την προμήθεια αντιδραστηρίων και ως εκ τούτων τυπικά με την θεσμική του ιδιότητα, υπέγραψε τη σχετική πρόσκληση διαπραγμάτευσης. Κατόπιν τούτων κάλεσε σε διαπραγμάτευση τους ενδιαφερόμενους. Η πρόσκλησή αυτή έλαβε χώρα μετά από έγκριση της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (Ε.Π.Υ.) που υπάγεται στο Υπουργείο Υγείας και τυγχάνει καθ’ ύλην αρμόδια για τον έλεγχο όλων των προμηθειών των μονάδων υγείας του ΕΣΥ. Η έγκριση της Ε.Π.Υ. του δημιούργησε εύλογα, καθώς είχε αναλάβει μόλις λίγους μήνες πριν τα καθήκοντα του διοικητού του Γ.Ν. Ρόδου, την ασφαλή πεποίθηση ότι λειτουργούσε απολύτως σύννομα, ενώ σε κάθε περίπτωση, με την ενέργειά του αυτή τήρησε τον ουσιώδη τύπο, αλλά και την επιβαλλόμενη πρωτίστως αρχή της διαφάνειας.
Με τη διαπραγμάτευση, τέθηκε ως όρος που επιβαλλόταν από το νόμο στην κάθε προσφορά να περιλαμβάνεται υπεύθυνη δήλωση ότι οι τιμές προσφοράς είναι σύμφωνες με το παρατηρητήριο τιμών. Επίσης έπρεπε να αναγράφεται ο αύξων αριθμός για όσα υλικά είναι καταχωρημένα στο παρατηρητήριο τιμών, ενώ για όσα δεν είναι θα έπρεπε να δοθεί προσφορά με νέα μειωμένη τιμή, σε σχέση με την προηγούμενη συμβατική. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις του ουσιώδους τύπου, εισηγήθηκε την έγκριση της υπογραφής νέων συμβάσεων για την προμήθεια αντιδραστηρίων για έξι μήνες.
Μετά την απόφαση του Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου μέρος της προκηρυχθείσας ποσότητας κατακυρώθηκε σε εταιρεία με την οποία υπογράφηκε σύμβαση εξάμηνης διάρκειας.
Στη συνέχεια και αφού η Ε.Π.Υ ενέκρινε την προμήθεια υλικών αποφασίσθηκε η διενέργεια διαπραγματεύσεων για διαγωνισμούς των οποίων οι συμβάσεις έληξαν.
Μεταξύ αυτών ήταν και ο διαγωνισμός των αντιδραστηρίων για την προμήθεια των οποίων εγκρίθηκε η διενέργεια διαπραγμάτευσης, προϋπολογισμού 1.650.000 € για έξι μήνες.
Τόνισε ότι την περίοδο εκείνη δεν ήταν ξεκάθαρο με ποιες διαδικασίες θα διενεργείται η διαπραγμάτευση, αφού δεν υπήρχε νομικό πλαίσιο που να ορίζει τα στάδια, όπως υπάρχει αντιστοίχως για τους δημόσιους διαγωνισμούς.
Στην πορεία οι προμήθειες αυτές δεν εγκρίθηκαν από το Ελ.Σ., καθώς οι συμβάσεις που υπογράφηκαν, ξεπερνούσαν το 1.000.000€ και σύμφωνα με αυτό θα έπρεπε να είχε προηγηθεί προσυμβατικός έλεγχος, κάτι το οποίο όπως τόνισε δεν γνώριζε ούτε είχε ενημερωθεί από κάποιον ότι έπρεπε να συμβεί.
Την υπόθεση χειρίζονται οι δικηγόροι κ.κ. Στέλιος Κιουρτζής και Σπύρος Σαλαμαστράκης.