• Δεν τίθεται θέμα ο υπερτουρισμός σύμφωνα με τους τουριστικούς πράκτορες
Πολύ θετικά εξελίσσονται οι αφίξεις τουριστών στο νησί της Ρόδου, με τη Βρετανική αγορά να καταλαμβάνει σταθερά την πρώτη θέση.
Η αύξηση σε σχέση με πέρσι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του αεροδρομίου, μέχρι τις 30 Ιουνίου, είναι 12-14%, ενώ ο Ιούλιος θα κλείσει με πολύ μεγαλύτερο ποσοστό, καθώς τον Ιούλιο του 2023 σημειώθηκαν μαζικές αναχωρήσεις λόγω της πυρκαγιάς. Η σαιζόν αναμένεται να διαρκέσει μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, και η κίνηση θα εξελιχθεί καλά, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδ/σου Χρήστο Μιχαλάκη, οι άλλες βασικές αγορές παρουσιάζουν διακυμάνσεις, με τη Γερμανική και τη Γαλλική να έχουν κάποια «θέματα», ενώ Σκανδιναβία, μεσογειακές χώρες, ανατολική Ευρώπη, αλλά και Ισραήλ παρουσιάζουν θετικά αποτελέσματα.
Αυξημένα είναι και τα έσοδα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στα ξενοδοχεία και στα τουριστικά πρακτορεία, είπε ο κ. Μιχαλάκης. «Ακούμε παράπονα από την αγορά, που δεν μας εκπλήσσουν, γιατί η οικονομική κρίση πλήττει τα μεσαία στρώματα, στα οποία εμείς βασικά απευθυνόμαστε.
Οι τιμές του τουριστικού πακέτου έχουν αυξηθεί για πολλούς λόγους. Είναι μια μεγάλη συζήτηση αν η αγορά έχει τα επιθυμητά έσοδα, αλλά δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι είναι άσχημη η σαιζόν στον τομέα αυτό», είπε ο κ. Μιχαλάκης.
«Η Ρόδος αυξάνει τους επισκέπτες της και αυτό δεν γίνεται τυχαία. Είναι αποτέλεσμα σκληρής και ομαδικής δουλειάς και όλοι προσπαθούμε για το καλύτερο. Έχουμε τους επισκέπτες που αξίζουμε και είναι άδικο να λέμε ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που μας επιλέγουν, δεν μας αξίζουν σαν πελάτες, γιατί εμείς θέλουμε καλύτερους», δήλωσε.
Ερωτηθείς αν υπάρχει και στη Ρόδο ζήτημα υπερτουρισμού, ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδ/σου απάντησε αρνητικά, τονίζοντας ότι το πρόβλημα του νησιού είναι η εποχικότητα, στο πλαίσιο της οποίας υπάρχει μεγάλη κίνηση κυρίως τους θερινούς μήνες, σε συγκεκριμένες περιοχές, όπως η πόλη και η Λίνδος.
Επιπλέον δεν υπάρχει, όπως είπε, επιστημονική μελέτη για τη φέρουσα ικανότητα του νησιού, από την οποία να προκύπτει τεκμηριωμένα πρόβλημα υπερτουρισμού και η όποια συζήτηση γίνεται, έχει κυρίως βιωματικό χαρακτήρα.
«Έχουμε την αίσθηση ότι δεν χωράμε, αλλά αυτό αφορά κυρίως δύο μήνες αιχμής και όχι ολόκληρο το νησί. Είναι μια δύσκολη συζήτηση που θέλει πολλή προσοχή» είπε. Παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να προχωρήσει η δημιουργία κάποιων υποδομών (πχ κυκλοφοριακό-στάθμευση) που θα συμβάλει ουσιαστικά προς την κατεύθυνση της εκτόνωσης αυτής της αίσθησης. «Σε κάποιους τομείς μπορεί να έχουμε πιάσει τα όριά μας. Όμως, γιατί δεν συζητάμε για την δημιουργία υποδομών, αντί να λέμε ότι δεν θέλουμε άλλο κόσμο;» αναρωτήθηκε.
Επίσης πρόσθεσε ότι τα τελευταία χρόνια στη Ρόδο, η αύξηση των κλινών δεν προέρχεται σε τόσο μεγάλο βαθμό από τα ξενοδοχεία, όσο από τα Air BnB. «Δεν υποστηρίζω ότι δεν πρέπει να υπάρχουν τα Air BnB, που είναι μια τάση της αγοράς. Αλλά την τελευταία 7ετία η αύξηση των ξενοδοχειακών κλινών ήταν 10% και των Air BnB έφθασε σχεδόν το 100%», κατέληξε ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων.