Η επόμενη τουριστική περίοδος αποτελεί ακόμη ένα… αχαρτογράφητο πεδίο, όσο βρίσκονται σε εξέλιξη οι διεργασίες και οι ζυμώσεις μεταξύ των επιχειρηματιών και των τουρ οπερέιτορς και καθώς η πτώχευση του Thomas Cook εντείνει το αίσθημα αβεβαιότητας.
Ο γνωστός τουριστικός πράκτορας, Γιάννης Καμπούρης με την εμπειρία και τη διορατικότητα που τον διακρίνει, προβλέπει ότι η Ρόδος δεν έχει τίποτε να φοβηθεί! «Θα πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για τη σεζόν του 2020», δήλωσε σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» από την τουριστική έκθεση της Βαρσοβίας (TT Warsaw Travel Show) όπου συμμετείχε.
• Κύριε Καμπούρη, η τουριστική αγορά της Πολωνίας παρουσιάζει μία αξιοσημείωτη δυναμική. Σε ποια επίπεδα θα κυμανθούν οι αφίξεις το 2020;
Δεν μπορούμε να πάρουμε ως παράδειγμα τη σεζόν του 2019 για να κάνουμε προβλέψεις. Λόγω της πτώχευσης αεροπορικών εταιρειών, δεν υπήρχαν αρκετές αεροπορικές θέσεις και οι αφίξεις επηρεάστηκαν από το γεγονός αυτό. Πιστεύω όμως ότι φέτος θα αναπληρωθεί το κενό των αεροπορικών θέσεων. Είναι ωστόσο αρκετά νωρίς ακόμη για να έχουμε συγκεκριμένη εικόνα.
Πρόκειται όντως για μια αγορά με πολύ καλές προοπτικές. Οι Πολωνοί τουρίστες, είναι ποιοτικοί. Ενώ πριν από πέντε χρόνια αναζητούσαν ξενοδοχείο με τη μέση τιμή δωματίου να μην ξεπερνά τα 45 ευρώ, τώρα με ευκολία μπορούν να πληρώσουν ακόμη και 65 ευρώ! Η οικονομία της χώρας έχει βελτιωθεί και έχει επίσης ενισχυθεί το βιοτικό επίπεδο των Πολωνών, πράγμα που έχει άμεσο αντίκτυπο στον τουρισμό. Αποτυπώνεται με την προτίμηση ακριβότερων και ποιοτικότερων ξενοδοχείων τα οποία πουλάνε πλέον ευκολότερα οι τουρ οπερέιτορς. Ο Πολωνός τουρίστας-καταναλωτής μπορεί να πληρώνει ακριβότερες τιμές.
• Η ρωσική αγορά θα ανακάμψει;
Οι αφίξεις από τη Ρωσία παρουσίασαν μείωση το 2019. Δεν διακρίνω μεγάλες διαφοροποιήσεις το 2020. Δε θα έλεγα ότι θα είναι καλή η επόμενη σεζόν για τη ρωσική αγορά για μία σειρά από λόγους που είναι λίγο-πολύ γνωστοί. Είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική η Τουρκία που καρπώνεται το μεγαλύτερο μερίδιο της ρωσικής αγοράς. Άλλωστε από τους τέσσερις μεγάλους τουρ οπερέιτορς που διακινούν τον τουρισμό της Ρωσίας, οι τρεις είναι τουρκικών συμφερόντων. Επίσης η Αίγυπτος και η Τυνησία καρπώνονται αντίστοιχα ένα μεγάλο κομμάτι του ρωσικού τουρισμού. Με αυτά τα δεδομένα, δεν μπορούμε να περιμένουμε βελτίωση. Είναι πιθανότερο να έχουμε μείωση…
• Ποια είναι η εικόνα που έχετε σχηματίσει μέχρι στιγμής για τις υπόλοιπες αγορές;
Όλες οι άλλες αγορές δείχνουν θετικά στοιχεία, κυρίως η γερμανική. Οι προκρατήσεις παρουσιάζουν μία αυξημένη δυναμική. Μέχρι στιγμής τα δείγματα είναι εξαιρετικά. Θα καλυφθεί 100% και μάλιστα πολύ εύκολα το κενό που άφησε ο Thomas Cook. Δεν συντρέχει κανένας απολύτως λόγος ανησυχίας. Από τη στιγμή που επιβίωσε η Condor δεν θα υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Πιστεύω ότι θα δεχθούμε περισσότερους Γερμανούς επισκέπτες το 2020. Και πέρα από τη Γερμανία, οι αγορές της Ολλανδίας, του Βελγίου, της Σκανδιναβίας, της Γαλλίας ακόμη και της Ιταλίας παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις!
• Ο Thomas Cook είχε μεγάλη διείσδυση στη Ρόδο. Θα μπορέσει να καλυφθεί το κενό της αγγλικής αγοράς;
Προφανώς και το κλείσιμο του Thomas Cook θα επηρεάσει την αγγλική αγορά. Υπάρχουν έως και 40.000 αεροπορικές θέσεις που μένουν κενές αυτή τη στιγμή. Η TUI και η JET 2 έχουν επεκτείνει τα προγράμματά τους ενώ και η Easy Jet διεκδικεί ένα μεγάλο μερίδιο. Και πάλι όμως υπάρχει υστέρηση… Παρόλα αυτά μόνο η αγορά της Αγγλίας κινείται πτωτικά ενώ όλες οι άλλες μας δίνουν ικανοποιητικά δείγματα.
• Βλέπουμε λοιπόν ότι η Ρόδος παραμένει ένας προορισμός με μεγάλη ζήτηση… Τι είναι αυτό που την καθιστά τόσο δημοφιλή και ποια είναι τα τρωτά της σημεία;
Η Ρόδος διαθέτει εξαιρετικά ξενοδοχεία που παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Αυτό διατυπώνεται και στα ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι επισκέπτες. Το μόνα αρνητικά που αναφέρουν, έχουν να κάνουν με τις υποδομές, τις διακοπές ρεύματος και την έλλειψη νερού-κυρίως στη Νότια Ρόδο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που η Ρόδος έχει τόσο υψηλή ζήτηση. Είναι ένας ελκυστικός τουριστικός προορισμός με ποιοτικές υπηρεσίες!
• Η εναλλακτική εμπειρία, αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη τάση αυτή τη στιγμή στον παγκόσμιο τουρισμό. Μπορεί να ανταποκριθεί η Ρόδος σε αυτή;
Τα πράγματα αλλάζουν σταδιακά. Το διαδίκτυο έχει εισβάλει δυναμικά στην προβολή και στις κρατήσεις… Παρόλα αυτά ποτέ δεν θα εξαλειφθούν οι παραδοσιακοί τουρ οπερέιτορς, οι οποίοι θα διακινούν πάντα το μεγαλύτερο ποσοστό των επισκεπτών. Πρέπει όμως να ανανεωθεί το πακέτο με υπηρεσίες και εμπειρίες που αναζητούν πλέον οι τουρίστες. Η Ρόδος έχει πολλούς επαλαμβανόμενους επισκέπτες. Πρέπει να προσφέρουμε κάτι διαφορετικό. Δεν είναι πια τα πράγματα όπως παλιά. Οι τουρίστες, διαβάζουν, ενημερώνονται, ερευνούν και αναζητούν τις εναλλακτικές εμπειρίες που προσφέρει ο κάθε προορισμός.
• Πώς θα σχολιάζατε την προβολή του προορισμού στις τουριστικές αγορές;
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει γίνει από την περιφερειακή αρχή μία πολύ καλή δουλειά σε ό,τι αφορά την τουριστική προβολή, είτε με τη συμμετοχή στις εκθέσεις και στα workshops, είτε μέσω του διαδικτύου. Αξίζουν συγχαρητήρια για όλη αυτή τη στρατηγική που πιστεύω ότι μπορεί να φέρει ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα στο μέλλον!
• Κλείνοντας κύριε Καμπούρη, θα λέγατε ότι μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για τη σεζόν του 2020;
Οπωσδήποτε μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι. Δεν πρέπει να μας φοβίζει καθόλου η πτώχευση του Thomas Cook. Ειδικά η αγορά της Γερμανίας που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Ρόδου, θα κάνει τη διαφορά!