Με προωθητικές κινήσεις που ξεκίνησαν να υλοποιούνται από μία εβδομάδα έως και δέκα ημέρες νωρίτερα, αποκτώντας τον χαρακτήρα υποδοχέα της Black Friday, κινείται τις τελευταίες ημέρες ένα μεγάλο μέρος της αγοράς λιανικής. Χαρακτηριστική είναι στον τομέα της ένδυσης η περίπτωση των πολυκαταστημάτων attica, τα οποία ξεκίνησαν εκπτώσεις ήδη από την εβδομάδα 13-17 Νοεμβρίου και ενώ η επίσημη ημερομηνία της Black Friday είναι η σημερινή 24η Νοεμβρίου. Στην περίπτωση των attica οι εκπτώσεις αφορούσαν μέρος των εταιρειών που φιλοξενούνται στα ράφια των πολυκαταστημάτων και όχι το σύνολο αυτών, με το ποσοστό της προσφοράς να ξεκινάει από 20% και σε κάποιες περιπτώσεις εταιρειών να φτάνει ακόμα και το 40%.
Όπως επισημαίνει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, επί του παρόντος υφίστανται μεγάλες προσδοκίες στην αγορά ότι θα πραγματοποιηθούν αυξημένη τζίροι. Ωστόσο, τα πρώτα δείγματα των ημερών που προηγήθηκαν δεν ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και ο ίδιος εκτιμά ότι όλο το βάρος της καταναλωτικής κίνησης μετατοπίζεται για το τριήμερο Παρασκευής, Σαββάτου αλλά και Κυριακής, όπου είναι εν λειτουργία όλα τα εμπορικά καταστήματα (24-26 Νοεμβρίου). Επιπλέον, προσδοκίες υφίστανται και για τη Cyber Monday, τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου, η οποία πραγματοποιείται με σκοπό την ενθάρρυνση των ηλεκτρονικών αγορών.
Hλεκτρικά: Εκπτώσεις στο κατώφλι του 50%
Σε ό,τι αφορά τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, το ποσοστό της έκπτωσης αγγίζει ακόμα και το 45% και χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ηλεκτρικής σκούπας της Bosch, η οποία είχε αρχική τιμή 359 ευρώ και με την έκπτωση κατήλθε στα 199 ευρώ (όφελος 160 ευρώ). Θα πρέπει ωστόσο, να αναφερθεί ότι η συγκεκριμένη ηλεκτρική σκούπα είχε 279 ευρώ τον Ιανουάριο του 2023 και 299 ευρώ τον Νοέμβριο, με βάση το σύστημα σύγκρισης τιμών για κάθε προϊόν που διαθέτει μέσα από την ιστοσελίδα της η Κωτσόβολος.
Σε άλλο προϊόν και συγκεκριμένα σε τηλεόραση LG OLED 4K, ο Κωτσόβολος πραγματοποιεί έκπτωση 26,3%, όπου από την αρχική τιμή των 1.899 ευρώ η τιμή Black Friday κατέρχεται στα 1.399 ευρώ (μείωση κατά 500 ευρώ). Σημειώνεται ότι στην προκειμένη περίπτωση η τιμή που είχε η συγκεκριμένη τηλεόραση τον Ιανουάριο του 2023 ήταν υψηλότερη από την αρχική τιμή που είχε σήμερα –προ της έκπτωσης– καθώς ήταν 2.099 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι τιμές στις τηλεοράσεις το πρώτο διάστημα κυκλοφορίας ενός μοντέλου είναι υψηλότερες και σταδιακά μειώνονται καθώς αντικαθίστανται από καινούργια μοντέλα νεότερης τεχνολογίας.
Ένας “μουδιασμένος” Οκτώβριος
Κοινό χαρακτηριστικό πάντως, τόσο για τα προϊόντα ένδυσης όσο και για τα ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά αλλά και συνολικά για την αγορά λιανικής, είναι ότι ο Οκτώβριος που πέρασε παρουσίασε σημάδια κάμψης στην κατανάλωση. Αφενός στην περίπτωση των προϊόντων ένδυσης η κατανάλωση επηρεάστηκε σημαντικά από τις καιρικές συνθήκες και τον καλό καιρό που προηγήθηκε, με αποτέλεσμα μεγάλη μερίδα των πελατών να μην προβαίνει σε αγορά χειμερινών ρούχων και να πληγούν οι προϋπολογισμένες πωλήσεις των σημείων λιανικής πώλησης προϊόντων ένδυσης.
Σημειώνεται όμως, ότι και πέρυσι, την περίοδο του Οκτωβρίου, ο καλός καιρός δεν ευνόησε τις αγορές χειμερινής ένδυσης. Ωστόσο, φέτος εκτός από τον συγκεκριμένο παράγοντα, την κίνηση στην αγορά έρχεται να επηρεάσει και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και το ευρύτερο κλίμα που σχετίζεται με την οικονομική πίεση που δέχεται το μέσο νοικοκυριό.
Σε ό,τι αφορά την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, κατέγραψε τζίρο που ανήλθε στα 2,27 δισεκατομμύρια ευρώ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2023, όπως προκύπτει από στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων και ερευνών για τον συγκεκριμένο κλάδο, Gfk. Πρόκειται για έναν αριθμό που στην πράξη σημαίνει ποσοστό ανάπτυξης 16% σε σύγκριση με το 2022. Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η πορεία της αγοράς μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα είναι η υψηλότερη της τελευταίας δεκαπενταετίας. Η συγκεκριμένη κατηγορία λιανικής ευνοήθηκε σημαντικά από το πρόγραμμα “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή” καθώς ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μία από τις ωφελούμενες συσκευές, τα κλιματιστικά, στο συγκεκριμένο διάστημα είχαν αύξηση πωλήσεων σε αξία 71,3%, κάτι που αλλάζει λόγω της ολοκλήρωσης του προγράμματος, με αποτέλεσμα τη μείωση πωλήσεων συγκριτικά με τους πρώτους εννέα μήνες στις κατηγορίες των ψυγείων, ψυγειοκαταψυκτών και κλιματιστικών, που ήταν αυτές που ενίσχυε το “Ακανυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή”.
Πηγή capital.gr