«Δεν φταίει ο Τουρισμός που πέτυχε» υπογραμμίζει εμφατικά στη συνέντευξή του στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της HOTREC και προσθέτει για όποιον δεν κατάλαβε: «Δεν είναι ο Τουρισμός που εμποδίζει οποιοδήποτε άλλο κλάδο να αναπτυχθεί».
Ο κ. Βασιλικός αναφέρεται σε «ανάμικτα συναισθήματα» για την τουριστική σεζόν που έκλεισε και προειδοποιεί ότι «…η συνεχής αύξηση όμως των τελών είναι ένα μεγάλο ρίσκο και υπάρχει ο κίνδυνος κάποια στιγμή να πληρωθεί».
Ξεκαθαρίζει ότι «η βιωσιμότητα δεν είναι για το «θεαθήναι»», αλλά «επιτακτική αναγκαιότητα για το σήμερα και υποχρέωσή μας προς τις μελλοντικές γενιές», και χαιρετίζει με μεγάλη ικανοποίηση την τοποθέτηση του κ. Απόστολου Τζιτζικώστα στη θέση του Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, ζητώντας επιπροσθέτως «χρηματοδοτική γραμμή στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό αποκλειστικά για τον Τουρισμό». Ωστόσο επισημαίνει τον κίνδυνο απαξίωσης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, καθώς το 80% των επενδυτικών σχεδίων που είχαν κατατεθεί στον αναπτυξιακό νόμο κόβονται, ανακόπτοντας την πορεία στις τρεις προηγούμενες δεκαετίες, που με επενδύσεις μέσω του αναπτυξιακού νόμου που εφαρμοζόταν σωστά και ισορροπημένα, η Ελλάδα των «rooms to let», έγινε η Ελλάδα με ξενοδοχεία διεθνώς αναγνωρισμένα για το επίπεδο των υπηρεσιών τους.
Και τονίζει εμφατικά: «Ανακόπτοντας αυτή την αναπτυξιακή πορεία και σε συνδυασμό με την υπερφορολόγηση, μπαίνει σε κίνδυνο ένας κλάδος που έχει εξαιρετικά σημαντικούς αναπτυξιακούς πολλαπλασιαστές και για πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας. Είναι λάθος και πρέπει να διορθωθεί».
Ο πρόεδρος της HOTREC και του ΞΕΕ απαντώντας σε όσους «αρθρογραφούν» κατά του Τουρισμού, σημειώνει με απλά και ξεκάθαρα λόγια: «Το γεγονός ότι ο τουρισμός αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια και έχει μια τόσο υψηλή ποσοστιαία συνεισφορά στο ΑΕΠ δεν σημαίνει ότι φταίει ο Τουρισμός που πέτυχε! Δεν είναι ο τουρισμός που εμποδίζει οποιοδήποτε άλλο κλάδο να αναπτυχθεί. Επειδή μάλιστα στην ίδια συζήτηση γίνεται η αναφορά πως επειδή ο τουρισμός είναι ευαίσθητος πέφτει και εύκολα, θα πρέπει να αναγνωριστεί πως είναι αποδεδειγμένο ιστορικά πως είναι και ο πρώτος που ανακάμπτει. Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας τόσο μετά από την δεκαετή οικονομική κρίση όσο και μετά την πανδημία, ήρθε πρωτίστως από τον τουρισμό. Επιπλέον ας μην ξεχνάμε πως σε κάποιες Περιφέρειες ο τουρισμός είναι σχεδόν το 90% του τοπικού ΑΕΠ. Αν θέλουμε λοιπόν να είμαστε γειωμένοι στην πραγματικότητα και να μη λέμε απλά θεωρίες, ας έρθει κάποιος να μας πει μια τουριστική Περιφέρεια με ποιον άλλο κλάδο μπορεί να αντικαταστήσει τον τουρισμό επιτυγχάνοντας την ίδια ανάπτυξη»;
Και βέβαια καταλήγει αναφέροντας τα προφανή, που κάποιοι κάνουν ότι δεν βλέπουν: «Η χώρα μας απειλείται με δημογραφική κατάρρευση. Οι μόνες Περιφέρειες που εμφανίζουν δημογραφική ανάκαμψη είναι αυτές του Νοτίου Αιγαίου και της Κρήτης. Τυχαίο; Καθόλου αφού πρόκειται για τις δυο κατ’ εξοχήν τουριστικές Περιφέρειες».
Κλείνοντας δεν παραλείπει να αναφερθεί στο μείζον πρόβλημα εξεύρεσης εργαζομένων, τονίζοντας ότι το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό, είναι και παγκόσμιο και χρειάζεται σε όλα τα επίπεδα να υπάρξει μια νέα προσέγγιση. Γι’ αυτό «…Ως ΞΕΕ επενδύουμε στο μέλλον και θέλουμε να δούμε μια νέα γενιά η οποία δεν θα μεγαλώσει με το σύνδρομο των «γκαρσονιών της Ευρώπης», αλλά θα συνειδητοποιήσει πως ο τουρισμός δεν είναι μια δουλειά δεύτερης διαλογής. Γι’ αυτό δημιουργήσαμε ένα ειδικό πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού για τα Λύκεια της χώρας ενώ την ίδια στιγμή συνεχίζεται με μεγάλη επιτυχία το πρόγραμμα «Φιλοξενία μου» που διδάσκεται στα δημοτικά σχολεία στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, με σκοπό να έρθουν τα παιδιά σε μια πρώτη επαφή με την έννοια της Φιλοξενίας».
Η συνέντευξη
Η συνέντευξη του Αλέξανδρου Βασιλικού στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως ακολούθως:
Ποια είναι τα συναισθήματά σας για την σεζόν που κλείνει; Ο κλάδος έχει μια μάλλον γλυκόπικρη γεύση. Εσείς;
Τα συναισθήματα είναι ανάμικτα. Οι αριθμοί δείχνουν μια πετυχημένη χρονιά σε εθνικό επίπεδο και σε ετήσια βάση. Αλλά όταν βλέπουμε από πιο κοντά είτε κάποιους μήνες, είτε κάποιους προορισμούς, αναγνωρίζουμε σημάδια που προβληματίζουν. Είναι ζητήματα για τα οποία έχουμε προειδοποιήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό και δυστυχώς δεν έχουν ληφθεί υπόψη, όπως οι υποδομές, η υπερπροσφορά καταλυμάτων σε κάποιες περιοχές αλλά και το γεγονός ότι στο βωμό της ποσότητας αρχίζουν να εμφανίζονται σημάδια κόπωσης σε κάποιους προορισμούς.
Πριν λίγες ημέρες σύσσωμος ο ελληνικός Τουρισμός και οι άνθρωποί του βρέθηκαν στο Λονδίνο. Ποια είναι τα συμπεράσματά σας; Τι περιμένετε για το 2025;
Δυο τάσεις καταγράφηκαν στο Λονδίνο. Η γκρίνια των tour operators για την αύξηση στο Τέλος Ανθεκτικότητας και ταυτόχρονα μια αυξημένη ζήτηση σε επίπεδο προκρατήσεων. Μένει ασφαλώς να δούμε αν αυτή η δυναμική στη ζήτηση θα συνεχιστεί και σε επίπεδο κρατήσεων και να μην είναι απλά η αξιοποίηση των μεγάλων εκπτώσεων που έχουν οι προκρατήσεις.
Συνολικά λοιπόν θα έλεγα πως τα μηνύματα είναι θετικά σε αυτή τη φάση αρκεί όταν φύγουμε από την περίοδο των προκρατήσεων και περάσουμε στην περίοδο των κρατήσεων, η οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη να είναι τέτοια που να συντηρήσει αυτό τον ρυθμό ζήτησης.
Τι σημαίνει για εσάς, αλλά και για τον Έλληνα ξενοδόχο, η επανεκλογή σας στην θέση του προέδρου της HOTREC; Τι μπορούμε να περιμένουμε από την HOTREC, αλλά και ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει, καθώς η «προαγωγή» του Τουρισμού στην ατζέντα διαφόρων φορέων, συμπεριλαμβανόμενης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οδηγεί σε αλλαγές…
Κατ’ αρχάς να τονίσω ότι ένα πάγιο αίτημα της HOTREC ήταν η θεσμοθέτηση του Επιτρόπου Τουρισμού. Χαιρετίζουμε λοιπόν με μεγάλη ικανοποίηση την τοποθέτηση του κ. Απόστολου Τζιτζικώστα στη θέση του Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού και προσβλέπουμε σε μια παραγωγική συνεργασία. Έχουμε ασφαλώς κι άλλα θεσμικά αιτήματα αυτού του επιπέδου, όπως η επισημοποίηση της συνάντησης των Υπουργών Τουρισμού της Ε.Ε αλλά και μια χρηματοδοτική γραμμή στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό αποκλειστικά για τον τουρισμό.
Σε μια συγκυρία μεγάλων προκλήσεων και αλλαγών, είναι μεγάλη τιμή αλλά και μεγάλη ευθύνη η επανεκλογή μου στην Προεδρία της HOTREC, με την εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων συναδέλφων.
Στις Βρυξέλλες διαμορφώνεται καθημερινά το πλαίσιο μέσα στο οποίο ο ευρωπαϊκός, αλλά και ο ελληνικός, τουρισμός θα λειτουργήσουν τα επόμενα χρόνια και αφορά σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα όπως: η εξασφάλιση χρηματοδοτικών πόρων, η ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την απαραίτητη προσαρμογή τους στη βιωσιμότητα και την ψηφιακή μετάβαση, το καθεστώς των ψηφιακών πλατφορμών και πολλά άλλα ακόμη, τόσο σε επίπεδο ευρωπαϊκού δικαίου όσο και σε αυτό της ενοποιημένης αγοράς.
Με το μείζον θέμα των ψηφιακών πλατφορμών, που οδηγείται η κατάσταση; Έχουμε μεταξύ των άλλων και αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης…
Πράγματι, η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/23 αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για τον κλάδο της Φιλοξενίας καθώς αποκαθιστά την ισορροπία στην online διάθεση κλινών.
Συγκεκριμένα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας (rate parity), είτε ευρείες, είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους δικούς τους ιστότοπους, από ό,τι στις πλατφόρμες κρατήσεων, δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας αυτών των πλατφορμών. Αυτό ανοίγει τον δρόμο για περισσότερη ελευθερία στις τιμολογιακές στρατηγικές των ξενοδόχων, επιτρέποντάς τους να διαχειρίζονται άμεσα τις τιμές και τις προσφορές τους χωρίς τους περιορισμούς που επέβαλαν οι ρήτρες ισοτιμίας.
Θυμίζω επίσης την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προσδιορίσει τη Booking ως «ρυθμιστή πρόσβασης» (gatekeeper platform) με βάση την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), υποχρεώνοντάς τη έτσι να συμμορφωθεί με όλες τις υποχρεώσεις και απαγορεύσεις που απορρέουν από αυτόν τον χαρακτηρισμό, μέσα στους επόμενους μήνες.
Είναι σημαντικές εξελίξεις που αλλάζουν το τοπίο και το διαμορφώνουν με τρόπο πιο σύμφωνο με αυτά που πρεσβεύουμε και ως HOTREC και ως εθνικές οργανώσεις. Αξιοποιώντας λοιπόν τα νέα δεδομένα, είμαστε σε συνεργασία με εξειδικευμένους νομικούς και επεξεργαζόμαστε τις ενδεδειγμένες λύσεις, προκειμένου να επιτύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες ξενοδοχειακών καταλυμάτων. Επιβεβαιώνουμε για μια ακόμη φορά πως τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο όταν υπάρχει βούληση και πως κάθε σοβαρή προσπάθεια εκπροσώπησης του κλάδου μας μετράει και φέρνει αποτελέσματα.
Ειδικό χωροταξικό και ασφάλεια δικαίου. Πόσο ανασταλτικά λειτουργούν για τις επενδύσεις; Το σχέδιο αγνοείται; Ποιες είναι οι πιο σημαντικές παρατηρήσεις του ΞΕΕ;
Πρώτα απ’ όλα, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, είναι θετικό πως φτάνουμε στην κατάληξη αυτής της συζήτησης. Το ΞΕΕ έχει τοποθετηθεί, σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες.
Πρώτο μέλημά μας είναι να υπάρξει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο, γι’ αυτό και το ζητάμε πάρα πολλά χρόνια, από το οποίο θα προκύψει και η ασφάλεια δικαίου.
Από κει και πέρα υπάρχουν και κενά τα οποία έχουμε υποδείξει, όπως το γεγονός ότι στην καταγραφή των υφιστάμενων κλινών που αποτελούν τη βάση του υπολογισμού για τη φέρουσα ικανότητα υπάρχουν μόνο τα ξενοδοχεία και όχι τα υπόλοιπα καταλύματα, όταν γνωρίζουμε πλέον πολύ καλά ότι σε κάποιους προορισμούς ξεπερνούν τις ξενοδοχειακές κλίνες.
Αυτά τα δεδομένα δεν γίνεται να μην ληφθούν υπόψη.
Σε κάθε περίπτωση μας απασχολεί κυρίως το θέμα του χρόνου, διότι αυτή τη συζήτηση την κάναμε και πριν από μια δεκαετία με τα αποτελέσματα που γνωρίζουμε. Άρα το πολύ σημαντικό είναι το χωροταξικό του τουρισμού να γίνει, επιτέλους, πραγματικότητα.
-Οι αυξήσεις των πάσης φύσεως τελών και επιβαρύνσεων σας προβληματίζουν; Είναι αλήθεια ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι πλέον ακριβό και μη ανταγωνιστικό; Θα υπάρξουν επιπτώσεις θεωρείτε στις επιλογές των τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους;
Το τουριστικό προϊόν είναι εξαιρετικά ευαίσθητο ειδικά μέσα σε ένα περιβάλλον μεγάλων αβεβαιοτήτων που δημιουργείται από την ύφεση στις ευρωπαϊκές οικονομίες, την εκτίναξη του κόστους ζωής και ασφαλώς τους δυο πολέμους που βρίσκονται σε εξέλιξη στην ευρύτερη γειτονιά μας. Τα τελευταία δυο- τρία χρόνια όμως είδαμε πως η post covid ζήτηση ήταν ικανή για να υπερβεί αυτές τις αβεβαιότητες.
Η συνεχής αύξηση όμως των τελών είναι ένα μεγάλο ρίσκο και υπάρχει ο κίνδυνος κάποια στιγμή να πληρωθεί. Κι αυτή η στιγμή θα είναι όταν δεν θα υπερτερεί η θέληση για ταξίδια και ο κόσμος θα επιλέγει μια διαφορετική κατανομή εξόδων. Εκεί ενδέχεται να βρεθούμε ξαφνικά μη ανταγωνιστικοί.
Πιο σημαντικό όμως είναι ότι δυστυχώς οι επιβαρύνσεις αυτές δεν είναι ανταποδοτικές και δεν εμπλουτίζουν, ως όφειλαν μέχρι σήμερα, τις υποδομές τόσο για τη ζωή των κατοίκων, όσο και για την τουριστική εμπειρία των επισκεπτών μας.
-Μετά και τα τελευταία -εξόχως απογοητευτικά- αποτελέσματα του αναπτυξιακού νόμου, που έρχονται σε συνέχεια όλων των υπολοίπων αρνητικών νέων, ο κλάδος θεωρεί ότι αδικείται από την κυβέρνηση. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή; Έχετε την αίσθηση ότι η κυβέρνηση «ακούει» τους επιχειρηματίες και τους φορείς του Τουρισμού;
Το ΞΕΕ ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας έχει πάρει θέση και μάλιστα γραπτώς, με αποδέκτες τα συναρμόδια υπουργεία. Είναι ξεκάθαρο πως η απόρριψη του 80% των επενδυτικών σχεδίων δημιουργεί μεγάλο ζήτημα, ειδικά σε Περιφέρειες – και είναι αρκετές – που έχουν πλέον μηδενικό προϋπολογισμό. Μας προβληματίζει το γεγονός πως δεν συνυπολογίζεται πως μέσα στις τρεις προηγούμενες δεκαετίες με επενδύσεις μέσω του αναπτυξιακού νόμου που εφαρμοζόταν σωστά και ισορροπημένα καταφέραμε να πάμε από την Ελλάδα των «rooms to let» σε μια Ελλάδα με ξενοδοχεία που είναι διεθνώς αναγνωρισμένα για το επίπεδο των υπηρεσιών τους. Ανακόπτοντας αυτή την αναπτυξιακή πορεία και σε συνδυασμό με την υπερφορολόγηση, μπαίνει σε κίνδυνο ένας κλάδος που έχει εξαιρετικά σημαντικούς αναπτυξιακούς πολλαπλασιαστές και για πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας. Είναι λάθος και πρέπει να διορθωθεί.
Θέλουμε λιγότερους και καλύτερους ή πολλούς και όλων των εισοδηματικών επιπέδων τουρίστες;
Πρώτα απ’ όλα μην έχουμε στο μυαλό μας πως μπορούμε να έχουμε μόνον μια κατηγορία επισκεπτών. Πάντα θα υπάρχει tour operating, πάντα θα υπάρχει και “all inclusive” που σήμερα αποτελεί μικρό μόνο μέρος της ελληνικής τουριστικής αγοράς. Όμως χρειαζόμαστε απ’ όλα στο «μείγμα» του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας. Είναι σαφές όμως ότι μπορούν να γίνουν επιλογές που θα ενισχύουν την ποιοτική αναβάθμιση των κοινών στα οποία απευθυνόμαστε. Πρέπει όμως να πούμε γι άλλη μια φορά πως οι επιλογές αυτές δεν είναι μόνο ξενοδοχειακές. Ο κλάδος κάνει όχι μόνο ό,τι περνάει από το χέρι του αλλά και πολύ παραπάνω, αναβαθμίζοντας διαρκώς τα ξενοδοχεία και τις υπηρεσίες τους. Το ζήτημα είναι οι υποδομές που θα στηρίξουν την προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερου επιπέδου. Για παράδειγμα στην Αθήνα αν θέλουμε να πολλαπλασιάσουμε τα οφέλη του προορισμού θα πρέπει να μπούμε σε ειδικές θεματικές όπως ο συνεδριακός τουρισμός.
Πως θα το πετύχουμε χωρίς ένα σύγχρονο Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο;
Όλα αυτά όμως δεν μπορούν να μένουν στο επίπεδο των συζητήσεων για δεκαετίες. Πρέπει να αλλάξουμε ταχύτητες. Στο εξωτερικό μέσα σε μια δεκαετία γίνονται θαύματα. Πρέπει να συγχρονιστούμε με αυτή την ταχύτητα ανάπτυξης και να βγούμε από τους ρυθμούς του «βλέποντας και κάνοντας» που έχουμε συνηθίσει εδώ.
-Πόσο σημαντικός είναι ο παράγοντας της αειφορίας για τον Τουρισμό; Έχει νόημα ή είναι για το «θεαθήναι»; Και με το κόστος τι γίνεται; Πως το 78% των ξενοδοχείων που είναι έως 50 δωμάτια θα μπορέσει να υλοποιήσει τέτοιες επενδύσεις;
Το ΞΕΕ συνεργάζεται εδώ και δυο χρόνια με το ΤΕΕ και παρουσιάσαμε στο Υπουργείο Τουρισμού μια ολιστική προσέγγιση για το θέμα της βιωσιμότητας, η οποία λαμβάνει υπόψη τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του ελληνικού ξενοδοχείου αλλά ταυτόχρονα και τις τάσεις που επικρατούν στη διεθνή αγορά.
Στόχος είναι η Ελλάδα, πρώτη σε όλο τον κόσμο, να υιοθετήσει αυτή την ολιστική προσέγγιση στα ζητήματα της βιωσιμότητας στον τουρισμό και με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Τουρισμού θα παρουσιαστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Η βιωσιμότητα δεν είναι για το «θεαθήναι», είναι επιτακτική αναγκαιότητα για το σήμερα και υποχρέωσή μας προς τις μελλοντικές γενιές.
Μείζον πρόβλημα υπάρχει με την εξεύρεση προσωπικού, τόσο ποσοτικά, όσο και ποιοτικά. Ποια είναι η εκτίμησή σας και πως μπορεί να λυθεί το πρόβλημα; Να αναμένουμε κάποια πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο από την HOTREC ή κάποιον άλλο φορέα;
Το πρόβλημα αυτό είναι πανευρωπαϊκό, είναι και παγκόσμιο. Χρειάζεται σε όλα τα επίπεδα να υπάρξει μια νέα προσέγγιση. Αυτό συμπεριλαμβάνει και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, συμπεριλαμβάνει και την εθνική νομοθεσία, συμπεριλαμβάνει και τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Ως ΞΕΕ επενδύουμε στο μέλλον και θέλουμε να δούμε μια νέα γενιά η οποία δεν θα μεγαλώσει με το σύνδρομο των «γκαρσονιών της Ευρώπης», αλλά θα συνειδητοποιήσει πως ο τουρισμός δεν είναι μια δουλειά δεύτερης διαλογής. Αντίθετα περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων που όχι μόνον δεν είναι ευκαιριακά αλλά προσφέρουν τη σταθερή βάση για μια πραγματικά επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία. Γι’ αυτό δημιουργήσαμε ένα ειδικό πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού για τα Λύκεια της χώρας ενώ την ίδια στιγμή συνεχίζεται με μεγάλη επιτυχία το πρόγραμμα «Φιλοξενία μου» που διδάσκεται στα δημοτικά σχολεία στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, με σκοπό να έρθουν τα παιδιά σε μια πρώτη επαφή με την έννοια της Φιλοξενίας
Η υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και η «γιγάντωση» του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων δημιουργούν ένα δυσμενές επιχειρηματικό περιβάλλον για τα ξενοδοχεία; Και η ρύθμιση για τις βραχυχρόνιες, και το τέλος ανθεκτικότητας επιτείνουν τα προβλήματα. Οι προτάσεις του υπουργείου Τουρισμού για τις προδιαγραφές στην βραχυχρόνια μίσθωση θα λύσουν το πρόβλημα;
Οι θέσεις του ΞΕΕ για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι πάγιες εδώ και δώδεκα χρόνια και δεν έχουν αλλάξει. Δυστυχώς μέχρι και σήμερα η Πολιτεία δεν έχει αντιμετωπίσει την ανάγκη ρύθμισης του φαινομένου, όπως έχει γίνει σε όλο τον δυτικό κόσμο, είτε με χωρικούς, είτε με χρονικούς περιορισμούς. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν σήμερα μεγάλες κοινωνικές ανισορροπίες και αδικίες, πέραν του αθέμιτου ανταγωνισμού προς το υπερυθμισμένο ξενοδοχείο. Ελπίζουμε ότι με την επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού να ρυθμιστούν αν μη τι άλλο τα δικαιώματα του επισκέπτη/καταναλωτή ώστε να είναι αποδέκτης ενός προϊόντος που καλύπτει κάποιες βασικές προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας.
Η επέλαση των funds, αλλά και των διεθνών αλυσίδων είναι πρόβλημα για την ελληνική ξενοδοχία και τον ελληνικό Τουρισμό ευρύτερα; Ξενοδοχεία με επώνυμο brand ή ξενοδοχεία με τοπική ταυτότητα;
Οι ξένες επενδύσεις παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο για τη διαμόρφωση ενός διεθνώς αναγνωρισμένου ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Έχουν λοιπόν τη θέση τους, αρκεί αυτή να μην είναι σε βάρος του κορμού της ελληνικής ξενοδοχίας. Η ελληνική φιλοξενία βασίζεται σε μικρές και πολύ μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, γεγονός που κάποιοι το βλέπουν ως μειονέκτημα, προσωπικά το θεωρώ πλεονέκτημα. Είναι ακριβώς αυτό ο κορμός που διαφυλάσσει την αυθεντικότητα του προϊόντος μας, τις αξίες της ελληνικής φιλοξενίας, τις τοπικές παραδόσεις, τις τοπικές συνταγές, κοκ. Αυτή είναι η μοναδικότητα της Ελλάδας και είναι αυτοί οι ξενοδόχοι που επενδύουν 1 δις ευρώ κάθε χρόνο σε ανακαινίσεις των επιχειρήσεών τους. Αυτό πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη ώστε να υπάρξει μια ισόρροπη ανάπτυξη για όλους.
-Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας βασίζεται ιδιαίτερα στον Τουρισμό. Χρειάζεται κάποια αλλαγή κατά την άποψή σας; Θεωρείτε ότι ο Τουρισμός έχει στηριχθεί με ειδικά μέτρα όλα αυτά τα χρόνια; Πρόσφατα είχαμε και μια παρέμβαση καθηγητών, μεταξύ των οποίων και βραβευθέντα με το βραβείο Nobel που υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα θα πρέπει να μειώσει την έκθεσή της στον Τουρισμό, ο οποίος είναι «αντιπαραγωγικός». Το σχόλιό σας;
Πράγματι τα τελευταία χρόνια έχει ακουστεί πολύ η θεωρία της «τουριστικής μονοκαλλιέργειας». Το πραγματικό γεγονός όμως είναι ότι ο τουρισμός δεν εμποδίζει την ανάπτυξη άλλων δραστηριοτήτων. Τοι αντίθετο. Τροφοδοτεί με πολλαπλασιαστές και τη βιομηχανία και το retail και την πρωτογενή παραγωγή. Άρα είναι μια συζήτηση που ξεκινά από λάθος βάση. Το γεγονός ότι ο τουρισμός αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια και έχει μια τόσο υψηλή ποσοστιαία συνεισφορά στο ΑΕΠ δεν σημαίνει ότι φταίει ο τουρισμός που πέτυχε! Δεν είναι ο τουρισμός που εμποδίζει οποιοδήποτε άλλο κλάδο να αναπτυχθεί. Επειδή μάλιστα στην ίδια συζήτηση γίνεται η αναφορά πως επειδή ο τουρισμός είναι ευαίσθητος πέφτει και εύκολα, θα πρέπει να αναγνωριστεί πως είναι αποδεδειγμένο ιστορικά πως είναι και ο πρώτος που ανακάμπτει. Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας τόσο μετά από την δεκαετή οικονομική κρίση όσο και μετά την πανδημία, ήρθε πρωτίστως από τον τουρισμό. Επιπλέον ας μην ξεχνάμε πως σε κάποιες Περιφέρειες ο τουρισμός είναι σχεδόν το 90% του τοπικού ΑΕΠ. Αν θέλουμε λοιπόν να είμαστε γειωμένοι στην πραγματικότητα και να μη λέμε απλά θεωρίες, ας έρθει κάποιος να μας πει μια τουριστική Περιφέρεια με ποιον άλλο κλάδο μπορεί να αντικαταστήσει τον τουρισμό επιτυγχάνοντας την ίδια ανάπτυξη; Επίσης θα πρέπει να δούμε την εθνική στρατηγική και σε άλλα ζητήματα. Η χώρα μας απειλείται με δημογραφική κατάρρευση. Οι μόνες Περιφέρειες που εμφανίζουν δημογραφική ανάκαμψη είναι αυτές του Νοτίου Αιγαίου και της Κρήτης. Τυχαίο; Καθόλου αφού πρόκειται για τις δυο κατ’ εξοχήν τουριστικές Περιφέρειες.
Η Ευρώπη θα συνεχίσει να είναι ηγέτιδα δύναμη στον τουρισμό ή απειλείται από νέες αγορές;
Η ζώνη Σένγκεν αποτελεί τον πρώτο προορισμό παγκοσμίως αυτή τη στιγμή. Αυτό δεν είναι κάτι καθόλου δεδομένο για τα επόμενα χρόνια καθώς έχουμε αναδυόμενες αγορές οι οποίες επενδύουν τεράστια ποσά στην προσέλκυση επισκεπτών, αποδεικνύοντας τελικά και τη σημασία του τουρισμού για όλες τις οικονομίες. Προκειμένου λοιπόν να διατηρήσουμε αυτή την πρωτιά πρέπει σε ευρωπαϊκό επίπεδο να γίνουν πολλά για την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος μας. Και σε αυτή την κατεύθυνση και ως HOTREC και ως εθνικές οργανώσεις είμαστε απόλυτα δεσμευμένοι, πάντα με τεκμηριωμένες θέσεις και λύσεις. ΙΛΙΚΟΣ.
Πηγή; money-tourism.gr