Ο Χρήστος Μιχαλάκης, πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου και αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», αναφέρεται στην πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου, την εντυπωσιακή επίδοση της Ρόδου με τις τρία εκατομμύρια αφίξεις και τις προκλήσεις για την επόμενη σεζόν. “Η Ρόδος έχει αποδείξει ότι μπορεί να ξεπερνά κάθε κρίση και να διατηρεί την ελκυστικότητά της ως τουριστικός προορισμός”, αναφέρει μεταξύ άλλων. Επιπλέον, αναλύει τις στρατηγικές βιωσιμότητας και τις προοπτικές για το μέλλον του τουρισμού στα Δωδεκάνησα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
• Κύριε Μιχαλάκη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε με την άποψή σας για τη φετινή τουριστική σεζόν και τα οικονομικά αποτελέσματά της. Πώς αξιολογείτε την πορεία του τουρισμού φέτος;
Ο απολογισμός της σεζόν όσον αφορά στις αφίξεις είναι πάρα πολύ καλός. Σπάσαμε κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Γενικότερα τόσο η πρώιμη όσο και η όψιμη περίοδος είχαν αυτή τη φορά μια αξιοσημείωτη δυναμική, συμβάλλοντας στις εντυπωσιακές επιδόσεις.
Σε επίπεδο εισπράξεων τα πράγματα μπορώ να πω ότι ήταν ικανοποιητικά. Αν λάβουμε υπόψη την τεράστια οικονομική κρίση που πλήττει την κεντρική Ευρώπη και μεγάλες χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία και το κύμα ακρίβειας που πλήττει τα μεσαία εισοδήματα, είναι λογικό οι επισκέπτες μας να είναι πιο συγκρατημένοι. Δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ήταν αναμενόμενη η εγκράτεια αυτή.
• Η Ρόδος κατάφερε να σπάσει φέτος το φράγμα των τριών εκατομμυρίων αφίξεων, υπερβαίνοντας κάθε προηγούμενη εντυπωσιακή επίδοση. Που οφείλεται κατά την άποψή σας το νέο αυτό ρεκόρ;
Μία σειρά από λόγοι έχουν οδηγήσει στο αποτέλεσμα αυτό. Το τουριστικό brand της Ρόδου έχει αποδειχθεί πολύ ισχυρό και ανθεκτικό. Στην περίοδο των μεγάλων κρίσεων όπως η πανδημία αλλά και στις πυρκαγιές του 2023, η συνεργασία των φορέων με την τοπική αυτοδιοίκηση και κυρίως την περιφέρεια Ν. Αιγαίου, απέδειξε ότι ο προορισμός είναι έτοιμος να διαχειριστεί κάθε δύσκολη κατάσταση.
Ασφαλώς, μεγάλο ρόλο έχουν παίξει οι πολύ καλές υποδομές που απέκτησε η Ρόδος στα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω των ιδιωτικών επενδύσεων. Τέλος το καλό επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών συμβάλλει στην ικανοποίηση των επισκεπτών μας πράγμα που ενισχύει την φήμη της Ρόδου.
• Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε για την σεζόν του 2025; Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθούν τα πράγματα;
Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις μεγάλες αγορές για την επόμενη τουριστική σεζόν είναι θετικά, με τις προκρατήσεις να παρουσιάζουν αυξητική τάση. Ωστόσο, μας προβληματίζουν και μας κρατούν σε εγρήγορση οι γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις. Ο συνεχιζόμενος πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, η οικονομική κρίση που πλήττει τη Γερμανία —όπου σημαντικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen και η Opel, αναγκάζονται να κλείσουν εργοστάσια και να προχωρήσουν σε απολύσεις— και η ακρίβεια που εξακολουθεί να επιβαρύνει την ευρωζώνη, χωρίς να διαφαίνονται τάσεις αποκλιμάκωσης, συνθέτουν ένα δύσκολο περιβάλλον.
Οι συνθήκες απέχουν από το να χαρακτηριστούν ιδανικές. Είναι κρίσιμο να διατηρούμε υψηλό βαθμό ετοιμότητας, ώστε να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά σε κάθε πιθανό σενάριο, προστατεύοντας την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος και ενισχύοντας τη θέση μας στη διεθνή αγορά.
• Έχουν αυξηθεί οι τιμές για την επόμενη σεζόν; Θα είναι καλύτερα τα πράγματα σε επίπεδο εσόδων;
Έχουν αυξηθεί οι τιμές, κάτι που είναι λογικό λόγω της αύξησης του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων. Ωστόσο οι αυξήσεις δεν περιορίζονται μόνο στα τουριστικά καταλύματα. Επεκτείνονται και στις αεροπορικές θέσεις. Συνολικά, το τουριστικό πακέτο για το 2025 αναμένεται να είναι ακριβότερο. Σε αυτό συμβάλλουν και οι πρόσθετες χρεώσεις που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την επόμενη σεζόν, όπως η αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας από 10 σε 15 ευρώ και η αύξηση της τιμής εισόδου στους αρχαιολογικούς χώρους. Συνεπώς, το συνολικό κόστος για τον επισκέπτη θα είναι μεγαλύτερο.
Αν αναλογιστούμε ότι πριν από δύο χρόνια το τέλος ανθεκτικότητας για το δωμάτιο ήταν μόλις τέσσερα ευρώ, ενώ το 2024 αυξήθηκε στα 10 και το 2025 προβλέπεται να φτάσει στα 15 ευρώ, μιλάμε για μία αύξηση της τάξης του 250%. Δε νοείται να εισπράττεται ένα τέλος χωρίς να υπάρχει ανταποδοτικότητα. Είναι απαράδεκτο να μην παραμένει ένα σημαντικό μέρος του τέλους στον τόπο όπου εισπράττεται.
• Ποια είναι η στρατηγική της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για την προώθηση της βιωσιμότητας στον τουρισμό, και πώς συνδέεται με το πρόγραμμα Co-Lab που υλοποιείται σε συνεργασία με την TUI για τη Ρόδο;
Η βιωσιμότητα είναι το παρόν και το μέλλον. Οφείλουμε να διατηρούμε διαρκώς τον προσανατολισμό μας προς τη βιωσιμότητα και την αειφορία του τουριστικού προϊόντος. Η περιφερειακή μας αρχή δίνει απόλυτη προτεραιότητα στη βιωσιμότητα, θέτοντάς την ψηλά στην ατζέντα των δράσεών της. Στο πλαίσιο αυτό, το νέο οργανόγραμμα της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου θα περιλαμβάνει μια ξεχωριστή δομή που θα παρακολουθεί τη φέρουσα ικανότητα κάθε τόπου, διασφαλίζοντας την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας του τουριστικού προϊόντος. Παράλληλα, το πρόγραμμα Co-Lab, σε συνεργασία με την TUI, που στοχεύει να αναδείξει τη Ρόδο ως τον πρώτο παγκοσμίως βιώσιμο τουριστικό προορισμό, βρίσκεται σε εξέλιξη, και σύντομα θα ανακοινωθούν νέες σχετικές πρωτοβουλίες.
• Με αφορμή το συνέδριο της ΕΝΠΕ στην Αλεξανδρούπολη και την τελευταία ομιλία του Απόστολου Τζιτζικώστα ως περιφερειάρχη, πώς αξιολογείτε την αποχώρησή του από την περιφερειακή αυτοδιοίκηση και την ανάληψη των νέων του καθηκόντων ως επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού; Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τη χώρα μας;
Η αποχώρηση του Απόστολου Τζιτζικώστα από την περιφερειακή αυτοδιοίκηση, προκειμένου να αναλάβει καθήκοντα επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, αποτελεί μια εξέλιξη ιδιαίτερης σημασίας. Ο τομέας που αναλαμβάνει είναι εξαιρετικά κρίσιμος, καθώς ο τουρισμός αποτελεί βασική πηγή εσόδων για τη χώρα μας. Η επιλογή ενός Έλληνα επιτρόπου σε αυτόν τον νευραλγικό ρόλο μας γεμίζει ικανοποίηση και ενισχύει τις προσδοκίες μας, δεδομένης της βαθιάς γνώσης και εμπειρίας του στο αντικείμενο.
Παράλληλα, όπως όλα δείχνουν, ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος προαλείφεται για τη θέση του προέδρου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), μια εξέλιξη που συνιστά μεγάλη τιμή για όλους μας. Η υποψηφιότητά του αντανακλά την αξιοσημείωτη πορεία και το έργο του στον χώρο της περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η συμβολή του αναγνωρίζεται από τους συναδέλφους του περιφερειάρχες και την ευρύτερη αυτοδιοικητική κοινότητα, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του και τη συνεισφορά του στην προώθηση των ζητημάτων των νησιών μας σε εθνικό επίπεδο.
https://www.dimokratiki.gr/24-11-2024/christos-michalakis-i-rodos-echi-apodixi-oti-bori-na-xeperna-kathe-krisi-ke-na-diatiri-tin-elkystikotita-tis-os-touristikos-proorismos/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.