Η κα Μαρία Παρασκευά είναι μια πολλά υποσχόμενη νέα επιχειρηματίας, που συνδυάζει την καινοτομία με την εμπειρία, συνεχίζοντας με αφοσίωση τη μακρόχρονη οικογενειακή της παράδοση. Με αέρα ανανέωσης και δημιουργικότητα, δραστηριοποιείται δυναμικά στον τομέα της εμπορίας αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα υπηρετεί το θεσμό του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, προωθώντας την τοπική επιχειρηματικότητα.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, η κα Παρασκευά γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, γραμματέας της ΔΕΤΑΠ και μέλος της διοίκησης του Επιμελητηρίου παρουσιάζει το όραμά της για την ανάπτυξη της περιοχής. Με προτεραιότητα τη στήριξη των επιχειρήσεων και τη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου και ανταγωνιστικού οικονομικού περιβάλλοντος, δηλώνει πως: «μέσα από στην συμμέτοχή, τον διάλογο και την σκληρή δουλειά με ένα όραμα συλλογικότητας μπορούμε να αντιμετωπίσουμε και αξιοποιήσουμε ό,τι μας επιφυλάσσει το αύριο».
Αναφερόμενη στην υποψηφιότητά της στις επικείμενες επιμελητηριακές εκλογές, στο εμπορικό τμήμα με τον συνδυασμό του κ. Γιάννη Πάππου τονίζει ότι το Επιμελητήριο πρέπει να είναι ο αρωγός στην ενημέρωση όλων των εξελίξεων που πρόκειται να έρθουν για να προλαβαίνουν οι επιχειρηματίες να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις για την βιωσιμότητα και ανάπτυξη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
• Κυρία Παρασκευά, θα ήθελα να ξεκινήσουμε με ένα σχόλιό σας για την τουριστική σεζόν. Η εντυπωσιακή αύξηση της τουριστικής κίνησης συνέβαλε στην τόνωση της αγοράς;
Κύριε Γκαρτζώνη, η εντυπωσιακή αύξηση της τουριστικής κίνησης σίγουρα συνέβαλε στην τόνωση της αγοράς, σε κάποιους κλάδους βέβαια πιο πολύ όπως της εστίασης από ό,τι σε άλλους όπως τα καταστήματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα μπορούσε και περισσότερο. Μην ξεχνάμε όμως και τι τουριστική περίοδος ήταν αυτή και τι περιθώρια τόνωσης είχαμε με όλη την ενεργειακή- πολιτική- πολεμική κρίση που υπάρχει.
Πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης αλλά αυτό δεν εξαρτάται μόνο από τις αυξημένες αφίξεις. Πραγματικά αυτό που έγινε φέτος ήταν αξιέπαινο από άποψη αφίξεων, ειδικά όταν άλλοι top προορισμοί στην Ευρώπη είχαν μείωση. Χρειάζεται πολύ δουλειά σε όλους τους τομείς και από όλους μας για να πετύχουμε το κατά κεφαλήν αποτέλεσμα που θα θέλαμε να έχουμε και σαφώς μια οικονομικοπολιτική σταθερότητα.
• Δραστηριοποιείστε στον χώρο της εμπορίας αυτοκινήτων, συνεχίζοντας τη μακρόχρονη οικογενειακή σας παράδοση. Πώς διαμορφώνονται οι συνθήκες στον κλάδο σήμερα;
Από μικρή μου άρεσαν πολύ τα αυτοκίνητα ίσως συνέβαλε σε αυτό και η αδυναμία που είχα στον παππού μου Σίμο, ιδρυτή της εταιρείας μας, που με έβαζε μέσα στα αμάξια και μου έκανε μάθημα. Αποφάσισα να επιστρέψω στην Ρόδο και να ασχοληθώ με την οικογενειακή μας επιχείρηση γνωρίζοντας τότε ότι οι συνθήκες δεν ήταν καθόλου καλές, τουλάχιστον συγκριτικά με την χρυσή περίοδο της απόσυρσης που δεν πιστεύω ότι θα ζήσει η δική μου γενιά ποτέ. Παρά την μακροχρόνια πτώση του κλάδου στα τελευταία χρόνια αν εξαιρέσουμε αυτά της πανδημίας ο κλάδος έχει ανοδική τάση, πράγμα που με χαροποιεί ιδιαίτερα χωρίς όμως κανενός είδους εφησυχασμό καθώς οι συνεχείς αλλαγές που γίνονται πρέπει να παρακολουθούνται, να αναλύονται και να αντιμετωπίζονται. Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολλές μορφές βραχυπρόθεσμης απόκτησης αυτοκινήτου, συγχωνεύσεις εργοστασίων, αλλαγές εταιριών εισαγωγής και πολλά άλλα.
Όπως σας είχα ξαναπεί πρέπει να μάθουμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και να προσαρμοζόμαστε σε όποιον κλάδο και αν βρισκόμαστε.
Ως νέα στον χώρο με όρεξη για αλλαγές και όραμα ανάπτυξης σε συνδυασμό με την εμπειρία που πλέον έχω αποκτήσει αλλά και πήρα από τον πατέρα μου, θεωρώ πως μέχρι στιγμής το έχω καταφέρει επεκτείνοντας την εταιρία μας και με άλλες μάρκες αλλά και δραστηριότητες. Με τον ίδιο τρόπο θέλω να συμβάλω και στο Επιμελητήριο αν εκλεγώ στις επικείμενες εκλογές.
• Υπηρετείτε εδώ και χρόνια τον επιμελητηριακό θεσμό. Πώς εκτιμάτε την επίδραση του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου στη στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας κατά την παρούσα θητεία του; Ποιες είναι οι πιο σημαντικές πρωτοβουλίες ή επιτεύγματα που συνέβαλαν στην ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν από την οικονομική συγκυρία;
Είμαι σύμβουλος του Επιμελητηρίου απο το 2018 μέχρι σήμερα, μια περίοδο σημαντικών προκλήσεων όπως η οικονομική κρίση, η πανδημία, η ενεργειακή κρίση, η κατάρρευση μεγάλου ταξιδιωτικού πρακτορείου και πυρκαγιών στο νησί της Ρόδου ταυτόχρονα όμως και ευκαιριών για το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου.
Μέσα από την υποστήριξη των επιχειρήσεων, την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και την προώθηση της καινοτομίας, το Επιμελητήριο διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των τοπικών επιχειρήσεων.
Ειδικότερα την περίοδο της πανδημίας είχαν σταλεί πάνω απο 100 επιστολές για παρεμβάσεις στην κυβένηση σχετικά με την στήριξη των αιτημάτων των επιχειρηματιών. Ενδεικτικά ενα αποτέλεσμα σε συνεργασία με το οικονομικό Επιμελητήριο ήταν η επιστρεπτέα προκαταβολή, παρεμβάσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό αλλά και η συμμετοχή εταιριών χαρακτηρισμένων ως εποχικών σε προγράμματα στήριξης από την πανδημία, που δεν είχαν συμπεριληφθεί αρχικά.
Ακόμη είχαμε συμμετοχή σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις για την ενίσχυση της τουριστικής προβολής των νησιών της Δωδεκανήσου μέσω στοχευμένων δράσεων και προγραμμάτων προβολής, καθώς και προώθησης νέων τουριστικών προϊόντων, όπως ο ποδηλατικός, ο πολιτιστικός τουρισμός και ο θαλάσσιος τουρισμός, με στόχο τη διαφοροποίηση και επέκταση της τουριστικής περιόδου.
Διασφαλίστηκε μετά από αρκετά αιτήματα του Επιμελητηρίου η συμμετοχή των εταιριών σε προγράμματα στήριξης, ενίσχυσης της καινοτομίας και επενδυτικών σχεδίων καθώς και μία πιο δίκαιη κατανομή των ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων, εστιάζοντας στην ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Έγιναν αρκετά σεμινάρια και ημερίδες αλλά και προγράμματα mentoring νεανικής επιχειρηματικότητας με στόχο την διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδοτήσεις.
Επιπρόσθετα αναπτύχθηκαν συνεργασίες με άλλα ευρωπαϊκά και μεσογειακά Επιμελητήρια και ιδρύματα καθώς και συμμετοχές σε διασυνοριακά προγράμματα που στοχεύουν στη μεταφορά τεχνογνωσίας και στη δημιουργία δικτύων συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων, όπως το KOREAN INSTITUTE όπως και με την Περιφέρεια στο project war on plastic. Πολλές ακόμα δράσεις έχουν γίνει όπως η προώθηση των τοπικών προιόντων μέσω του Aegean cuisine αλλά η διασύνδεσή τους με μεταποίηση και τουρισμό, σίγουρα όμως έχουμε πολλές ακόμα δράσεις που πρέπει να γίνουν.
• Είστε υποψήφια στο εμπορικό τμήμα με το συνδυασμό του κ. Γιάννη Πάππου στις επικείμενες επιμελητηριακές εκλογές. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για την επόμενη θητεία και πώς σκοπεύετε να συμβάλετε στην περαιτέρω ανάπτυξη του εμπορικού τμήματος και του επιχειρηματικού κόσμου της περιοχής;
Το Επιμελητήριο είναι η φωνή των επιχειρηματιών για να υπάρξει φωνή όμως πρέπει να υπάρχει συμμετοχή και ένα σύστημα επικοινωνίας. Δυστυχώς ενώ μέσα σε αυτά τα χρόνια της θητείας μου έγιναν πολλές δράσεις όπως σας ανέφερα, δεν είχαν όλες την συμμετοχή που θα θέλαμε. Προτεραιότητά μου αυτή την φορά είναι να υπάρξει πλήρης ενημέρωση των μελών για όλες τις δράσεις για να υπάρξει πιο εποικοδομητικός και αποτελεσματικός διάλογος, καθώς και η δημιουργία ενός συστήματος άμεσης επικοινωνίας των προβλημάτων και ιδεών των επιχειρηματιών για την οργάνωση ημερών εργασίας.
Πιστεύω ότι είναι ευκαιρία τώρα με τις εκλογές να δώσουν όλα τα μέλη στο Επιμελητήριο τα σωστά email και τηλέφωνα για να μπορούν να ενημερώνονται άμεσα για όλες τις δράσεις.
Επίσης υπάρχουν ακόμη κονδύλια έργων που μπορούν να τρέξουν, που δεν πρέπει να μείνουν ανεκμετάλλευτα. Δεν θα ξεχάσω πόσο είχαμε δουλέψει στο Επιμελητήριο για γίνει το έργο με τα ανοιχτά κέντρα εμπορίων που θα επωφελούνταν όλο το κέντρο της πόλης και τα τοπικά μαγαζιά αλλά δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Πρέπει να καταλάβουμε οτι δεν έχουμε πλέον κανένα περιθώριο μη αξιοποίησης των πόρων που μπορούμε να αποκτήσουμε, ειδικά όταν έχουμε ανάγκη και το παραμικρό ευρώ για αυτό τον τόπο με τόσα πράγματα που πρέπει να φτιάξουμε. Προτεραιότητα λοιπόν στην συμμετοχή, στον διάλογο και στην σκληρή δουλειά με ένα όραμα συλλογικότητας για να αντιμετωπίσουμε και αξιοποιήσουμε ό,τι μας επιφυλάσσει το αύριο.
• Ποιες είναι οι επόμενες προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί η διοίκηση του Επιμελητηρίου στην νέα της θητεία προκειμένου να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων;
Οι προκλήσεις είναι χαρακτηριστικό της εποχής μας, έχουμε μάθει πια να ζούμε με αυτό. Με το που αντιμετωπίζουμε κάτι όπως η οικονομική κρίση, έρχεται κάτι άλλο όπως η πανδημία και μετά η ενεργειακή κρίση και πόλεμοι τόσο μακριά αλλά και τόσο κοντά.
Πόσα ακόμα έρχονται; Βλέπουμε τον Πούτιν να θέλει να φτιάξει τo ‘’δικό του ευρώ’’, βλέπουμε την δική μας Ευρώπη να αποδυναμώνεται καθημερινά και όλα αυτά σε μια χώρα που τα τελευταία χρόνια άρχισε να πατάει κάπως στα πόδια της. Τώρα θα μου πεις τι σχέση έχουν όλα αυτά με την τοπική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα. Σαφώς και έχουν και αυτή είναι η στιγμή που πρέπει να το καταλάβουμε. Πρέπει να μάθουμε σαν τόπος να είμαστε όσο πιο ανεξάρτητοι μπορούμε να γίνουμε. Πόση τοπική παραγωγή προϊόντων έχουμε; Πόσα προϊόντα από όλα αυτά που πουλάμε όλοι στα καταστήματά μας είναι τοπικής παραγωγής ή έστω Ελληνικής. Αν αύριο αυξηθούν και άλλο τα κόστη εισαγωγών, μεταφορών κτλ με τα εισοδήματα της Ελλάδας θα μπορούμε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητά μας; Τι είναι αυτό που μας κάνει όντως ανταγωνιστικούς; Το Επιμελητήριο πρέπει να είναι ο αρωγός στην ενημέρωση όλων των εξελίξεων που πρόκειται να έρθουν για να προλαβαίνουν οι επιχειρηματίες να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις για την βιωσιμότητα και ανάπτυξή τους, όπως και για την ενημέρωση των κενών και ευκαιριών για την ανάπτυξη νέων ανταγωνιστικών επιχειρήσεων.
Έχει ξεκινήσει ήδη μία έρευνα ‘το τουριστικό παρατηρητήριο’ σε συνεργασία με πανεπιστήμιο που ερευνά το τουριστικό μας προϊόν, όχι μόνο στο πλαίσιο των αφίξεων αλλά και σε ποιους κλάδους ξοδεύουν οι τουρίστες τον χρόνο και τα χρήματά τους, τι είναι αυτό που δεν βρίσκουν όπως αρκετές διαδραστικές ενέργειες και πολλά άλλα. Αυτό θα μας δώσει αρκετό περιεχόμενο για να αναλύσουμε την υπάρχουσα κατάσταση, σε τι είμαστε καλοί, σε τι όχι και που υπάρχουν κενά για να μπορέσουμε να αναπτυχθούμε. Τέτοιες έρευνες μπορούν πέρα από τον τουριστικό κλάδο να γίνουν και σε άλλους τομείς όπως στον παραγωγικό για να έχουμε ενήμερους, ανταγωνιστικούς και βιώσιμους επιχειρηματίες. Βέβαια στο τέλος της ημέρας το πόσο προσαρμόζεται κάποιος, δημιουργεί, πόσο προσπαθεί, πόσο θέλει να είναι διαφορετικός, ανταγωνιστικός, αυτόνομος είναι στο χέρι του.
• Κλείνοντας, θεωρείτε αναγκαία την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ; Ποιες είναι οι συνέπειες για τις τοπικές επιχειρήσεις και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών από την κατάργησή τους;
Η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ ήταν εγκληματική. Το πρόβλημα της νησιωτικότητας μας είναι μεγάλο, τα κόστη μεταφοράς των προϊόντων μας, της δικιάς μας μεταφοράς είναι μεγάλα. Έχει μειωθεί η αγοραστική δύναμη και δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί ειδικά όταν διπλανές τουριστικές περιοχές έχουν χαμηλότερο φόρο. Πρέπει να επανέλθει και αν δεν μπορεί να γίνει αυτό πρέπει να γίνει έστω κάτι άλλο να αντισταθμίσει αυτό το κόστος. Το μεταφορικό ισοδύναμο που ακόμη περιμένουν να το πάρουν πολλές επιχειρήσεις δεν αντισταθμίζει καθόλου αυτό που μας πήραν! Άμεσα μέτρα πρέπει να ληφθούν τόσο για τα μεταφορικά μας κόστη, όσο και των εμπορευμάτων μας, πράγμα για το οποίο δουλεύει το Επιμελητήριο και θα συνεχίσει να μάχεται.