Αποφασισμένη να θέσει πολλά ζητήματα στο τραπέζι, δηλώνει η κα Χρύσα Καραγιάννη, επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Ανοιχτοί Ορίζοντες για το Νότιο Αιγαίο».
Όπως αναφέρει, οι αριθμοί μπορεί να ευημερούν αλλά η πραγματικότητα και τα προβλήματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι νησιώτες, είναι πολύ διαφορετική.
Ακόμη, μιλάει για το ΜΙ, για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ αλλά και για τα θέματα της Υγείας στα νησιά.
• Κυρία Καραγιάννη, πρόσφατα πραγματοποιήθηκε η ορκωμοσία του νέου περιφερειακού συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου. Εκλεγήκατε και είστε επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Ανοιχτοί Ορίζοντες για το Νότιο Αιγαίο». Μιλήστε μας για τις προτεραιότητές σας στο νέο περιφερειακό συμβούλιο.
Πράγματι, ήταν μια υπέροχη εμπειρία κατά την ορκωμοσία. Αισθανθήκαμε ότι έχουμε μια μεγάλη ευθύνη μπροστά μας και πολλές προκλήσεις. Ακούσαμε ότι όλα βαίνουν καλώς στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου ενώ εμείς, ζώντας εδώ, γνωρίζουμε πως υπάρχουν πολλά και σοβαρά προβλήματα. Έχουμε λοιπόν να δώσουμε πολλούς αγώνες μπροστά μας και πολλά, που πρέπει να διεκδικήσουμε για τους νησιώτες μας. Τα μηνύματα που λαμβάνουμε δεν είναι τόσο ευχάριστα, όσο θέλει να τα παρουσιάσει η περιφερειακή αρχή. Εμείς, σαν προτεραιότητα έχουμε να στηρίξουμε ένα νέο, πιο μακροπρόθεσμο μοντέλο ανάπτυξης. Νομίζω πως έχουμε μια διαφορετική άποψη από του κ. Χατζημάρκου, τι πρέπει να θεωρούμε σημαντικό, τα επόμενα χρόνια για τα νησιά μας. Βέβαια, επικροτούμε όσα θετικά έχουν γίνει, δεν μηδενίζουμε τα πάντα αλλά θα είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι σε ό,τι εμείς θεωρούμε σημαντικό για την ποιότητα ζωής των νησιωτών μας, στα επόμενα χρόνια. Μπορεί να φαίνεται ότι οι αριθμοί ευημερούν αλλά δεν ωφελείται όλη η κοινωνία, από τον Τουρισμό. Την ίδια ώρα, ακούμε για συστηματική φτωχοποίηση της τοπικής κοινωνίας. Δεν είναι όλα ρόδινα, λοιπόν. Κάποιοι, ζουν σε ένα… παράλληλο σύμπαν και βλέπουν τα πράγματα μέσα από το δικό τους πρίσμα, που όμως δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα!
• Την ανακοίνωση ότι επίκειται μια ενιαία ΔΕΥΑ για ολόκληρο το Νότιο Αιγαίο (!) χωρίς να έχουν γίνει γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες ακόμη, πώς την σχολιάζετε;
Οι συζητήσεις σχετικά με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, για τη συγχώνευση και την κατάργηση των ΔΕΥΑ ανά την χώρα, έχουν αφήσει αναπάντητα κρίσιμα ερωτήματα. Το αρχικό πλάνο περιγράφει τη δημιουργία μίας περιφερειακής ΔΕΥΑ που θα λειτουργεί υπό ένα εννεαμελές διοικητικό συμβούλιο, επηρεάζοντας δυνητικά τη διαχείριση κατά τόπους και τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Η κατάργηση των ΔΕΥΑ, ως ανεξάρτητων οντοτήτων, δημιουργεί ανησυχίες για τις τοπικές οικονομίες, την απασχόληση και τη δυνατότητα αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των πολιτών. Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για τις πιθανές επιπτώσεις στα τιμολόγια νερού, τη διαχείριση του χρέους και τα εργασιακά δικαιώματα, στο πλαίσιο αυτού του νέου συστήματος. Τα θολά σημεία και η έλλειψη σαφήνειας, εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους για τις τοπικές κοινωνίες και το εργατικό δυναμικό.
Η θέση η δική μας είναι ξεκάθαρη: η διαχείριση των υδάτων πρέπει να γίνεται κατά τόπους. Εμείς προτείνουμε στην περιφερειακή αρχή να συμμετάσχει σε έναν ανοιχτό διάλογο, να εκφράσει όποιες εύλογες ανησυχίες και να υπερασπιστεί τα συμφέροντα των μικροκοινωνιών των νησιών του Νότιου Αιγαίου, ακόμα και αν αυτά έρχονται σε αντιπαράθεση με την «κυβερνητική γραμμή».
• Το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν ένα μέτρο που επιχείρησε να αντικαταστήσει την απώλεια των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Η μάχη δόθηκε από όλους τους φορείς και τις τοπικές αρχές για την επαναφορά τους. Εσείς, αναδεικνύετε τη σημασία του ΜΙ σε κάθε ευκαιρία. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Κοιτάξτε, γνωρίζουμε πώς έγινε και χάθηκαν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, η θέσπιση του ΜΙ ήταν μια προσπάθεια του αείμνηστου συντρόφου και τότε υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής & βουλευτή Δωδεκανήσου Νεκτάριου Σαντορινιού. Ήταν ένα προαπαιτούμενο και η τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, συμφώνησε να το απωλέσει για να το διεκδικήσει ξανά, μετά την έξοδο από τα μνημόνια. Τώρα πια, που βγήκαμε από τα μνημόνια, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν φαίνεται να θέλει να το διεκδικήσει δυναμικά. Μας είπαν ότι θα το εξετάσουν το 2025.
Να σημειώσω ακόμη, ότι με έκπληξη διαβάσαμε την πρόσφατη ανακοίνωση του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Παππά, αναφορικά με τις προσωπικές του «πρωτοβουλίες» για την έγκριση πιστώσεων και τις οφειλόμενες καταβολές του ΜΙ στους νησιώτες. Το ΜΙ είναι κεκτημένο δικαίωμα των νησιωτών και των νησιωτισσών! Δεν είναι εργαλείο μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, ούτε είναι ζήτημα ατομικών «πρωτοβουλιών» για την εφαρμογή του. Και, δυστυχώς, μόνο ως ειρωνεία μπορούμε να αξιολογήσουμε τις δηλώσεις του υφυπουργού, όταν βρισκόμαστε στο τέλος του 2023 και οι πληρωμές αφορούν μέρος των οφειλόμενων του έτους 2022!
Το ΜΙ είναι το μόνο μέτρο που προσφέρει ανακούφιση στους νησιώτες, ενισχύοντας μεταφορές πολιτών, αγαθών και καυσίμων και ως τέτοιο απαιτούμε όχι μόνο τη διατήρηση αλλά και τη γενναία ενίσχυσή του. Ζητάμε λοιπόν να ληφθούν άμεσες πρωτοβουλίες άσκησης πίεσης προς τα Υπουργεία Οικονομικών, Εσωτερικών και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής για την ουσιαστική και απρόσκοπτη λειτουργία του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Κι εδώ, θέλω να σημειώσω ότι εμείς, σαν παράταξη, θα συνεχίσουμε μέσα στο περιφερειακό συμβούλιο να δίνουμε μάχη και για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ.
• Η Υγεία παραμένει το μεγάλο πρόβλημα στα νησιά μας –αλλά κι ένα μεγάλο στοίχημα. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Σε όλα τα νησιά η παροχή υπηρεσιών υγείας είναι από κακή έως κάκιστη. Η βασική πληγή είναι η υποστελέχωση, που παρατηρείται σε όλο το Νότιο Αιγαίο. Πίσω από την μη επούλωσή της όμως, κρύβεται η πολιτική βούληση. Μετά την έξοδο από το καθεστώς των μνημονίων και έχοντας λάβει στην περίοδο της πανδημίας οικονομική στήριξη από την ΕΕ, όπως όλα τα συστήματα υγείας των κρατών – μελών της, είναι ανεπίτρεπτο να παρατηρούνται – πέρα από τα τεράστια κτηριακά προβλήματα και την έλλειψη εξοπλισμού – τόσο μεγάλα κενά στη στελέχωση όλων των δομών υγείας, από το πιο μικρό κέντρο υγείας, μέχρι το πιο μεγάλο νοσοκομείο της περιφέρειάς μας. Ακόμα και σήμερα γίνονται εξαγγελίες για την ανέγερση νέων νοσοκομείων (π.χ. της Κω ή της Σύρου), ενώ δεν υπάρχει η αντίστοιχη προσπάθεια εύρεσης λύσεων για τη στελέχωση των υπαρχόντων δομών, καθώς και του ΕΚΑΒ, οδηγώντας σε τριτοκοσμικές καταστάσεις, όπως αυτές του θανάτου ασθενών σε καρότσες αγροτικών οχημάτων. Αυτή η τόσο μαύρη εικόνα, δεν συνάδει με τις τυμπανοκρουσίες της περιφερειακής αρχής, σχετικά με το «έργο» της στον τομέα της υγείας. Η αρμοδιότητα του β’ βαθμού αυτοδιοίκησης σε αυτήν την τόσο σημαντική – για την ποιότητα ζωής των νησιωτών- υποδομή, είναι η διεκδίκηση ανθρώπινων και οικονομικών πόρων, μέσα από τη θεσπισμένη νομοθεσία για τη νησιωτικότητα. Η ΠΝΑι μέσα από διάλογο με τους δήμους, πρέπει να καταλήξει στην επανεξέταση και προτεραιοποίηση των αναγκών όλων των νησιών και συνεπώς στην ακατάπαυστη διεκδίκηση για σύγχρονες υπηρεσίες υγείας, προσαρμοσμένες στις δωδεκάμηνες ανάγκες των μόνιμων κατοίκων, αλλά και των εκατομμυρίων επισκεπτών τους. Τα εργαλεία που προσφέρει το νομοθετικό πλαίσιο της νησιωτικότητας, μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία σύγχρονης, επικαιροποιημένης και γενναίας δέσμης κινήτρων που θα αμβλύνουν τις μεγάλες διαφορές ανάμεσα στη στελέχωση δομών υγείας της ηπειρωτικής Ελλάδας και της νησιωτικής μας περιοχής, όπως προγράμματα κοινωνικής κατοικίας, πάντα σε συνεργασία με τον α’ βαθμό αυτοδιοίκησης. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει ευκολότερα στην κάλυψη θέσεων στις υγειονομικές δομές, κυρίως στα μικρότερα νησιά του Νότιου Αιγαίου.
https://www.dimokratiki.gr/24-12-2023/chrysa-karagianni-kapoioi-zoun-se-ena-parallilo-syban-pou-den-antistoichei-stin-pragmatikotita/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.