Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «καίνε» όσους ποστάρουν αγορές, πωλήσεις, γάμους ή άλλα στοιχεία της προσωπικής ζωής τους. Οι εφοριακοί των social media καιροφυλακτούν και λαμβάνουν ειδοποιήσεις για όλους τους διασήμους και τους influencers κάθε φορά που κάνουν κάποια ανάρτηση. Αγορές αυτοκινήτων, το νέο σπίτι τους, το δαχτυλίδι του γάμου, οι εμφανίσεις σε νυχτερινά μαγαζιά, ακόμη και ποιους έχει χτενίσει ή μακιγιάρει ένας επαγγελματίας ελέγχονται από την ΑΑΔΕ. Μάλιστα πλέον η φορολογική διοίκηση μπορεί σε ελάχιστο χρόνο να βρει όλα τα οικονομικά και περιουσιακά στοιχεία για όλους τους ελεγχομένους, ενώ μέσω του κέντρου επιχειρήσεων μπορεί να συνδράμει live τους ελεγκτές σε οτιδήποτε χρειαστούν.
Λίγο η αφέλεια, λίγο ότι πιστεύουν πως κανείς δεν πρόκειται να τους εντοπίσει-ακουμπήσει, δίνουν μασημένη τροφή στον νέο ελεγκτικό μηχανισμό που σαρώνει το Διαδίκτυο για να βρει περιπτώσεις που όχι απλώς υπονοούν φοροδιαφυγή, αλλά ξεκάθαρα πλέον οι ίδιοι οι influencers δηλώνουν ότι «την σήμερον ημέραν ποιος πληρώνει;».
Ούτε τα μισά από τα 105 δισ. χρέη μπορούν να εισπραχθούν
O πρωινός καφές λοιπόν για την ειδική ομάδα των ελεγκτών έχει αρκετό «κουτσομπολιό», που όμως οδηγεί στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και φέρνει έσοδα στο Δημόσιο. Η επταμελής ομάδα «παίζει στα δάχτυλα» το Instagram, το TikTok και το Facebook και αποτελείται από νέους εφοριακούς-ελεγκτές που μπορούν να ξετρυπώσουν όχι μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και από αγγελίες ακινήτων και διάφορες ιστοσελίδες περιπτώσεις που οδηγούνται σε έλεγχο για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας.
Ετσι, λοιπόν, οι εφοριακοί των social media έφθασαν στον εντοπισμό μιας ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας περίπτωσης με ενδείξεις φοροδιαφυγής για όλους τους εμπλεκομένους, από τη νύφη και τον γαμπρό, τον ανθοπώλη, μέχρι και τον επαγγελματία που κρεμούσε τα μπαλόνια του γάμου.
Αφού κατάλαβαν οι ελεγκτές ότι η υπόθεση έχει «ζουμί», ξεκίνησαν να αναζητούν όλους τους εμπλεκομένους με τον γάμο. Κάτι που όπως διαπιστώθηκε ήταν ιδιαίτερα εύκολο, αφού όλοι και όλα βρέθηκαν στο Διαδίκτυο.
Και αμέσως οι υπολογιστές και τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΑΑΔΕ ενεργοποιήθηκαν. Ξεκίνησαν διασταυρώσεις, έλεγχοι περιουσιακών στοιχείων και ανάλωσης κεφαλαίου, καταθέσεων, έλεγχος φορολογικών δηλώσεων τελευταίας πενταετίας κ.λπ.
Μέσω των social media η επταμελής ομάδα της ΑΑΔΕ εντόπισε ενδείξεις φοροδιαφυγής που έγινε σε πρόσφατο γάμο.
Το επόμενο βήμα ήταν ο έλεγχός τους, ο οποίος μάλιστα διεξήχθη, σύμφωνα με πληροφορίες, με τη συμβολή του κέντρου επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ στην οδό Πειραιώς. Η αίθουσα επιχειρήσεων παρέχει τη δυνατότητα συντονισμού και παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο, των ελέγχων που διενεργούνται από υπαλλήλους της ΑΑΔΕ σε καταστήματα, τελωνεία, πλοία, χώρους ιδιαίτερου ενδιαφέροντος κ.λπ. Το «ψηφιακό μάτι» της ΑΑΔΕ επιτρέπει την απευθείας μετάδοση πληροφοριών από τα σημεία που ελέγχονται.
Οι μονάδες κρούσης είναι πλέον εφοδιασμένες με όλα τα στοιχεία των ελεγχομένων και με το ηλεκτρονικό σύστημα «έλεγχος live», φέρουν κάμερες που καταγράφουν τον έλεγχο και είναι απευθείας συνδεδεμένες με το κέντρο επιχειρήσεων. Από την άλλη πλευρά υπάρχει η μονάδα υποστήριξης, η επιτελική ομάδα του κέντρου επιχειρήσεων που λαμβάνει τα στοιχεία από το πεδίο, τα επεξεργάζεται, τα διασταυρώνει, τα αξιολογεί και βοηθάει τους ελεγκτές με οδηγίες και δεδομένα ώστε να προχωρήσει πιο βαθιά ο έλεγχος.
Ετσι κι εδώ. Τα κλιμάκια των ελεγκτών επισκέφθηκαν ταυτόχρονα όλους τους εμπλεκομένους στην υπόθεση του γάμου και ο έλεγχος διεξαγόταν παράλληλα. Ανά πάσα στιγμή από το κέντρο μπορούσαν να υποστηρίξουν τους ελεγκτές σε ότι χρειάζονταν για να «δέσουν» τους ελεγχομένους. Αναζητήθηκαν φορολογικοί μηχανισμοί, αποδείξεις, αλλά μάταια, καθώς δεν είχε εκδοθεί σχεδόν τίποτα.
Η παραπάνω διαδικασία δείχνει ότι ο έλεγχος έχει αλλάξει ριζικά. Στο παρελθόν καλούνταν ο ελεγχόμενος για εξηγήσεις και μετά ξεκινούσαν ο έλεγχος και η αναζήτηση περιουσιακών στοιχείων, που κρατούσαν πολλούς μήνες. Περίμεναν από τις τράπεζες να στείλουν στοιχεία, τα οποία έφθαναν έπειτα από ένα μήνα, ενώ κάποιες ενδεχομένως να μην απαντούσαν ποτέ.
Στην εν λόγω υπόθεση για κάθε εμπλεκόμενο δημιουργήθηκε αναλυτικός φάκελος με όλα τα στοιχεία. Η ΑΑΔΕ ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει όσους με τον έναν ή τον άλλον τρόπο εμπλέκονταν στον «γάμο της χρονιάς». Πλέον οι ελεγκτές μπορούν να αντλούν στοιχεία από τις τράπεζες για τις καταθέσεις και τα εμβάσματα, την κεφαλαιαγορά, από τις «ΔΕΚΟ» προκειμένου να διαπιστώσουν το ύψος των λογαριασμών που πληρώνουν, από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (επίσης για τους λογαριασμούς), τα ομόλογα που πιθανόν κατέχουν και τις μετοχές κ.λπ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι ελεγχόμενοι κλήθηκαν από την ΑΑΔΕ να διατυπώσουν τις απόψεις τους. Πολλοί από τους επαγγελματίες δήλωσαν ότι όλα είχαν γίνει δωρεάν. Από τον τραγουδιστή, το νυφικό, τα στέφανα κ.λπ. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση δεν υπήρχαν τα απαραίτητα παραστατικά ακόμη και για τη δωρεά (απόδειξη αυτοπαράδοσης).
Πλούσια τα ευρήματα των ελέγχων σε όσους οργάνωσαν τον γάμο
• Ο γνωστός τραγουδιστής, που τραγούδησε στο πάρτι του γάμου, δεν διαβίβασε μέσω myDATA τιμολόγιο για τη συγκεκριμένη εμφάνιση. Επιπλέον βρέθηκε τα προηγούμενα χρόνια να δηλώνει εισοδήματα της τάξης των 10.000 ευρώ, όταν στην προσωπική του σελίδα στο Facebook υπάρχει πλήθος εμφανίσεών του σε νυχτερινά κέντρα σε όλη την Ελλάδα.
• Το πρόσωπο που ανέλαβε τον σχεδιασμό του γάμου (wedding planner) –που αυτοπροβάλλεται ως planner επωνύμων και ότι συμμετέχει σε εταιρεία που οργανώνει γαμήλιες δεξιώσεις και βαπτίσεις– δεν συμμετέχει φορολογικά σε κάποια επιχείρηση, ούτε έχει κάνει έναρξη δραστηριότητας μέσω ατομικής επιχείρησης.
• Η εταιρεία νυφικών δεν φαίνεται να έχει εκδώσει παραστατικό για τα ρούχα που έφτιαξε. Για το διάστημα που έγινε ο γάμος προκύπτει έκδοση δέκα αποδείξεων, μέσου ποσού 300 ευρώ. H επιχείρηση έχει συσσωρευμένες ζημίες άνω των 160.000 ευρώ από το 2018 και μετά.
• Το κτήμα που έγινε ο γάμος έχει εκδώσει ένα παραστατικό ύψους 3.000 ευρώ την ημερομηνία τέλεσης του γάμου. Από το 2019, που έκανε έναρξη η επιχείρηση, έχει συσσωρεύσει ζημίες άνω των 200.000 ευρώ (κάθε χρήση της είναι ζημιογόνος). Εμφανίζεται να ενοικιάζει ακίνητο, με ετήσιο μίσθωμα που ξεπερνάει τις 55.000 ευρώ.
• Η ατομική επιχείρηση παρασκευής της γαμήλιας τούρτας φαίνεται να εξέδωσε ένα παραστατικό 1.000 ευρώ που, λόγω ημερομηνίας έκδοσης, ενδέχεται να σχετίζεται με τον γάμο. Ωστόσο πρόκειται για επιχείρηση παρασκευής cupcakes και ιδιαίτερα εντυπωσιακών/θεματικών γλυκών και τουρτών για γενέθλια, γάμους και βαπτίσεις, που παρά την έντονη αναγνωρισιμότητά της μέσω της παρουσίας της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν έχει εμφανίσει ποτέ κέρδη από τη λειτουργία της και μετά, αλλά αντιθέτως συσσωρεύει ζημίες άνω των 300.000 ευρώ. Σε κάθε φορολογική δήλωση εισοδήματός της από το 2019 και μετά, για να δικαιολογηθούν οι δαπάνες του φυσικού προσώπου, είτε έχει συμπληρωθεί ο κωδικός της ανάλωσης κεφαλαίου, είτε ο κωδικός της πώλησης περιουσιακών στοιχείων / λήψης δανείων, είτε και οι δύο μαζί.
• Η επιχείρηση που παρείχε τα σερβίτσια της δεξίωσης δεν έχει ταμειακή, ούτε διαβιβάζει στοιχεία μέσω myDΑΤΑ. Δεν προκύπτει λοιπόν η διαβίβαση κάποιου παραστατικού που να σχετίζεται με τη γαμήλια δεξίωση. Για το 2022 εμφάνισε τζίρο κάτω των 6.000 ευρώ και ζημία περίπου 9.000 ευρώ, τη στιγμή που από τη σελίδα της επιχείρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκύπτει ότι έχει αναλάβει το υψηλής αισθητικής «art de la table» σε πλήθος δεξιώσεων.
• Το κομμωτήριο που επιμελήθηκε το χτένισμα της νύφης δεν έχει φορολογικό μηχανισμό. Από το myDΑΤΑ προκύπτουν μόνο κάποια τιμολόγια προς επιχειρήσεις, άρα και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχουν ενδείξεις τιμολόγησης των υπηρεσιών που παρασχέθηκαν στη νύφη. Οι ιστοσελίδες που διατηρεί η επιχείρηση στα social media περιέχουν πλήθος χτενισμάτων σε γάμους, που έχει αναλάβει η επιχείρηση. Οι φορολογικές δηλώσεις της, κατά την τελευταία τριετία, δεν εμφανίζουν έσοδα.
Σχεδόν όλοι οι επαγγελματίες υποστήριξαν ότι προσέφεραν δωρεάν τις υπηρεσίες τους λόγω φιλικών σχέσεων με τους νεονύμφους.
• Η ατομική επιχείρηση που ανέλαβε το μακιγιάζ της νύφης δεν φαίνεται να έχει εκδώσει παραστατικό για τις υπηρεσίες της. Διατηρεί προσωπική ιστοσελίδα, από την οποία προκύπτει μια τελείως άλλη εικόνα για το πραγματικό ύψος των εσόδων της, ενώ από τη σελίδα της στο Instagram προκύπτουν πάρα πολλές δουλειές που έχει αναλάβει στο παρελθόν. Το 2022 δήλωσε ακαθάριστα έσοδα (τζίρο) λίγο πάνω από 8.000 ευρώ.
• Από το ανθοπωλείο έχει εκδοθεί ένα παραστατικό 490 ευρώ που ίσως σχετίζεται με τον γάμο, λόγω ημερομηνίας. Η επιχείρηση δήλωσε ακαθάριστα έσοδα 239.000 ευρώ τo 2022, με ζημίες χρήσης λίγο κάτω από τα 10.000 ευρώ.
• Tο κοσμηματοπωλείο από το οποίο αγοράστηκε το γαμήλιο δαχτυλίδι δεν διαβιβάζει στοιχεία πώλησης, ούτε μέσω eSend, αλλά ούτε και μέσω myDΑΤΑ. Συνεπώς δεν εντοπίστηκε παραστατικό για το δαχτυλίδι. Το συνολικό άθροισμα των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης από το 2017 και μετά είναι περίπου 3.000 ευρώ.
• Η ατομική επιχείρηση που ανέλαβε τη φωτογράφηση δεν χρησιμοποιεί ταμειακή και από το myDΑΤΑ δεν προκύπτει διαβίβαση παραστατικού παροχής υπηρεσιών για τις υπηρεσίες φωτογράφησης που πρόσφερε στον γάμο. Τα ακαθάριστα έσοδα που δηλώνει από το 2017 και μετά κυμαίνονται μεταξύ 8.500 και 11.000 ευρώ περίπου. Στη δήλωση του 2022, προκειμένου να δικαιολογήσει την αγορά ακινήτου περίπου 200.000 ευρώ, συμπλήρωσε ποσό ανάλωσης κεφαλαίου μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από το αρχείο της ΑΑΔΕ.
• Ο dj του γάμου έχει κάνει διακοπή της ατομικής του επιχείρησης από το 2011 και δεν συμμετέχει σε κάποια εταιρεία. Παρότι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμφανίζεται ως dj σε πλήθος εκδηλώσεων, τα δηλούμενα εισοδήματά του από μισθωτή εργασία για το 2022 και το 2021 είναι λίγο άνω των 3.000 ευρώ, ενώ για το 2020 και το 2019 είναι κάτω των 2.000 ευρώ.
• Το πρόσωπο που διακόσμησε με μπαλόνια τον χώρο της γαμήλιας δεξίωσης εμφανίζεται ως υπεύθυνος επιχείρησης η οποία λειτουργεί υπό άγνωστο φορολογικό καθεστώς, ενώ το πρόσωπο ούτε είναι επιτηδευματίας, ούτε συμμετέχει σε κάποια εταιρεία. Δεν δηλώνει εισοδήματα, παρά το πλούσιο φωτογραφικό υλικό από χώρους, τη διακόσμηση των οποίων φαίνεται να έχει επιμεληθεί.
• Η ατομική επιχείρηση δημοσίων σχέσεων που ανέλαβε την προβολή του γάμου δεν προέκυψε να διαβίβασε παραστατικό προς το ζευγάρι για τις υπηρεσίες της.
Οπως αναφέρει ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης στην «Κ», «για την ΑΑΔΕ δεν υπάρχει φοροδιαφυγή διασήμων και μη, όπως δεν υπάρχει φοροδιαφυγή “lifestyle” – όσο κι αν οι περιπτώσεις που έρχονται στη δημοσιότητα προσελκύουν το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης. Οπως έχει τονίσει επανειλημμένως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η φοροδιαφυγή είναι μια συλλήβδην αντικοινωνική συμπεριφορά. Και ως τέτοια τίθεται στο μικροσκόπιο των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Μάλιστα, με τα προηγμένα ψηφιακά εργαλεία που έχουμε πλέον στη διάθεσή μας και αξιοποιούμε όλο και πιο εντατικά, όλο και πιο αποτελεσματικά, οι επιτυχίες της ΑΑΔΕ είναι διαδοχικές και εντυπωσιακές. Διερευνούμε διεξοδικά κάθε υπόνοια φοροδιαφυγής, διεξάγουμε άμεσα διασταυρώσεις στοιχείων, προσπαθούμε να μην αφήνουμε καμία πληροφορία ανεκμετάλλευτη, από όπου κι αν προέρχεται. Με τελικό και υπέρτατο στόχο να αποδώσουμε στον ελληνικό λαό τα διαφεύγοντα φορολογικά έσοδα. Αυτό επιτάσσει το καθήκον μας, στο πλαίσιο της μεγάλης προσπάθειας για την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης στην ελληνική κοινωνία».
Πηγή kathimerini.gr