Tην απομάκρυνση από την Μαρίνα Μανδρακίου τριών επικίνδυνων παροπλισμένων πλοίων, συμπεριλαμβανομένου και του πλοίου το “ΔΕΛΦΙΝΙ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΛΠΙΔΑΣ”, ιδιοκτησίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ζήτησε από τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου και δήμαρχο Ρόδου κ. Στάθη Κουσουρνά, ο πρόεδρος της εταιρείας “Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή” κ. Γ. Σπανός.
Στην επιστολή, που κοινοποιήθηκε στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικο, ο οποίος χθες διέταξε την άμεση διεκπεραίωσή της, αναφέρονται τα εξής:
“Κύριε Πρόεδρε
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και μέχρι το ΤΑΙΠΕΔ να υπογράψει σύμβαση για την παραχώρηση εκμετάλλευσης του τουριστικού λιμένα Μανδρακίου την αρμοδιότητα διαχείρισης έχει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου.
Στο πλαίσιο αυτό κατ’ επανάληψη σας έχουμε θέσει εγγράφως το θέμα της απομάκρυνσης των επί μακρόν ακινητοποιημένων ή παροπλισμένων πλοίων που ελλιμενίζονται σ’ αυτό, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του νόμου 2881/2001 περί ανέλκυσης ναυαγίων και ασφάλισης πλοίων.
Σας υπενθυμίζουμε συγκεκριμένα ότι στα άρθρα 3 και 5 ο ανωτέρω νόμος εξουσιοδοτεί τόσο τον φορέα διαχείρισης όσο και τη Λιμενική Αρχή Ρόδου να προβαίνουν στις απαιτούμενες ενέργειες για την απομάκρυνση των επικίνδυνων πλοίων λόγω ακινησίας.
Ειδικότερα στο άρθρο 5 παρ.1 ορίζεται ότι ο κύριος ή ο εφοπλιστής πλοίου το οποίο παραμένει στην περιοχή λιμένα …χωρίς άδεια και εμποδίζει την προσόρμιση, την αγκυροβολιά, την παραλαβή, την κίνηση και γενικά τη λειτουργία του ή την ελεύθερη ναυσιπλοΐα ή την προσέγγιση στην ακτή ή την άσκηση ναυτικών ή άλλων δραστηριοτήτων υποχρεούται να το απομακρύνει χωρίς καθυστέρηση και να εξαλείψει κάθε επιβλαβή από αυτό συνέπεια σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις”.
Στο άρθρο 5 παρ. 2 του ιδίου νόμου, επίσης, ορίζεται ακόμα ότι αν ο υπόχρεος αδρανήσει ο Οργανισμός, δηλαδή ο φορέας διαχείρισης, ή η Λιμενική Αρχή μπορεί να το μετακινήσει προσωρινά.
Στο άρθρο 5 παρ. 3 ορίζεται, επίσης, ότι αν το πλοίο παραμείνει στην προσωρινή θέση περισσότερο από 6 μήνες χωρίς ο κύριος ή ο εφοπλιστής να το χρησιμοποιήσει κατά τον προορισμό του ή να ενεργήσει εμφανείς υλικές πράξεις πρόσφορες για τη χρησιμοποίηση του και αν η θέση που καταλαμβάνει είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση άλλων πλοίων ο Οργανισμός ή η Λιμενική Αρχή προσκαλεί εγγράφως τον κύριο ή κατά την κρίση τους και τον εφοπλιστή, να το απομακρύνει και να εξαλείψει κάθε επιβλαβή συνέπεια, ορίζοντας εύλογη κατά περίπτωση προθεσμία που δεν μπορεί να υπερβεί τον ένα (1) μήνα και δηλώνοντας συγχρόνως ότι σε διαφορετική περίπτωση θα προβεί για λογαριασμό του στην εκποίηση του πλοίου με ανοικτό πλειοδοτικό διαγωνισμό για να απομακρυνθεί αυτό από τον πλειοδότη”.
Δυστυχώς, παρά τη σαφήνεια των διατάξεων του νόμου 2881/2001 τα επικίνδυνα παροπλισμένα πλοία “ΣΥΜΗ II”, “ΚΑΤΕΡΙΝΑ” και το “ΔΕΛΦΙΝΙ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΛΠΙΔΑΣ” παραμένουν στον τουριστικό λιμένα Μανδρακίου σχεδόν επί τέσσερα χρόνια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια του, πέραν του γεγονότος ότι το Δημοτικό Λιμενικό ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου στις θέσεις που καταλαμβάνουν θα μπορούσε να φιλοξενεί τουριστικά σκάφη και να έχει σημαντικά έσοδα δεδομένου ότι η μαρίνα στο Ζέφυρος δεν έχει λειτουργήσει ακόμα.
Να σας υπενθυμίσουμε ακόμα ότι βάσει του Γενικού και Ειδικού Κανονισμού που ισχύει για τον τουριστικό λιμένα Μανδρακίου δεν επιτρέπεται ο ελλιμενισμός πλοίων άνω των 30 μέτρων, όπως είναι τα ανωτέρω επικίνδυνα παροπλισμένα πλοία.
Ελπίζουμε ότι αυτήν την φορά θα εφαρμόσετε άμεσα τα προβλεπόμενα από τον νόμο και δεν θα απεμπολήσετε τα πραγματικά συμφέροντα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου στον βωμό του πολιτικού κόστους και των προσωπικών σας πολιτικών επιδιώξεων.
Μετά τιμής,
Γεώργιος Σπανός
Πρόεδρος “Dodekanisos Seaways”