Σε εξέλιξη βρίσκεται η Σύνοδος Κορυφής των ηγετών των 27 κρατών-μελών της ΕΕ που διεξάγεται μέσω τηλεδιάσκεψης. Η επιτάχυνση της έγκρισης των εμβολίων και των εμβολιασμών, οι μεταλλάξεις, το πιστοποιητικό εμβολιασμού αλλά και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις βρίσκονται επί τάπητος.
Όπως μεταδίδει ο επικεφαλής ανταποκριτής του Politico, David Herszenhorn, ο Κυριάκος Μητσοτάκης προέτρεψε τους ηγέτες των 27 να καταλήξουν άμεσα σε συμφωνία για τα πιστοποιητικά εμβολιασμού τονίζοντας πως “το συντομότερο που θα καταλήξουμε σε συμφωνία, το καλύτερο” καθώς όπως σημείωσε σε διαφορετική περίπτωση “θα το κάνει για εμάς ο ιδιωτικός τομέας.
Παράλληλα Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν ανέφερε νωρίτερα με ανάρτησή της στο τουίτερ ότι θα ζητήσει από τους ηγέτες της ΕΕ:
• Την εφαρμογή της σύστασης για περιορισμούς στην ελεύθερη κυκλοφορία
•Την εξεύρεση μιας κοινής προσέγγισης στα πιστοποιητικά εμβολιασμού, καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι
Προς επεξεργασία το σχέδιο για διαβατήρια εμβολιασμού – Προσπάθεια διάσωσης της τουριστικής σεζόν
Οι αρχηγοί των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να συμφωνήσουν να εργαστούν για ένα σχέδιο έκδοσης πιστοποιητικών εμβολιασμού για τους πολίτες της ΕΕ που έχουν εμβολιαστεί κατά της Covid-19, σε μια προσπάθεια διάσωσης της ερχόμενης τουριστικής σεζόν.
Η επιβολή lockdown για την αντιμέτωπιση της πανδημίας του νέου κορονοϊού επέφερε πέρσι τη βαθύτερη οικονομική ύφεση στο μπλοκ των 27, πλήττοντας δυσανάλογα σκληρά τις νότιες χώρες μέλη, όπου οι οικονομίες εξαρτώνται πολύ περισσότερο από επισκέψεις τουριστών.
Με τη διάθεση εμβολίων κατά της Covid-19, να επιταχύνεται σταδιακά, ορισμένες κυβερνήσεις, όπως η ελληνική και η ισπανική, πιέζουν για γρήγορη υιοθέτηση ενός πανευρωπαϊκού πιστοποιητικού για όσους έχουν ήδη εμβολιαστεί, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να ταξιδέψουν ξανά. Ωστόσο, άλλες χώρες, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, εμφανίζονται πιο διστακτικές, καθώς αξιωματούχοι τονίζουν ότι το σχέδιο αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει μια de facto υποχρέωση εμβολιασμού και θα εισαγάγει διακρίσεις για όσους δεν μπορούν ή δεν θα λάβουν το εμβόλιο.
Η Γαλλία, όπου η αντιεμβολιαστική τάση είναι ιδιαίτερα ισχυρή και όπου η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να μην καταστήσει τους εμβολιασμούς υποχρεωτικούς, θεωρεί την ιδέα των διαβατηρίων εμβολιασμού “πρόωρη”, δήλωσε σήμερα ένας Γάλλος αξιωματούχος. Απαιτείται εργασία για τις λεπτομέρειες του σχεδίου, όπως αν πρέπει το πιστοποιητικό να εκδίδεται σε ψηφιακή μορφή, αν θα είναι αποδεκτό σε όλο τον κόσμο και σε ποιο στάδιο της διαδικασίας εμβολιασμών με διδοσικά εμβόλια, θα πρέπει να εκδοθεί το πιστοποιητικό.
Τα νομικά “αγκάθια”
Αξιωματούχοι σημειώνουν ότι η ΕΕ συνεργάζεται με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορέων (IATA), η οποία επιθυμεί την αναζωογόνηση των αεροπορικών ταξιδιών, με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ).
Ωστόσο, τα ταξίδια με πιστοποιητικά εγείρουν επίσης νομικά ζητήματα, ανέφεραν αξιωματούχοι, καθώς εκείνοι που βρίσκονται στο τέλος της σειράς στα προγράμματα εμβολιασμών θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι η ελευθερία μετακίνησης τους περιορίζεται άδικα από τις συχνά πολύμηνες αναμονές για χορήγηση ενός εμβολίου.
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι επισημαίνουν επίσης ότι δεν υπάρχει ακόμη καμιά οδηγία από υπηρεσίες του ΠΟΥ και της ΕΕ για το κατά πόσον οι άνθρωποι που έχουν λάβει και τις δύο δόσεις ενός εμβολίου κατά της Covid-19 μπορούν ακόμα να είναι φορείς του νέου κορονοϊού και να μολύνουν άλλους, ακόμη και αν οι ίδιοι δεν είναι πλέον ευάλωτοι.
Δεν είναι επίσης σαφές αν όσοι έχουν ήδη νοσήσει από τον ιό παραμένουν μολυσματικοί, για πόσο καιρό έχουν ανοσία και κατά πόσον και αυτοί θα μπορούν να λάβουν πιστοποιητικά. “Υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα που δεν γνωρίζουμε”, υπογράμμισε ένας ανώτερος αξιωματούχος κράτους μέλους του ευρωπαϊκού μπλοκ. “Χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο για να φτάσουμε σε μια κοινή γραμμή”, πρόσθεσε.
Ωστόσο δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια για χώρες του ευρωπαϊκού νότου, όπου ο κλάδος φιλοξενίας πρέπει να γνωρίζει τι πρέπει να προετοιμάσει τους επόμενους μήνες. Παρά την επίσημη στάση ότι όλες οι κυβερνήσεις της ΕΕ θέλουν να επιλύσουν μαζί το ζήτημα, ορισμένες χώρες ενδέχεται να αποφασίσουν να κινηθούν ταχύτερα μεμονωμένα.
Πηγή: thetoc.gr