Συνέντευξη στον
Δημήτρη Γκαρτζώνη
Σήμερα ανοίγει επίσημα η τουριστική περίοδος με τους επισκέπτες από την Αυστρία να κάνουν… ποδαρικό. Σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, κ. Γιώργος Ματσίγκος, δηλώνει ότι η φετινή σεζόν θα είναι καλή καθώς οι τουριστικές αφίξεις αναμένεται να κινηθούν ανοδικά. Σημειώνει ωστόσο ότι η πρόωρη έναρξη σύμφωνα με τα συνήθη δεδομένα είναι συγκυριακή και δεν μπορεί να υποστηρίξει κανείς ότι υπάρχει μία επί της ουσίας προσπάθεια για την επέκταση της διάρκειας της τουριστικής περιόδου.
Αναφέρεται τέλος στην έρευνα ποιότητας που διεξήγαγε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου σε συνεργασία με το Αμερικανικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης σημειώνοντας ότι αυτή η προσπάθεια θα έχει συνέχεια. Δηλώνει, τέλος, ότι στις 14 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη ημερίδα ποιότητας του Συλλόγου με εκλεκτούς προσκεκλημένους.
• Κύριε Ματσίγκο σήμερα ανοίγει επίσημα η τουριστική σεζόν. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την έκβασή της;
Οι εκτιμήσεις για την φετινή τουριστική σεζόν είναι καλές. Είναι θετικό το γεγονός ότι η σεζόν ξεκινά από τα τέλη του Μαρτίου, βέβαια η πρόωρη έναρξη είναι συγκυριακή καθώς το καθολικό Πάσχα γιορτάζεται φέτος την 1η Απριλίου και το Εβραϊκό στις 29 Μαρτίου. Γι’ αυτό κάποιοι τουρ οπερέιτορς και αεροπορικές εταιρείες έχουν ξεκινήσει τα προγράμματά τους νωρίτερα. Οι προβλεπόμενες αεροπορικές θέσεις παρουσιάζουν αύξηση και πιστεύω ότι οι αφίξεις θα έχουν θετικό πρόσημο. Δεν περιμένουμε βέβαια μεγάλα ποσοστά, δεν μπορεί να είναι διψήφιο το ποσοστό, τουλάχιστον όχι αν δεν επιμηκυνθεί η σεζόν.
Θέλω να προσθέσω ότι έχουμε ανάγκη αυτή την αύξηση των αφίξεων καθώς προβλέπεται να έχουμε 6.000 νέες κλίνες, επίσημα και ίσως άλλες 3.000 με 4.000 ανεπίσημα. Ευελπιστούμε ότι θα έχουμε τουλάχιστον 160.000 με 180.000 επιπλέον αφίξεις για να καλύψουμε την αυξημένη προσφορά κλινών.
• Μπορούμε να μιλάμε φέτος για μία επιμηκυμένη σεζόν; Είναι γεγονός ότι ανοίγει νωρίτερα, απ’ ότι συνήθως…
Παρόλο που έχουν γίνει αρκετές ενέργειες και συζητήσεις, υπάρχουν αρκετές υποσχέσεις, δεν έχουμε κάτι χειροπιαστό, τουλάχιστον όχι μέχρι στιγμής. Αυτό που ισχύει, είναι ότι λόγω του Πάσχα, η σεζόν ανοίγει στις 25 Μαρτίου και φαίνεται να κλείνει στις 8 Νοεμβρίου. Το ζητούμενο όμως είναι τι θα γίνει του χρόνου που το Καθολικό Πάσχα είναι στις 21 Απριλίου. Θα ξεκινήσουν οι πτήσεις από το Μάρτιο ή μία εβδομάδα πριν από το Πάσχα;
• Ποιες αγορές θα κάνουν τη διαφορά; Ποιες θα κινηθούν δυναμικά και ποιες πτωτικά;
Απ΄ό,τι φαίνεται, η Γερμανία και η Αγγλία θα είναι οι δύο πιο δυνατές αγορές. Στα περσινά επίπεδα αναμένεται να κυμανθούν οι αφίξεις από τα σκανδιναβικά κράτη. Αυξητική τάση παρουσιάζει και η αγορά της Πολωνίας. Πέρυσι φιλοξενήσαμε 106.000 Πολωνούς και αν φέτος αυξηθούν οι αφίξεις κατά 20%, όπως προβλέπεται, τότε η Πολωνία θα ξεπεράσει και τη ρωσική αγορά! Πτωτικά ή τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα θα κυμανθούν οι αφίξεις από τη Ρωσία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει αυξημένος ανταγωνισμός. Έχουν ανοίξει τα προγράμματα από Τουρκία, Τυνησία και Αίγυπτο… Οι μεγαλύτεροι τουρ οπερέιτορς που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και διακινούν τον τουρισμό από τη Ρωσία είναι τούρκικων συμφερόντων. Συνεπώς πιστεύω ότι θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός με την Τουρκία.
• Πόσο θα μας επηρεάσει η άνοδος της τουριστικής αγοράς της Τουρκίας και της Βορείου Αφρικής;
Εφόσον δεν υπάρξει κάποια απρόβλεπτη εξέλιξη, από το 2019 θα είναι εντονότερος ο ανταγωνισμός. Οπωσδήποτε το γεγονός ότι οι αγορές της Τυνησίας, της Αιγύπτου και της Τουρκίας είναι οικονομικότερες σε σύγκριση με την Ελλάδα που η υψηλή φορολογία δεν αφήνει πολλά περιθώρια για να ρίξουμε τις τιμές στα επίπεδα των ανταγωνιστών μας, δημιουργεί πρόβλημα. Διαφορετικά, οι επιχειρήσεις θα λειτουργούν χωρίς κανένα οικονομικό όφελος και δεν θα έχουν κανένα περιθώριο για να επενδύουν σε ανακαινίσεις και συνεπώς στην αύξηση της ποιότητας…
• Κύριε Ματσίγκο, η έρευνα ποιότητας που πραγματοποίησε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου με το Αμερικανικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης εξήγαγε χρήσιμα συμπεράσματα. Πώς αξιοποιούνται πλέον αυτά; Πώς μπορούν να τα εκμεταλλευτούν οι φορείς;
Πιστεύω ότι το μήνυμα πέρασε. Πρέπει να κάνουμε αρκετά για να αυξήσουμε την ποιότητα του προορισμού συνολικά. Όπως φάνηκε υπάρχει υψηλό επίπεδο ικανοποίησης για τις υπηρεσίες που προσφέρονται εντός των ξενοδοχείων, ενώ οι υπηρεσίες εκτός ξενοδοχείων βαθμολογούνται χαμηλότερα. Πρέπει να εστιάσουμε στις υποδομές, στην καθαριότητα, στις συγκοινωνίες και γενικά στις υπηρεσίες που αναζητούν οι επισκέπτες μας.
Με την ευκαιρία θέλω να ανακοινώσω ότι στις 14 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη ημερίδα ποιότητας του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων της Ρόδου με προσκεκλημένους εκπροσώπους μεγάλων τουρ οπρέιτορς, του ΣΕΤΕ, μεγάλων αλυσίδων ξενοδοχείων, διάσημους σεφ καθώς και αρκετούς καθηγητές πανεπιστημίου. Θα συζητήσουμε που πρέπει να εστιάσει ο προορισμός ώστε να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες. Παράλληλα, θα εξεταστεί η προοπτική για μία καμπάνια προβολής και διαφήμισης, αφού θα έχουμε μαζί μας αξιόλογους καθηγητές πανεπιστημίων από την Ευρώπη.
Εντός των ημερών θα ανακοινώσουμε τα ονόματα των ομιλητών, οι οποίοι είναι όλοι πολύ αξιόλογοι. Πιστεύω ότι τα συμπεράσματα που θα εξαχθούν από την ημερίδα θα είναι σημαντικά και θα βοηθήσουν στην περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας του προορισμού. Να αναφέρω επίσης ότι στις 13 Απριλίου θα γίνει ένα σεμινάριο, το πρόγραμμα του οποίου θα ανακοινωθεί σύντομα. Το σεμινάριο θα είναι κλειστό, ενώ η ημερίδα ανοιχτή για να την παρακολουθήσει όποιος επιθυμεί.
• Θα έχει συνέχεια η έρευνα ποιόητας;
Η έρευνα θα έχει συνέχεια. Θα προστεθούν δύο ερωτήσεις που διαπιστώθηκε ότι έλειπαν. Η μία ερώτηση έχει να κάνει με το πού ξοδεύουν τα χρήματά τους εκτός ξενοδοχείου οι επισκέπτες μας. Θα προσπαθήσουμε να αντλήσουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό. Επίσης θα προσθέσουμε ένα υποερώτημα στην κύρια ερώτηση για την πηγή πληροφόρησής των επισκεπτών γύρω από τον προορισμό. Συγκεκριμένα θα ρωτάμε στο εξής μέσω ποιου «καναλιού» έκλεισαν το πακέτο τους, αν το έκλεισαν δηλαδή μέσω κάποιου τουρ οπερέιτορ, διαδικτυακά, ή απευθείας από τα ξενοδοχεία.
Από την επόμενη εβδομάδα ευελπιστούμε ότι θα ξεκινήσουμε να μοιράζουμε τα ερωτηματολόγια ώστε να έχουμε αποτυπωμένη και την άποψη των επισκεπτών του Απριλίου που δεν προλάβαμε να καταγράψουμε πέρυσι.