• Το υδατοδρόμιο στο Μανδράκι της Ρόδου μένει καθηλωμένο • Παρά τις θετικές εισηγήσεις και εγκρίσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Ναυτιλίας μπλόκαρε την ίδρυση του υδατοδρομίου λόγω σοβαρών κινδύνων για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Μία υπόθεση που ξεκίνησε με θετικές προοπτικές και εξελίξεις για τη δημιουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι του Μανδρακίου της Ρόδου, φαίνεται πως προσκρούει σε ισχυρά εμπόδια. Παρότι μέχρι το καλοκαίρι του 2024 είχαν προχωρήσει σημαντικές εγκρίσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού, τον Αύγουστο του 2024 και έπειτα, οι εξελίξεις πήραν διαφορετική τροπή, οδηγώντας το Υπουργείο Ναυτιλίας και το Λιμενικό Σώμα να μπλοκάρουν το έργο επικαλούμενοι λόγους ασφαλείας και λειτουργικούς κινδύνους.
Η αισιοδοξία του καλοκαιριού
Στις 9 Αυγούστου 2024, η ειδησεογραφία μιλούσε για σημαντική πρόοδο στο έργο. Μετά από διαδοχικές συνεδριάσεις και θετικές εισηγήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, το Υπουργείο Πολιτισμού ενέκρινε τη μεταφορά των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για την αδειοδότηση. Παράλληλα, είχε ήδη εγκριθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, και το μόνο που απέμενε ήταν η κατάθεση μελέτης από την ανάδοχο εταιρεία “Water Airports” για την τελική διαμόρφωση των υποδομών στο ιστορικό κτήριο του Ναυτικού Ομίλου.
Η λειτουργία του υδατοδρομίου χαρακτηρίστηκε από τις αρχές ως “παράγοντας με θετικό πρόσημο”, κυρίως λόγω της δυνατότητας ενδοδωδεκανησιακής σύνδεσης, αλλά και της αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου. Μάλιστα, επισημάνθηκε η εγγύτητα του σημείου στο ιστορικό κέντρο και στα πολιτιστικά μνημεία του νησιού, κάτι που ενίσχυε το τουριστικό αφήγημα.
Η αντίδραση του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού
Ωστόσο, στις 20 Μαρτίου 2025, όλα άλλαξαν. Σύμφωνα με το επίσημο έγγραφο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο επικαλείται σωρεία γνωμοδοτήσεων από το Λιμενικό και τις υπηρεσίες λιμενικής πολιτικής, δεν δόθηκε η απαραίτητη θετική γνώμη για την ίδρυση του υδατοδρομίου.
Οι λόγοι:
• Έλλειψη τελικής απόφασης ίδρυσης από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, παρά μόνο παραχώρηση χώρου.
• Κυκλοφοριακή συμφόρηση στη θαλάσσια περιοχή του Μανδρακίου, που ήδη φιλοξενεί ημερόπλοια, ιδιωτικά σκάφη, επαγγελματικά τουριστικά, κρουαζιερόπλοια και πλοία της γραμμής Ρόδου–Τουρκίας.
• Παράλληλη χρήση της περιοχής από τον Ναυτικό Όμιλο Ρόδου για μαθήματα ιστιοπλοΐας.
• Γειτνίαση με την παραλία “Έλλη”, πολυσύχναστο χώρο με θαλάσσια σπορ.
• Μεταβλητές και επικίνδυνες καιρικές συνθήκες, ειδικά το χειμώνα, με ανέμους έως 9 μποφόρ και κύματα άνω των δύο μέτρων, που κάνουν την προσθαλάσσωση υδροπλάνων επισφαλή.
Η Λιμενική Αρχή Ρόδου ήταν κάθετη: το υδατοδρόμιο στο Μανδράκι θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως σχεδιάστηκε.
Ένα έργο στον αέρα
Η αντίφαση μεταξύ των εγκρίσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και της αρνητικής στάσης του Υπουργείου Ναυτιλίας καθιστά το μέλλον του έργου εξαιρετικά αβέβαιο. Το υδατοδρόμιο παραμένει χωρίς άδεια ίδρυσης, παρότι συγκέντρωσε θετικές εισηγήσεις και έχει ήδη λάβει πράσινο φως από πλευράς περιβάλλοντος και πολιτιστικής κληρονομιάς.
Είναι χαρακτηριστικό πως, ενώ το ΥΠΠΟ επεσήμανε ότι η ύπαρξη υδατοδρομίου μπορεί να ενισχύσει την επισκεψιμότητα μνημείων και να συμβάλει στην τοπική οικονομία, το Λιμενικό επικεντρώνεται σε πρακτικά θέματα κυκλοφορίας, ασφάλειας και επιχειρησιακής δυσκολίας.
Τι απομένει
Η “Water Airports” οφείλει να καταθέσει πλήρη μελέτη διαμόρφωσης για τις υποστηρικτικές εγκαταστάσεις, ενώ το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο πρέπει να εκδώσει νέα, πλήρη απόφαση ίδρυσης – όχι μόνο παραχώρησης χώρου. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει κοινός βηματισμός μεταξύ ΥΠΠΟ και ΥΝΑΝΠ, ώστε να επιλυθούν οι διαφοροποιήσεις στην προσέγγιση. Η Ρόδος, με τεράστιες δυνατότητες στον τουρισμό και τη διασύνδεση των νησιών, θα μπορούσε να επωφεληθεί σημαντικά από ένα λειτουργικό υδατοδρόμιο. Ωστόσο, το εγχείρημα χρειάζεται σαφή σχεδιασμό, κοινή στρατηγική και πάνω απ’ όλα πολιτική βούληση.