Ειδήσεις

Ο θαλάσσιος τουρισμός φέρνει πιο κοντά Κίνα και Ελλάδα

‘ Αρθρο του Zou Xiaoli Πρέσβη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα.

Προχθές, το κρουαζιερόπλοιο Costa Atlantic βρέθηκε αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Πειραιά και οι 700 επιβάτες του ήταν από την Κίνα, με το μεγαλύτερο άτομο στην ηλικία των 93 ετών και το μικρότερο μόνο τριών μηνών. Αυτό ήταν το πρώτο ταξίδι που διοργάνωσε η ιταλική εταιρεία Costa έπειτα από 7 χρόνια παρουσίας στην κινεζική αγορά. Πλέον, η ιταλική εταιρεία αποφάσισε να φέρει το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο κρουαζιερόπλοιο χωρητικότητας 4.000 ατόμων στην κινεζική αγορά.

Τα τελευταία χρόνια, πολλοί Κινέζοι ταξιδεύουν στο εξωτερικό για τουρισμό και ο αριθμός τους το 2014 ξεπέρασε τα 100 εκατ. με κατά κεφαλήν δαπάνη 3.000 δολαρίων, που είναι και η υψηλότερη παγκοσμίως. Οι νεαροί και οι ηλικιωμένοι έχουν γίνει οι βασικές δυνάμεις του τουρισμού στο εξωτερικό. Ο τρόπος τουρισμού έχει αλλάξει από την παραδοσιακή μορφή, όπως εκδρομές και ψώνια στη διαμονή και χαλάρωση. Είναι σίγουρο ότι ο θαλάσσιος τουρισμός θα έχει μεγάλη απήχηση στους Κινέζους.

Η Ελλάδα έχει χίλια νησιά με φυσική ομορφιά, μακρόχρονη ιστορία και πολιτισμό, καθώς και εύκολη πρόσβαση, ευχάριστο κλίμα, υγιεινά φαγητά και φιλόξενους ανθρώπους. Ολο και περισσότεροι Κινέζοι επιλέγουν την Ελλάδα και ιδιαίτερα το γαλάζιο και ρομαντικό Αιγαίο.

Οι Κινέζοι μαθαίνουν ολοένα και περισσότερα για την Ελλάδα. Η Σαντορίνη είναι ο πιο αγαπημένος προορισμός για τους Κινέζους νιόπαντρους, ενώ η Κρήτη έγινε πασίγνωστη στην Κίνα μετά τον απεγκλωβισμό Κινέζων από τη Λιβύη το 2011. Το 2014 μετά τη σύντομη επίσκεψη του Κινέζου προέδρου, η Ρόδος έχει γίνει γνωστή σε εκατοντάδες εκατομμύρια Κινέζους. Η επιτυχής επένδυση και διαχείριση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά έκανε τους Κινέζους να ενδιαφερθούν για τα γειτονικά νησιά. Είναι αναμφισβήτητο ότι η ανάπτυξη των κινεζοελληνικών σχέσεων κατέστησε την Ελλάδα τον πλέον αναπτυσσόμενο προορισμό για Κινέζους τουρίστες στο εξωτερικό.

Οι αφίξεις των ξένων τουριστών στην Ελλάδα έφτασε τα 20 εκατ., όμως οι αφίξεις Κινέζων καλύπτουν μόλις το 1% του συνόλου. Συγκριτικά με τους Γάλλους, Γερμανούς, Βρετανούς, Ιταλούς, Ισπανούς και λοιπούς Ευρωπαίους, οι Κινέζοι που ταξιδεύουν στην Ελλάδα είναι ακόμα λίγοι. Μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου πολλοί δήμαρχοι και κάτοικοι ελληνικών νησιών με επισκέφθηκαν και μου ζήτησαν να συμβάλω στην αύξηση των Κινέζων επισκεπτών στους τόπους τους. Ταυτόχρονα, υπάρχουν και μερικοί Κινέζοι δήμαρχοι που μας ζήτησαν να τους φέρουμε Ελληνες τουρίστες στην Κίνα. Βέβαια, είτε Κινέζοι τουρίστες έρθουν στην Ελλάδα, είτε Ελληνες τουρίστες επισκεφθούν την Κίνα, συμβάλλουν στις διμερείς ανταλλαγές και συνεργασίες που θα ωφελήσουν τους δύο λαούς. Ολα αυτά αποτελούν τις προτεραιότητες τόσο για εμένα όσο και για την πρεσβεία γενικότερα.

Η αναβάθμιση της τουριστικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, ειδικά για την προσέλκυση περισσότερων Κινέζων στην Ελλάδα, χρειάζεται ακόμα περισσότερες κοινές προσπάθειες, αλλά και καλύτερο συντονισμό. Το 2015, ως έτος Ετος Θαλάσσιας Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας, θεωρείται μία εξαιρετική ευκαιρία.

Τον Μάιο η Σαγκάη, η Χαΐναν και οι άλλες πόλεις της Κίνας θα μετάσχουν στην Εκθεση Θαλάσσιου Τουρισμό «Ποσειδώνια». Την ίδια στιγμή, η πρεσβεία μας θα διοργανώσει σεμινάριο για την Τουριστική Συνεργασία Κίνας-Ελλάδας. Τον ίδιο μήνα η Κίνα θα πάρει μέρος και στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας στον Πειραιά και θα γίνει η πρώτη προσκεκλημένη χώρα εκτός της Ευρώπης.

Στην Ελλάδα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δραστηριοποιείται. Η Λευκάδα, η Ζάκυνθος, η Ελευσίνα και άλλοι δήμοι προσπαθούν να αδελφοποιηθούν με κινεζικές πόλεις, ώστε να αναβαθμίσουν τις σχέσεις τους με την Κίνα. Η έκταση και ο πληθυσμός της Κίνας είναι 80 φορές και 120 φορές, αντίστοιχα, της Ελλάδας και για οποιονδήποτε Ελληνα που θέλει να γνωρίσει την Κίνα και να έχει επαφή μαζί της είναι μια μεγάλη ευκαιρία αλλά και μια τεράστια πρόκληση. Εχω δύο προτάσεις προς Ελληνες δημάρχους. Πρώτον, η ενότητα είναι η δύναμη. Δεύτερον, ο πολιτισμός και η οικονομία είναι σαν δύο ρόδες ποδηλάτου και πρέπει να γυρίσουν μαζί.

Λόγω του εμποδίου της γλώσσας και των πολιτισμικών διαφορών είναι πολύ σημαντικό να εκπαιδεύσουμε κινεζόφωνους και ικανούς ξεναγούς, αλλά και να εκδώσουμε πρακτικές και ευκολονόητες τουριστικές οδηγίες. Πρέπει να τα κάνουμε αμέσως. Για όλα αυτά οι Κινέζοι, που έχουν ζήσει στην Ελλάδα πολλά χρόνια, ιδιαίτερα εκείνοι που απασχολούνται στον τουρισμό και τις πολιτισμικές ανταλλαγές, μπορούν να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο. Πραγματικά, εκείνοι είναι πρόθυμοι να προσφέρουν τις γνώσεις και τις δυνάμεις τους. Γνωρίζω επίσης -και αυτό με χαροποιεί ιδιαιτέρως- ότι ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, οι παραγωγοί ταινιών, οι εκδότες καταβάλλουν προσπάθειες να παρουσιάσουν την Ελλάδα στους Κινέζους μέσω παραδοσιακών και σύγχρονων Μέσων Ενημέρωσης.

Οι ευρωπαϊκοί εταίροι της Ελλάδας είναι και ανταγωνιστές, οι οποίοι με κάθε τρόπο θέλουν να προσελκύσουν τους Κινέζους τουρίστες με διάφορους τρόπους, όπως με τη διευκόλυνση έκδοσης βίζας και την παράταση ημερών διαμονής, τη δημιουργία ραδιοφώνου και βίντεο στα Κινεζικά σε αεροδρόμια, σταθμούς τρένων και λιμάνια, την προσφορά κινεζικής κουζίνας στα εστιατόρια της τουριστικής περιοχής και την ενθάρρυνση αστυνομικών και τελωνειακών να μάθουν Κινεζικά. Πρέπει να σημειώσουμε ότι με την ανάπτυξη σχέσεων της Κίνας με τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, 16 χώρες έχουν δημιουργήσει Ενωση Προώθησης Τουρισμού για να αποκτήσουν απευθείας αεροπορική σύνδεση με τις πόλεις της Κίνας και να προσφέρουν τουριστικά προϊόντα στους Κινέζους τουρίστες, ώστε να κατακτήσουν την κινεζική αγορά. Πιστεύω ότι η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να είναι μέσα στους πρώτους στην τουριστική συνεργασία μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης.

Η Ελλάδα είναι η πιο σταθερή και ανεπτυγμένη χώρα της Ανατολής Μεσογείου και μπορεί να παίξει κεντρικό ρόλο. Εάν οι Κινέζοι τουρίστες έρθουν στην Αθήνα με την Air China και επιβιβαστούν σε ένα κρουαζιερόπλοιο στον Πειραιά για να κάνουν εκδρομή στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη Νότια Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή πολύ σύντομα και με μικρό κόστος. Η υλοποίηση αυτής της ιδέας θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στην κινεζική τουριστική αγορά.

Ας κοιτάξουμε με όραμα· ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί ευκαιρία για την ενίσχυση συνεργασίας των δύο χωρών στη ναυτιλία, τη ναυπηγοεπισκευή, τα λιμάνια, την ενέργεια, την προστασία του περιβάλλοντος, τις πιστωτικές υπηρεσίες, την εφοδιαστική αλυσίδα, το εμπόριο και την εκπαίδευση προσωπικού. Η Κίνα είναι εκ των κορυφαίων δυνάμεων στη ναυπήγηση, αλλά δεν κατέχει τεχνογνωσία και εμπειρία στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και ιδιωτικών σκαφών. Οι μεγάλες παραθαλάσσιες πόλεις της Κίνας προγραμματίζουν να κατασκευάσουν λιμάνια έδρας των κρουαζιερόπλοιων και αναζητούν ευρωπαϊκούς εταίρους. Η νομοθεσία και οι πρακτικές της Ελλάδας στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της ενάλιας αρχαιολογίας μπορεί να βοηθήσουν την Κίνα. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν και την πρόθεση να επενδύσουν σε μεγάλα καταστήματα στην Ελλάδα, ώστε να συνδέσουν τον τουρισμό με τα ψώνια.

Η Κίνα και η Ελλάδα έχει την ίδια σοφή αντίληψη ότι αν υπάρχει θέληση, θα υπάρξει τρόπος. Μια δράση είναι πιο δυνατή από εκατό λόγια. Ευελπιστώ ότι το 2015 θα αποτελέσει την αφετηρία για τη σημαντική ανάπτυξη της θαλάσσιας τουριστικής συνεργασίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου