Ηεπιμήκυνση της τουριστικής περιόδου τουλάχιστον κατά ένα μήνα για το 2023 σε σχέση με το 2022, καθώς και η μέση αύξηση της πληρότητας κατά 5-6% για την τουριστική περίοδο του 2023 έναντι του 2022 αποτελούν δύο θετικά ευρήματα που εντοπίζονται στην ετήσια έρευνα για τον Ξενοδοχειακό Κλάδο το 2023, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Σύμφωνα με την έρευνα παρατηρείται σταθερή εικόνα στους μήνες λειτουργίας των εποχικών ξενοδοχείων -κατά μέσο όρο 5,7 μήνες το 2023, με 5,6 μήνες το 2022- ενώ παρουσιάζεται και ομοιογένεια ανάμεσα στις κατηγορίες.
Παράλληλα, καταγράφεται αύξηση στη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων κατά τους μήνες Μάιο (53% το 2023 από 47% το 2022) και Οκτώβριο (49% το 2023 από 44% το 2022) γεγονός που αποτυπώνει την προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, ενώ το ίδιο συμπέρασμα ενισχύεται και από το γεγονός πως τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο, σημειώνεται αύξηση της μέσης τιμής διάθεσης δίκλινου δωματίου κατά περίπου 11% μεταξύ των ετών 2023 και 2022.
Παρ’ όλα αυτά, επισημαίνει το ΞΕΕ, πρέπει να ληφθούν υπόψη δύο παράμετροι. Πρώτον, σε ετήσια βάση τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή κάτω των 130 ευρώ και δεύτερον, κατά τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο η αυξημένη πληρότητα αφορά κυρίως στα ξενοδοχεία των μεγαλύτερων κατηγοριών, ενώ παραμένει χαμηλή για τα ξενοδοχεία ενός Μάιος 28%, Οκτώβριος 20%) και δύο αστέρων (Μάιος 39%, Οκτώβριος 31%)
Σε ανοδική τροχιά τζίρος και απασχόληση
Ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2023 αυξήθηκε κατά 23% σε σχέση με το 2022 και έφτασε τα 10,5 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή διαφοροποιείται αισθητά ανάμεσα στα ξενοδοχεία συνεχούς (+ 9,4%) και εποχικής (+27,4%) λειτουργίας.
Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 12,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και ξεπέρασε τις 208.000 θέσεις εργασίας.
Η αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης συνδέεται και με τις επενδύσεις των ξενοδόχων, οι οποίες για το 2023 ανήλθαν συνολικά σε 761 εκατ. με το 13% εξ αυτών να αφορά σε δράσεις βιωσιμότητας.
Τα προβλήματα των ξενοδοχείων, όπως καταγράφονται στην έρευνα, εξακολουθούν να είναι η εύρεση προσωπικού, το κόστος της ενέργειας και συνολικά το λειτουργικό κόστος, η μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο, ενδεικτικό της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού και συγκεκριμένα των καταλυμάτων προέρχεται από σχετική έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ.
Ελληνικό προβάδισμα στον γενικό δείκτη ικανοποίησης
Με βάση την έρευνα αυτή, ο γενικός δείκτης ικανοποίησης (GRI) για τα ελληνικά ξενοδοχεία το Νοέμβριο του 2023 διαμορφώνεται σε 87%. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό ικανοποίησης τουριστών που καταγράφεται στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες, έναντι 83% της Τουρκίας, 84% της Ιταλίας, 78% της Γαλλίας, 84% της Ισπανίας και 85% της Κύπρου.
Σχολιάζοντας την έρευνα, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός αναφέρθηκε στο ύψος των επενδύσεων του κλάδου την τελευταία πενταετία που ανέρχεται σε 2,5 δισ. ευρώ και έχει στόχο την αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων.
Επίσης, όπως πρόσθεσε, τα βασικά μεγέθη του κλάδου επιβεβαιώνουν πως ο τουρισμός συνεχίζει να είναι ο πρωταγωνιστής της εθνικής οικονομίας και ο ελληνικός ξενοδοχειακός κλάδος συνεχίζει τη μεγάλη προσφορά του στη χώρα.
«Είμαστε στο σωστό δρόμο», κατέληξε ο κ. Βασιλικός, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν μεγάλες προκλήσεις, από την εύρεση προσωπικού και το ενεργειακό κόστος μέχρι τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
Πηγή liberal.gr