Στην κατεύθυνση επίλυσης μικρών καθημερινών λειτουργικών ζητημάτων των δήμων, κυρίως ως προς τη στελέχωσή τους, κινείται το νομοσχέδιο-σκούπα που έχει δώσει προς διαβούλευση το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης στα συλλογικά όργανα των εργαζομένων και των αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Πλήθος από τα 150 άρθρα που περιλαμβάνει το προσχέδιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας αφορούν εργασιακά θέματα, ενώ συγκεκριμένο κεφάλαιο ρυθμίζει θέματα της εκλογικής διαδικασίας.
Το εν λόγω νομοσχέδιο είναι προς το παρόν σε στάδιο προδιαβούλευσης. Σαφές χρονοδιάγραμμα που να υπολογίζει την ψήφισή του από τη Βουλή δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή. Το υπουργείο θα περιμένει τις προτάσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ και της ΚΕΔΕ για συμπληρωματικές και διορθωτικές διατάξεις και στη συνέχεια το αυτοδιοικητικό πολυνομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πριν οδηγηθεί στο Κοινοβούλιο.
Ο «Καλλικράτης»
Οπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου, στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου αποτυπώνεται ώς ένα βαθμό το πνεύμα και των υπολοίπων παρεμβάσεων που έχουν προαναγγελθεί για τον θεσμό της Αυτοδιοίκησης. Περίπου το φθινόπωρο υπολογίζεται να έχει καταρτιστεί το επόμενο νομοσχέδιο για την επαναθεσμοποίηση του «Καλλικράτη».
Οσον αφορά εργασιακά θέματα της Αυτοδιοίκησης, το προσχέδιο, μεταξύ άλλων:
■ Διευκολύνει τις μετατάξεις ή μεταφορές υπαλλήλων από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης προς τους ΟΤΑ και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, εξαιρώντας τις από προηγούμενη έγκριση της αρμόδιας επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006.
■ Διασφαλίζει την εργασία σε υπαλλήλους νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ που καταργούνται, για τους οποίους προβλέπεται η αυτοδίκαιη κατάταξη στο προσωπικό του οικείου δήμου.
■ Επιτρέπει την απόσπαση υπαλλήλων νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και ανώνυμων εταιρειών του Δημοσίου προς τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα δημοσίου δικαίου.
■ Παρέχει τη δυνατότητα στο προσωπικό που απασχολείται στα Κέντρα Ρομά και Ευπαθών Ομάδων, Διημέρευσης και Ημερήσιας Φροντίδας, Ημερησίας Φροντίδας Ηλικιωμένων, να συνεχίσει να προσφέρει τις εργασίες του, με την ίδια σχέση εργασίας, στα ίδια προγράμματα (ή στη μετεξέλιξή τους) στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ (η ΚΕΔΕ αναμένεται να προτείνει η διάταξη να επεκταθεί και στους εργαζόμενους στις «Κοινωνικές Δομές Αμεσης Φτώχειας», στα ΚΔΑΠ και στο «Βοήθεια στο Σπίτι»).
■ Καταργεί τις προσλήψεις προσωπικού για εκτέλεση έργων με αυτεπιστασία.
■ Χορηγεί σε χρήμα στους εργάτες καθαριότητας τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) και το γάλα που δικαιούνταν αλλά δεν έχουν λάβει μέχρι την έναρξη εφαρμογής του νόμου, υπό τις προϋποθέσεις: να αναγνωριστεί η οφειλή από τον ΟΤΑ, να υπάρχουν αντίστοιχοι κωδικοί στους δημοτικούς προϋπολογισμούς τα έτη καταβολής, να μπορεί να πραγματοποιηθεί η καταβολή έως και σε 36 μηνιαίες δόσεις και να υπάρξει απόφαση δημοτικού συμβουλίου.
■ Επεκτείνει το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε μια σειρά εργαζομένων, «με την επιφύλαξη της επικείμενης ευθυγράμμισης του σχετικού καθεστώτος με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή νομοθεσία έως τις 31-12-2017».
■ Προβλέπει την παραίτηση των ΟΤΑ από ήδη ασκηθέντα ένδικα μέσα κατά δικαστικών αποφάσεων που δικαίωναν εργαζόμενους και διέταξαν την παραμονή ή επαναφορά τους στην εργασία.
Ως προς ζητήματα οικονομικού χαρακτήρα, μεταξύ άλλων:
● Δίνει τη δυνατότητα, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, να κατατίθενται τα ταμειακά διαθέσιμα των δήμων εντόκως σε πιστωτικό ίδρυμα που επιλέγεται με κριτήριο την καλύτερη προσφορά και το πιο συμφέρον επιτόκιο.
● Διευρύνει τους φορείς (μεταξύ αυτών και τις ΔΕΥΑ) που υποχρεούνται να υποβάλλουν στοιχεία στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων του υπουργείου Εσωτερικών.
● Διαγράφει πρόστιμα (βεβαιωμένα ή μη) που προκύπτουν από εσφαλμένες βεβαιώσεις της Διοίκησης.
● Τακτοποιεί οικονομικές εκκρεμότητες των ΟΤΑ προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Τέλος, το άρθρο 87 αναφέρεται στη σύσταση Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού των Φορέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ουσιαστικά πρόκειται για μια διαδικασία απογραφής αντίστοιχη με αυτήν του συνόλου των μισθοδοτούμενων του ελληνικού Δημοσίου.
Αλλαγές στην εκλογική διαδικασία
Σειρά νομοτεχνικών βελτιώσεων στις διατάξεις που διέπουν την εκλογική διαδικασία περιλαμβάνει το νομοσχέδιο:
■ Επιλύονται οριστικά προβλήματα με την ψήφο των 18χρονων (όπως είχαν προκύψει στις εκλογές του Γενάρη του 2015), καθώς οι δήμαρχοι θα συντάσσουν αυτεπάγγελτα τις ονομαστικές καταστάσεις που περιλαμβάνουν όσους θα αποκτήσουν δικαίωμα ψήφου κατά το επόμενο έτος, από 1ης έως τέλος Οκτώβρη.
Τον ίδιο μήνα οι νέοι εκλογείς θα πρέπει να υποβάλουν την απαιτούμενη δήλωση. Αρα, από την 1η του Γενάρη του επόμενου έτους θα είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Με την υφιστάμενη νομοθεσία, η σύνταξη των καταλόγων από τους δημάρχους οριζόταν εντός Φλεβάρη.
■ Παύει αυτεπάγγελτα η ιδιότητα του ετεροδημότη για όσους εκλογείς μεταδημοτεύουν.
■ Περιλαμβάνονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ετεροδημοτών όλες οι μεταβολές που έχουν συντελεστεί μέχρι την ημέρα προκήρυξης εθνικών εκλογών, ευρωεκλογών ή δημοψηφίσματος, σε περίπτωση που η διενέργεια της εκλογικής διαδικασίας απέχει 22 ημέρες από την προκήρυξή της.
Σε περίπτωση που η χρονική απόσταση από την προκήρυξη ξεπερνά τις 25 ημέρες, στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους περιλαμβάνονται και οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί μέχρι την τρίτη ημέρα μετά την προκήρυξή τους.
■ Διασφαλίζεται η καταβολή εκλογικής αποζημίωσης σε υπαλλήλους των ΟΤΑ που συνεισφέρουν στις εκλογικές διαδικασίες, καθώς ορίζεται ρητά ότι οι χρηματοδοτήσεις των ΟΤΑ για τις αποζημιώσεις δεν συμψηφίζονται με οφειλές προς το Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και νομικά πρόσωπα του ευρύτερου Δημοσίου και είναι ακατάσχετες εις χείρας τρίτων.
efsyn.gr