Συνεντεύξεις

Λ. Παπακαλοδούκας: “Κάποιοι έχουν αποφασίσει να καταστρέψουν τα νησιά μας”

Συνέντευξη στη
Μαίρη Φώτη

Για τις εξείξεις στον VIP τουρισμό, μετά την παρέμβαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που περιορίζει τις προσεγγίσεις των ιδιωτικών και επαγγελματικών σκαφών, μιλά στην συνέντευξή του στην “δημοκρατική”, ο δήμαρχος της Σύμης.
Ο κ. Λευτέρης Παπακαλοδούκας απευθύνει έκκληση να επικρατήσει η λογική και να προστατευθεί ο τουρισμός, διότι ήδη καταγράφονται οι πρώτες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία των νησιών, αφού οι προσεγγίσεις έχουν μειωθεί δραματικά.
• Δήμαρχε, τις τελευταίες ημέρες έχει γίνει μεγάλος θόρυβος γύρω από τον VIP τουρισμό των θαλαμηγών σκαφών, μεγάλο μέρος των οποίων κατευθύνεται και προς την Σύμη. Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στο λιμάνι, στις αφίξεις, γενικότερα στον τουρισμό του νησιού;
Η απάντηση είναι ότι η κατάσταση δεν είναι καθόλου καλή και σε αυτό ευθύνονται βεβιασμένες κινήσεις εκ μέρους των αρμόδιων υπηρεσιών. Πριν όμως από την απάντησή μου, επιτρέψτε μου να σας επισημάνω κάποια θέματα. Τα μικρότερα νησιά, όπως η Σύμη, δεν μπορούν να αναπτύξουν, και ίσως ευτυχώς, μαζικό τουρισμό. Ούτε μεγάλα ξενοδοχεία μπορούμε να χτίσουμε, ούτε αεροδρόμια μπορούμε να κατασκευάσουμε, ούτε δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες μπορούμε να φιλοξενήσουμε, ακόμα και αν επισκευάζαμε όλα τα σπίτια της Σύμης. Ο ρόλος μας είναι περιφερειακός, δίχως να σημαίνει αυτό ότι είμαστε νησί δεύτερης κατηγορίας. Το αντίθετο μάλιστα. Όμως σε μεγάλο βαθμό ο τουρισμός μας εξαρτάται από τα ημερόπλοια της Ρόδου και τα σκάφη τα οποία κάνουν εκδρομές στην ευρύτερη περιοχή μας. Είναι αλήθεια ότι τα ημερόπλοια έπαιξαν πριν από τέσσερις δεκαετίες σημαντικότατο ρόλο στην ανάπτυξη και στην προβολή του νησιού, όμως σήμερα ο ρόλος τους είναι αποδυναμωμένος λόγω του μικρού αριθμού σκαφών αλλά και των προβλημάτων που έχει ο μαζικός τουρισμός. Αντιθέτως, τα ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη έπαιξαν σημαντικότατο ρόλο στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και είναι σήμερα η κινητήριος δύναμη του τουρισμού του νησιού. Είναι αυτά τα οποία οδήγησαν σε αναβάθμιση του νησιού και των προσφερόμενων υπηρεσιών, είναι αυτά που έφεραν τους VIP τουρίστες στο νησί, είναι αυτά που μας έδωσαν το όνομα «δεύτερη Μύκονος». Εάν αυτά τα σκάφη έχουν πρόβλημα, εάν αυτά τα σκάφη δεν έρθουν, τότε το νησί κινδυνεύει να επιστρέψει στο παρελθόν. Και δυστυχώς αυτό βιώνουμε αυτήν τη στιγμή.
• Ποιο θεωρείτε ότι είναι αυτή την στιγμή το πρόβλημα, ποια πρέπει να είναι η λύση;
Κοιτάξτε, εγώ δεν είμαι ούτε ναυτιλιακός πράκτορας, ούτε νομικός. Είμαι ο δήμαρχος ενός νησιού, το οποίο με τις δικές του δυνάμεις και πολλές φορές κόντρα στο κύμα κατόρθωσε στα τελευταία χρόνια να αναπτυχθεί ραγδαία και να ακουστεί το όνομά του σε όλο τον πλανήτη. Χωρίς τα ξένα σκάφη αυτό δεν θα είχε συμβεί ποτέ, γιατί ούτε αεροδρόμιο έχουμε, όπως είπα, ούτε τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Από όσο γνωρίζω, υπάρχει ένα νομικό κενό, μια ασάφεια, και μέχρι στιγμής δεν είδα να κάθονται στο τραπέζι οι ενδιαφερόμενοι για να βρεθεί κάποια λύση. Και όσο δεν βρίσκεται λύση, το πληρώνει η Σύμη αλλά και πολλά άλλα νησιά. Γνωρίζω ότι το κενό αυτό καλυπτόταν στα τελευταία χρόνια με μια μεσοβέζικη λύση, την οποία πριν από δύο εβδομάδες το Υπουργείο Ναυτιλίας κήρυξε παράνομη. Δεν ισχυρίζομαι ότι πρέπει να παρανομούμε, αλλά από τη στιγμή εκείνη το λιμάνι της Σύμης άδειασε και η κίνηση έπεσε κατακόρυφα, δημιουργώντας ασφυκτικές καταστάσεις σε πολλές επιχειρήσεις.
• Ποιος ευθύνεται γι αυτό;
Το θέμα δεν είναι ποιος ή τι ευθύνεται, αλλά πώς βρίσκεις λύσεις. Εντούτοις όμως πρέπει να πω ότι δεν είναι δυνατόν να βγάζεις αποφάσεις και να χαρακτηρίζεις την μια ή την άλλη πρακτική παράνομη στη μέση της σεζόν, όταν τρέχουν συμβόλαια και συμφωνίες. Ή το κάνεις πριν αρχίσει η σεζόν ή στο τέλος της. Αλλιώς καταστρέφεις τον τουρισμό. Όταν μιλάμε για νησιωτική πολιτική, είναι προϋπόθεση να υπάρχουν νησιώτες και να έχουν τη δυνατότητα να σταθούν οικονομικά στα πόδια τους, αλλιώς χάνουν τα λόγια το νόημά τους.
• Ποια είναι τώρα η λύση;
Όπως λέω πάντα, τα πράγματα και οι λύσεις είναι απλά. Ας πάρει το Υπουργείο πίσω το έγγραφό του μέχρι τα τέλη του Οκτώβρη και μετά ας καθίσουν όλοι στο τραπέζι και ας βρούν μια λύση.
Ποιο είναι ακριβώς το πρόβλημα αυτού του επίμαχου εγγράφου; Όπως σας είπα εγώ δεν είμαι ούτε ναυτιλιακός πράκτορας, ούτε νομικός. Γνωρίζω ότι ο Νόμος δεν επιτρέπει σε ξένα σκάφη κυκλικό ταξίδι. Αν πάρουν από Ελλάδα, αποβιβάζουν στο εξωτερικό, στην περίπτωσή μας στην Τουρκία. Αν πάρουν από Τουρκία αποβιβάζουν στην Ελλάδα. Μέχρι στιγμής οι πράκτορες, οι τουριστικοί, όχι τα ναυτιλιακά πρακτορεία – ας το ξεκαθαρίσουμε και αυτό – δημιουργούσαν πρακτικά δύο ταξίδια. Ένα από την Ελλάδα προς την Τουρκία και ένα από την Τουρκία στην Ελλάδα. Τώρα αυτό δεν επιτρέπεται. Αν επιβιβαστούν στην Ρόδο, πρέπει να αποβιβαστούν στην Τουρκία και να επιστρέψουν με το πλοιαράκι της γραμμής.

• Και πώς επηρεάζει αυτό τη Σύμη;
Με την παλιά πρακτική, ένα σκάφος πέρναγε δύο φορές από τη Σύμη. Τώρα μόνο μία. Άρα, τα σκάφη αυτά έχουν αυτομάτως μείωση αφίξεων 50%! Πώς μιλάμε λοιπόν για προστασία του VIP τουρισμού; Μάλλον κάποιοι δεν γνωρίζουν τι είναι VIP τουρισμός και κάποιοι άλλοι δεν καταλαβαίνουν ποιοι επιβαίνουν σε αυτά τα σκάφη. Και να ξέρετε, σε πολλές περιπτώσεις δεν μιλάμε για τους επιβάτες αυτούς για λόγους ασφαλείας τόσο των ιδίων όσο και για λόγους εθνικής ασφαλείας. Ωστόσο, πρέπει να καταστεί σαφές ότι αυτή η εξέλιξη δεν επηρεάζει μόνον την Σύμη αλλά όλα τα νησιά του Αιγαίου όπου ανθεί ο θαλαμηγός τουρισμός. Στη Σύμη ίσως είναι περισσότερο εμφανές το πρόβλημα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν επηρεάζονται αλλα νησιά όπως η Ρόδος, η Κως, η Κάλυμνος, η Χάλκη και τόσα άλλα που σήμερα βλέπουν άδεια τα λιμάνια τους.
• Πώς βλέπουν το ζήτημα αυτό οι επιχειρηματίες;
Πώς θέλετε να το βλέπουν; Πώς να βλέπει ο εστιάτορας την επιχείρησή του άδεια, τους τροφοδότες χωρίς παραγγελίες; Έχουν χαθεί δύο εβδομάδες στην μέση της σεζόν, η συνέχεια αυτής της πολιτικής θα είναι καταστρεπτική. Το χειρότερο απ΄ όλα είναι ότι χάνεται η καλή φήμη και μάλιστα σε μια περίοδο που η Σύμη είναι στους δέκα καλύτερους νησιωτικούς προορισμούς της Ελλάδας.
• Τι κάνετε ή τι θα κάνετε εσείς ως δήμαρχος;
Ό,τι έκανα πάντα, θα παλέψω. Το κάνω ήδη με ό,τι μέσο μπορώ. Και αυτή η συνέντευξη μια έκκληση στη Λογική είναι. Δεν μπορώ να κάνω κάτι όμως αν κάποιοι έχουν αποφασίσει να καταστρέψουν τα νησιά μας. Ας σκεφθούν όμως τις συνέπειες.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου