Μετά από ένα «καταστροφικό», όπως το χαρακτηρίζουν στελέχη του κάδου, πρώτο εξάμηνο η ελληνική ακτοπλοϊα άρχισε να αισιοδοξεί ότι θα κρατηθεί στα ίδια με τα περσινά επίπεδα.
Ειδικά τον Μάιο και τον Ιούνιο η επιβατική κίνηση ήταν πολύ κάτω από την αναμενόμενη. Την κατάσταση φαίνεται ότι θα σώσει η αύξηση επιβατών τον Ιούλιο και τον Αύγουστο
«Η επιβατική κίνηση Μάιο και Ιούνιο ήταν μειωμένη» δηλώνουν κύκλοι της ακτοπλοίας.
Τα νησιά που έχουν θιγεί έως τώρα, σε μεγάλο βαθμό και αυτό εξαιτίας του προσφυγικού, είναι η Χίος, η Μυτιλήνη και η Σάμος σύμφωνα με τουριστικούς πράκτορες.
«Η τουριστική κίνηση υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα μόνο για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Σε όλα τα άλλα νησιά αναμένεται μείωση. Εφέτος θα είμαστε κάτω κατά 15%-18%» δηλώνουν οι πιο απαισιόδοξοι: «Οι έλληνες δεν έχουν χρήματα. Υπάρχει μείωση μισθών και μεγάλη καθυστέρηση καταβολής τους, ανεργία, μείωση συντάξεων που συντηρούσαν οικογένειες ολόκληρες».
Στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας ο Μάιος χαρακτηρίστηκε πολύ κακός: «Το αξιοσημείωτο ήταν ότι τον Μάιο δεν ήρθαν ξένα γκρουπ τουριστών και κάθισε όλη η αγορά. Τώρα, τέλη Αυγούστου, η εικόνα που έχουμε είναι πολύ καλή. Από τον Ιούλιο άρχισε η αύξηση της επιβατικής κίνησης» επισημαίνουν στο newmoney.gr τουριστικοί πράκτορες.
Ένα άλλο πρόβλημα που εντοπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι η μετακίνηση επιβατών προς τις αερομεταφορές, ιδιαίτερα στις μακρινές διαδρομές, με κύρια παραδείγματα την Κρήτη, τη Ρόδο και τη Σαντορίνη.
Υπό τις υπάρχουσες οικονομικές συνθήκες ανασταλτικό παράγοντα για να επιλέξει ο τουρίστας πλοίο για να πάει διακοπές ήταν και οι τιμές των εισιτηρίων. Πέρσι τον Αύγουστο αυξήθηκε από 13% στο 23% ο ΦΠΑ και φέτος πήγε στο 24%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας η πορεία της ακτοπλοίας τα τελευταία χρόνια ακολούθησε την εξής πορεία:
– Η περίοδος 2009-2015 χαρακτηρίζεται από σοβαρά προβλήματα με μεγάλη απώλεια μεταφορικού έργου και αύξηση μέχρι και διπλασιασμό του κόστους των καυσίμων. Την περίοδο αυτή η συνολική απώλεια μεταφορικού έργου φθάνει τα 18 εκατομμύρια επιβάτες ενώ οι συσσωρευμένες ζημιές των εταιρειών ξεπέρασαν το 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
– Την ίδια χρονική περίοδο, εννέα ελληνικές εταιρείες είτε πτώχευσαν, είτε δεν δραστηριοποιούνται πλέον στην ακτοπλοΐα, αποσύροντας ή πουλώντας τα πλοία τους.
– Μέχρι το 2013 η πτώση της κίνησης ήταν συνεχής και οφείλεται στη μείωση του εσωτερικού τουρισμού. Η κίνηση σταθεροποιήθηκε το 2013 και αυξήθηκε το 2014 περίπου κατά 7% λόγω της αύξησης του εισερχόμενου τουρισμού. Μειώθηκε ξανά το 2015, χωρίς να υπολογίζουμε την κίνηση των προσφύγων.
– Το 2015 καλύφθηκαν οι ανάγκες μετακίνησης εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων.
– Το 2016 αναμένεται περαιτέρω πτώση του εσωτερικού τουρισμού λόγω της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων και οι όποιες ελπίδες βασίζονται στην αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού για να καλυφθεί το κενό.
– Μία αύξηση 3%-4% της τουριστικής κίνησης τον Αύγουστο δεν μπορεί να σώσει τη χρονιά
– Το 2016 θα εκτελεστούν 41.000 δρομολόγια με δυνατότητα αύξησής των, εάν παραστεί ανάγκη.