Αυξημένη εμφανίζεται η ζήτηση καυσίμων για το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, συγκριτικά με πέρυσι, έστω και εάν η σύγκριση γίνεται με τους δύο πρώτους μήνες εφαρμογής των capital controls το 2015 όταν η αγορά έχοντας υποστεί το αρχικό σοκ κατέγραψε σημαντική υποχώρηση.
Το ενδιαφέρον με τα φετινά νούμερα ωστόσο είναι ότι οι καταναλώσεις στα νησιά κινούνται με τρεις ταχύτητες και σε καμία περίπτωση δεν αποτυπώνουν τις προβλέψεις και τις εκτιμήσεις για αύξηση των αφίξεων.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις καταναλώσεις καυσίμων στα νησιά, η πρώτη κατηγορία είναι προορισμοί όπως η Πάτμος όπου υπάρχει σημαντική διψήφια υποχώρηση σε σχέση με πέρυσι. Αυτή η κατηγορία των νησιών για διάφορους λόγους (στη συγκεκριμένη περίπτωση οι αφίξεις επισκεπτών από την Τουρκία) υποδέχθηκε λιγότερους τουρίστες και αυτό αποτυπώνεται σαφώς στις καταναλώσεις καυσίμων.
Η δεύτερη κατηγορία είναι νησιά στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα που είχαν αύξηση στον τουρισμό τους, όχι όμως και στις καταναλώσεις καυσίμων, που εμφανίζουν οριακές διακυμάνσεις είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω. Εδώ πρόκειται για περιπτώσεις τουριστικών προορισμών που πλήττονται από το all inclusive. Φέτος να σημειωθεί ότι καταγράφεται σημαντική αύξηση των αφίξεων τουριστών με “σφιχτό πορτοφόλι”, γεγονός που αποτυπώνεται και σε κλάδους που άπτονται άμεσα των καυσίμων, όπως οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων, μηχανών, σκούτερ κλπ.
Η τρίτη κατηγορία είναι η Κρήτη από μόνη της, καθώς εκεί καταγράφεται αξιοσημείωτη αύξηση στις πωλήσεις βενζινών και ντίζελ, ως αποτέλεσμα της σημαντικής ανόδου του τουρισμού φέτος στο νησί. Εκ των πραγμάτων η Κρήτη είναι ένας προορισμός που ευνοεί τις μετακινήσεις και τις καταναλώσεις καυσίμων και αυτό αποτυπώνεται και στα φετινά νούμερα.
Συνολική κίνηση
Πέρα από τους τουριστικούς προορισμούς των νησιών, τον Ιούλιο υπάρχει σημαντική αύξηση στις καταναλώσεις συνολικά στη χώρα η οποία ξεπερνά το 5% για τις βενζίνες και το 10% για το ντίζελ, ενώ και ο Αύγουστος αναμένεται να κλείσει με θετικό πρόσημο και στα δύο καύσιμα. Ως βασική αιτία για την εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, προβάλει το γεγονός ότι πέρυσι το επίμαχο διάστημα η αγορά είχε παγώσει εξ αιτίας των capital controls και μόνο μετά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου είχε αρχίσει να βρίσκει ξανά ρυθμό και modus vivendi υπό το νέο καθεστώς των κεφαλαιακών ελέγχων.
Σε κάθε περίπτωση όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά από τους ανθρώπους του κλάδου, η αγορά καυσίμων για διάφορους λόγους κυρίως στα νησιά δε φαίνεται να μπορεί να καρπωθεί οφέλη από τα θετικά νούμερα και τις αυξημένες αφίξεις τουριστών. Οι επιπτώσεις από το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων αλλά και οι ξένοι τουρίστες που έρχονται με σκοπό να χαλάσουν λιγότερα μένοντας μέσα στα ξενοδοχεία τους, επηρεάζουν και την αγορά καυσίμων, η οποία παραδοσιακά το καλοκαίρι έπαιρνε σημαντικές ανάσες ακόμη και τις χρονιές που η κρίση ήταν πιο έντονη για τον κλάδο.
capital.gr