Παρά την αύξηση εργασιών που καταγράφηκε στην περίοδο της πανδημίας στον κλάδο ζωής και στα συμβόλαια ζωής συνδεδεμένα με επενδύσεις στον ιδιωτικό τομέα, η Ελλάδα παραμένει μια εξαιρετικά υπασφαλισμένη χώρα δηλώνει σήμερα σε συνέντευξή της στη «δημοκρατική» η πρόεδρος της Ενωσης Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδας κ. Δήμητρα Ιωάννα Λύχρου, αφού όπως λέει τα ετήσια κατά κεφαλή ασφάλιστρα είναι 368 ευρώ, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει τα 2.300 ευρώ!
Περαιτέρω η κ. Δ. Λύχρου περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον κλάδο επισημαίνοντας ότι η ασφάλιση βασικών αναγκών «δεν κοστίζει – αξίζει», ενώ τονίζει ότι ο Ασφαλιστικός Πράκτορας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας που υπηρετεί και είναι ανάγκη η Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση» να οργανωθεί και να δυναμώσει θεσμικά, τώρα!».
• Κυρία Λύχρου θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη, ρωτώντας αρχικά πως διαμορφώνεται το τοπίο στον κλάδο σας μετά από την εμφάνιση της πανδημίας κι αν ισχύει και σε ποιο βαθμό το γεγονός ότι καταγράφεται αύξηση σε ό,τι αφορά στο ενδιαφέρον για την ασφάλεια υγείας.
Ζούμε σε μία εποχή καταλυτικών αλλαγών και σε μία χώρα που αντιμετωπίζει συνεχόμενες κρίσεις. Μετά από μία σχεδόν δεκαετή οικονομική κρίση και αυστηρή επιτήρηση, ήρθε η υγειονομική κρίση με την πανδημία του Covid 19 και σήμερα μία ενεργειακή και πληθωριστική κρίση, που τις συνέπειές της δεν τις έχουμε ακόμα βιώσει. Μέσα σε αυτήν την παρατεταμένη αταξία η ασφαλιστική αγορά έδειξε μία αξιοθαύμαστη αντοχή και προσαρμόστηκε πολύ γρήγορα στις απαιτήσεις της κατάστασης που διαμορφώθηκε. Μετά το πρώτο αρχικό σοκ επιταχύνθηκαν και προσαρμόστηκαν οι υπηρεσίες προς τον καταναλωτή, μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό των γραφείων μας, αξιοποιώντας την δυνατότητα της εξ αποστάσεως υποστήριξης. Τα ασφαλιστικά γραφεία έδειξαν μεγάλη ετοιμότητα και τα αποτελέσματα της έρευνας, που πραγματοποιήσαμε μεταξύ των Μελών μας, ήταν εντυπωσιακά. Στο ερώτημά σας για διαφαινόμενη αύξηση εργασιών η απάντηση είναι θετική, αλλά όχι στο βαθμό που ο κλάδος μας το επιθυμεί. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουμε η παραγωγή στον κλάδο Ζωής το 2021 αυξήθηκε κατά 14,2%. Τα δε συμβόλαια Ζωής τα συνδεδεμένα με επενδύσεις έφθασαν τα 900 εκατ. ευρώ. Αυτή τη χρονιά καταγράφεται μία επίσης θετική πορεία στους γενικούς κλάδους και στον κλάδο ζωής. Όμως η Ελλάδα παραμένει μία εξαιρετικά υπασφαλισμένη χώρα, καθώς τα ετήσια κατά κεφαλή ασφάλιστρα είναι 368 ευρώ, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει τα 2.300 ευρώ!
• Ποιοι θα λέγατε ότι είναι οι λόγοι που κρατούν καθηλωμένη την αγορά;
Οι λόγοι που κρατούν καθηλωμένη την αγορά μας κατά την γνώμη μου είναι τέσσερις και όλοι εξίσου σοβαροί:
•Η πολιτεία συστηματικά υποκαθιστά την Ιδιωτική Ασφάλιση με επιδόματα και πράξεις αλληλεγγύης. Δείτε περιπτώσεις σεισμών, πυρκαγιών, πλημμυρών. Αυτό δεν βοηθά τους πολίτες να κατανοήσουν την ανάγκη και το αγαθό της ασφάλισης.
•Η πολιτεία δεν θεσπίζει τα αναγκαία φορολογικά κίνητρα, που έχει τόσες πολλές φορές υποσχεθεί.
•Δεν διδάσκεται στα σχολεία η αποταμίευση, που χρόνια τώρα ζητούμε, ώστε να καλλιεργηθεί και η ασφαλιστική συνείδηση από πολύ νωρίς στον πολίτη.
• Και δεν δίνεται η δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να μπουν στο επάγγελμα. Η νομική γραφειοκρατία και οι συνεχείς επαναπιστοποιήσεις για την διατήρηση της άδειας, είναι συχνά στοιχεία αποτρεπτικά για την είσοδο νέων στο επάγγελμα.
• Ποιοι τομείς της ιδιωτικής ασφάλισης έχουν απήχηση στην Ελλάδα;
Εάν εξαιρέσουμε τον κλάδο Αυτοκινήτου που η ασφάλιση είναι υποχρεωτική, όπου και εδώ αντιμετωπίζουμε την ασυγχώρητη συμπεριφορά ανεύθυνων συμπολιτών που παραμένουν ανασφάλιστοι, σε μία χώρα, όπως η χώρα μας η ιδιαίτερα σεισμογενής, θα έπρεπε να έχει ήδη καταστεί η ασφάλιση του σεισμού υποχρεωτική, με την σύμπραξη κράτους και ιδιωτικής ασφάλισης. Μία νομοθετική προσέγγιση στο θέμα αποδείχτηκε άτολμη και αποσύρθηκε για να μελετηθεί και πάλι. Εξ άλλου οι κλιματικές συνθήκες που βλέπουμε πλέον να επικρατούν, επιβάλλουν να καλύπτονται υποχρεωτικά και άλλοι κίνδυνοι από φυσικές καταστροφές. Θεωρώ βέβαιο ότι οι ασφαλιστικές εργασίες θα αυξηθούν, με άμεση προσαρμογή στα νέα δεδομένα και με την εμφάνιση νέων προϊόντων, που θα καλύπτουν με οικονομικά ασφάλιστρα τις ανάγκες της κοινωνίας.
• Υπάρχει η αίσθηση πάντως ότι η ιδιωτική ασφάλιση απευθύνεται στους «έχοντες». Πόσο κοντά είναι αυτή η άποψη στην πραγματικότητα;
Θα υπενθυμίσω ένα παλαιό ευφυολόγημα που έλεγε «δεν είμαι τόσο πλούσιος, ώστε να είμαι ανασφάλιστος». Η ασφάλιση βασικών αναγκών δεν κοστίζει – αξίζει. Έχουμε δείξει πολλές φορές και με παραδείγματα το πόσο χαμηλό είναι το ασφάλιστρο για μια κατοικία π.χ. 100 τ.μ.. Τα 70 ευρώ περίπου το χρόνο, δηλαδή 6 ευρώ το μήνα είναι ποσό, που ο καθένας μπορεί να αντιμετωπίσει. Στον τομέα αυτόν, του κενού δηλαδή της ενημέρωσης των πολιτών, έχουμε όλοι μερίδιο ευθύνης. Οφείλουμε κυρίως εμείς οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές, που ερχόμαστε σε άμεση επαφή με το κοινό, να ενημερώσουμε με απλό και κατανοητό τρόπο για το αναντικατάστατο αγαθό της ασφάλισης.
• Ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει κάποιος στρεφόμενος στην ιδιωτική ασφάλιση, στη δεδομένη χρονική συγκυρία με όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας;
Βρισκόμαστε εν μέσω καταιγιστικών εξελίξεων, που διαμορφώνουν και επηρεάζουν την καθημερινότητά μας. Η ανασφάλεια μέσα σε αυτό το ρευστό πλαίσιο, έχει τρόπο να απαλυνθεί, από την προστασία και την ασφάλιση των πολυτιμότερων αγαθών που έχει ο κάθε άνθρωπος, την ζωή και την περιουσία του. Ιστορικά και διαχρονικά η ασφάλιση διατηρήθηκε σαν φάρμακο και στις πιο δυσμενείς και επικίνδυνες συνθήκες.
• Βασική προϋπόθεση είναι και η σχέση εμπιστοσύνης με τον ασφαλιστικό πράκτορα. Ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ένας αξιόπιστος ασφαλιστής, τι θα πρέπει να γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος;
Οι Ασφαλιστικοί Πράκτορες είναι η πρώτη μορφή ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και ως τάξη επαγγελματιών οδηγήθηκε γρήγορα στην συλλογική εκπροσώπηση, ιδρύοντας το 1938 την Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος, που έχω την τιμή να εκπροσωπώ. Ο Ασφαλιστικός Πράκτορας σήμερα είναι ο επαγγελματίας που έχει ειδικές γνώσεις, ευαισθησία και όνειρα. Έχει άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος και ετήσιες επαναπιστοποιήσεις των γνώσεων του, που ελέγχονται από τα κατά τόπους αρμόδια Επιμελητήρια. Είναι δίπλα στον πελάτη του κάθε στιγμή, συμβουλεύοντας και καθοδηγώντας τον, ώστε να έχει την καλύτερη κάθε φορά επιλογή και λύση στο πρόβλημά του. Ο ρόλος του είναι αναντικατάστατος, καθώς έχει εκπαιδευτεί να παρέχει συμβουλή και ανάλυση αναγκών. Αλλά πέραν αυτών και κυρίως, είναι εκεί για να χτίσει σχέσεις και δεσμούς ασφάλειας, καθώς η ασφάλιση δεν είναι ένα προϊόν που πωλείται, αλλά μία ελπίδα που θωρακίζει απέναντι στον φόβο και την ανασφάλεια για το αύριο. Απέναντι στον ασφαλιστή που περιγράφουμε υπάρχουν σήμερα και οι ιντερνετικές πλατφόρμες, που μοναδικό στόχο έχουν να προβάλλουν το χαμηλότερο κάθε στιγμή ασφάλιστρο της αγοράς, θεωρώντας ότι αυτό είναι το στοιχείο που θα τους εγγράψει πελάτες. Καλό είναι να γνωρίζει ο κόσμος ότι το πτωχευτικό αυτό ασφάλιστρο δεν θα οδηγήσει σε μακρύ δρόμο. Και το σημαντικότερο ότι δεν θα απαντήσει ποτέ ο τηλεφωνητής τους στα αγωνιώδη ερωτήματά του. Μία αξιόπιστη ασφαλιστική εταιρεία και ένας εξειδικευμένος ασφαλιστής θα είναι η μόνη λύση για να δημιουργήσουν μία σχέση εμπιστοσύνης που θα οδηγεί στην πραγματική ασφάλεια.
• Ποια είναι η θέση και ο ρόλος του ασφαλιστικού πράκτορα στις σημερινές κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις;
Για να απαντήσω και στο τελευταίο σας ερώτημα. Ο Ασφαλιστικός Πράκτορας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας που υπηρετεί. Ασκεί το επάγγελμά του κάτω από αντίξοες συνθήκες. Αντιμετωπίζει αθέμιτο ανταγωνισμό από εναλλακτικά δίκτυα, που κινούνται αγνοώντας κανόνες και θεσμούς, Τραπεζικό ανταγωνισμό με εκβιαστικές πρακτικές και ειδικά τιμολόγια, ανεπαρκή εποπτεία από την ΔΕΙΑ και ελλιπή ενημέρωση και συνεργασία με τον άλλο πυλώνα ασφάλισης, δηλαδή τις ασφαλιστικές εταιρείες. Παρ’ όλα αυτά παραμένει μακράν ο πρώτος σε παραγωγή ασφαλίστρων και προσβλέπει σε ένα ευοίωνο μέλλον, προσαρμόζοντας τις υπηρεσίες του, στις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου που και αυτές συνεχώς εξελίσσονται. Βασική μας επιδίωξη στην Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος, είναι να ασκούμε άμεση και ουσιαστική παρέμβαση σε καίρια ζητήματα, με ενέργειες στοχευμένες και αποτελεσματικές. Πρόσφατα δημιουργήσαμε πλατφόρμα καταγγελιών για αθέμιτες πρακτικές, που συναντούν καθημερινά οι συνάδελφοι και ήδη μελετώνται οι καταγγελίες αυτές από την νομική μας υπηρεσία, προκειμένου να αξιολογηθούν και να γίνουν, όπου πρέπει, οι νομικές παρεμβάσεις. Δυστυχώς ζητήματα τα οποία σε υγιείς και σωστά δομημένες αγορές θεωρούνται δεδομένα, στην χώρα μας αποτελούν ακόμη ζητούμενα και δημιουργούν αντιπαραθέσεις. Εμείς καλούμε όλους τους συναδέλφους να κινητοποιηθούν, να ενταχθούν στις Επαγγελματικές Ενώσεις και να βοηθήσουν θεσμικά και δυναμικά στην ανάδειξη του ρόλου του επαγγέλματός μας. Οι συνθήκες αλλάζουν. Περίπου πέντε εταιρείες κατέχουν το 80% της αγοράς. Η Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση πρέπει να οργανωθεί και να δυναμώσει θεσμικά, τώρα!