Το μοντέλο διακοπών “ήλιος- θάλασσα” ανέκαθεν χαρακτήριζε τον ελληνικό τουρισμό, με το μεγαλύτερο μερίδιο αφίξεων αλλά και εισπράξεων να καταγράφεται τους καλοκαιρινούς μήνες και ειδικά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
Φέτος εντούτοις η προσπάθεια επικεντρώνεται στην επέκταση της τουριστικής περιόδου- κάτι που θα ενισχύσει σημαντικά το τουριστικό καλάθι (υπενθυμίζεται πως βασικός στόχος είναι να ξεπεραστούν τα επίπεδα του 2019 όταν ο τουρισμός είχε φέρει στο ταμείο 18,2 δισ. ευρώ)- και σύμφωνα με τις πληροφορίες του Capital.gr σε τρία επίπεδα: στο να έρθουν συνταξιούχοι τουρίστες από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, στην ενίσχυση των διακοπών city break και στην προσέλκυση digital nomads.
Οι τελευταίες επαφές έγιναν στη Στοκχόλμη όπου ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας και ο γ.γ. του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης είχαν συναντήσεις με τη Σουηδική Ένωση Ταξιδιωτικών Πρακτορείων, τους επικεφαλής των σημαντικότερων tour operators της σκανδιναβικής αγοράς (Apollo, Nordic Leisure Travel Group, Orient Tours, Air Tours), τους επικεφαλής αεροπορικών εταιρειών (SAS, Eurowings), καθώς και εκπροσώπους του Συνδέσμου Συνταξιούχων SPF-Seniorerna της Σουηδίας.
Είχαν προηγηθεί συναντήσεις στη Γαλλία με tour operators (SELECTOUR, Voyage Privé) και με στελέχη της Air France και στις αρχές του Σεπτεμβρίου στη Γερμανία (με στελέχη της TUI και της DER Tοuristik, του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Γερμανίας, της ATTIKA Reisen), η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη δεξαμενή επισκεπτών και εισπράξεων για τον ελληνικό τουρισμό.
Ζήτηση και πληρότητες: τι δείχνουν τα στοιχεία
Σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, από τη σκανδιναβική αγορά οι πτήσεις έφτασαν το 97% σε πληρότητα, η Eurowings παρουσίασε αύξηση 30% των πτήσεων από όλες τις αγορές της Βόρειας Ευρώπης σε σχέση με το 2019, ενώ σημαντικό είναι το ενδιαφέρον για την επέκταση της τουριστικής περιόδου, κυρίως μέσα από “θεματικά πακέτα” που αφορούν το γκολφ, την πεζοπορία την ποδηλασία, σε Κρήτη, Ρόδο, Πελοπόννησο και Ήπειρο.
Στη συνάντηση με στελέχη της Air France τονίστηκε πως φέτος καταγράφηκε 50% αύξηση στη διαθεσιμότητα θέσεων συγκριτικά με το 2019, ενώ από την Transavia κατά 60%. Επίσης υπάρχει παράταση πτήσεων για έναν επιπλέον μήνα, με τις αφίξεις από Γαλλία να καταγράφουν μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου αύξηση κατά 23% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και με την περαιτέρω επιμήκυνση να έχει ισχυρές προοπτικές.
Την ίδια ώρα η βρετανική JET2 αύξησε φέτος τις αεροπορικές θέσεις για τα νησιά του ΝΑ Αιγαίου κατά 87% σε σχέση με το 2019, ενώ για το 2023 αναμένεται να τις αυξήσει άλλο ένα 10%. Επίσης, η Lufthansa και έξι αεροπορικές εταιρίες που αποτελούν τον όμιλό της προγραμματίζουν 30% αύξηση για τη χώρα μας μέχρι το 2030.
Επαφές υπήρξαν και με τους εκπροσώπους των αμερικανικών αεροπορικών American Airlines, Delta Airlines και United Airlines, οι οποίοι επεξεργάζονται την επέκταση της λειτουργίας τους στη χώρα μας και για τους φθινοπωρινούς-χειμερινούς μήνες.
Συνταξιούχοι και digital nomads
Οι πληροφορίες λένε πως τρεις βασικοί προορισμοί, εκτός φυσικά των αστικών κέντρων, θα παραμείνουν ανοικτοί τουλάχιστον μέχρι το Νοέμβριο. Πρόκειται για την Κρήτη, τη Ρόδο και την Κω. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη προσέλκυση Βορειοευρωπαίων συνταξιούχων να περάσουν τους επόμενους μήνες στη χώρα μας, με “κίνητρα” τον ήπιο χειμώνα και το μικρότερο ενεργειακό κόστος.
Παράλληλα, η πρωτοβουλία digital nomads του υπουργείου Τουρισμού έχει ξεκινήσει πιλοτικά σε πρώτη φάση στις πόλεις Ερμούπολη, Ηράκλειο και Καλαμάτα, ενώ ανάλογες πρωτοβουλίες έχει αναλάβει και η Marketing Greece. Είναι ενδεικτικό ότι η Αθήνα την τελευταία πενταετία έχει τον τρίτο πιο γρήγορο ρυθμό ανάπτυξης παγκοσμίως, μεταξύ των πιο δημοφιλών προορισμών για ψηφιακούς νομάδες.
Σημειώνεται πως η κυβέρνηση ψήφισε νόμο με τον οποίο δίνεται έκπτωση 50% στον φόρο εισοδήματος για τους ψηφιακούς νομάδες που θα εγκατασταθούν στην χώρα μέσα στο έτος.Η φοροαπαλλαγή θα έχει διάρκεια επτά ετών και έχει δύο απαραίτητες προϋποθέσεις: O εργαζόμενος να μην έχει υπάρξει στο παρελθόν φορολογικός κάτοικος της Ελλάδας και να μην έχει αφαιρέσει αντίστοιχη θέση εργασίας από την Ελλάδα.
Η ακτινογραφία των τριών αγορών- στόχων
1. Γερμανία
Ο εισερχόμενος τουρισμός από την Γερμανία την περίοδο 2016-2019 σημείωσε αύξηση κατά +28,3% (από 3,1 εκατ. το 2016 σε 4,0 εκατ. το 2019). Την περίοδο 2019-2021 οι αφίξεις από την Γερμανία κατέγραψαν μείωση κατά -25,5% (σε 3,0 εκατ.). Οι αφίξεις των τουριστών από την Γερμανία για το 2021 εμφάνισαν εποχικότητα, με το 62,4% να καταγράφεται στο Q3 ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για τα Q1, Q2 και Q4 ήταν 1,2%, 10,1% και 26,3%.
Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί των τουριστών από την Γερμανία στην Ελλάδα το 2021 ήταν η Κρήτη, το Νότιο Αιγαίο και η Κεντρική Μακεδονία.
Οι εισπράξεις από την Γερμανία την περίοδο 2016-2019 εμφάνισαν αύξηση κατά +39,0% (από € 2,1 δισ. το 2016 σε € 3,0 δισ. το 2019) ενώ αντίθετα την περίοδο 2019-2021 μείωση κατά -21,7% (σε € 2,3 δισ.). Το μερίδιο της γερμανικής αγοράς το 2021 σε όρους εισπράξεων ανήλθε στο 22,4%. Η πλειοψηφία των εισπράξεων το 2021 σημειώθηκε στο Q3 (67,4%) ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για τα Q1, Q2, Q4 ήταν 0,8%, 12,1% και 19,7%.
2. Γαλλία
Ο εισερχόμενος τουρισμός από την Γαλλία την περίοδο 2016-2019 σημείωσε αύξηση κατά +17,4% (από 1,3 εκατ. το 2016 σε 1,5 εκατ. το 2019). Την περίοδο 2019-2021, οι αφίξεις από την Γαλλία κατέγραψαν μείωση κατά -23,8% (σε 1,2 εκατ.).
Οι αφίξεις από την Γαλλία εμφανίζουν έντονη εποχικότητα με το 74,8% των αφίξεων για το 2021 να καταγράφεται στο Q3, ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για το Q1, Q2 και Q4 ήταν 0,7%, 10,1% και 14,3%.
Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί των τουριστών από την Γαλλία στην Ελλάδα το 2021 ήταν το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και η Αττική.
Οι εισπράξεις από την Γαλλία την περίοδο 2016-2019 εμφάνισαν αύξηση κατά +22,6% (από € 889 εκατ. το 2016 σε € 1,1 δισ. το 2019) ενώ αντίθετα την περίοδο 2019-2021 μείωση κατά -9,0% (σε € 992 εκατ.). Το μερίδιο της γαλλικής αγοράς το 2021 σε όρους εισπράξεων ανήλθε στο 9,6% όταν το 2016 ήταν 7,0% και το 2019 6,2%.
3. Σουηδία
Οι αφίξεις από την Σουηδία την περίοδο 2016-2019 σημείωσαν οριακή μείωση κατά -0,2% (από 413 χιλ. το 2016 σε 412 χιλ. το 2019) ενώ την περίοδο 2019-2021 μείωση κατά -69,0% (σε 128 χιλ.).
Οι αφίξεις εμφάνισαν εποχικότητα, με το 66,1% να καταγράφεται στο Q3 του 2021 ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για τα Q1, Q2 και Q4 ήταν 1,1%, 10,5% και 22,3%. Σε ότι αφορά τις εισπράξεις, την περίοδο 2016-2019 σημειώθηκε αύξηση κατά +16,7% (από € 221 εκατ. το 2016 σε € 258 εκατ. το 2019) ενώ την περίοδο 2019-2021 μείωση κατά -67,7% (σε € 83 εκατ.). Το μερίδιο αγοράς της Σουηδίας ανήλθε το 2021 σε 0,8% όταν το 2016 ήταν 1,7% και το 2019 1,5%.
Πηγή capital.gr