Φθηνότερα θα μπορούν από σήμερα να διαθέτουν οι ξενοδόχοι τα καταλύματα τους, μέσω απευθείας κρατήσεων, σε σχέση με τις τιμές που εντοπίζονται σε δημοφιλείς πλατφόρμες τύπου Booking. Ο λόγος για την πρώτη τους νίκη σε ευρωπαϊκό επίπεδο στη σχετική δικαστική διαμάχη που είχε ξεκινήσει προ μηνών.
Συγκεκριμένα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας (rate parity), είτε ευρείες είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους δικούς τους ιστότοπους από ό,τι στις πλατφόρμες κρατήσεων τύπου Booking, ευρύτερα γνωστές κι ως OTA (Online Travel Agencies), δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας αυτών των πλατφορμών.
Γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για μεγαλύτερη ελευθερία στην τιμολογιακή πολιτική των ξενοδόχων, επιτρέποντάς τους να διαχειρίζονται άμεσα τις τιμές και τις προσφορές τους χωρίς τους περιορισμούς που επέβαλαν μέχρι χθες οι συγκεκριμένες ρήτρες.
Σύμφωνα με τους ξενοδόχους η online διάθεση δωματίων ξενοδοχείων κυριαρχείται εδώ και χρόνια από μεγάλες πλατφόρμες κρατήσεων, όπως η Booking, έχει οδηγήσει σε ανισορροπία μεταξύ αυτών των πλατφορμών και των ίδιων των ξενοδοχείων. Σε αυτό το πλαίσιο πηγές του ξενοδοχειακού κλάδου χαιρετίζουν την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/23 και σημειώνουν ότι αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για τον κλάδο της φιλοξενίας, καθώς αποκαθιστά την ισορροπία στην online διάθεση κλινών. Επισημαίνουν δε, ότι αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το τοπίο της διαδικτυακής διανομής στον ξενοδοχειακό κλάδο, χάρη στην αυτονομία που προσφέρει στους παρόχους καταλυμάτων και στην ενίσχυση του ανταγωνισμού, η οποία είναι προς όφελος των καταναλωτών.
Ο ρόλος των OTAs στις κρατήσεις ξενοδοχείων
Να θυμίσουμε ότι μέσα στο καλοκαίρι με στόχο να αναδείξει την συγκεκριμένη ανισορροπία η φωνής της ευρωπαϊκής βιομηχανίας φιλοξενίας, HOTREC, της οποίας ηγείται ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός, είχε προχωρήσει σε έρευνα για τα κανάλια διάθεσης δωματίων ξενοδοχείων στην Ευρώπη το 2024.
Στόχος ήταν να διερευνηθούν οι πρόσφατες εξελίξεις και οι τάσεις στον ευρωπαϊκό τομέα των καταλυμάτων και να αποτυπωθεί ο τρόπος με τον οποίο οι επισκέπτες πραγματοποιούν κρατήσεις σε ξενοδοχεία.
Τα κύρια ευρήματα της έρευνας επιβεβαίωναν την ανάγκη για την ορθή εφαρμογή της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA), διασφαλίζοντας μια πιο δίκαιη και ισορροπημένη μεταχείριση των ξενοδόχων από τους Online Travel Agencies (OTAs).
Συγκεκριμένα βάσει της έρευνας φάνηκε ότι τα τελευταία 10 χρόνια, οι OTAs κέρδισαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 10% κατά μέσο όρο στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό τομέα, γεγονός που όπως επεσήμανε η HOTREC, αναδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή τους.
Επιπλέον τα κανάλια πωλήσεων για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία φάνηκε να επιστρέφουν στις τάσεις που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου οι απευθείας κρατήσεις μειώνονταν. Την ίδια στιγμή μάλιστα, ειδικά οι μικρομεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, φάνηκε να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε OTAs, για τις κρατήσεις τους.
Να θυμίσουμε ότι η αγορά των ΟΤΑs κυριαρχείται σήμερα από δύο παίκτες τη Booking Holdings και την Expedia Group. Βάσεις της έρευνας της HOTREC, η Booking κατέχει μερίδιο 71% στην αγορά OTAs, αυξημένο κατά 10% τα τελευταία 10 χρόνια ενώ το μερίδιο αγοράς της Expedia ανέρχεται κοντά στο 15%, αυξημένο κατά 2% τα τελευταία 2 χρόνια.
Το γεγονός αυτό είναι κομβικό για την διαμόρφωση των τιμών, η οποία βάσει της έρευνας είναι αυθαίρετη σε 4 από τις 10 περιπτώσεις. «Οι προσφορές τους προέρχονται από πολλαπλές πηγές, καταχωρώντας τιμές και διαθεσιμότητες άλλων OTAs στη δική τους πλατφόρμα, επηρεάζοντας αρνητικά 1 στα 2 ξενοδοχεία στην Ευρώπη» αναφερόταν στο συμπεράσματα.
Κι όλα αυτά την στιγμή που βάσει της έρευνας η ηλεκτρονική διάθεση δωματίων αντιπροσωπεύει το 45% των διανυκτερεύσεων που κλείνονται σε πραγματικό χρόνο μέσω διαδικτυακών καναλιών (διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μηχανές διαδικτυακών κρατήσεων στις ιστοσελίδες των ξενοδοχείων κ.λπ.).
«Παρά τις μεγάλες προσπάθειες και τις επενδύσεις που κάνουν τα ξενοδοχεία στην Ευρώπη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, σε πολλές περιπτώσεις εξακολουθούμε να μην έχουμε τον πλήρη έλεγχο των πωλήσεων του δικού μας προϊόντος. Εμείς επενδύουμε για να παρέχουμε όσο το δυνατόν ποιοτικότερες υπηρεσίες σε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές, εντούτοις πολλές φορές οι προσπάθειές μας πέφτουν στο κενό λόγω των τεχνολογικών κολοσσών που μεσολαβούν και καθορίζουν αυθαίρετα τους όρους πώλησης κι αυτό αποβαίνει εις βάρος των καταναλωτών, των ξενοδοχείων και ειδικά των μικρότερων. Χρειάζεται λοιπόν μια νέα σχέση ισορροπίας με τους Online Travel Agencies και προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολύ σημαντικό ότι πετύχαμε να υποχρεωθούν σε συμμόρφωση με συγκεκριμένους κανόνες πλατφόρμες όπως η η Booking. Συνεχίζουμε την προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να εφαρμοστεί απαρέγκλιτα η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA) και να θεσπιστούν δίκαιοι ψηφιακοί κανόνες που θα εγγυώνται τον ελεύθερο ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή φιλοξενία.» δήλωνε τότε, στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων της έρευνας ο πρόεδρος της HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός.
Πηγή: insider.gr