Τοπικές Ειδήσεις

Γρίφος για δυνατούς λύτες τα τουριστικά έσοδα του 2024

Μικτή η εικόνα στην αγορά της Ρόδου με επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων • Η ακρίβεια, που αναγκάζει τους τουρίστες να μειώνουν τον χρόνο της διαμονής τους

Τέλος του έτους θα κάνει «ταμείο» ο ελληνικός τουρισμός για την τουριστική χρονιά του 2024, που μέχρι στιγμής χαρακτηρίζεται από την αύξηση των διεθνών αεροπορικών αφίξεων σε σχέση με πέρυσι, αλλά και την ταυτόχρονη μείωση του αριθμού των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχειακά καταλύματα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κερδοφορία τους. Οι αιτίες της μείωσης των εσόδων από τον τουρισμό, που καταγράφονται στην «καρδιά» του καλοκαιριού, αποδίδονται από παράγοντες της αγοράς στην ακρίβεια, που αναγκάζει τους τουρίστες να μειώνουν τον χρόνο της διαμονής τους.
Η Ρόδος έχει καταρρίψει φέτος κάθε προηγούμενο ρεκόρ αφίξεων, ενώ η τοπική αγορά παρουσιάζει μικτή εικόνα. Υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν φέρει καλά αποτελέσματα και άλλες που δεν πετυχαίνουν τους επιθυμητούς στόχους.
Για την κατάσταση που επικρατεί στην τοπική αγορά, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου Γιάννης Πάππου αναφέρει τα εξής: «Θα έχουμε την πλήρη εικόνα, όταν λάβουμε τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στο τέλος της τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα όμως με τις πληροφορίες που λαμβάνουμε (από επιχειρηματίες, επαγγελματίες, εστιάτορες, ξενοδόχους), διαπιστώνουμε ότι τα ξενοδοχεία είχαν πολύ καλές πληρότητες και σε πολύ καλές τιμές.
Σε ό,τι αφορά στην εστίαση, συμπεραίνουμε ότι υπάρχουν δύο ταχυτήτων αποτελέσματα. Τα πολύ καλά εστιατόρια, δηλαδή εκείνα που είναι φροντισμένα με ένα περιβάλλον φιλόξενο και παρέχουν σωστές και ποιοτικές υπηρεσίες, είχαν πολύ καλά αποτελέσματα. Υπάρχουν ωστόσο και περιπτώσεις επιχειρηματιών που δεν τα πήγαν και τόσο καλά, πράγμα που οφείλεται σε μία σειρά από παράγοντες, όπως η τοποθεσία της επιχείρησης, αν (η κάθε επιχείρηση) έχει κάνει ανακαίνιση, αν έχει κάνει προώθηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι πιο σύνθετα πλέον τα πράγματα. Πέρασαν οι εποχές του παρελθόντος όπου με υποτυπώδεις παροχές και εγκαταστάσεις μπορούσες να αυξήσεις τα έσοδά σου.
Σε γενικές γραμμές όμως δεν πρέπει να παραπονιόμαστε, καθώς τόσο η Ρόδο όσο και τα Δωδεκάνησα αλλά και η χώρα γενικότερα έχουν καταστεί πλέον από τους κορυφαίους προορισμούς στη συνείδηση των επισκεπτών.
Θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι και στην υπόλοιπη Ευρώπη από όπου αντλούμε τουρίστες, υπάρχουν οικονομικά προβλήματα που επηρεάζουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό τους πολίτες της κάθε χώρας. Κατά συνέπεια, οι επισκέπτες λειτουργούν πιο συντηρητικά. Αποφεύγουν να ξοδέψουν πολλά χρήματα γιατί έχουν αυξημένες υποχρεώσεις».
Σχετικά με τη συμβολή του κλάδου των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην τόνωση της αγοράς, ο κ. Πάππου σημειώνει ότι αυτό ισχύει εν μέρει. Παρόλα αυτά θα πρέπει να θεσπιστούν κανόνες για τη λειτουργία του κλάδου προκειμένου να αποφευχθεί η άναρχη ανάπτυξη του που θα έχει αρνητικά αποτελέσματα.
«Το Airbnb τονώνει τα μικρά καταστήματα και τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων. Ταυτόχρονα όμως τονώνει και την υπόλοιπη αγορά, καθώς τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τις επιλέγουν άνθρωποι οι οποίοι κυκλοφορούν ελεύθερα μέσα στην αγορά.
Βεβαίως το Airbnb έχει εξαπλωθεί κάπως άναρχα. Δεν υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός από το Κράτος ούτως ώστε ο κλάδος αυτός να λειτουργεί εύρυθμα.
Ενώ τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχθεί ότι πρόκειται για μία καλή επαγγελματική επένδυση, αν συνεχίσει να λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, θα επιβαρύνει άλλους οργανωμένους κλάδους. Συνεπώς πρέπει το ίδιο το Κράτος να θεσπίσει ένα οργανωμένο πρόγραμμα και μία σειρά από κανόνες για τη λειτουργία των βραχυχρόνιων μισθώσεων», είπε ο κ. Πάππου.

Συνεχίζονται
οι ανατιμήσεις
από τη βιομηχανία
Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα τα σούπερ μάρκετ, ο κ. Πάππου δηλώνει ότι οι τζίροι παρουσιάζουν αύξηση, γεγονός το οποίο έχει να κάνει με τις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις των προϊόντων. Οι τιμές στο ράφι θα μειωθούν όταν υπάρξουν χαμηλότερες αρχικές τιμές στους τιμοκαταλόγους από τη βιομηχανία.
«Μπορεί να έχουν αυξηθεί οι τζίροι των σούπερ μάρκετ, όμως αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των τιμών. Παρατηρούμε ότι οι αυξήσεις στα εισαγόμενα προϊόντα συνεχίζονται. Ταυτόχρονα όμως συνεχίζονται οι προσφορές από τις εταιρείες σε μία μεγάλη γκάμα προϊόντων. Και όταν οι προσφορές είναι μεγάλες και δελεαστικές, ο καταναλωτής επιλέγει τα αντίστοιχα προϊόντα. Προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες του σπιτιού τους, οι καταναλωτές επιλέγουν κυρίως προϊόντα σε προσφορά.
Η πραγματική μείωση των τιμών θα υπάρξει, όταν δούμε τιμοκαταλόγους από τη βιομηχανία να έχουν χαμηλότερες αρχικές τιμές….», δήλωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και τονίζει ότι η αγορά πρέπει να ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη ταχύτητα στις νέες επιταγές και στις νέες απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού.
Αναλυτικότερα ανέφερε τα εξής: «Θα έλεγα ότι είναι καλή η σεζόν. Όπως βέβαια σας εξήγησα υπάρχουν επιχειρήσεις οι οποίες τα πήγαν πολύ καλά και επιχειρήσεις που δεν έχουν και τόσο καλά αποτελέσματα. Αν δεν ακολουθείς το ρεύμα της εποχής τα θέλω και τις ανάγκες των καταναλωτών, τίθεσαι αυτομάτως εκτός αγοράς.
Η μόδα στα προϊόντα που επιλέγουν να αγοράσουν οι επισκέπτες αλλάζει, είτε πρόκειται για αναμνηστικά δώρα είτε για είδη ένδυσης και υπόδησης.
Οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε συνεχώς στα θέλω των καταναλωτών. Και οι αλλαγές είναι περισσότερες και πιο γρήγορες στις μέρες μας. Θα πρέπει να είμαστε απόλυτα ενημερωμένοι και να ακούμε τις προσταγές».
Τέλος ο κ. Πάππου δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για την υπερφορολόγηση του τουριστικού πακέτου και την αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας. Σημείωσε ότι η υπέρμετρη φορολόγηση πλήττει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός ακολουθεί μία δυναμική πορεία. Αυτό που μας προβληματίζει είναι ότι το Κράτος επιβαρύνει τον τουρισμό με επιπλέον φόρους με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για τη μείωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος. Απαιτείται μεγάλη προσοχή.
Η αύξηση του Τέλους Ανθεκτικότητας είναι κάτι το οποίο μας προβληματίζει πολύ για τις επόμενες τουριστικές περιόδους. Φοβούμαστε ότι το ύψος του τέλους είναι προβληματικό για δύο λόγους. Αρχικά δεν γνωρίζουμε πού θα πάνε αυτά τα χρήματα. Κανονικά θα πρέπει να διοχετευθούν σε υποδομές που έχουμε απόλυτη ανάγκη. Συνεχίζουμε να λειτουργούμε με υποδομές του 1994 όταν φιλοξενήσαμε 1,1 εκατομμύριο επισκέπτες. Φέτος έχουμε υπερβεί τα 3 εκατομμύρια αφίξεις μαζί με τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων. Πρέπει λοιπόν οι υποδομές μας να εκσυγχρονιστούν…
Μας προβληματίζει επίσης ότι θα μειωθεί η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος και ότι του χρόνου ενδεχομένως να υποδεχθούμε λιγότερους επισκέπτες. Δυστυχώς το Κράτος συνεχίζει να φορολογεί τον κλάδο που φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα.
Σε όλο τον κόσμο είναι κοινώς αποδεκτό πως όταν υπερφορολογείς κάτι/κάποιον κλάδο κινδυνεύεις να χάσεις έσοδα…», είπε ο κ. Πάππου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου