Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Με έναρξη τη σημερινή ημέρα και μέχρι την προσεχή Κυριακή, ένα προς ένα κλείνουν τις πόρτες τους όλα τα μεγάλα ξενοδοχεία. Η σεζόν έφτασε στο τέλος της και δεν θα δοθεί παράταση, ούτε επιμήκυνση, ούτε και ειδικά πακέτα διακοπών για το χειμώνα. Το μόνο που στα σίγουρα θα δοθεί είναι η βεβαιότητα πως πια ο τουρισμός παρέχει δουλειά, μα δεν εξασφαλίζει πλούτο. Οι πελάτες έχουν γίνει τόσο απαιτητικοί, σε σημείο ώστε να οδηγούν σε αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της τουριστικής βιομηχανίας.
Στις πρώτες ημέρες του Νοέμβρη θα παραμείνουν ανοικτά μόνο ελάχιστα ξενοδοχεία στη Ρόδο. Από αυτά, μόνο δύο θα συνεχίσουν μέχρι τις 11 Νοεμβρίου. Από κει και πέρα όλα κλείνουν. Οι πτήσεις τσάρτερ σταματούν και το νησί θα απομείνει μόνο με τα ξενοδοχεία της πόλεως Ρόδου σε λειτουργία.
Προγράμματα
επισκεπτών
από Τουρκία και Κίνα;
Το Εμπορικό Επιμελητήριο του Μαρμαρίς, με τη χρηματοδότηση του τουρκικού κράτους κάθε χειμώνα επιχειρεί να προσελκύσει επισκέπτες από διάφορα μέρη της Ευρώπης. Τους δελεάζουν με εξαιρετικά χαμηλά πακέτα διακοπών, έτσι ώστε να φτάσουν στην πόλη τους με ειδικές πτήσεις τσάρτερ. Διακαής πόθος είναι αυτοί να κινήσουν την αγορά της πόλης. Συνήθως στο πακέτο των εξαήμερων διακοπών περιλαμβάνεται εκδρομή και δύο ή τρεις διανυκτερεύσεις στη Ρόδο. Αυτό το ιδιότυπο τουριστικό ρεύμα, βοηθούσε τόσο την αγορά του Μαρμαρίς, όσο και της Ρόδου.
Για φέτος τέτοιου είδους πακέτα δεν έχουν πουληθεί. Εάν θα υπάρξει ζήτηση από το Νοέμβρη ή το Δεκέμβρη και θα αφορά σε διακοπές τον Ιανουάριο ή Φεβρουάριο του επόμενου έτους, είναι κάτι που επαφίεται καθαρά στη δουλειά που θα κάνουν οι Τούρκοι προς την κατεύθυνση αυτή.
Επίσης, οι πληροφορίες που κυκλοφόρησαν ευρέως στην αγορά της Ρόδου και ήθελαν ορδές Κινέζων να καταφθάνουν χειμωνιάτικα στο νησί με κρουαζιερόπλοια, δεν επιβεβαιώνονται από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τις εταιρείες κρουαζιέρας.
Επιμήκυνση
από τη θάλασσα
Τον επόμενο μήνα θα γίνουν στο λιμάνι της Ρόδου 25 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Οι ημερομηνίες προσέγγισης είναι οι: 05, 06, 07, 10, 12, 15, 18, 20, 22 και 29 Νοεμβρίου. Επίσης έχουν προγραμματιστεί δύο προσεγγίσεις το Δεκέμβριο, στις 04 και 16 του μηνός. Κατόπιν, η επόμενη θα γίνει στις 20 Μαρτίου 2019.
Δυσκόλεψαν
οι τουρίστες
Το κυρίαρχο στοιχείο της απερχόμενης σεζόν εντοπίσθηκε στις διαρκείς απαιτήσεις των επισκεπτών. Από όλα τα ξενοδοχεία οι περιγραφές είναι ατελείωτες. Ολοι ήθελαν από κάτι και όλοι το ήθελαν τη στιγμή που το ζητούσαν. Από το πιο απλό που αφορούσε σε διατροφικές επιλογές, μέχρι την απαίτηση για πουπουλένιο πάπλωμα μέσα στον Αύγουστο, διότι ο επισκέπτης, με αλλεργία στον πολυεστέρα, συνήθιζε να κοιμάται γυμνός, με το κλιματιστικό αναμμένο όλη τη νύχτα.
Τα ξενοδοχειακά στελέχη στην κυριολεξία έτρεχαν πίσω απ’ όλες τις απαιτήσεις. Το τρέξιμο ήταν πιο έντονο στις μονάδες που διατηρούν υψηλή βαθμολογία στις διαδικτυακές πλατφόρμες ικανοποίησης πελατών. Μάλιστα, έχοντας τη δύναμη της ψήφου, δεν ήταν λίγοι οι τουρίστες που στην κυριολεξία εκβίαζαν ξενοδόχους και διευθυντές. Σε πολλές περιπτώσεις ο εκβιασμός ήταν ωμός, καθώς διαδικτυακές πύλες, όπως η Expedia, παρέχουν τη δυνατότητα προς τους τουρίστες να αξιολογούν την κάθε ημέρα και την κάθε υπηρεσία που τους παρέχεται στο χώρο φιλοξενίας (είτε σε ξενοδοχείο, είτε σε μικρό κατάλυμα).
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες εξελίσσονται και μαζί τους ανεβαίνει ο πήχης του ανταγωνισμού για τουριστικές περιοχές και επιχειρηματίες. Τα ξενοδοχειακά στελέχη είναι πια πεπεισμένα πως τα καινούρια δεδομένα που έχουν εισαχθεί στην τουριστική βιομηχανία θα καταστήσουν την πλήρη ικανοποίηση του πελάτη, ως μια εξαιρετικά δύσκολη και κυρίως δαπανηρή υπόθεση.
Το ενδιαφέρον είναι στραμμένο στην έρευνα στου συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου
Τα προβλήματα της σεζόν, τα θετικά αποτελέσματα, οι προτιμήσεις και οι συστάσεις θα παρουσιαστούν σε όλη τους τη διάσταση στην τουριστική έρευνα του συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου. Εχουν απαντηθεί περισσότερα από 3000 ερωτηματολόγια και όλα τώρα βρίσκονται στη φάση της επεξεργασίας από τους φοιτητές και τους διδάσκοντες του Αμερικανικού Κολεγίου Θεσσαλονίκης.
Οι απαντήσεις των τουριστών αποτελούν και ένα ξεχωριστό μάθημα για τους σπουδαστές. Το στοιχείο αυτό δείχνει και τη σπουδαιότητα της πρωτοβουλίας του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων.
Τα πρώτα συμπεράσματα από την όλη μελέτη θα παρουσιαστούν στη διάρκεια της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης «Philoxenia 2018», στο δεύτερο σαββατοκύριακο του επόμενου μήνα.
Μεσουράνησαν
τα υπερκαταστήματα
Αυτά φέτος πρωταγωνίστησαν στις επιλογές των τουριστών. Τόσο οι επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων, όσο και εκείνοι που διέμεναν στα ξενοδοχεία, με οδηγό το κινητό τους, κατέβηκαν στην πόλη για ψώνια σε συγκεκριμένα υπερκαταστήματα. Οι ουρές στα ταμεία τους ήταν ατελείωτες και επαναλαμβάνονταν σε καθημερινή βάση. Τουλάχιστον μία φορά κάθε 15 ημέρες ένα ολόκληρο κοντέινερ με εμπορεύματα άδειαζε στο κάθε ένα από αυτά.
Ολοι οι υπόλοιποι έμποροι παρακολουθούσαν από μακριά τον οχετό του ρευστού χρήματος, που στο τέλος της ημέρας κατέληγε σε τραπεζικούς λογαριασμούς μακριά από το νησί. «Χάσαμε το παιχνίδι του ανταγωνισμού» τόνισε χαρακτηριστικά προς τη «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Νίκος Μπόνης.
Σε γενικές γραμμές φέτος τα ιδιωτικά καταστήματα λιανεμπορίας (τουριστικά και μη) δεν απέδωσαν αξιοσημείωτα κέρδη. Ο επερχόμενος χειμώνας θα δείξει το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζει ο κάθε ένας έμπορος ξεχωριστά.
Πήγε καλά η χονδρική
Οι εμπορικές επιχειρήσεις που έχουν ακουμπισμένες τις «πλάτες» τους στα ξενοδοχεία δούλεψαν καλά φέτος. Η χονδρική εμπορία τροφίμων (κατεψυγμένων και νωπών) φέτος πέτυχε υψηλές επιδόσεις, παρότι ο ανταγωνισμός ήταν εξαιρετικά σκληρός. Εξαιτίας του ανταγωνισμού, όλοι δούλεψαν με εξαιρετικά χαμηλό περιθώριο κέρδους και όσοι τελικά ήταν σωστά στημένοι στην αγορά, κατάφεραν να κερδίσουν ένα καλό, οικονομικό αποτέλεσμα. Το κέρδος προέκυψε λόγω του τζίρου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια καταφθάνουν διαρκώς στο νησί πωλητές από διάφορες μεγάλες, εμπορικές εταιρείες, με μόνο στόχο να κερδίσουν συμβόλαια προμήθευσης ξενοδοχείων. Αν και πια οι ξενοδόχοι γνωρίζουν ότι ο χονδρέμπορος τροφίμων είναι ένας συνεργάτης που πρέπει να έχουν διαρκώς δίπλα τους (λόγω ελλείψεων που παρουσιάζονται στη διάρκεια της σεζόν και απαιτούν άμεση κάλυψη), οι μεμονωμένοι πωλητές της ηπειρωτικής χώρας κατάφεραν και φέτος να κερδίσουν συμβόλαια και να πάρουν μέρος της «πίτας».