Ειδήσεις

Νίκη Κεραμέως: Οι 8 αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση

Ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά λύκεια και θα θεσμοθετηθεί Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Νομοσχέδιο με το οποίο έρχονται άμεσα σαρωτικές αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, προαναγγέλλει με συνέντευξή της στο ethnos.gr, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Βασικός στόχος είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, ώστε η χώρα να έχει το απαραίτητο δυναμικό για τα τεχνικά επαγγέλματα στο μέλλον.

Το νομοσχέδιο θα περάσει στη δημόσια διαβούλευση σε 10 μέρες και στα βασικά του σημεία προβλέπει την ενοποίηση όλων των επαγγελματικών δομών εκπαίδευσης (ΕΠΑΛΙΕΚ κλπ) και το περιεχόμενο σπουδών να διαμορφώνεται με βάση τις ανάγκες της οικονομίας σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Βασική καινοτομία αποτελεί η δημιουργία και Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων και η καθιέρωση Εθνικού συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Μάλιστα η υπουργός Νίκη Κεραμέως τονίζει ότι θα προχωρήσει σε σχετική καμπάνια ενημέρωσης της ελληνικής κοινωνίας σχετικά με τα οφέλη της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Στη συνέντευξή της στο ethnos.gr αναφέρεται και στα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό, που εφαρμόζονται στα σχολεία, υπογραμμίζοντας για άλλη μια φορά ότι «οι μαθητές σύμφωνα με τα λεγόμενα των επιστημόνων δεν αποτελούν εστία διασποράς του ιού».

Η Νίκη Κεραμέως υπογραμμίζει ότι σύντομα -στους αμέσως επόμενους μήνες- θα προχωρήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Ακόμη επισημαίνει ότι για την ίδια, μια από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις, που έγιναν φέτος στα σχολεία, είναι τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων». Ένα πρόγραμμα το οποίο εφαρμόζεται σε 218 σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα.

Αναφερόμενη στα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», η κυρία Κεραμέως τονίζει ότι αυτά «είναι μια μεγάλη αλλαγή για τη δημόσια εκπαίδευση. Φεύγουμε δηλαδή από ένα σχολείο, που απλά δίνει έμφαση στη γνώση και πάμε σε ένα σχολείο, που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων. Οι θεματικές που έχουμε, είναι ο εθελοντισμός, ο σεβασμός στον άλλον, η σεξουαλική αγωγή, η οδική ασφάλεια, η ρομποτική κ.α. Και όλα αυτά στο υποχρεωτικό πρόγραμμα .Είναι μεγάλη αλλαγή φιλοσοφίας και για μένα είναι από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις, που έχουμε κάνει με ένα συμβολισμό. Όσο δηλαδή καλλιεργείς τις δεξιότητες των παιδιών τόσο καλύτερα τα προετοιμάζεις να προσαρμόζονται σε μελλοντικές αλλαγές στη ζωή τους».

Κεραμέως: Τι αλλάζει στην επαγγελματική εκπαίδευση

Κατά τη συνέντευξής της στο ethnos.gr, η κυρία Κεραμέως έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στο νέο νομοσχέδιο, που ετοιμάζει για την επαγγελματική εκπαίδευση. Σημειώνει ότι σύντομα θα ακολουθήσει και σχετική «καμπάνια» ενημέρωσης καθώς, όπως υποστηρίζει, «πρέπει η ελληνική κοινωνία να μάθει τα οφέλη της επαγγελματικής εκπαίδευσης, διότι υπάρχει διάχυτη η πεποίθηση ότι οι σπουδές στα σχολεία αυτά είναι υποδεέστερες, κάτι το οποίο αποτελεί παθογένεια χρόνων. Έχουμε βγάλει ειδικά κονδύλια από την Ε.Ε για να συνδυαστεί η προσπάθεια μας με την πληροφόρηση των πολιτών για τα οφέλη της επαγγελματικής εκπαίδευσης».

Οπως αναφέρει η υπουργός Νίκη Κεραμέως, «προγραμματική θέση της Κυβέρνησης αποτελεί η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση να καταστεί από λύση ανάγκης για λίγους συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς.Με βάση και την ευρωπαϊκή εμπειρία, οι συντονισμένες παρεμβάσεις στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) και τη Διά Βίου Μάθηση (ΔΒΜ) στοχεύουν στην άμεση σύνδεσή της με την αύξηση της παραγωγικότητας και της οικονομικής μεγέθυνσης και την ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού ανεργίας και κυρίως των νέων. Οι προβλέψεις, εξάλλου, του CEDEFOP για το 2030 αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναδεικνύουν ότι τα 2/3 των θέσεων εργασίας θα απαιτούν μεσαία και χαμηλά προσόντα, δηλαδή των επιπέδων 3, 4 και 5».

Η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα

Τα χρόνια χαρακτηριστικά της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη χώρα μας είναι η αδυναμία της κοινωνικής της καταξίωσης, η μειωμένη ελκυστικότητά της, η αμφισβητούμενη αποτελεσματικότητά της.Στους δείκτες ελκυστικότητας και αποτελεσματικότητας της Ε.Ε.Κ., η Ελλάδα βρίσκεται στις τρεις τελευταίες θέσεις των κρατών μελών.

Όπως μάλιστα επισημαίνει το υπουργείο Παιδείας, ανάμεσα στα σημαντικότερα προβλήματα του όλου συστήματος της Ε.Ε.Κ. είναι τα ακόλουθα: Η έλλειψη συνάρθρωσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με το σύστημα Κατάρτισης.Η αδυναμία σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την αγορά εργασίας. Η παντελής απουσία συστήματος και δομών παραγωγής επαγγελματικών προσόντων επιπέδου 3. Η απουσία ελέγχου ποιότητας στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (πρώην Κ.Ε.Κ.) που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης στη συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση.

Οι οκτώ αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση

  1. Καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης.
  2. Κοινός Στρατηγικός Σχεδιασμός της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, της Επαγγελματικής Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης για την κατάργηση αλληλοεπικαλύψεων και τη βέλτιστη ικανοποίηση των αναγκών της ελληνικής οικονομίας.
  3. Άμεση σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας, με την ουσιαστική συμμετοχή τωνκοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό τους.
  4. Καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσηςκαι Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα (3), τέσσερα (4)και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με αυτά του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Ειδικότερα, στο επίπεδο 3 εντάσσονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ., στο επίπεδο 4 τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.)και στο επίπεδο 5 τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και τοΜεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
  5. Νέα διάρθρωση της Γενικής Γραμματείας ΕπαγγελματικήςΕκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, η οποία καλείται να διαδραματίσειεπιτελικό και κεντρικό συντονιστικό ρόλο.
  6. Συγκρότηση Κεντρικού Συμβουλίου ΕπαγγελματικήςΕκπαίδευσης και Κατάρτισης στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης,Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, με εκπροσώπους από τα παραγωγικά Υπουργεία, εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων (εργοδοτών και εργαζομένων) και Επιμελητηρίων.
  7. Σε Περιφερειακό Επίπεδο:Συγκρότηση Συμβουλίων Σύνδεσης μετην Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), στην έδρα κάθε Περιφέρειαςτης χώρας.Ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) διετούςφοίτησης επιπέδου 3 για αποφοίτους Γυμνασίου (υποχρεωτικής εκπαίδευσης), οι οποίεςθα μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν στα ενδιαφερόμενα Υπουργεία,Επιμελητήρια, Οργανώσεις Εργοδοτών ή Εργαζομένων ή στον Ιδιωτικό τομέα.
  8. Ιδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων.

Πηγή : ethnos.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου