«Να επανέλθει η ελληνική κοινωνία στην κανονικότητα και να αναταχθεί η οικονομία», προτείνει ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου Επιχειρηματικότητας κ. Βασίλης Κορκίδης. Σε συνέντευξη του στην «δημοκρατική» ο κ. Κορκίδης, κάνει έναν σύντομο απολογισμό του 2016, με τις επιπτώσεις στην επιχειρηματικότητα και το εμπόριο ενώ μιλάει για την πρώτη…. «απόπειρα» της «Black Friday» και την προσπάθεια ανάκαμψης του εγχώριου επιχειρείν.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Κορκίδη, το 2016 φτάνει στο τέλος του. Μία ακόμη χρονιά με capital controls, με έλλειψη ρευστότητας, με προβλήματα στις εισαγωγές – εξαγωγές, με συνεχιζόμενη φορομπηχτική πολιτική. Πρόσφατα ασχοληθήκατε με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το εμπόριο στη συνεδρίαση του δ.σ. της ΕΣΕΕ. Τι ζητάτε και τι πρέπει να γίνει για να ‘αναπνεύσει’ ο εμπορικός κόσμος;
Χρειάζεται μια ουσιαστική βελτίωση στην καθημερινότητα επιχειρηματιών και καταναλωτών που θα αλλάξει το κλίμα και την ψυχολογία στην αγορά. Να επανέλθει η ελληνική κοινωνία στην κανονικότητα και να αναταχθεί η οικονομία. Αυτό όμως προϋποθέτει η κυβέρνηση να συνθέσει με τις πολιτικές της πρωτοβουλίες μια νέα πορεία προς ένα σύγχρονο και αξιόπιστο κράτος, όχι κράτος-εργοδότη, αλλά κράτος-πάροχο δημόσιων υπηρεσιών προς τον πολίτη. Οφείλει να δημιουργήσει κλίμα ασφάλειας στο εξωτερικό και πολιτικής σταθερότητας. Οφείλει να σεβαστεί και να στηρίξει την ιδιωτική πρωτοβουλία και την επιχειρηματικότητα. Οφείλει να αναστρέψει το εσωτερικό κλίμα δυσφορίας και θυμού. Οφείλει να διασφαλίσει ότι οι θυσίες μας οκτώ ετών και ο κόπος πολλών γενεών Ελλήνων, δεν θα πάνε χαμένες. Αυτές είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτικών στους πολίτες, οι οποίες και πρέπει κάποια στιγμή να ικανοποιηθούν.
Η ΕΣΕΕ έχει τονίσει με κάθε τρόπο ότι απαιτείται άμεσα η θεσμοθέτηση και η λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» αλλά, ουσιαστικά, «τροφοδότη λογαριασμού», η αναστολή των περιορισμών για τη ρύθμιση των 100 δόσεων για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία και το «πάγωμα» των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ΟΑΕΕ και μετατροπή της οφειλής σε χρόνο με αποποίηση ασφαλιστικού χρόνου. Ζητήματα που μέχρι στιγμής φαίνονται να παραπέμπονται στις καλένδες από την κυβέρνηση.
• Πώς είδατε τον κρατικό προϋπολογισμό που ψηφίστηκε πρόσφατα; Υπάρχουν περιθώρια για ανάκαμψη και ανάπτυξη της οικονομίας στην χώρα μας;
Ο κρατικός Προϋπολογισμός, τη στιγμή που ψηφίζεται από τη Βουλή, είναι ένα «ευχολόγιο» της εκάστοτε κυβέρνησης, μέχρι να λάβει χώρα η πρώτη του αναθεώρηση, η οποία -τα τελευταία 7 χρόνια- προϋποθέτει τις «ευλογίες» της Τρόικας ή των «Θεσμών», όπως λέγονται σήμερα. Δυστυχώς, ο Προϋπολογισμός του 2017 βασίζεται, για ακόμα μία φορά, σε νέα εισπρακτικά μέτρα που ανέρχονται σε επιπλέον φόρους περίπου 2,6 δις ευρώ και μάλιστα με τους κοινωνικά άδικους έμμεσους φόρους να υπερβαίνουν κατά περίπου 6 δις τους αντίστοιχους άμεσους. Το 2017 είναι επίσης η χρονιά εφαρμογής της περιβόητης «ασφαλιστικής φορολογίας» με την επιβολή εισφοράς 27%, η οποία σε συνδυασμό με το 29% εταιρικό φόρο, την 100% προκαταβολή φόρου, και την αυξημένη εισφορά αλληλεγγύης, θα αποτελειώσει, κατά πάσα πιθανότητα, ότι, ελάχιστο απέμεινε από τη Μμε επιχειρηματικότητα.
Ο Προϋπολογισμός για το 2017, προσδοκά ανάπτυξη 2,7% και τη συνδέει με μία πρόβλεψη για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%. Εμείς, από την πλευρά μας, δεν συμμεριζόμαστε αυτή την εκτίμηση, καθώς φαίνεται πως αγνοεί την επίδραση των νέων φόρων, που αφενός οι πολίτες δεν έχουν να καταβάλουν και αφετέρου οι επιχειρήσεις δεν αντέχουν να διαχειριστούν. Το ελληνικό εμπόριο, στην αισιοδοξία της κυβέρνησης, αντιπαραβάλλει την πραγματικότητα της αγοράς και την αγωνία του Μμε επιχειρηματία. Μετά από τόσα χρόνια κρίσης αναρωτιόμαστε γιατί δεν έχει ακόμα γίνει κατανοητό ότι η λογική της φορο-επιδρομής αντιστρατεύεται την ανάπτυξη και την υγεία των επιχειρήσεων.
• Φαίνεται ότι και στην χώρα μας, ξεκινάει μια νέα εποχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο αφού στα… ‘ράφια’ δεν υπάρχει ζήτηση. Μπορεί να γίνει μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας;
Η θωράκιση και ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί αυτή τη στιγμή προτεραιότητα στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκαν οι προωθούμενες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή φορολογικές μεταρρυθμίσεις στήριξης του ηλεκτρονικού εμπορίου και των διαδικτυακών επιχειρήσεων. Οι περιγραφόμενες προτάσεις θα καταστήσουν ευκολότερες τις αγοραπωλησίες προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, για καταναλωτές και επιχειρήσεις (κυρίως ΜμΕ & νεοφυείς), αίροντας πληθώρα περιοριστικών φραγμών.
Η χώρα μας δεν μπορεί να είναι για ακόμη μια φορά ουραγός στις ευρωπαϊκές εξελίξεις και να μην μπορεί να επωφεληθεί από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η ενσωμάτωση στην εθνική Νομοθεσία των επικείμενων μεταρρυθμίσεων θα βελτιώσει το επιχειρηματικό περιβάλλον, καθιστώντας το περισσότερο ελκυστικό και φιλικό. Οι παραπάνω εξελίξεις καθιστούν επιτακτικότερη από ποτέ την αποδοχή πάγιων αιτημάτων του ελληνικού εμπορίου, η ικανοποίηση των οποίων σύμφωνα με την ΕΣΕΕ θα συμβάλλει στην άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων, στον εντοπισμό και καταπολέμηση περιπτώσεων απάτης ΦΠΑ στο διαδίκτυο και στην εν γένει τόνωση της επιχειρηματικότητας, κυρίως μέσω της προώθησης των ηλεκτρονικών αγορών/πωλήσεων. Πιο συγκεκριμένα, η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και η απόδοση του ΦΠΑ σε πραγματικό χρόνο, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα συμψηφισμού του χρεωστικού και πιστωτικού ΦΠΑ στο σύνολο των διενεργούμενων συναλλαγών, (ιδιώτες και φορείς του Δημοσίου), θα μειώσουν κατακόρυφα το διαχειριστικό κόστος των επιχειρήσεων.
• Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση, θα βοηθήσει την αγορά; Δεν πρόκειται φυσικά για 13ο μισθό…
Καλοδεχούμενη όποια οικονομική ενίσχυση αρκεί να περιλαμβάνεται σε ένα κοστολογημένο σχέδιο για την ανάκαμψη της οικονομίας το οποίο δεν θα βρίσκεται υπό τη δαμόκλειο σπάθη των δανειστών. Όσον αφορά στις ΜμΕ η αντοχή τους έχει φθάσει στα όρια τους. Χρειάζεται ένα εθνικό σχέδιο με στόχο την στήριξη και την ανάπτυξη της ελληνικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και για την επίτευξη του σκοπού αυτού, καλούμε την Κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα, με ουσιαστικό και διαφανή διάλογο να συνεννοηθούν με τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς του τόπου.
• Πολύς λόγος συνεχίζει να γίνεται για το πλαστικό χρήμα. Θα βοηθήσει την αγορά και τους καταναλωτές;
Με το σχέδιο Νόμου για το πλαστικό χρήμα και τα αδήλωτα εισοδήματα που συζητείται στη Βουλή επιχειρείται η ρύθμιση μίας σειράς κρίσιμων ζητημάτων για το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας, όπως η προώθηση ηλεκτρονικών συναλλαγών, η αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων και η λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές. Το μείζον ζήτημα θεωρούμε ότι είναι οι προωθούμενες διατάξεις για την τόνωση της χρήσης του «πλαστικού χρήματος» και των ηλεκτρονικών συναλλαγών, που αποσκοπούν στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και στην ταυτόχρονη ενίσχυση της διαφάνειας, να καταφέρουν να ενεργοποιήσουν και να κινητροδοτήσουν μεγάλο μέρος της φορολογικής βάσης.
• Ν’ αλλάξουμε κλίμα. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε ο διεθνής θεσμός των καταστημάτων, η «Black Friday». Τελικά, βοήθησε καθόλου την κίνηση στα καταστήματα; Οι Εμπορικοί Σύλλογοι ανά την χώρα θα το επαναλάβουν;
Η πρώτη «απόπειρα» της «Black Friday» πέτυχε και τελικά υιοθετήθηκε από την ίδια την αγορά, αφού οι καταναλωτές έδωσαν την απάντηση με τη συμμετοχή τους. Επίσης ήταν πιο ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι από πολλούς καταστηματάρχες. Η προσπάθεια προσέλκυσης των καταναλωτών είτε για να δουν, είτε για να αγοράσουν είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα για τα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν στην πρωτοβουλία της «Black Friday», είτε με διαφήμιση προσφορών στα ΜΜΕ, είτε με έκπτωση επί του ταμείου. Το γεγονός ότι τονώθηκε η εμπορική κίνηση και ωφελήθηκαν οι καταναλωτές, από μόνο του οδηγεί την ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους εμπορικούς συλλόγους, να το οργανώσει του χρόνου έγκαιρα και πανελλαδικά, στη βάση από όλους, για όλους.
• Ωστόσο υπάρχουν μακρές εκπτωτικές περίοδοι ενώ γίνονται και πολλές προσφορές. Μήπως πρέπει ν’ αλλάξει ο τρόπος των εκπτώσεων;
Οι παθογένειες του υφιστάμενου πλαισίου λειτουργίας της αγοράς, όπως το καθεστώς των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων, το οποίο στην πραγματικότητα συρρικνώνει αντί να τονώνει την χριστουγεννιάτικη καταναλωτική δαπάνη, αποτελούν τροχοπέδη στην προσπάθεια ανάκαμψης του εγχώριου επιχειρείν. Στην παρούσα, ωστόσο, συγκυρία αυτό που απασχολεί το σύνολο του εμπορικού κόσμου είναι πως θα αντιμετωπιστεί η έλλειψη ρευστότητας, που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην ενίσχυση της αγοράς και πως μπορούν οι επιχειρηματίες να διαχειριστούν τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, και όχι τόσο ο τρόπος και η συχνότητα επανάληψης των εκπτωτικών περιόδων.